چرا به بازاریابی محتوایی نیازمندیم؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

چرا به بازاریابی محتوایی نیازمندیم؟

 

 

۱- بازاریابی محتوایی، مشاور مخاطبان شماست!

امروزه با گسترده شدن بازارهای تجارتی و زیاد شدن رقبا در هر کسب‌وکار، فرقی نمی‌کند که شما شرکتی قدیمی، جاافتاده و شناخته شده باشید و یا شرکتی نوپا و جدید، خواه ناخواه باید در حوزه بازاریابی فعال باشید. با ورود اینترنت و پیشرفت روزمره آن و ورود روز‌افزون کسب‌وکارها به فضای دیجیتال، شاهد ورود علم بازاریابی دیجیتال و یا Digital Marketing بودیم. این علم شاخه‌های متفاوتی است که به شما کمک می‌کند تا از راه‌های گوناگون به بازاریابی دیجیتال بپردازید. در این میان یکی از زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا هر چه شفاف‌تر به معرفی کسب‌وکار، محصولات یا خدمات، تجربیات خود بپردازید و با مخاطب خود تعامل داشته باشید. در واقع بازاریابی محتوا شامل نیازسنجی، ایجاد محتوا بر اساس نیاز و منتشر کردن آن است. شما باید بتوانید نیازهای مشتری خود را به طور کامل بشناسید و با نوشتن یک محتوای موثر و هدفمند این نیازها را هدف قرار دهید و حس نیاز را در او ایجاد کنید.
علاوه بر پیشرفتی که در کسب‌وکارها و دنیای دیجیتال حاصل شده است، مشتریان نیز پیشرفت‌هایی داشته‌اند. مشتریان دیگر همان مشتریان بازارهای سنتی نیستند که بتوان با تبلیغات پرفشار برای فروش آن‌ها را تیرباران کرد و او را به خرید ترغیب کرد. آن‌ها به دنبال بهترین محصولات هستند و در عین حال می‌خواهند اطلاعات کامل آن را دریافت کنند، ارزش‌هایی که به آن‌ها اضافه می‌کند را بدانند و با باقی منابع به مقایسه بپردازند تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشند. در واقع تفاوت‌هایی که بازاریابی محتوایی با تبلیغات دارد، برای مشتریان بازارهای دیجیتالی امروز بسیار دلنشین‌تر است و تجربه نشان داده است که راحت‌تر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. محتواهای تولید شده برای بازاریابی محتوا را می‌توان در رسانه‌های اختصاصی خود شما به اشتراک گذاشت و مانند تبلیغات در هر رسانه‌ای قابل اشتراک‌گذاری نیست. در واقع در نگاه مخاطبان این اختصاصی بودن محتوا، سبب افزایش اعتبار شما خواهد شد. همچنین محتواها برخلاف تبلیغات هیچگاه تهاجمی عمل نمی‌کنند و کاملا تعاملی هستند و در برقراری رابطه با مخاطبان شما استادند. در واقع با تولید محتوای تخصصی و بازاریابی محتوایی، شما به مشاورانی تبدیل خواهید شد که نه تنها بهترین محصول ممکن را در اختیار او قرار می‌دهید بلکه بهترین راه‌حل‌های ممکن را در دست مشتریان خود قرار می‌دهید.

 

۲- بازاریابی محتوایی یا نویسندگی؟!

 

ممکن است همه کسانی که اولین بار اصطلاح بازاریابی محتوایی را می‌شنوند این تصور را داشته باشند که این بازاریابی فقط و فقط با متون سر و کار دارد. اما باید به شما بگوییم محتوا شامل هر چیزی است که شما با مخاطبان خود در میان می‌گذارید. این محتوا بسته به محیطی که آن را به اشتراک می‌گذارید می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه به شرح تمامی اقسام محتوا می‌پردازیم تا شما را از این ابهام احتمالی خارج کنیم.

محتواهای متنی:

همانطور که از نام این محتوا مشخص است، محتوایی است که با توضیحات نوشتاری سر و کار دارد. شما از طریق این محتوا می‌توانید توضیحات و شرح کامل کسب‌وکار، محصولات یا خدمات، پیشنهادات و پاسخ به مشتریان و … را ارائه کنید. همچنین این نوع محتوا علاوه بر ارائه توضیحات، در سئو کردن وبسایت، وبلاگ، شبکه اجتماعی و یا هر جایی که در /ان به اشتراک گذاشته شود تاثیر بسزایی دارد. نوع نوشتار و گفتار متنی که ارائه می‌کنید بسیار مهم است. پس اگر تخصص این کار را ندارید، بهتر است از یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید. در ادامه به معرفی برخی از محتواهای متنی خواهیم پرداخت.
پست وبلاگ
کتاب‌های الکترونیک (E-Book)
سوال‌های متداول
دیکشنری/ دانشنامه: این محتوا شامل کلیدواژه‌های سایت است که هر کدام از آن‌ها را در حد یک پاراگراف توضیح داده‌اید.
معرفی محصول/ خدمت
تستیمونیال: معرف مزایای ثابت‌شده محصولات یا خدمات شما از سوی مشتریان قبلی شما.

مقاله پیشنهادی:  تولید محتوا در شیراز

 

محتواهای بصری:

 

این نوع محتوا شامل محتواهای تصویری و ویدئویی است. با توجه اینکه ۹۰% از اطلاعات دریافتی مغز ما به صورت بصری است و جذابیت و کششی که این نوع محتوا ایجاد می‌کند، یکی از پرکاربردترین محتواهاست. معمولا این نوع محتوا برای خارج کردن محتواهای متنی از حالت خشک خود بکار گرفته می‌شود. و ترکیب این دو با هم می‌تواند ترافیک فوق‌العاده‌ای را به سایت و شبکه‌های اجتماعی شما سرازیر کند. انواع این محتواها شامل موارد زیر هستند.

اینفوگرافیک: نمایش گرافیکی و تصویری کلیه مطالب با استفاده از نمودارها و دیگر اطلاعات چکیده

موشن گرافیک: محتوای مولتی مدیا یا چندرسانه‌ای است که با استفاده از جلوه‌های ویدیویی به علاوه جلوه‌های شنیداری اطلاعاتی را به شما منتقل می‌کند.

ویدیو: معرف حضور همگی هستن و طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۸ تا به اینجا حدود ۵۴ درصد از مخاطبان را به خود جذب کرده است.

تصاویر: ایشون هم معرف حضور همگی شما عزیزان هستن. تصاویر اقسام ثابت و متحرک دارند و یکی از قابلیت‌های جستجوی هر موتور جستجو را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع مخاطبان شما می‌توانند علاوه بر کلمات کلیدی از طریق تصاویر اختصاصی نیز به شما دسترسی داشته باشند.

* با توجه به اینکه یکی از پلتفرم‌هایی که بیشتری استفاده را از تصاویر دارد، شبکه اجتماعی اینستاگرام است و با توجه به حضور پررنگ این پلتفرم در بازاریابی می‌توانید به مطلب ؟ مراجعه کنید تا برای داشتن گرافیک‌های جذاب برای این پلتفرم بهترین راهکارها را به شما ارائه کند.

 

محتواهای شنیداری:

 

صدای همیشه ماندگار! ما همیشه واژه‌ی صدا را در کنار واژه‌ی ماندگار شنیدیم، پس این نوع محتوا می‌تواند این حس شیرین ماندگاری را برای شما و کسب‌وکار شما نیز بوجود بیاورد. مزیت این نوع محتوا این است که در حین انجام باقی کارها قابل شنیدن است و نیاز به حواس چندگانه مخاطب ندارد. در ادامه به معرفی برخی از انواع معروف محتوای صوتی خواهیم پرداخت.
پادکست: امروزه در رقابت با محتواهای ویدیویی، آمار شنیده شدن این نوع محتوا پیشی گرفته است.
کتاب صوتی
پست صوتی
این نوع از محتوا می‌تواند استفاده از سایت را برای افراد کم‌توان امکان‌پذیر کند. در این صورت شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب کنید که تاکنون کمترین توجه به آن‌ها معطوف شده است.

 

۳- چرا بازاریابی محتوا؟!

 

شاید بعد از تمامی این توضیحات این سوال برای شما ایجاد شده باشد که چرا باید از این نوع بازاریابی برای دیده شدن کسب و کار خود استفاده کنید؟ این کار تا چه حد تخصصی و آیا نیاز به کارشناس تولید محتوا دارید؟ چه نکاتی را باید در انجام این نوع بازاریابی به انجام برسانید؟ مهم‌ترین ارزش‌هایی که این نوع بازاریابی برای شما می‌آفریند چیست؟ و … . باید به صراحت بگوییم بازاریابی محتوایی مکمل و تکمیل کننده تمامی شاخه‌های دیگر علم دیجیتال مارکتینگ است. شاید در بعضی از موارد خنده‌دار به نظر بیاید و یا هضم آن برای شما سخت باشد که مثلا محتوا چطور می‌تواند مکمل بازاریابی از طریق کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی باشد اما باید بگوییم بازاریابی محتوایی مانند رشته‌ای است که تمامی این بخش‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و شما را به نتیجه خواهد رساند. با ما همراه شوید تا چند نمونه از مهم‌ترین مزایای بازاریابی محتوایی را با شما در میان بگذاریم و شما را در انتخاب این نوع بازاریابی برای پیشبرد اهدافتان یاری دهیم.

مقاله پیشنهادی:  رونق صنعت هنری در شیراز: کشف آثار هنری و صنایع دستی محلی

بیشتر و بیشتر دیده شوید

 

بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیازهایی که مخاطب هدف شما دارد، متن، تصویر، ویدیو یا صوتی تهیه کنید و به انتشار بگذارید. در این صورت مشتری در صورتی که احساس نیاز کند بدون هیچ فشار و اجبار و اصراری به سراغ شما خواهد آمد و از مطالب شما استفاده خواهد برد. اینجاست که شما با انتشار مطلب و مخاطب با احساس نیاز خود به یک تعامل دو طرفه رسیده‌اید. در صورتی که مطلب شما هدفمند باشد و برای او کارایی داشته باشد، علاوه بر تعامل در او ایجاد اعتماد هم کرده‌اید. حال اگر تمامی مراحل را به درستی طی کرده باشید باید این مژده را به شما بدهیم که نرخ تبدیل کاربر خود به مشتری (Conversion Rate) را افزایش داده و مشتری را به کسب‌وکار، سایت و دیگر پلتفرم‌های فعالیتی خود جذب کرده‌اید. در واقع شما بدون ایجاد مزاحمت برای القای تبلیغات خود، مخاطب را به کسب‌وکار خود علاقه‌مند کرده‌اید.

 

ریسک‌پذیر نیستید؟! روی بازاریابی درستی دست گذاشته‌اید!

با توجه به اینکه این نوع از بازاریابی در مقایسه با سایر روش‌ها هزینه تولید کمتری دارد و همچنین در رسانه‌های اختصاصی شما قابل اجراست و نیازی به رسانه‌های دیگری ندارد، می‌تواند یکی از کم‌ریسک‌ترین انواع بازاریابی برای کسب‌وکار شما باشد. همچنین بسیاری از تبلیغات و انواع دیگر بازاریابی نیاز به آزمون‌وخطا دارند تا بتوانند جای مناسب خود را پیدا کنند اما در صورت انتشار محتوا، حتی اگر مورد پسند کاربر شما هم نباشد، شما ضرری نکرده‌اید بلکه این سود را به دنبال دارد که شما با واکنش‌ها، نیازها و خواسته‌های مخاطبان خود بیشتر و بیشتر آشنا شوید، نقاط روشن و تاریک کار خود را بشناسید و بعد از آن به بی‌راهه نروید. از همین رو این نوع بازاریابی کمترین ریسک را به دنبال خواهد داشت.

 

پاسخگویی به بازار رقابتی

طبق آمار ارائه شده، امروزه ۸۸ درصد از کسب‌وکارهای سازمانی (B2B) در حال بهره‌گیری از بازاریابی محتوایی هستند تا بتوانند از این طریق برند و کسب‌وکار خود را بهبود ببخشند. همچنین در حال حاضر که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، نیم دیگری از کسب‌وکارهای منفعل در بازاریابی محتوا در حال برنامه‌ریزی برای شروع و توسعه این حوزه از بازاریابی هستند. پس در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد بازاری رقابتی‌تر دز این حوزه هستیم. پس بهتر است از همین امروز به فکر توسعه این حوزه از بازاریابی در کسب‌وکار خود باشید.

 

اعتمادسازی، اعتبار آفرینی

بازاریابی محتوایی در واقع ویترین تخصص، تجربه، ارزش‌ها و مزایایی است که شما برای مشتری فراهم می‌کنید. هر چه بتوانید این ویترین را جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر دیزاین کنید، اعتماد مشتری را بیشتر به کسب‌وکار خود جلب کرده‌اید. و به دنبال آن فروش، ارائه دیدگاه‌ها، نظرات و … خواهند آمد.
شما با نوشتن محتواهای مفید در زمینه کسب‌وکار خود به مخاطبان نشان می‌دهید که چقدر خوب می‌توانید تخصص خود را به انجام برسانید. در واقع شما خود را به عنوان بهترین راه‌حل برای مشکلات مخاطبان نشان می‌دهید. پس تولید محتوا و بازاریابی از این طریق سبب ایجاد اعتبار برای برند شما خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  مشاور دیجیتال مارکتینگ

 

برندسازی و ایجاد اگاهی درباره آن

 

محتوا می‌تواند معرف شما باشد. شاید برای شمایی که هر روز با کسب‌وکار خود سروکار دارید، بسیاری از موارد ساده و پیش پا افتاده به نظر بیاید اما اکثر مخاطبان، تخصص شما را ندارند و تولید محتواهایی در خصوص برند به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر و عمیق‌تر شما را بشناسند و از این طریق به شما اعتماد کرده و به شمت برند شما جذب شوند.

 

سئو و دیگر هیچ!

امروزه، موتورهای جستجو بیش از پیش به دنبال ارائه بهترین نتایج به مخاطبان خود هستند. آن‌ها سعی دارند با تعریف الگوریتم‌های پیچیده‌ای کسب‌وکارها را بسنجند و بهترین آن‌ها را رتبه‌بندی کنند و در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. این الگوریتم‌های پیچیده دائما در حال تغییر هستند اما اگر شما بتوانید مطالبی مرتبط، مفید و موثر برای مخاطبان خود تولید کنید و از این طریق قصد کمک به ان‌ها را داشته باشید و همچنین این محتواها را به وسیله یک سری نکات حرفه‌ای سئو کنید، موتورهای جستجو متوجه خواهند شد که شما بهترین گزینه برای ارائه به مخاطبان هستید و در رتبه‌بندی‌های خود، رتبه بالایی را برای شما در نظر خواهند گرفت.

 

مخاطبانی با یک نام و نشان، هر چند به تفاوت هر رنگ و زبان!

با تولید محتوایی هدفمند می‌توانید مخاطبان مختلفی را از جای جای دنیا به سایت خود جذب کنید اما تمامی این مخاطبان در یک چیز مشترک هستند. تمامی آن‌ها با موضوع کسب‌وکار و همچنین مطلبی که ارائه کرده‌اید هماهنگی دارند و هدفی در امتداد هدف تولید محتوای شما در ذهن دارند. پس با تولید محتوا می‌توان مخاطبانی از اقشار مختلف جذب کرد که هماهنگی لازم با کسبوکار شما را دارند.

محتوا، معرف محصولات و خدمات شماست

 

یکی از کارهایی که شما می‌توانید به وسیله محتوای موثر به انجام برسانید، معرفی محصولات و یا خدماتی است که به مشتری ارائه می‌کنید. در این زمینه هر چه صادق‌تر باشید و بتوانید با زبانی ساده مزایای محصول/خدمات خود را برای مشتریان بیان کنید و وجه تمایز ان با سایر محصولات/خدمات موجود در بازار را پررنگ کنید و به مقایسه آن بپردازید، بیشتر به آن‌ها در انتخاب محصول خود که درست‌ترین محصول/خدمات است، کمک خواهید کرد.

 

افزایش فروش، در نتیجه سودآوری بیشتر

 

قبل از این اشاره کردیم که بازاریابی محتوا سبب جذب مخاطب و به دنبال آن جلب اعتماد او و اعتباربخشی به برند شما خواهد شد. در مرحله بعد این نوع بازاریابی محصول/خدمات شما را به طور کامل معرفی خواهد کرد و فرصت مقایسه و تصمیم‌گیری بهتر را برای مشتریان به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه‌ی تمامی این مزایا، شما می‌توانید مخاطبان بیشتری را به مشتری خود تبدیل کنید و از این طریق فروش خود را بالا ببرید. در نتیجه‌ی بالا رفتن فروش، سودآوری بیشتر و بازگشت سرمایه‌ای است که شما برای بازاریابی محتوا و همچنین طراحی سایت و … اختصاص داده‌اید.
در نهایت باید بگوییم بازاریابی محتوایی را کوچک نشمرید. روی ان سرمایه‌گذاری کنید و تصویر خوبی از خود در ذهن مخاطبان به جای بگذارید. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید و یا به دنبال متخصصانی هستید که در تهیه محتوا به شما کمک کنند می‌توانید با تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *