performance marketing

پرفورمنس مارکتینگ چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پرفورمنس مارکتینگ چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی یک دانش پیچیده، گسترده و تخصصی است و شامل روش‌ها، مدل‌ها و تکنیک‌های متنوعی است. کسب‌وکارها همواره در تلاش هستند که با سرمایه‌گذاری در برنامه‌های بازاریابی خود، بهترین و مطلوب‌ترین نتایج را کسب کند. از بین انواع روش‌های بازاریابی، بازاریابی عمل‌گرا یا Performance marketing تمرکز اصلی خود را بر رسیدن به نتایج به اختصاص می‌دهد. پرفرمنس مارکتینگ یا بازاریابی عمل‌گرا چیست؟ وظیفه آن و کاربرد آن در مدیریت بازاریابی کسب‌وکارها چیست؟ برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی عمل‌گرا یا Performance marketing یک اصطلاح درروشی از بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ است. در این روش، تبلیغ دهنده فقط درازای انجام اقدامی خاص (اکشن) از طرف کاربران، هزینه‌ی تبلیغ را پرداخت می‌کند. مثلاً اگر کاربری روی بنر شما در یک سایت کلیک کرد و یا وقتی‌که کاربری از طریق سایتی به شما مراجعه کرد و خریدی را انجام داد.
درواقع، پرفرمنس مارکتینگ بر اساس تبلیغات تعاملی هزینه‌های متغیری را پرداخت می‌کند و تبلیغ دهنده، هزینه ثابتی در قبال یک تبلیغ نمی‌پردازد. میزان این هزینه‌ها به عملکرد تبلیغ وابسته است. هزینه‌ی تبلیغات نسبت به تعداد دیده شدن، نسبت به تعداد کلیک و یا دفعاتی که خریدی انجام می‌شود متغیر است.
مدیران و بازاریابان کسب‌وکار همواره به دنبال روشی از بازاریابی هستند که بهترین نتایج را نسبت به میزان هزینه بگیرند، درواقع کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکارشان نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی داشته باشد. پرفرمنس مارکتینگ می‌تواند رضایت مدیران و بازاریابان را جلب کند.
بدیهی است که در مدل پرفرمنس مارکتینگ، از پیش هزینه‌ای تعریف‌نشده و هزینه‌های بازاریابی در این روش بستگی به خروجی کار (نتایج) دارد.

اصطلاحات مهم در بازاریابی عمل‌گرا

در پرفرمنس مارکتینگ با تعدادی از اصطلاحات و کلمات سروکار خواهید داشت که در صورت آشنایی و تسلط بر آن‌ها می‌توانید یک کمپین پرفرمنس مارکتینگ دقیق و جامع طراحی کنید و به نتایج موردنظر خود برسید. در ادامه به بررسی این اصطلاحات و کلمات می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  شاخص کلیدی عملکرد(KPI) چیست؟

تعداد کلیک (Clicks):

در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی، فقط میزان دیده شدن برای شما مهم نیست و تعداد کلیک‌های روی تبلیغ شما نیز برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد. میزان هزینه‌ی پرداختی شما در پرفرمنس مارکتینگ به‌اندازه‌ی میزان تعداد کلیک روی تبلیغ شماست.

سرنخ (Lead):

پس از هدایت کاربران از طریق‌های مختلف به وب‌سایتتان باید از آن‌ها سر نخ یا لید بگیرید. به‌عنوان‌مثال با نمایش یک پنجره و درخواست ایمیل و شماره تلفن شما می‌توانید سرنخ از کاربران بگیرید و بعداً آن‌ها را به خریداران تبدیل کنید.
هرچقدر تعداد سرنخ‌های بیشتری به دست آورید، نرخ تبدیل به مشتری بهتری را تجربه خواهید کرد.
 

ایمپرشن (Impression):

ایمپرشن همان میزان تعداد نمایش تبلیغات شما به کاربران است. درصورتی‌که میزان نمایش تبلیغات شما به تعداد مشخص‌شده توسط شما رسید. شما باید هزینه تبلیغ را پرداخت کنید. ایمپرشن بیشتر برای آگاهی از برند (Awareness) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فروش (Sale):

در بازاریابی عمل‌گرا در حالت فروش، میزان هزینه‌ی تبلیغات بر اساس تعداد فروش اتفاق افتاده محاسبه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌ها در بازاریابی عمل‌گرا همین مدل فروش است.

مشارکت (Engagement):

همان‌طور که می‌دانید برنامه‌های بازاریابی شما زمانی مؤثرتر می‌شود که میزان تعامل کاربران با تبلیغات شما بیشتر باشد. پس سعی کنید تا تبلیغات خود را با هر فرمتی جوری طراحی کنید تا کاربران را ترغیب به تعامل با شما کند. در پرفرمنس مارکتینگ میزان تعامل و مشارکت به صورت‌های متنوعی محاسبه می‌شود. به‌عنوان‌مثال تعداد کامنت ها در اینستاگرام، لایک، اشتراک‌گذاری و …

مراحل بازاریابی عمل‌گرا:

اساساً پرفرمنس مارکتینگ ۵ مرحله‌ی اصلی را شامل می‌شود:
قدم اول: تعیین اهداف
قدم دوم: انتخاب شبکه‌ی بازاریابی
قدم سوم: برنامه‌ریزی
قدم چهارم: نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی
قدم پنجم: مدیریت هزینه‌ها

پرفرمنس مارکتینگ برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

اکنون‌که به درکی مطلوب از پرفرمنس مارکتینگ رسیدیم، باید بدانیم که بازاریابی عمل‌گرا برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است. درواقع هر کسب‌وکاری که در اینترنت مخاطب دارد می‌تواند از Performance marketing استفاده کند؛ اما برای شرکت‌های کوچک و نوپا (به دلیل کمبود بودجه) پرفرمنس مارکتینگ بهترین گزینه‌ی مناسب برای اجرای برنامه‌های بازاریابی آن‌هاست، این شرکت‌ها می‌توانند از بازگشت سرمایه مطلوب خود درروش پرفرمنس مارکتینگ اطمینان حاصل کنند و با خیال راحت به بازاریابی آنلاین خود بپردازند.

مقاله پیشنهادی:  متاورس چیست؟

روش‌های پرداخت در بازاریابی عمل‌گرا

همان‌طور که گفته شد پرداخت هزینه در بازاریابی عمل‌گرا به اقدامات و نتایج موردنظر وابسته است.
روش‌های متفاوتی برای این محاسبات وجود دارد که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

CPC:

 (Cost Per Click) پرداخت هزینه به ازای هر کلیک
تبلیغ‌کنندگان فقط بر اساس تعداد کلیک‌ها بر تبلیغاتشان، هزینه پرداخت می‌کنند. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای جذب بازدیدکننده برای سایت شماست.
 

CPM:

(Cost Per Mille) پرداخت هزینه درازای هر ۱۰۰۰ دفعه نمایش تبلیغ.

CPA:

(Cost Per Action) پرداخت درازای تعداد اقدام یا عمل؛ مانند خرید، تماس، اشتراک‌گذاری و…
 

CPL:

(Cost Per Lead) پرداخت درازای سرنخ ساخته‌شده.
 

انواع کانال‌های پرفرمنس مارکتینگ:

در این قسمت به معرفی کانال‌های مناسب و پربازده برای انجام پرفرمنس مارکتینگ می‌پردازیم:
 

تبلیغات همسان (Native):

تبلیغات همسان یا نیتیو نوعی از تبلیغات کلیکی است که با توجه به محتوا و طراحی سایت نمایش‌دهنده تبلیغ، نمایش داده می‌شود و میزان بازدهی بالایی نسبت به بقیه تبلیغات مشابه دارد.
 

ریپورتاژ آگهی:

رپورتاژ آگهی یا آگهی تبلیغاتی، نوعی آگهی با فرمت گزارش است که برای اهداف بازاریابی به کار می‌رود. برای درک بهتر می‌توانید مقاله‌ی ریپورتاژ آگهی را در بلاگ ما بخوانید.
 

تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی:

از روش‌های مؤثر و مناسب دیگر در بازاریابی عملکردی، بازاریابی و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است؛ که با استفاده از شاخص عملکردی مناسب می‌توانید نتایج این نوع تبلیغ را نظارت و ارزیابی کنید.
 

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM):

تبلیغ توسط گوگل ادز یکی دیگر از روش‌های پرفرمنس مارکتینگ است که شما درازای کلیک روی تبلیغاتتان با کلمه‌ی کلیدی موردنظر هزینه‌ای را به گوگل پرداخت می‌کنید.
 

همکاری درفروش (Affiliate Marketing):

همکاری درفروش هم از روش‌های مهم در بازاریابی عملکردی است که بر فروش مستقیم محصولات شما تأثیر بسزایی دارد. بازاریابانی که محصولات شمارا تبلیغ می‌کنند درازای فروش محصول پورسانت یا پاداشی را از شما دریافت می‌کنند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ سیستم‌های افلیت مارکتینگ وجود دارد که امکان رصد و نظارت بر این روش را راحت کرده است. این روش نه‌تنها بر فروش شما بلکه بر میزان آگاهی از برند شما نیز تأثیر قابل‌توجهی دارد.
 

نکات مهم در بازاریابی عمل‌گرا:

برای اجرای دقیق و همچنین گرفتن نتایج مطلوب در پرفرمنس مارکتینگ توجه به نکات زیر ضروری و مهم است:
 
تبلیغات خود را خلاقانه و جذاب طراحی کنید، سعی کنید متفاوت از بقیه عمل کنید؛ در این صورت ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود می‌کشانید و میزان آگاهی از برند خود را افزایش‌خواهید داد.
تبلیغات خود را در مکان‌هایی قرار دهید که مخاطبان هدف بیشتری در آنجا حضور دارند
لندینگ پیج‌های خود را طوری طراحی کنید که در عین زیبایی و ساده باشد و پیام را به‌صورت صحیح و شفاف به مخاطبان انتقال دهد. همچنین با بهینه‌سازی رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری نرخ تبدیل خود را بالا ببرید.
 

سخن پایانی

در این مقاله به روش مهم و پربازده پرفرمنس مارکتینگ یا بازاریابی عمل‌گرا پرداختیم. اهمیت آن و وجه تمایز آن با بقیه روش‌های بازاریابی را بیان کردیم و گفتیم که این روش نسبت به بقیه روش‌های بازاریابی آنلاین بازدهی و بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی دارد. مراحل و روش‌های بازاریابی عمل‌گرا را ذکر کردیم و در ادامه مقاله کانال‌های مناسب برای این روش بازاریابی را معرفی کردیم. در انتهای مقاله نکاتی را برای اجرای بهتر پرفرمنس مارکتینگ ذکر کردیم. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد پرفرمنس مارکتینگ با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *