branding

برندینگ چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برندینگ چیست؟

برندینگ چیست؟

در مورد معنی «برند» مطمئن نیستید؟ نگران نباشید.برندسازی یکی از مفهوم‌های مبهم در بازاریابی است که حتی کسانی که تعالیمی یا دانسته‌هایی از بازایابی دارند می‌تواند برای آن‌ها نیز مبهم و گیج کننده باشد. امروز ما قصد داریم نگاهی به مارک تجاری بیندازیم و سعی کنیم با واژه‌ها و مثال‌های ساده پاسخی روشن ارائه دهیم! برای درک مفهوم نام تجاری، ابتدا باید بدانیم محصولات و مارک‌ها چیست؟ بزن بریم.

تعریف محصول در برندینگ

به طور کلی، محصول هر چیزی که می‌تواند برای برآوردن خواسته یا نیاز به بازار عرضه شود، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجربیات، رویدادها، اشخاص، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌ها.
این به این معنی است که یک محصول می‌تواند شامل اقامت در هتل، پرواز، دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره باشد. می‌توانیم آب را مثال بزنیم: آب یک منبع رایگان است که هر انسانی برای زندگی و بقا به آن نیاز دارد. با این حال، روزی که انسان‌ها و شرکت‌ها شروع به تجاری سازی آن کردند، به‌عنوان یک محصول تبدیل شد، به‌عنوان مثال: استفاده از بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی برای فروش. اما آب همیشه به یک شکل به نظر می‌رسد، به نظرتان این‌طور نیست؟ آب به‌صورت مایع و شفاف است. پس به نظر شما شرکت‌های مختلف چطور می‌توانند یک محصول را به فروش برسانند اما همچنان مردم را متقاعد کنند که بطری‌های خود را به‌جای بطری آب رقیب‌هایشان خریداری کنند؟
پاسخ آن، چیزی نیست جز ساختن یک برند یا نام تجاری که در کشور ما تعداد قابل توجهی از آن‌ها وجود دارد. (مینرال، ویوانت، آکوافینا، کوهرنگ، دماوند)

مقاله پیشنهادی:  اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟

تعریف برند (مارک)

به طور کلی به نام یا اصطلاح یا نماد یا هر ویژگی دیگری که محصولات و خدمات شما را از بقیه ارائه دهندگان آن محصول جدا می‌کند برند می‌گویند.
شما می‌توانید یک برند را به‌عنوان ایده یا تصویری که افراد هنگام فکر کردن در مورد محصولات، خدمات و فعالیت‌های شرکت شما در ذهن دارند، در نظر بگیرند، هم به‌صورت عملی به‌عنوان مثال یک گوشی موبایل بزرگ و هم احساسی به‌عنوان مثال این گوشی موبایل به من احساس پرقدرت بودن می‌دهد؛ بنابراین فقط ویژگی‌های فیزیکی نیستند که باعث ایجاد یک نام تجاری می‌شوند، بلکه احساساتی است که مصرف کنندگان نسبت به شرکت یا محصول آن ایجاد می‌کنند. این ترکیبی از نشانه‌های فیزیکی و احساسی وقتی در معرض نام، هویت بصری یا حتی پیام منتقل شده قرار می‌گیرد.

چند عنصر مهم در ایجاد برندینگ و برندسازی که بسیار تأثیر گذارند:

اسم (نام) برند شما

نام‌ها از تأثیرگذارترین ابزارها در ارتباط با مردم در بحث برندینگ است. زمانی که از یک نام تأثیرگذار و قدرتمند در تبلیغات از آن استفاده شود باعث می‌شود که در ذهن مخاطب به‌خوبی جای بگیرد و مخاطب آن را به خاطر بسپارد. برای مثال می‌توانیم از شرکت عالیس نام ببریم که به‌خوبی مردم کشور با نام این برند آشنا هستند یا نام‌هایی دیگر که در کشور وجود دارند مانند گل‌رنگ، چی‌توز و … .

نشان تجاری شرکت (لوگو)

لوگو نشانی است که از شما در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند و با طراحی خاص و ویژه باعث معرفی شما می‌شود. بیایید با چند مثال ساده در کشور و خارج از کشور در مورد خودرو که همیشه در معرض دید مخاطبان است این مسئله را توضیح دهیم. مثلاً نماد اسب در کشور ما روی خودروها را همه می‌شناسند و می‌دانند که از شرکت ایران‌خودرو است یا در خارج از کشور می‌توان به نماد گاو وحشی اشاره کرد که بیشتر مردم دنیا این خودروها را می‌شناسند و می‌دانند که از شرکت لامبورگینی هستند.
یا برای یک مثال دیگر می‌توان از شرکت ساعت سازی رولکس نام برد؛ که نماد تجاری آن یک تاج است.

مقاله پیشنهادی:  3 استراتژی برای غلبه کردن بر تعلل و آکراسیا

شعارهای تبلیغاتی شرکت

شعارهای تبلیغاتی جملات تأثیرگذار و کوتاهی هستند که در کنار نام برند شما قرار دارد و در ذهن همگان با شنیدن آن قرار می‌گیرد. برای یک مثال ساده از آن می‌شود به شعار تبلیغاتی شرکت پپسی اشاره کرد. شعار این شرکت «Live the moment now» و به زبان فارسی «در لحظه زندگی کن» است. یا بیایید از شعار یک شرکت خودرویی استفاده کنیم که همه‌ی دنیا با آن آشنایی دارند. شرکت بنز چندین شعار تبلیغاتی دارد که یکی از آن‌ها که به‌تازگی و همراه با معرفی محصول جدید خود یعنی کلاس اس گفته شد این بود: «مراقب اولین‌هایتان هستیم»

ظاهر محصول

شما می‌توانید با استفاده از شکل ظاهری مخصوص به محصول خود، محصولتان را عرضه و معرفی کنید. با یک مثال از شرکت رولز رویس می‌توانیم به فرم باز و بسته شدن درب‌های آن اشاره کنیم که تمام مردم این نوع باز شدن درب را بانام این شرکت می‌شناسند.

گرافیک و طراحی

گرافیک یکی دیگر از عناصر تأثیر گذار در برندینگ است به شکلی که توجه شما را در همان نگاه اول به خود جلب می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توانیم از برند گوچی نام ببریم که همه با آن آشنایی داریم و هر جا که طراحی گرافیک این برند را ببینیم آن را در میان بقیه تشخیص می‌دهیم. تمامی این موارد در برندبوک درج می شود. بهتر است برای تاثیر بیشتر، از رواشناسی رنگ‌ها در طراحی گرافیک استفاده شود.

انواع برندینگ عبارت‌اند از:

۱) برندینگ شخصی (Personal Branding)
۲) برندینگ محصولات (Product Branding)
۳) برندینگ سرویس‌ها (Service Branding)
۴) برند اخلاقی (Ethical Brand)
۵) برند عمومی (Public Brand)
۶) برندسازی شرکتی (Company Branding)
۷) برندینگ مکان (Place Branding)
۸) برند موسسه غیرانتفاعی (Non Profit Brand)
۹) برندهای رویداد (Event Brands)

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی عملگرا چیست؟

نتیجه گیری

ما در این مقاله برند و برندسازی رو بررسی کردیم. ساخت برند نیازمند زمان، صبر، پشتکار و هزینه است. برندسازی اصول خود را دارد. اگر شما هم قصد دارید در حوزه کار خودتان برندی شناخته شده باشید باید اصول برند سازی را فرا بگیرید. از شما تشکر می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید. لطفاً دیدگاه و پیشنهاد‌های خود را برای ما در قسمت نظرات بیان کنیدو همچنین برای مشاوره با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *