storytelling

داستان‌سرایی یا استوری تلینگ چیست و چگونه محتوای استوری تلینگ بنویسیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

داستان‌سرایی یا استوری تلینگ چیست و چگونه محتوای استوری تلینگ بنویسیم؟

یکی از با قدمت‌ترین هنرها، قصه‌گویی یا داستان‌سرایی است. قدمت این هنر با تاریخ بشریت یکسان است. از نقاشی‌های غار می‌توان فهمید که انسان‌های اولیه قصه و روایت خود را بر دیواره‌ی غارها می‌کشیدند و پیام خود را از طریق این تولید محتوا به دیگر انسان‌ها منتقل می‌کردند.
بی‌تردید شما هم این تجربه را داشته‌اید که درگیر یک فیلم یا سریال شوید و از تماشای آن لذت ببرید. دلایل زیادی باعث این کشش و جذابیت می‌شود اما یکی از مهم‌ترین دلایل درگیر شدن شما قدرت داستان‌سرایی و قصه‌گویی فیلم است؛ اما سؤال اینجاست که داستان‌سرایی چیست و چگونه می‌توان از آن در تولید محتوای خود استفاده کنیم و اساساً استوری تلینگ چه جایگاهی در بازاریابی محتوایی کسب‌وکار ما دارد؟
برای دریافت این پاسخ‌ها با ما همراه باشید.
 

استوری تلینگ (StoryTelling) چیست؟

به زبان ساده معنای «قصه‌گویی» در همین دو کلمه است! یعنی گفتن قصه! اما اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که در استوری تلینگ شما با کمک داستان علاوه بر تعامل با مخاطب، او را درگیر محتوای خودکرده و جوری او را قلاب کنید که تعاملش با شما افزایش یابد.
شاید شما بخواهید محتوایی را برای یک گروه از مخاطبان هدف خود منتشر کنید؛ برای این منظور شما می‌توانید محتوایی را با فرمت متنی، صوتی یا ویدئویی تهیه‌کرده و به مخاطب عرضه کنید؛ اما برای ترغیب مشتری به محتوا و همچنین افزایش نرخ نفوذ محتوا باید از تکنیک قصه‌گویی استفاده کنید تا محتوای شما دارای اثربخشی حداکثری باشد.

مقاله پیشنهادی:  خود انگیزشی چیست و چرا بدون آن موفق نمی‌شویم؟

اهمیت نیاز ما به داستان‌سرایی یا استوری تلینگ

درواقع با استوری تلینگ محتوای شما جوری شکل می‌گیرد که مخاطب دوست دارد آن را با لذت و اشتیاق ببیند و همچنین با آن تعامل کند. اگر شما به‌صورت اصولی و صحیح از استوری تلینگ در محتوای خود استفاده کنید، می‌توانید انتظار دریافت بازخورد بالاتر، نرخ تعامل و همچنین نرخ تبدیل بیشتری داشته باشید.
فراموش نکنید که قصه‌ها یکی از عوامل مهم افزایش توجه مخاطبین هدف هستند. محتوای تولیدشده با تکنیک استوری تلینگ، کشندگی و جذب بالاتری نسبت به محتوای معمولی دارند و موجب می‌شود که پیام شما واضح‌تر و دقیق‌تر به مخاطبین مخابره شود. به کمک داستان‌ها می‌توانید دلایل خود را بهتر مطرح کنید و مفاهیمی که به‌صورت سخت منتقل می‌شوند را به راحت‌ترین شکل بیان کنید. شایان‌ذکر است که استفاده از تکنیک استوری تلینگ به دلیل افزایش تأثیر و تعامل برای شما مخاطبان وفادار می‌ماند

چگونه می‌توانیم یک محتوای استوری تلینگ بنویسیم؟

یک سری عوامل به شما کمک می‌کنند که محتوایتان را با تکنیک استوری تلینگ تدوین کنید؛ اگر می‌خواهید محتوایی بر اساس این تکنیک بنویسید باید ویژگی‌های زیر را در محتوای خود لحاظ کنید:

آموزشی:

برترین داستان‌ها همیشه حس کنجکاوی مخاطبان را برمی‌انگیزند و همچنین موجب افزایش دانش مخاطب می‌شوند.

سرگرم‌کننده:

داستان‌های خوب به دلیل سرگرم‌کنندگی بالا، مخاطب را درگیر می‌کنند و باعث می‌شوند که مخاطب با اشتیاق محتوای شمارا دنبال کند و اگر قسمت بعدی محتوا وجود داشته باشد، مشتاقانه منتظر آن بماند.
ساختار: یکی دیگر از ویژگی‌های یک محتوای استوری تلینگ، ساختار منسجم آن است که باعث می‌شود پیام محتوا به‌صورت کاملاً صحیح به مخاطب انتقال داده شود.

مقاله پیشنهادی:  چگونه با محتوا در مشتری ایجاد نیاز کنیم؟

به‌یادماندنی:

برای ساخت یک داستان به‌یادماندنی باید مؤلفه‌های قهرمان سازی، طنز، الهام بخشی را در محتوای خود بگنجانید تا داستان شما برای همیشه در دهن مخاطبان باقی بماند.

استوری تلینگ‌های موفق چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای اینکه از استوری تلینگ در بازاریابی محتوایی یا کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنید، باید بدانید کدام استوری تلینگ‌ها شانس بیشتری برای موفق شدن در جذب و تعامل مخاطب دارند، موارد زیر را در محتوای استوری تلینگ خود رعایت کنید:
احساس هم ذات پنداری مخاطب را تحریک کنید تا مخاطب شخصیت‌ها و شرایط آن‌ها را کاملاً حس کند
تمام تمرکز و حواس شما بر مخاطب باشید. خود را جای او بگذارید و ضمن این توجه، با او رابطه‌ی مؤثری داشته باشید و به سؤالات ذهنی او پاسخ دهید
طوری استوری تلینگ منید که مخاطب دائماً در اشتیاق خواندن و یا تماشای ادامه‌ی محتوای شما باشد و نتواند محتوای استوری تلینگ ما را ترک کند.

سخن پایانی

تمام هدف یک محتوا (صرف‌نظر از فرمت) ارزش‌آفرینی، پاسخ به نیاز کاربر و جلب رضایت مخاطب است. از طرفی محتوا باید باهدف بازاریابی ما همسو باشد و موجب اثربخشی شود. یکی از برترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، استفاده از استوری تلینگ یا داستان‌سرایی در محتوا است، شاید خلق محتوای استوری تلینگ کار آسانی نباشد اما پس از ساخت آن از نتایج فوق‌العاده آن در جذب مشتری و افزایش نرخ تعامل و نرخ تبدیل، شگفت‌زده خواهید شد.
از اینکه با یک مقاله دیگر از آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما در خدمت شما بودیم بسیار خوشحالیم. لطفاً نظرات و تجارب خود را در مورد استوری تلینگ با ما در میان بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  پروموشن چیست و معرفی 9 مورد از انواع پروموشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *