Metaverse

متاورس چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در اواخر سال ۲۰۲۱ با تغییر نام فیس‌بوک به متا(Meta) و انتقال آن به و اعلام آن توسط مؤسس فیس‌بوک یعنی زاکربرگ، کنجکاوی زیادی بین عموم مردم جهان برای درک متاورس شروع شد.
تا قبل از این تغییر تاریخی فیس‌بوک اکثر کاربران دنیای اینترنت حتی نسبت به وجود متاورس و مفاهیم آن بی‌اطلاع بودند اما پس از ادعای زاکربرگ، کاربران مشتاق شدند که در مورد این ترند بیشتر بدانند و پتانسیل و ظرفیت‌های آن را بررسی کنند.
بی‌تردید شما نیز با همین هدف در این مقاله هستید؛ ما در این مقاله به سؤالاتی که در ذهن شماست پاسخ‌خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

متاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس (Metaverse) ترکیبی از دو واژه متا (Meta) بی‌معنای فراتر و (Universe) بی‌معنای جهان است.
اگر بخواهیم ترکیب این کلمات را در یک جمله توصیف کنیم، متاورس یک جهان مجازی و موازی و مشترک در زمان واقعی است که کاربران می‌توانند هر کاری در دنیای واقعیت انجام می‌دهند را در آن جهان نیز انجام دهند.
متاورس یک محیط پایدار است، به این معنی که نیازی نیست در دنیای متاورس از نو متولد شوید! بلکه شما با ورود به این دنیا به‌صورت موازی با دنیای واقعی خود، می‌توانید شروع به تعامل کنید.
شما قادرید در جهان متاورس با بقیه معاشرت کنید، قرار ملاقات دوستانه یا کاری بگذارید، کنسرت بروید، خرید کنید، کارکنید و حتی به کسب درآمد بپردازید!

متاورس چه کاربردهایی دارد؟

امروزه، میلیون‌ها نفر از کاربران اینترنت در پلتفرم‌های مختلف متاورس آواتار خود را ساخته‌اند و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است. از طرفی شرکت‌های غول اینترنتی مانند آمازون، اپل و ماکروسافت در حال تلاش هستند تا از ظرفیت‌های موجود در متاورس برای گسترش و افزایش سود برند خود استفاده کنند.

ایجاد فرصت‌های بازاریابی جدید

فرصت‌های تبلیغاتی و بازاریابی بالایی در دنیای متاورس موجود است. اساساً هرجایی که مردم حضور دارند تبلیغات هم است. تبلیغات بیلبورد و ویترین مغازه‌ها و هر چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد، مشابه آن در دنیای موازی متاورس وجود دارد و قطعاً برند‌ها نمی‌توانند خود را از بودن در فضای متاورس محروم کنند، چراکه این کار به ضرر برند آن‌هاست و هیچ برندی دوست ندارد جای خود را به رقبا بدهد!

مقاله پیشنهادی:  تگ کنونیکال چیست؟

تشکیل فضای کاری مجازی

کرونا، این مهمان ناخوانده با حضورش در جهان موجب گسترش بسیار زیاد اینترنت و کاربردش در جهان شد. بسیاری از شرکت‌ها با دورکاری کارمندان، به ابزارهایی برای ایجاد فضای کار مجازی و همچنین جلسات آنلاین، متوسل شدند. زوم، اسکایپ ازجمله این ابزارهای اینترنتی بودند. در دنیای متاورس این فضاها به‌صورت کاملاً معجزه‌آسایی به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد و می‌توان این‌گونه ساده بیان کرد که کارمندان با زدن یک عینک، در شرکت حضور پیدا خواهند کرد و بدون زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی به تعامل با همکاران می‌پردازند!

گشت‌وگذار در سراسر جهان

با متاورس، شما قادرید بدون حضور فیزیکی و به‌آسانی به مکان‌های مختلف جهان سفر کنید. نیازی به گرفتن پاسپورت و ویزا هم ندارید. این حضور آن‌قدر به واقعیت نزدیک است که شمارا شگفت‌زده خواهد کرد.

ایجاد فضای آموزشی

متاورس به اساتید و دانشجویان نوید یک تجربه‌ی فوق‌العاده را در حوزه آموزش می‌دهد. یک تجربه‌ی تقریباً واقعی که در آن تعاملات به‌صورت شگفت‌انگیزی بین استاد و دانشجو و همچنین محیط دانشگاه انجام می‌گیرد.

بهترین پلتفرم‌های متاورس

همان‌طور که گفتیم شما در دنیای متاورس می‌توانید هر کاری را که در دنیای واقعی انجام می‌دادید را انجام دهید. کارهایی از قبیل خرید،کنسرت، تفریح و هزاران کار دیگر. اما همان‌طور که انجام این کارها در دنیای واقعی شامل هزینه می‌شود، در دنیای متاورس هم این اعمال هزینه‌ی خاص خودش دارد!
در دنیای واقعی برای مبادلات مالی از ارزهای فیات(ارزهای مرسوم مانند تومان،دلار و …) استفاده می‌شود اما این شکل از پول در دنیای متاورس بی کاربرد است.
پس چگونه می‌توان در دنیای متاورس پول را جابجا کرد؟
پاسخ این سؤال ارز‌های دیجیتال است. همان‌طور که گفتیم سوخت دنیای متاورس ارز‌های دیجیتال است و در دنیای متاورس این ارزهای دیجیتال است که در پرداخت و دریافت پول استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی چند پلتفرم و ارز دیجیتال پرطرفدار دنیای متاورس می‌پردازیم.

سند باکس(SAND)

سند باکس یک پلتفرم متاورس است که کاربران می‌توانند در آن زمین، خانه و دیگر دارایی‌های مجازی را معامله کنند. ارز دیجیتال مختص این بازی SAND نام دارد و خریدوفروش این دنیای مجازی با این ارز دیجیتال انجام می‌پذیرد. تراکنش‌های دنیای سند باکس بر روی بلاک چین محبوب اتریوم انجام می‌گیرد.
سند باکس توانسته یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) بسازد و بر این بستر توکن‌های غیرمثلی(NFT) را ارائه دهد. دارندگان ارز دیجیتال سند باکس در حاکمیت این پلتفرم دارای حق رأی هستند و به‌این‌ترتیب خودگردانی و همچنین مشارکت در سند باکس محقق می‌یابد. در دنیای متاورس سند باکس ابزارهای گوناگونی برای ساخت دنیای مجازی شما وجود دارد و با پرداخت ارز دیجیتال SAND قادر خواهید بود تصورات خود را در دنیای خود اجرا کنید.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات گوگل ادز چیست؟

دیسنترالند (MANA)

دیسنترالند هم مانند سند باکس یک پلتفرم متاورسی است. شما با استفاده از مرورگر لپ‌تاپ خود می‌توانید وارد این دنیای مجازی شوید و از این متاورس بهره‌مند شوید. در دیسنترلند همه‌چیز برای یک دنیای کامل متاورسی در نظر گرفته‌شده است. شما می‌توانید به کنسرت‌ها و جشنواره‌ها بروید، با بقیه کاربران تعامل کنید و حتی در دنیای دیسنترلند سرمایه‌گذاری کنید. تمام‌کارهای شما با پرداخت ارز دیجیتال MANA امکان‌پذیر است. توکن‌های مانا کاربردهای زیادی در دبسنترلند دارد و این کاربردها در حال افزایش هستند.

استار اطلس (ATLAS)

دنیایی متاورسی در فضا! استار اطلس یک بازی استراتژی محور مبتنی بر بلاک چین سولانا با موضوع کاوش در فضا است. بلاک چین سولانا نیز مانند بلاک چین اتریوم دارای امنیت و محبوبیت بالای است اما به لحاظ ارزان‌تر بودن کارمزد در حال حاضر از اتریوم بهتر است. گیمر‌های استار اطلس با استفاده از ارز دیجیتال ATLAS به معاملات خود در بازی مانند خرید تجهیزات و استخراج منابع می‌پردازند و قدرت خود را مبارزه به این وسیله ارتقا می‌دهند. کاربران در این بازی می‌توانند با سفینه‌ی فضایی سفارشی خود به فضا سفرکرده و به انجام بازی بپردازند.

اکسی اینفینیتی (AXS)

بازی اکسی اینفینیتی یک بازی نقش‌آفرینی است که کاربران باید هیولاهای کوچک خریداری‌شده خود را رشد دهند، آموزش دهند و نهایتاً به فروش برسانند. این هیولاها در طول بازی با یکدیگر به مبارزه می‌پردازند. هر اکسی ویژگی‌های خاص خودش را دارد که این ویژگی‌ها تعیین‌کننده برنده مسابقات است. ارز دیجیتال مورداستفاده در اکسی اینفینتی AXS است و کاربران معاملات خود را بر بستر این توکن دیجیتال انجام می‌دهند.
 

نقاط قوت و ضعف دنیای متاورس

با توضیحات گفته‌شده حتماً شما نیز به این نکته‌ پی برده‌اید که متاورس نقاط قوت بسیار زیادی دارد؛ اما آیا دنیای متاورس با این گستردگی نقاط ضعف ندارد؟ در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف متاورس می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

نقاط قوت متاورس

تجربه

شگفت‌انگیز است که در دنیای متاورس شما قادرید هر چیزی و هرجایی که می‌خواهید باشید! شما رؤیاهای خود را زندگی می‌کنید! مثلاً صبح دوست دارید یک کافی من در شیکاگو باشید و عصر در اهرام ثلاثه مصر گردش کنید! خب با متاورس این رؤیا کاملاً قابل‌اجراست.
 

دانش و اطلاعات

قبل از شکوفایی اینترنت مردم برای کسب اطلاعات به کتاب‌خانه‌ها می‌رفتند، با ظهور گوگل مردم با سرچ کردن به اطلاعات موردنظر می‌رسیدند و هم‌اکنون در متاورس مردم می‌توانند با لمس و دیدن و تعامل به یادگیری و کسب اطلاعات بپردازند.
 

اقتصاد

متاورس فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرده و خواهد کرد. کاربران می‌توانند در دنیای متاورس خدمات و محصولات خود را عرضه کنند، زمین و دارایی‌های دیجیتال خریدوفروش کنند و هزاران کار دیگر که نهایتاً به افزایش درآمد کاربران و برند‌ها منجر می‌شود.

کلام پایانی
متاورس دنیای جذاب و شگفت‌انگیزی است و بااینکه هنوز به‌صورت کامل توسعه داده نشده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که این تکنولوژی زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییرات بزرگی خواهد کرد. همه‌ی غول‌های تکنولوژی جهان مانند اپل و ماکروسافت هم به این پیش‌بینی معتقد هستند و می‌دانند که انقلابی بزرگ در دنیای انسان‌ها در حال وقوع است.
امیدواریم بامطالعه این مقاله پاسخ سؤالات خود را در مورد دنیای متاورس گرفته باشید و با شناختی که از این دنیا پیداکرده‌اید، آماده شوید تا خود را با دنیای متاورس وفق دهید و استفاده‌ی خوبی از متاورس کنید. لطفاً نظرات خود را در مورد متاورس با ما در میان بگذارید.
 
 
 
 
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *