inbound marketing.ithoma

بازاریابی اینباند ( ربایشی ) چیست؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اینباند مارکتینگ چیست؟

inbound marketing.ithoma

اینباند مارکتینگ

همراه با سیری تغییر و پیشرفت کسب‌وکارها از سنتی تا امروزی و همچنین تغییر ذائقه و علایق مردم، روش‌های بازاریابی نیز در حال تغییر و به‌روز شدن بوده‌اند. در گذشته، کسب‌وکارها به روش‌های سنتی به تبلیغات و بازاریابی می‌پرداختند و در واقع به دنبال جمع‌آوری مشتریان بودند. آن‌ها با بهره‌گیری از تبلیغات روزنامه‌ای، تلویزیونی، برگزاری همایش‌ها و مراسمات و تبلیغات محیطی به دنبال پیدا کردن مشتریانی برای کسب‌وکار خود بودند. اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در دنیای دیجیتال و همچنین ورود کسب‌وکارها متعدد به این عرصه، دیگر کسب‌وکارها به دنبال مشتری‌ها نیستند و این مشتریان هستند که به دنبال کسب‌وکارها هستند و آن‌ها را ارزیابی و انتخاب می‌کنند. در واقع امروزه، جذب مشتری با روش‌های نامحسوسی در فضاهای دیجیتال صورت می‌گیرد که ما آن را اینباند مارکتینگ می‌نامیم. اینباند مارکتینگ، روشی کاملا استراتژیک از دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی و سئو برای جذب سرنخ(لید) و تبدیل آن‌ها به مشتری است. این روش‌های جدید علاوه بر حذف هزینه‌های بالای تبلیغات، بخش زیادی از مخاطبان هدف را به کسب‌وکارها جذب خواهد کرد و یک روند برندسازی برای شما طراحی خواهد کرد. در این نوع بازاریابی و مارکتینگ، شما به شناسایی انواع نیازهای مخاطب خود می‌پردازید و بنا بر آن راه‌حل‌هایی کاربردی ارائه می‌کنید. در واقع مبنای این نوع مارکتینگ تنها ترغیب مشتری برای فروش بیشتر نیست و شما موظف هستید فاکتورهایی همچون اهداف کسب‌وکار، پرسونای مخاطب، زمان، مکان و زمینه ارائه محصول/خدمات را در نظر داشته باشید. برای درک بهتر تفاوت این بازاریابی با بازاریابی سنتی می‌توانید به مقاله ما با عنوان تفاوت اینباند مارکتینگ با انواع دیگر بازاریابی‌ها مراجعه کنید. راه‌های متعددی برای اینباند مارکتینگ وجود دارد اما معمولا با استفاده از وبلاگ‌ها، محتواهای متعدد، خبرنامه‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

مزایای اینباند مارکتینگ inbound marketing

اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا، سعی دارد بنیان بازاریابی سنتی را تغییر داده و در فروش هر محصول تجربه‌ای نو بیافریند. این نوع بازاریابی تنها به دنبال فروش نیست بلکه با بهترین راه‌های ممکن برند، محصولات و خدمات شما را به مشتری‌ها پیشنهاد می‌کند. این نوع بازاریابی با باز گذاشتن دست مشتریان و همچنین انتخابگر دانستن آن‌ها و ایجاد ارتباطی عمقی و لذت‌بخش با مشتریان، اعتمادسازی می‌کند و بدون اینکه بفروشد، می‌فروشد! در واقع اینباند مارکتینگ تمامی نیازهای مشتریان مدرن را در نظر می‌گیرد و با توجه به آن راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کند. البته در کنار تمامی مزایای ذکر شده، باید بگوییم که برای نتیجه گرفتن از بازاریابی اینباند باید صبر بالایی داشته باشید تا ثمره تمامی فعالیت‌های خود را به مرور زمان ببینید.

مقاله پیشنهادی:  سئو تضمینی، واقعیت یا یک شوخی؟

جذب مشتری هدفمند

یکی از مزایایی که بازاریابی‌ها برای شما فراهم می‌کنند، افزایش ترافیک وب‌سایت، پلتفرم‌های اجتماعی و تبلیغاتی است. اما سوال این‌جا است که چند درصد از این ترافیک جذب شده هدفمند هستند و به مشتریان شما تبدیل خواهند شد؟! ما در بسیاری از روش‌های بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ می‌کوشیم تا با هزینه کم، افرادی را از بازار هدف شما جذب که احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری (Conversion Rate) بالا باشد.

فروش بیشتر

به دنبال جذب مخاطبان مرتبط و هدفمند و در واقع جذب leadهایی به برند خود، می‌تواند تا حد بسیار زیادی احتمال داد که leadهای شما به مشتریان ثابتی تبدیل شوند و نرخ فروش، سودآوری و در نتیجه بازگشت سرمایه شما را روز به روز افزایش دهند.

اعتمادسازی، نقش اول بازاریابی!

با استفاده از آنالیز‌ها و برنامه جامع بازاریابی اینباند می‌توانید اطلاعات مورد نیاز مشتریان را بشناسید و با روشی خلاقانه آن‌ها را به مخاطبان خود ارائه کنید. اگر بتوانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید، هم برند خود را معرفی کرده‌اید، هم نسبت به آن اعتماد ایجاد کرده‌اید و هم اینکه خود را به عنوان یک کسب‌وکار قابل اعتماد و مفید جلوه داده‌اید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که مشتری برای خرید به شما باز خواهد گشت.

با اینباند مارکتینگ، همه تخم‌مرغاتو تو یه سبد نگذاشتی!

اگر فرض کنیم که شما خارج از شهر سکونت خود کار می‌کنید و هر روز محبور به رفت‌وآمد به خارج از شهر هستید. اگر شهر محل سکونت شما چندین راه ورودی داشته باشد و یکی از آن‌ها بر اثر ریزش کوه مسدود شده باشد، هیچگاه نگران برگشت به خانه نخواهید بود چرا که مطمئن هستید چندین و چند راه دیگر باز است و شما را به خانه خواهد رساند. بازاریابی اینباند نیز دقیقا همین قابلیت را به کسب‌وکار شما اضافه می‌کند. با جذب ترافیک هدفمند و بالا از چندین منبع متفاوت، هیچگاه با افت یا از دست رفتن یکی از منابع، با بحران روبرو نخواهید شد.

می‌تونی از مرزهای جغرافیایی سبقت بگیری!

با توجه به اینکه بازاریابی درونگرا با تکیه بر خدمات دیجیتال و آنلاین انجام می‌گیرد، پس دیگر نیازی نیست نگران مرزها و محدودیت‌های جغرافیایی باشید. به راحتی می‌توانید با سراسر جهان ارتباط بگیرید، در جای جای دنیا برندسازی کنید و از مزایای آن بهره بگیرید.

دخل و خرجتو مدیریت کن

از آن‌جا که هزینه‌های بازاریابی درونگرا بسیار پایین‌تر از تبلیغات سنتی است و همچنین هر هزینه مانند سرمایه‌گذاری بلند مدتی است که ثمره آن تا سال‌ها برای شما باقی خواهد ماند، روشی کاملا منطقی و مقرون به صرفه برای بازاریابی است.

مقاله پیشنهادی:  معرفی انواع بک لینک‌ها و چگونگی ساخت بک لینک

گردونه فروش در اینباند مارکتینگ

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اینباند مارکتینگ روشی گردونه‌وار برای رشد کسب‌وکار و برند شماست. این روش بازاریابی به وسیله برقراری ارتباطات پایدار و دوسویه با مخاطبان و مشتریان شما برای آن‌ها ارزش‌آفرینی کرده و آن‌ها را اهداف خود می‌رساند. در نهایت همین مشتریان، ارزش آفرین و مبلغان صد درصدی شما خواهند بود و به رشد کسب و کار گردونه بازاریابی شما کمک خواهند کرد. مراحل گردونه‌وار بازاریابی درونگرا را در ادامه به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

جذب

اولین خم گردونه بازاریابی درونگرا با مرحله جذب آغاز می‌شود. در هر کسب‌وکار و حرفه‌ای باشید، نیاز به جذب مخاطبانی هدفمند هستید. در وهله اول باید بتوانید جذب مخاطب داشته باشید تا بتوانید کسب‌وکار، برند و خدماتی که ارائه می‌کنید را به آن‌ها معرفی کنید. این مرحله از اینباند مارکتینگ، جامعه مخاطبان هدف شما را با ترفندهایی حرفه‌ای نشانه می‌گیرد و به دنبال جذب آن دسته از مخاطبانی است که بیشترین احتمال را برای تبدیل شدن به Lead و در آخر مشتریان نهایی شما را دارند. مرحله جذب با تولید محتوای ارزشمند و مرتبط گره خورده است. شما باید بتوانید مطالبی مرتبط، مفید، راهنما و تعاملی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید و از این طریق خود با به عنوان یک مشاوره معرفی کنید نه یک فروشنده. شما باید بتوانید از طریق این محتواهای هدفمند نکاتی آموزشی درباره نحوه استفاده از محصولات خود، حل مسائل و مشکلات مشتریان در زمینه شغلی شما ارائه کنید و یا نمونه رضایتمندی مشتریان خود را به نمایش بگذارید و آن‌ها را از تخفیفات و سایر امتیازاتی که در نظر دارید مطلع کنید. برای کارایی بیشتر این محتواها می‌توانید از راهکارهای سئو بهره بگیرید. سئو به شما کمک می‌کند تا با استفاده از یک سری ترفند جالب بیشتر و بیشتر دیده شوید. این محتواها را می‌توانید در رسانه‌های شخصی خود از جمله بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و … منتشر کنید یا در باقی رسانه‌های پولی از آن‌ها بهره بگیرید.

تبدیل

حالا که تونستین افرادی را در مرحله قبل جذب کنید، باید بتوانید بهترین خودتون جلوه کنید و از این طریق آن‌ها را از بازدیدکننده صرف به Lead یا سرنخ فروش تبدیل کنید. در این مرحله اینباند مارکتر و یا کسب‌وکارها به دنبال ایجاد ارتباطی بلندمدت میان خود و مخاطبان و ترغیب آن‌ها برای حفظ این ارتباط هستند. برای رسیدن به این هدف باید بتوانید از طریق برقراری ارتباط با مخاطبان خود، از نیازها و سوالات آن‌ها مطلع شوید تا بتوانید به بهترین نحو از طریق ارائه ارزشی که محصول شما به آن‌ها می‌افزاید، آفر و یا محتوا به آن‌ها پاسخ دهید. در واقع باید به دنبال فروش راه‌حل‌ها باشید و نه محصولاتتان! شما می‌توانید با طراحی لندینگ پیج‌های جذاب، فرم‌های هدفمند، چت و دیگر راه‌های برقراری ارتباط به این هدف برسید.

مقاله پیشنهادی:  انواع ریدایرکت‌ها را بشناسیم!

نهایی‌سازی فروش

حالا که هم مخاطب را جذب کردیم و هم با او به تعامل و ارتباط پرداختیم، وقت آن است که فروش به او را نهایی کنیم. منظر از نهایی کردن فروش، سرمایه‌گذاری بر روی Leadها یا مشتریان احتمالی است که درصد احتمال بالاتری دارند. برای مثال می‌توانید بر روی آن دسته از مخاطبانی تمرکز کنید که ایمیل شما را مطالعه می‌کنند. در این مرحله می‌توانید با ارائه پیشنهادهای محصولی یا خدماتی جذاب به مشتری و تاکید بیشتر بر حسن آن‌ها، Leadهای خود را به مشتری تبدیل کنید.

لذت

این مرحله تضمین ماندگاری مشتریان و همچنین جذب مشتریانی جدید از طریق تبلیغات دهان به دهان است. اگر شما بتوانید در این مرحله به گونه‌ای به مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند توجه کنید که تمامی مسائل و مشکلات پس از فروش آن‌ها برطرف شود، مطمئن باشید که تجربه خوب و لذت‌بخشی را برای او فراهم آوردید و بدین ترتیب این موفقیت خود را با دیگران نیز در میان خواهد گذاشت. در این مرحله باید مشاورانی باشید که هر لحظه به دنبال کمک کردن به مشتریان خود هستند. اگر بتوانید تمامی بازخوردهای مشتریان را دریافت کنید و به درستی آن‌ها را برطرف و تحلیل کنید، می‌توانید روند کاری و حتی محصولات خود را طبق سلیقه مشتریان خود بهبود ببخشید. حتی می‌توانید از محتواهای هوشمندتری در این زمینه کمک بگیرید و میان مشتریان و مخاطبان تازه وارد خود تفاوت قائل شوید و به آن‌ها آفرهای متفاوت و فرم‌های جدید را ارائه کنید که نشان دهنده وجه تمایز آن‌ها با تازه واردها باشد.

سخن پایانی

به طور خلاصه دیدیم که استراتژی‌های اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های شکفا کردن پتانسیل‌های کسب‌وکار شماست. با بهره‌گیری از این روش‌های علاوه بر جذب مشتری، به تعامل نزدیک و صمیمانه با او می‌پردازید و احساس ارزشمند بودن را برای او خلق می‌کنید و بدین طریق هم او را به عضو ثابتی از مجموعه خود تبدیل می‌کنید و هم به عنوان سفیری برای برند خود از او کمک می‌گیرید. البته باید متوجه شده باشید که روند زمان‌بر و سنگینی را در پیش رو دارید، پس بهتر است برای راحتی و اطمینان از درستی مسیر از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. اگر قصد ورود به این بازار رقابتی و به‌روز را دارید می‌توانید از آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *