نکات برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

نکات برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

نرخ تبدیل صفحات فرود مختلف سایت یکی از مهم‌ترین آماروارقامی‌هایی است که کسب‌وکارهای آنلاین و آن‌هایی که در جستجوی مشتری هستند، باید به آن توجه کنند. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید که دقیقاً چه تعداد از افراد، اقدام خاص مدنظر شمارا در سایت انجام داده‌اند. منظور از اقدام مدنظر شما معمولا انجام خرید، ثبت‌نام در خبرنامه و یا پر‎‎‌‌کردن فرم تماس از سایت می‌باشد. توجه کنید ‌که محاسبه‌ی نرخ تبدیل (درصد بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل‌شده‌اند) کار چندان دشواری نیست. ولی پیدا کردن تکنیک‌ها وروش‌هایی برای افزایش نرخ تبدیل به‌خصوص برای صفحات فرود کلیدی سایت امری دشوار است. در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانید نرخ تبدیل هر صفحه‌ی فرود را در طراحی سایت افزایش دهید.

صفحه فرود یا (Landing Page) چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان در آنجا قرار می‌گیرند، تا از محصول شما بازدید کنند. بی‌شک تبلیغات باعث می‌شود تا لندینگ پیج شما بازخورد بالایی داشته‌باشد. این تبلیغات را می‌توان در صفحه‌های مختلف مجازی مثل: سایت‌ها، تلگرام، واتس آپ و . . . قرار داد.
همه‌ ما وقتی مطلبی را داخل گوگل سرچ می‌کنیم، ناخودآگاه صفحاتی برای ما باز می‌شود که تبلیغ کننده محصولاتی است. این تبلیغات برای افزایش بازخورد صفحه فرود پیج محصولات است که در سایت‌های مختلف تبلیغ می‌کنند. با ذکر این مثال متوجه شدید که برای افزایش بازخورد صفحه فرود باید تبلیغ کرد.
تبلیغات انجام شده در سایت‌های مختلف باید دارای طراحی خاصی باشد و مسئله مهم‌تر، تصویر آن تبلیغ باید محصول را دقیق معرفی کند تا افراد را راحت‌تر جذب کند. فرود آمدن بازدید کننده‌ها داخل سایت می‌تواند اهداف مختلفی مثل: معرفی محصول برای فروش، ارتباط برقرار کردن و کامنت گذاری و … باشد.

چگونه نرخ تبدیل صفحه‌ی فرود را افزایش دهیم؟

گام اول: مشتری خود را شناسایی کنید

همان اندازه که دریافت ترافیک و ورودی برای هر سایتی اهمیت دارد به همان میزان دریافت ورودی مناسب و مرتبط نیز حائز اهمیت می باشد. برای اینکه اطمینان حاصل کنید کاربرانی که وارد سایت شدهاند ثبت نام کرده و خرید انجام می‌دهند و یا به بیان دیگر اکشن مدنظر شما را انجام میدهند، ایجاد یک پرسونای مخاطب می‌باشد. از این راه می‌توانید کاملا مشخص کنید که چه فردی پتانسیل آن را دارد که مشتری شما باشد. درواقع این اطلاعات شامل تمایلات، علایق، فعالیت های روتین روزانه، مشکلات و باورهای مشتری شما می‌شود.

گام دوم: برای لندینگ پیج یک عنوان جذاب بنویسید

هنگامی که مشتریان واقعی خود را شناسایی کردید، زمان آن می‌رسد که به سادگی لندینگ پیج خود را بهینه کرده تا بیشترین تبدیل را داشته باشد. قطعا عنوان سایت شما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باعث می‌شود تا بازدیدکننده در ارزیابی خود سایت شما را ارزشمند یا فاقد ارزش تلقی کند. توجه کنید که اگر عنوان صفحه شما طولانی، نامعلوم و مبهم باشد، نیاز مشتریان شما را پاسخگو نخواهد بود و آن‌ها به سرعت سایت را ترک می‌کنند و نرخ خروج را افزایش میدهند.

اگر احساس می‌کنید که محدود کردن عنوان صفحه به چند کلمه، ممکن است باعث مبهم شدن آن مطلب گردد، می‌توانید از متنی در زیرعنوان استفاده کنید که عنوان درج شده را کاملا شفاف شرح دهد.

گام سوم: تولید محتوای صفحه را مطابق با سلایق کاربران بنویسید

تجربه نشان داده است که استفاده از ادبیات پیچیده در مقالات، باعث خروج تعداد زیادی از کاربران می شود. سعی کنید مقالات خود را روان و با زبانی ساده منتشر کنید.

مقاله پیشنهادی:  CTA یا اقدام به عمل چیست؟

گام چهارم: قسمت‌های اضافی را از فرم ها حذف کنید

نگذارید بازدیدکنندگان و به‌خصوص خربداران معطل شوند! اگر بازدیدکنندگان وارد سایت شما شده، و تصمیم به خرید محصولات یا خدمات شما گرفته‌اند، ولی زمانی که بر روی لینک ثبت نام کلیک می‌کنند با یک فرم طولانی و قسمت‌های زیادی که پر کردن آن ها الزامی است مواجه می‌شوند.

در این حالت ممکن است بیشتر بازدیدکنندگان از کار خود منصرف شده و از سایت خارج شوند.
بنابراین برای جلوگیری از خروج کاربران از سایت، پیشنهاد می‌شود فرم های خود را بهینه کنید و تنها اطلاعات مهم را از کاربر درخواست نمایید. بهتر است که تنها به دریافت ادرس ایمیل و یا شماره تلفن اکتفا کنید. در بیشتر مواقع پرسیدن اطلاعات شخصی مانند: نام و نام خانوادگی و … چندان باب طبع کاربران نیست.

گام پنجم: از کلمات جذاب در دکمه تماس استفاده کنید

قبل از اینکه بازدیدکنندگان فرمی را در سایت شما تکمیل کنند و اطلاعات خود را وارد نمایند سعی کنید عبارتی که به عنوان CTA یاcall to action استفاده می‌کنید واقعا باعث ترغیب شدن کاربر به انجام کارهای مدنظر شما شود. سعی کنید تنها خود را محدود به استفاده از عباراتی مانند”ثبت نام” نکنید. می‌توانید از عباراتی مانند: تخفیف بگیرید، بیشتر بدانید، اطلاعات بیشتر و … به عنوان call to action استفاده کنید.

گام ششم: طراحی و زمان بارگذاری سایت را بررسی کنید

دو عامل طراحی و زمان بارگذاری مناسب در افزایش نرخ تبدیل صفحه‌ی فرود بسیار تاثیرگزار است. ظاهر نامناسب لندینگ پیج و زمان بارگذاری بالا می‌تواند نرخ تبدیل را به شدت کاهش دهد. طراحی متناسب و اصولی سبب می‌شود کاربر با سایت ارتباط برقرار کند و از صرف زمان برای سایت شما لذت ببرد، از طرفی معمولا سرعت پایین بارگذاری، سبب ترک سایت توسط کاربران می‌گردد.

گام هفتم: بخش مختص نظرات کاربران در صفحه فرود را طراحی کنید

مراجعین به سایت شما احتیاج به امنیت واعتماد دارند. شما باید نشان دهید که آن‌ها اولین نفراتی نیستند که به این صفحه و دیگر صفخات سایت شما مراجعه می‌کنند. بنابراین بخش‌هایی مانند: نظرات کاربران، باعث کاهش ریسک و همچنین کسب اعتبار برای شما خواهد شد. پیشنهاد می‌شود از این بخش در لندینگ پیج محصولات خود استفاده کنید. در این بخش کاربران نظرات و توصیه ها و امتیازات خود را راجع به یک سرویس یا محصول خاص ارائه می کنند. با توجه به این که غالبا مشتریان به نظرات و توصیه های دیگر حتی اگر آن فرد را نشناسند اعتماد می کنند لذا امکان خرید از سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

گام هشتم: از بخش سوالات متداول یا FAQ در لندینگ پیج استفاده کنید

شما می‌توانید با افزودن بخش سوالات متداول، نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید. طبق تحقیقات به عمل آمده، معمولا افراد از جملات سوالی جهت جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین در این بخش می‌توانید دقیقا پاسخ سوال کاربر را ارائه دهید و شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جستجو داشته باشید. از طرفی بازدیدکنندگان نیز با مشاهده‌ی بخش سوالات متداول نه تنها پاسخ سوال های خود را پیدا کرده بلکه متوجه میشوند که ایا محصولات و یا خدمات شما پاسخگوی نیازهای آن‌ها است یا خیر. شما با استفاده از FAQ باذهن مخاطب بازی کرده و او را به سمت هدف خود هدایت کنید.

مقاله پیشنهادی:  مقایسه آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

گام نهم: لندینگ پیج را شلوغ نکنید

براساس گزارشات منتشر شده، کاربران آنلاین به صورت میانگین در یک زمان طلایی ۱۵ ثانیه‌ای تصمیم میگیرند که از خدمات یا محصولات یک سایت استفاده کنند یا خیر. این زمان کمی برای جلب توجه کاربران و تبدیل آنها به مشتری است اما راه حل ساده این است که تمامی المان های اضافی را حذف کنید و یک لندینگ پیج متمرکز برای کاربر ایجاد نمایید.

گام دهم: لندینگ پیج را قبل از انتشار تست کنید

در آخر زمان آن می‌رسد که لندینگ پیج خود را منتشر کنید. حتما قبل از انتشار، لندینگ پیج را تست کرده و تمامی خطاها و باگ های احتمالی آن را شناسایی و رفع کنید. برای مثال، دقت کنید که لندینگ پیج شما موبایل فرندلی باشد. حتما دکمه ی call to action را چک کنید. چنانچه از عملکرد صحیح تمامی موارد مذکور مطمئن شدید سپس میتوانید لندینگ پیج خود را منتشر کنید.

نکاتی برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

ااگر قصد دارید بازخوردی مناسب برای سایت خود داشته باشید و به دنبال یک صفحه فرود متناسب برای فروشگاه اینترنتی خود هستید، به این نکات توجه کنید.
• یک طرح مناسب، بسیار اهمیت دارد. گوگل از یک مطالعه‌ی ردیابی چشم پشتیبانی می‌کند. برای طراحی صفحه فرود پیشنهاد می‌شود لینک خارجی قرار داده نشود؛ زیرا ممکن است مخاطب با دیدن این لینک دچار سردرگمی شود و به سایتی که لینک آن وجود دارد برود. همه‌ی این جزئیات مهم هستند و باعث ایجاد احساس راحتی و رضایت در مخاطب و جلوگیری از سردرگمی بی‌دلیل می‌شود.
توجه کنید که صفحه فرود نوعی تبادل اطلاعات دو طرفه است. وقتی مخاطب به لندینگ پیج هدایت می‌شود و ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهد یک طرف تعامل صورت گرفته است. حال بهتر است شما نیز برای جلب اعتماد خاطر مخاطب به‌عنوان تشکر یک مطلب آموزشی رایگان و یا هدیه‌ای در قالب کد تخفیف و از این قبیل پیام‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهید.
• در هنگام طراحی سایت، لندینگ پیج را بنا به نوع محصولی که دارید قرار دهید. درواقع باید هدف مشخصی برای لندینگ پیج خود در نظر بگیرید. و متناسب با موضوعات، خدمات و محصولات خود، موضوع لندینگ پیج را طراحی کنید.
• بهترین راه برای افزایش نرخ تبدیل صفحه فرود، کوتاه کردن مراحل مختلف در وب‌سایت مانند مراحل ثبت‌نام و راحت وارد شدن مخاطب به صفحه هدف است. با این کار قطعا بازخورد بالایی را نیز از سایت خود دریافت خواهید کرد.

• دقت کنید که هرگز برای طراحی لندینگ پیج خود، کپی نکنید. برای این که بازخورد مناسبی در صفحه فرود سایت از مخاطب دریافت کنید مطالب به‌روز و مناسب را در صفحه فرود خود قرار دهید. شاید سخت به نظر برسد اما پیشنهاد می‌کنیم به چند صفحه لندینگ مشابه سایت خود سر بزنید و مطالب مهم و خاص را استخراج کنید و نواقص آن‌هارا درنظر بگیرید. همچنین با کمک خلاقیت خود مطالب جدیدی برای صفحه لندینگ خود ارائه دهید.
• قطعا گاهی اوقات لازم می‌شود مطلبی در ذهن مخاطب تداعی گردد، برای این کار، آن را درون صفحه فرود تکرار کنید تا ملکه ذهن او شود. به عنوان مثال، برای خرید از سایت می‌توانید تخفیف‌های مناسبتی و فصلی درون صفحه فرود قرار دهید. این تخفیفات را به صورت تکراری در دو یا چند بخش از صفحه قرار دهید، تا مخاطب متوجه شود هر فصل می‌تواند از تخفیف‌های سایت شما استفاده کند.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های افزایش فروش در اینستاگرام

• بیشتر اوقات، مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند، چندان قصد خرید یا بازدید از محصول را ندارند، اما شما برای نگه‌داشتن آن‌ها در صفحه خود، می‌توانید خدمات رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهید. این خدمات بسته به نوع سایت می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولا شامل مواردی نظیر: کتاب‌های صوتی، پادکست‌های بیشتر بدانید، برنامه غذایی رایگان و … می‌باشد.
• تعهد و گارانتی باعث جذب مخاطب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای اینکه بتوانید مشتری داشته باشید باید به او احساس امنیت و اعتماد بدهید. یکی از فاکتورهایی که اعتماد مخاطبان شما را جلب می‌کند، تضمین دادن شما به آن‌هاست. باید کالا و خدمات خود را گارانتی کنید، آن هم گارانتی واقعی!
• برای اینکه صفحه لندینگ جذابی داشته باشید از گیف‌ها و ویدئوها استفاده کنید. استفاده از ویدئوهای مربوط می‌تواند گویای محصول شما باشد در نظر داشته باشید این ویدئوها نباید طولانی باشد. برای مثال از عکس کودکان و یا ویدئوهای کودکان برای سیسمونی‌ها استفاده کنید. اگر بتوانید احساسات مخاطب را درگیر کنید، راحت‌تر مخاطب به صفحه هدف جذب می‌شود. مثلا استفاده از تصویر کودکان بی‌سرپرست و یا معلول برای جذب افراد به سایت خیریه.
• صفحه لندینگ پیج نباید بسار شلوغ باشد داشتن فضای مرتب و تشکیل برای یک صفحه فرود جذاب بسیار حائز اهمیت است. لازم نیست تمام اطلاعات محصول خود را وارد صفحه لندینگ پیج کنید همانطور که گفتیم قسمت‌هایی از صفحه را خالی نگه دارید و در بقیه‌ قسمت‌ها نکاتی بولد که محصول را خاص می‌کند بنویسید.
• از رنگ های مناسب برای طراحی لندینگ پیج استفاده کنید. با توجه به نوع محصول می‌توانید از رنگ مربوط به آن استفاده‌ کنید مثلا برای پیج‌هایی که مخاطب اصلی خانم‌ها هستند از رنگ‌های صورتی تا قرمز استفاده کنید و یا برای مؤسسه‌های خیریه از رنگ‌های سفید و یا سبز استفاده کنید. رنگ دکمه‌ی CTA شما بسیار اهمیت دارد و نکته‌ی اصلی این است که رنگی را انتخاب کنید که متناسب با طراحی فعلی شما باشد. به گونه‌ای که کاربر را ناخودآگاه به سمت خود جذب کند.

• در صفحه فرود خود از نشانه‌های اعتماد استفاده کنید. داشتن نشانه اعتماد یکی از قدرتمندترین عامل برای جذب کاربر برای صفحه لندینگ خود است. نشان اعتماد انواع مختلفی دارد، مثلا: نشان همکاری، نظرات کاربران، لوگوی برندها، سفارش و توصیه، نشان اعتماد الکترونیک (ای‌نماد)، گارانتی و ضمانت از سازمان‌های معتبر.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با نکاتی برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود آشنا کنیم. اگر شما هم به دنبال بازخورد بالایی از صفحه فرود یا لندینگ پیج خود هستید حتما این نکات را درنظر بگیرید. اگر به جز این روش‌ها، راه دیگری را می‌شناسید و از آن استفاده کرده‌اید در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم این مقاله از مجله آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما به شما کمک کند بهترین روش‌های طراحی برای فرم‌هایی با نرخ تبدیل بالا را بیاموزید و بتوانید آن را بهبود بخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *