amp.ithoma

مفهوم AMP ای‌ام پی چیست و چه تأثیری دارد؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

AMP چیست و چه تأثیری دارد؟

amp.ithoma

AMP یا همان Accelerated Mobile Pages از اوایل ۲۰۱۶ جز نتایج رتبه‌بندی گوگل در نظر گرفته‌شده است. هدف از ارائه این مقاله، بیان تعریفی از مفهوم AMP چیست و اثر آن بر روی نتایج گوگل می‌باشد؛ بنابراین باید بدانیم برای استفاده از این تکنولوژی چه نکات و ضوابطی را باید بدانیم. همانطورکه اشاره شد AMP یک برنامه زیرنظر شرکت گوگل است و هدف از ایجاد آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده در ابزارهای کوچک ارتباطی مانند موبایل می‌باشد. همچنین اگر سایت شما، یک سایت خبری است، بسیار اهمیت دارد که بتوانید در نتایج جستجوی موبایل در رتبه برتر گوگل قرار داشته باشید. همان‌طور که بیان شد، استفاده از این تکنولوژی باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می‌گردد و هرچه سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد، ازنظر سئو رتبه بالاتری در گوگل دریافت می‌کنید.

مزیت AMP چیست؟

درواقع، AMP راهی برای ایجاد صفحات وب برای صفحاتی که بسته به رفتار و عملیات کاربر تغییری نمی‌کنند (محتوای استاتیک به‌صورت HTML) است که باعث بارگذاری سریع آن‌ها می‌گردد. یکی از مزایای استفاده از AMP، آزادی منابع آن یا به عبارتی open source بودن آن است. به همین دلیل شرکت‌ها برای طراحی سایت خود به‌راحتی می‌توانند از این فریم‌ورک استفاده کنند. گوگل با استفاده از AMP و بدون نیاز به مشاهده کل محتوای سایت توسط کاربر، سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل را افزایش داده است. در‌واقع صفحاتی که در طراحی سایت از تکنولوژی AMP در موبایل استفاده می‌کنند، ازنظر رتبه‌بندی جایگاهی بالاتر از بقیه خواهند داشت.

محدودیت AMP چیست؟

ممکن است در استفاده از این تکنولوژی محدودیت‌هایی نیز وجود داشته باشد که برای درک بهتر، باید سعی کنید از آن‌ها اطلاعات داشته باشید. به‌عنوان‌مثال برخی از محدودیت‌های این تکنولوژی به شرح زیر است:
۱- شما مجاز به استفاده از هیچ جاوا اسکریپتی نیستید. ۲- بارگذاری عکس‌ها زمانی انجام می‌شود که شما از روی آن‌ها پیمایش کامل کنید و نسخه CSS شما نیز برای ادامه کار لازم است.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت برای موسسات خیریه: بایدها و نبایدها

AMP در CMS ها

اگر به دنبال تولیدکننده محتوا هستید و از سیستم مدیریت محتوا هایی مانند ورد پرس برای فعالیت خود استفاده می‌کنید، حتماً به تکنولوژی AMP در آینده نیاز پیدا خواهید کرد، همچنین برای اینکه بتوانید قابلیت خوانایی محتوای خود را در نسخه موبایل افزایش دهید. در ورد پرس، پلاگینی به اسم AMP وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید محتوایی بر اساس این تکنولوژی تولید کنید. اگر هم از CMS های دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است که حتماً اگر پلاگینی در این خصوص ندارد، حتماً از سعی کنید که توسط یک برنامه‌نویس از این تکنولوژی استفاده نمایید.

بهبود سئو از طریق AMP

اگر وب‌سایت شما سرعت پایینی داشته باشد، کاربران به این انتظار نمی‌نشینند تا بارگذاری شده و بالاخره نمایش داده شود؛ بلکه قبل از اینکه حتی وب‌سایتتان را دیده باشند از دکمه بازگشت مرورگرشان استفاده می‌کنند و به سراغ یک وب‌سایت سریع‌تر خواهند رفت. توجه کنید که اگر کاربران روی لینکی از زیرشاخه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک کنند، اما خیلی سریع و در عرض چند ثانیه مجدداً به صفحه نتایج برگردند، چنین رفتاری منفی تلقی شده و روی سئو شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
هرگاه صفحاتی که از AMP در آن‌ها استفاده کرده‌اید در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند یک علامت مخصوص در کنار آن‌ها درج می‌شود که وجود آن نشان‌دهنده سرعت‌بالای صفحه در بارگذاری است و لذا ازآنجایی‌که هیچ‌کس از سرعت‌بالا بدش نمی‌آید، نظر مخاطب را به خود جلب خواهند کرد. ضمناً همین‌طور که به‌تدریج کاربران بیشتری متوجه معنای این علامت می‌شوند اولویت بیشتری برای صفحات AMP قائل خواهند شد. همچنین گوگل به سایت‌های AMP بیشتر از سایت‌های بدون AMP توجه می‌کند. این بدان معنی است اگر از AMP استفاده کنید احتمال اینکه سایت شما در رتبه‌های بهتری از صفحات نتایج جستجوهای طبیعی کاربران قرار بگیرد افزایش پیدا خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

افزایش نرخ تبدیل

افزایش نرخ تبدیل مزیت AMP برای صاحبان کسب‌وکار افزایش قابل‌توجه سرعت بارگذاری سایت است؛ چراکه بارگذاری کند به معنی از دست رفتن مشتری است. به سرانجام رساندن فروش دقیقاً در همان لحظه‌ای که مشتری به محصول یا سرویس موردنظر نیاز دارد مشابه با چسباندن نان به تنور داغ در موعد مناسب است و لذا اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از مشتریان درصورتی‌که احساس کنند که سایت شما کند است فوراً به سراغ رقبا می‌روند.

بیشتر دیده شدن

ویترین مغازه‌ها در جذب مشتری تأثیر زیادی دارد. وضعیت نمایش ویترین شما به‌سرعت اینترنت کاربران در کانال‌های مختلف (مثلاً موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل) وابسته است. حال تصور کنید که کاربری که اینترنت چندان سریعی ندارد به سراغ وب‌سایت شما می‌آید؛ اگر از AMP استفاده کرده باشید سایت شما در کسری از ثانیه باز می‌شود، در غیر این صورت هیچ بعید نیست که ویترین مجازی خوش‌رنگ و لعاب و بی‌نقص شما اصلاً دیده نشود که بخواهد تأثیر خاصی را از خود بر جا بگذارد.

AMP برای سایت‌های فروشگاهی

منطق AMP بر این اساس بناشده که محتوای بهینه‌شده برای موبایل باید در هر شرایطی فوراً بارگذاری شده و نمایش داده شود. بر همین مبنا، AMP یک چارچوب کاربردی برای ایجاد صفحات سریع برای موبایل ایجاد کرده است. بااین‌حال، ضمانتی برای سازگاری فرمت AMP با وب سایت‌های مختلف وجود ندارد. این‌یکی از واقعیت‌های پروژه همیشه در حال تکامل AMP است؛ اما خبر خوب اینکه بسیاری از استدلالاتی که قبلاً علیه استفاده از AMP در سایت‌های فروشگاهی درست بود این روزها دیگر محلی از اعراب ندارد.
AMP از صفحات محصولات و دسته‌بندی‌های آن‌ها نیز پشتیبانی می‌کند که این به‌نوبه خود تأثیر قابل‌توجهی بر خوشایندتر شدن فرآیند سفر مشتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد چیزی نزدیک به ۴۰ درصد از کاربرانتان از آن خارج خواهند شد. به‌علاوه، ۷۵ درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که به‌جای منتظر ماندن برای بارگذاری صفحه‌ای که از دید آن‌ها کند به نظر می‌رسد فوراً به سراغ رقبا بروند. مَخلص کلام اینکه با توجه به اهمیت خاص سرعت نمایش صفحات برای وب‌سایت‌های تجاری و فروشگاهی، AMP یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی محسوب می‌شود که هر صاحب کسب‌وکاری باید از آن استفاده کند.

مقاله پیشنهادی:  نکات برای افزایش نرخ تبدیل فرم صفحه فرود

محدودیت‌های AMP

همیشه محدودیت‌هایی در طراحی صفحه به وجود می‌آید؛ ازجمله:
• فقط جاوا اسکریپت مخصوص AMP اجرا می‌شود؛
• تصاویر فقط در صورتی بارگذاری می‌شوند که در صفحه جابجا شوید تا تصویر مربوطه در چارچوب صفحه‌نمایش قرار بگیرد.
• یک نسخه بی‌پیرایه و ساده از CSS موردنیاز خواهد بود.

حرف آخر

در سال‌های اخیر استفاده از AMP رشد چشمگیری داشته که این بدون شک به دلیل علاقه کاربران اینترنت و ازجمله مشتریان بالقوه شما به‌سرعت بالاتر وب‌سایت‌ها در بارگذاری صفحات موردنظر آن‌هاست. البته با توجه به آنچه تاکنون دیده‌ایم و سابقه‌ای که از گوگل در دست داریم انتظار می‌رود بهبودهای بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم، اما چیزی که هم‌اکنون در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد نیز می‌تواند از پس تأمین نیازهای صاحبان وب‌سایت‌های مختلف برآید. اگر شما هم به دنبال بهبود تجربه کاربری کاربران و مشتریانتان و به‌تبع آن افزایش بازده و درآمد خود هستید، با توجه به آنچه در این مطلب گفته شد و در صورت نیاز به کمک یک توسعه‌دهنده، AMP را در سایت خود پیاده‌سازی کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. ما در آژانس دیجیتال مارکیتنگ آی‌تی هما می‌توانیم شما را در طراحی سایت بر اساس این تکنولوژی یاری کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *