What is the importance of having a blog on the site?

اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

هر کسب‌وکاری، چه کوچک و چه بزرگ، برای رونق کارش باید هوشمندانه از فضای مجازی استفاده‌ کند. چه کسب‌وکارهای بزرگی که نتوانستند با شرایط اینترنتی شدن همسو شوند و شکست خوردند، و چه شرکت‌های کوچکی که با استفاده از اینترنت روزبه‌روز موفق‌تر شدند.

حتما می‌گویید: «پس چرا شرکت‌های زیادی باوجود داشتن وب‌سایت، شکست خوردند؟؟» باید بگویم افراد موفق متوجه اهمیت داشتن وبلاگ در سایت خود شده‌اند! وبلاگی جمع‌وجور و منظم که پاتوق مشتریان یک سایت باشد، همیشه به موفقیت آن شرکت کمک می‌کند.
کتاب‌ فروشی را می‌شناسم که در فضای باز جلوی مغازه‌اش، تعدادی میز و صندلی چیده و یک کافه کوچک باصفا باز کرده است. افراد بعد از خرید کتاب برای بازی‎های گروهی یا نوشیدن چای در آن کافه می‌مانند. این‌گونه، حتی افرادی که فقط برای استراحت به کافه می‌آیند، ممکن است برای خرید کتاب ترغیب شوند. جمع‌های دوستانه و صمیمی همیشه حلال مشکلات هستند.
اهمیت داشتن وبلاگ در سایت مثل وجود کافه در کتاب‌فروشی است. کافه‌ها یک نیروی محرک هستند اما ممکن است کتاب‌فروشی‌های زیادی بدون تاسیس کافه هم موفق شوند. وبلاگ مکانی دوستانه و غیر تجاری برای تعامل با سایر کاربران ایجاد می‌کند. آیا با معنی وبلاگ و وبسایت آشنا هستید؟ می‌دانید تفاوت وبلاگ و وبسایت در چیست؟ آیا اهمیت داشتن وبلاگ در سایت را می‌دانید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا آخر مقاله با من همراه باشید.

وبلاگ چیست؟

حتما شما هم از اهمیت داشتن وبلاگ در سایت مطلع هستید. بهتر است اول با معنی وبلاگ آشنا شوید. کلمه Log یعنی ثبت کردن و web یعنی اینترنت، بنابراین وبلاگ به صفحات اینترنتی گفته می‌شود که اشخاص روزانه در آن‌ها مطالبی را منتشر می‌کنند.
وبلاگ‌نویسی از سال ۱۳۸۱ در ایران رواج پیدا کرد و تاکنون بیشتر از ۱ میلیون وبلاگ‌نویس فعال داریم. آیا تفاوت وبلاگ و وبسایت را می‌دانید؟

تفاوت وبلاگ و وبسایت چیست؟

جالب است بدانید وبلاگ‌ها بعد از وب‌سایت‌ها به‌وجود آمدند، درواقع وبلاگ‌ها وبسایت‌هایی هستند که نویسندگان، مطالب‌شان را هر روز بروزرسانی می‌کنند.
یک وبسایت تمام خصوصیات وبلاگ را به‌صورت پیشرفته‌تر دارد. کار کردن با وبلاگ‌ها ساده‌تر است اما نکات مربوط به خودش را دارد.

نکات مهم وبلاگ نویسی چیست؟

اگر می‌خواهید بازدید وبلاگ در سایت‌تان افزایش پیدا کند، باید نکات وبلاگ نویسی را رعایت کنید. چهار مورد از مهم‌ترین نکات وبلاگ نویسی را در ادامه برایتان ذکر کردم:

۱.دسته‌بندی مطالب وبلاگ در سایت

دسته‌بندی درست مطالب از سردرگمی نویسنده و بازدیدکنندگان جلوگیری می‌کند. کاربران زمانی که مطالب را به‌صورت طبقه‌بندی شده و منظم ببینند، تمایل بیشتری برای خواندن آن‌ها پیدا می‌کنند. طبقه‌بندی درست مطالب، شانس‌تان را برای گرفتن نمره بالاتر از ربات‌های گوگل افزایش می‌دهد.

۲.لینک‌سازی بین مطالب مرتبط وبلاگ

لینک‌سازی بین مطالب وبلاگ در سایت شما تاثیر زیادی دارد، زیرا باعث بهبود رتبه سئو آن می‌شود.

۳.امکان درج نظرات در وبلاگ

درج نظر یکی از بهترین ترفند‌های نگه‌داشتن کاربران در سایت است. بهتر است با افزودن دکمه اشتراک‌گذاری در کنار قسمت درج نظرات، به بازدید بیشتر مطلب‌تان کمک کنید.

۴. زیر مطالب‌تان تگ (برچسب) بزنید

در سایت‌های وردپرس قابلیت ایجاد تگ برای مطالب وجود دارد. برچسب‌های مشترک، مطالب مرتبط را بهم وصل می‌کنند. برای مثال اگر ۵۰۰ مقاله در وبلاگ‌تان دارید و ۱۰ مقاله مربوط به یک شخص یا یک کالاست، می‌توانید بین مقالات با زدن تگ اسمش آن‌ها را بهم وصل کنید. قرار دادن برچسب در وبلاگ‌هایی با بیش از ۵۰۰ مقاله باعث برقراری ارتباطی معنایی بین مطالب موجود می‌شود.
حالا که با نکات وبلاگ نویسی آشنا شدید، آیا می‌دانید اهمیت داشتن وبلاگ در سایت تان چیست؟

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات نوتیفیکیشن (Notification Marketing) چیست؟

چرا باید در سایت وبلاگ داشته باشیم؟

بسیاری از مدیران علی رغم دانستن اهمیت داشتن وبلاگ در سایت از ساخت آن غفلت می‌کنند! برای ارائه خدمات باید اول کاربران را جذب سایت خود کنید. مطالب جالب و پویای وبلاگ این کار را برایتان انجام می‌دهند.
طبق آمار، وجود وبلاگ در سایت ترافیک ورودی را تا ۹۷ درصد افزایش می‌دهد! اهمیت داشتن وبلاگ در سایت با همین یک مثال مشخص می‌شود. در ادامه به سایر موارد اهمیت داشتن وبلاگ در سایت می‌پردازیم پس با ما همراه باشید

۱.سازگاری مطالب وبلاگ با سایر شبکه‌های اجتماعی

مطالب وبلاگ نسبت به سایت با رسانه‌های اجتماعی سازگارتر هستند. پس ارتقای مطالب وبلاگ در سایت شما تاثیر مثبت زیادی دارد.
فراموش نکنید گزینه‌ای برای اشتراک‌گذاری آسان پایین مقاله‌تان قرار دهید و از مخاطبان‌تان بخواهید مطالب‌تان را برای دوستان‌شان در شبکه‌های اجتماعی (توییتر، فیسبوک و…) بفرستند. این‌گونه، مقاله‌هایتان دست به دست می‌چرخند و افراد زیادی به سایت شما سر می‌زنند.

۲.افزایش ترافیک سایت

افراد زیادی به وبلاگ خوانی علاقه دارند. تولید محتوای جذاب و منحصربه‌فرد باعث جذب این افراد و افزایش ترافیک ورودی به سایت‌تان می‌شود. درنتیجه رتبه بالاتری از ربات‌های گوگل دریافت می‌کنید یعنی وجود وبلاگ در سایت شما باعث ارتقا سئو آن می‌شود.
تصور کنید مدیر یک فروشگاه اینترنتی وسایل خانگی (یخچال، اجاق گاز و …) هستید. احتمالا افراد کمی فقط با دیدن یک عکس از محصول و کمی اطلاعات در مورد آن، اقدام به خرید وسیله‌ای گران قیمت به‌صورت اینترنتی می‌کنند.
اینجاست که باید یک وبلاگ بسازید و با نوشتن مقاله‌هایی راجع‌به محصولات و مزایای آن‌ها، دانش‌تان را در این زمینه نشان و ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

۳.استفاده از کلمات کلیدی

گوگل می‌گوید: «محتوا رئیس شماست.» موتور‌های جستجوگر گوگل، کلمات کلیدی مربوط به کار‌تان را در مقاله‌های وبلاگتان پیدا می‌کنند. اگر محتوای وبلاگ موثر و مفید باشد، گوگل آن‌ها را در رتبه‌های بالای صفحه جستجو نشان می‌دهد. عقل سلیم می‌گوید وجود وبلاگ در سایت تان، کم هزینه‌تر از تبلیغات برای آن است!!!
در مورد مثال قبلی، اگر شما از کلمه کلیدی «یخچال سامسونگ» در وبلاگتان به‌درستی استفاده کرده و مقاله‌ای مفید نوشته باشید، گوگل وبلاگتان را هنگامی که کاربر این کلمه را جستجو می‌کند، در رتبه‌ بالاتری نشان می‌دهد.

۴.معرفی و تبلیغ خدمات

وبلاگ شما راه ارتباط‌ با مخاطبانی است که به مطالب‌تان علاقه دارند. وبلاگ محیطی دوستانه‌تر از سایت دارد، پس معرفی و تبلیغ محصولات‌تان در آن موثر‌تر است. شما می‌توانید در وبلاگ‌تان از مخاطبان بخواهید شما را حمایت کنند.
برای مثال اگر قصد دارید در آینده مدلی جدید از یخچال سامسونگ را به سبد کالایی فروشگاه‌تان اضافه کنید، باید از چند ماه قبل راجع‌به مشخصات و مزایای آن، مقاله‌ای در وبلاگ‌تان منتشر و مخاطبان‌تان را با آن آشنا کنید. اگر ناگهان محصولی جدید و ناشناخته را به سایت‌تان اضافه کنید، نسبت به زمانی که مشتریان از قبل با محصولی آشنا شده‌اند با استقبال کمتری مواجه می‌شوید.

مقاله پیشنهادی:  تولید محتوا در شیراز

۵.تعامل با کاربران در وبلاگ

کاربران معمولا سایت‌ها را به‌چشم ربات می‌بینند ولی می‌دانند در پشت وبلاگ‌ها فردی حقیقی نشسته است. داشتن وبلاگ در سایت تان باعث می‌شود کمتر مثل یک شرکت و بیشتر مثل یک فرد واقعی به‌نظر برسید.
آیا می‌دانستید ۸۱ درصد از کاربران آمریکایی به وبلاگ‎‌ها بیشتر از سایت‌ها اعتماد دارند و توصیه‌ها و اطلاعات موجود در وبلاگ‌ها را می‌پذیرند؟!
البته ساختن ارتباط و اعتماد کار سختی است. باید به آن‌ها نشان دهید که شخص کاربر (نه جیب پرپولش) برایتان ارزشمند است! زمانی که کاربران به‌عنوان فردی حقیقی به شما اعتماد کنند، تعامل بیشتری نیز برقرار می‌کنند.
باید خارج از موضوع سایت با آن‌‌ها صحبت کنید، برایشان وقت بگذارید و یک جامعه کوچک با مخاطبان‌تان بسازید. حتی می‌توانید با گفتن خاطرات روزمره خود و کارمندان‌تان حس نزدیکی بیشتری با مشتریان را به‌وجود بیاورید.
در مثال بالا، شما زمانی شانس بیشتری برای فروش یخچال در فروشگاه اینترنتی‌تان دارید که کاربران بدانند از یک فرد، نه یک ربات، خرید می‌کنند. اینجاست که اهمیت داشتن وبلاگ در سایت مشخص می‌شود و جامعه کوچکی که با مخاطبان‌تان در وبلاگ ساختید به کمک‌تان می‌آید.

۶.حرفه‌ای باشید

تصور کنید می‌خواهید با یک شرکت هاست برای ساخت وب‌سایت‌تان قرارداد ببندید. کدام یک را ترجیح می‌دهید: شرکتی که وبلاگی پر از مطالب حرفه‌ای، مرتبط با حوزه کاری‌اش دارد یا کمپانی که فقط یک سایت دارد و شما حتی اسم نویسنده مطالبش را نمی‌دانید؟ مطمئن باشید انتخاب همه گزینه اول است!
با وجود وبلاگ در سایت تان، حرفه‌ای به‌نظر می‌رسید! وقتی کاربری وارد وبلاگ‌تان شده و با تعداد زیادی مقاله خواندنی روبه‌رو می‌شود، شما را فردی حرفه‌ای می‌بیند. بنابراین اگر هدف شما از تاسیس سایت‌تان، ارائه خدمات و فروش محصولات باشد، اهمیت داشتن وبلاگ در سایت‌ را کاملا درک می‌کنید.
برای مثال، مقاله‌ای درمورد تفاوت‎های یخچال‌های دوقلو و سایدبای‌ساید بنویسید. این‌گونه افراد متوجه می‌‌شوند که با فردی آگاه مواجه‌اند و احتمال خرید مشتریان از شما بیشتر می‌شود.

۷.شناخت مخاطبان‌تان

به تعداد افراد روی زمین تفاوت سلیقه و دیدگاه وجود دارد، پس جذب مخاطب هدف خیلی سخت است. برای جذب آن‌ها باید با سلیقه و خواسته‌شان آشنا شوید و با انتشار مطالبی مطابق سلیقه‌شان، آن‌ها را به سمت سایت‌ خود هدایت کنید!
اما می‌پرسید چگونه؟ وجود وبلاگ در سایت‌تان این‌کار را برایتان انجام می‌دهد! شما با بررسی آمار وبلاگ‌تان متوجه علایق مخاطبان‌تان می‌شوید.
برای مثال اگر تعداد نظرات و اشتراک‌گذاری مقاله مزایای یخچال سامسونگ از مزایای گاز سینجر بیشتر بود، شما می‌فهمید مخاطبان‌تان بیشتر مایل به خرید یخچال هستند تا اجاق گاز! پس تبلیغات هدفمندی را درباره آن شروع می‌کنید.

۸.اطلاع‌رسانی درمورد اختلالات احتمالی سایت

گاهی وب‌سایت‌ها دچار مشکل می‌شوند و حتی ممکن است به‌طور کامل، قطع یا پاک شوند! اینجاست که اهمیت داشتن وبلاگ در سایت را کاملا درک می‌کنید. اگر یک وبلاگ در سایت‌تان وجود نداشته باشد، چطور می‌خواهید در مورد اختلالات به مخاطبان‌تان اطلاع دهید؟؟؟
اتفاقاتی مانند تغییر آدرس سایت، قطع موقت یا خارج شدن از سرور را باید در وبلاگ به مخاطبان‌تان بگویید. در شرایط بحرانی اگر یک وبلاگ در سایت‌تان نباشد، ضرر بیشتری می‌کنید، زیرا هم سایت و هم مخاطبانی که برای جذب‌شان تلاش کردید را، با هم از دست می‌دهید!
برای مثال سایت فروشگاه لوازم خانگی شما دچار مشکل شده است! باید سریع در وبلاگ‌تان مطلبی منتشر کنید؛ آدرس خرید حضوری، آدرس جدید سایت و زمان بازگشت آن را به مشتریان اطلاع دهید. این‌گونه حس نزدیکی و همدردی نیز در مخاطبان‌تان به‌وجود می‌آید.

مقاله پیشنهادی:  تجربه کاربری (UX) چیست؟

۹.ارزش‌آفرینی در کاربران توسط وبلاگ

کلید یک کسب‌وکار موفق ارزش‌آفرینی در مشتری است! اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان موفق شوید باید برای کاربران‌ خود ارزش قائل باشید. می‌توانید با انجام کارهایی مثل عرضه اطلاعات مفید، حل مشکلات آن‌ها، پاسخ به سوالات‌شان و یاد دادن ترفندهایی مفید (مرتبط با حوزه کاری‌تان) در مخاطبان‌تان ارزش خلق کنید.
هنگام تولید مطلب برای وبلاگ‌تان به خواسته‌های خود نه بگویید و به علایق مخاطبان توجه کنید. محتوای شما باید آموزشی، سرگرمی و تبلیغاتی باشد، تا در کنار ایجاد ارزش، کسب‌و کارتان را نیز رونق بخشد.

۱۰.بهبود سئو سایت

آخرین دلیل اهمیت داشتن وبلاگ در سایت، ارتقا سئو سایت است. تمام مواردی که در بالا گفته شد به‌نحوی در بهبود جایگاه سایت‌تان در موتور جستجوگر گوگل موثر است.
گوگل به وب‌سایت‌های فعال، جایگاه بالاتری در صفحه جستجو می‌دهد. پس اهمیت داشتن وبلاگ در سایت خیلی زیاد است.
زمانی که شما یک وبلاگ در سایت خود ایجاد می‌کنید، تعداد صفحات ایندکس شما در گوگل افزایش می‌یابد. اگر مقالات و مطالب شما از قوانین سئو پیروی کنند، به ازای هر مقاله می‌توانید در یک یا چند کلمه کلیدی جایگاه بالایی در گوگل کسب کنید.

کلام نهایی

از قدیم گفته‌اند: «آزموده را، آزمودن خطاست.» وقتی از اهمیت داشتن وبلاگ در سایت خود مطلع هستید چرا هرچه سریع‌تر برای ساخت آن اقدام نمی‌کنید؟
طبق آمار، ۶۱ درصد کاربران با توجه به مقالات یک وبلاگ، دست به خرید محصولات یا خدمات آن می‌زنند. وبلاگ‌ها از دو طریق در پیشرفت سایت‌تان موثرند:
• اعتماد سازی در مخاطبان: وجود وبلاگ در سایت شما باعث ایجاد حس صمیمیت بین شما و کاربران می‌شود. آن‌ها با دیدن اطلاعات ارزشمندتان در زمینه‌ کاری‌تان به شما اعتماد کرده و با شما تعامل می‌کنند.
• افزایش رتبه سئو: زمانی که مشتریان، روزانه به سایت شما سر می‌زنند و مدت زمانی در آن می‌مانند، گوگل سایت‌تان را با کیفیت تلقی می‌کند. از سوی دیگر با انتشار مقالات و به کاربردن کلمات کلیدی مفید، موتورهای جستجوگر گوگل رتبه بالاتری در صفحه نتایج به شما می‌دهند.
همین حالا هم برای ساخت وبلاگ دیر نشده است. آیا تابه‌حال تجربه وبلاگ نویسی یا به خواندن مطالب وبلاگ علاقه‌ای دارید؟ به نظرتان اهمیت وجود وبلاگ در سایت یک کسب‌وکار چیست؟
مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما دوستان و همران همیشگی هستیم. فراموش نکنید حتما این مقاله مفید را با دوستان‌ و آشنایان‌تان به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز با استفاده از مطالب گفته شده به اهمیت وجود وبلاگ در سایت شان پی ببرند و در جهت بهینه‌سازی آن قدم بردارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *