Improved Alexa rank

هر آنچه که باید درباره رتبه الکسا بدانید

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

هر آنچه که باید درباره رتبه الکسا بدانید

همه افراد به‌دنبال راهکاری برای بهبود رتبه وب‌سایتشان در گوگل(سئو) هستند زیرا این روزها ارزش یک وب‌سایت پرترافیک کمتر از ارزش گنج قارون نیست. وب‌سایتی که ترافیک بالایی داشته باشد مشتریان بیشتری نیز جذب می‌کند. از طرفی باتوجه به اهمیت بالای سئو وب‌سایت‌ها و رتبه گوگل در جذب بازدید کننده بیشتر، همه برای بهبود رتبه الکسا تلاش و هزینه زیادی می‌کنند.
اما به‌غیر از رتبه گوگل معیارهای دیگری نیز وجود دارند که شاید خیلی از افراد به آن دقت نکنند یا از وجود آن بی‌اطلاع باشند. رتبه الکسا، ملاکی برای تعیین میزان موفقیت و محبوبیت وبسایت‌های مختلف است.
رتبه الکسا چیست؟ آیا با مهم‌ترین راهکارهای بهبود رتبه الکسا آشنایید؟ آیا رتبه الکسا ملاک مناسبی برای سنجش میزان موفقیت یک وبسایت است؟ وبسایت‌های برتر رتبه‌بندی الکسا کدام هستند؟ اگر این سؤالات در ذهن شما نیز به‌وجود آمده و به‌دنبال راهی برای بهبود رتبه الکسای سایت خود هستید، حتماً این مطلب را تا پایان بخوانید.

رتبه الکسا چیست؟

الکسا یکی از وبسایت‌های بسیار معروف و زیر مجموعه شرکت آمازون است. الکسا یک سیستم جهانی برای رتبه‌بندی وبسایت‌های مختلف است و در سال ۱۹۹۶ توسط شرکتی با همین نام تأسیس شد. سه سال بعد آمازون شرکت الکسا را خرید و مالیکیش از آن خود کرد.
پیشنهاد می‌کنم همین اول کار، برای دیدن الکسا سری به وبسایت‌ به آدرس بزنید و بعد به‌سراغ ادامه این مقاله بیایید.
الکسا میلیون‌ها وبسایت را با موضوعات مختلف از سراسر جهان بررسی کرده و براساس میزان محبوبیت و تعداد بازدید کنندها، این وبسایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.
از سوی دیگر الکسا عملکرد هر وبسایت را با وبسایت‌های مشابه آن (درواقع رقیبانش) مقایسه کرده و از این نظر برای صاحبان وبسایت‌هایی که می‌خواهند رشد و پیشرفت خود را نسبت به رقیبان‌شان اندازه‌گیری کنند بسیار مفید است. از همین آمار برای بهبود رتبه الکسا نیز استفاده می‌شود.

نحوه کار سیستم رتبه‌بندی الکسا

اولین سوالی که معمولاً مطرح می‌شود این است که الکسا چگونه و براساس چه معیارهایی وبسایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟
الکسا باتوجه به میزان بازدید کننده‌های هر وبسایت در بازه‌های زمانی ۳ ماهه، رتبه آن را مشخص می‌کند.
به‌نظر شما الکسا چطور میزان بازدیدکنندها و تعامل با سایت‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند؟
برای اینکار الکسا یک نوار ابزار مخصوص دارد که به‌وسیله آن رفتار کاربران را رصد کرده و در نهایت ترافیک سایت‌ها را می‌سنجد.
جالب است بدانید که شما نیز می‌توانید با دانلود و نصب نوار ابزار الکسا روی مرورگرتان، به آن در جمع‌آوری این اطلاعات کمک کنید. این نوار ابزار رتبه هر سایتی که وارد آن می‌شوید را به شما نشان داده و در عوض میزان تعامل شما با وبسایت‌های مختلف را برای سرور مرکزی خود ارسال می‌کند. از این دیتاها برای رتبه‌دهی به وبسایت‌ها استفاده می‌شود.
براساس اعلام الکسا، رتبه هر وبسایت تحت تأثیر دو عامل تعداد بازدید کنندگان یکتا و تعداد دفعات مشاهده صفحات آن، تعیین می‌شود. این بدان معنا است که صرفاً تعداد افرادی که وارد یک سایت می‌شوند باعث بهبود رتبه الکسا نمی‌شود، بلکه از آن مهم‌تر مدت زمانی است که کاربران صرف گشت‌و گذار بین مطالب آن سایت می‌کنند.
در سال ۲۰۱۸ الکسا اعلام کرد دیتاهای مورد نیاز خود را علاوه‌بر نوار ابزار الکسا، از طریق سایر افزونه‌های مرورگرها نیز جمع‌آوری می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  اسپم اسکور چیست؟ و چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

پارامترهای مؤثر بر بهبود رتبه الکسا

الکسا با استفاده از الگوریتم‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد، اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان وبسایت‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند. از طرفی آنچه که برای الکسا مهم است تعداد بازدید کننده‌های منحصربه‌فرد است.
این به آن معنا است که اگر کاربری روزانه ده بار هم وارد یک سایت شود تعداد بازدیدهای او یک‌بار محاسبه می‌شود نه ده بار!
پارامترهایی که برای رتبه‌بندی الکسا مهم است عبارت‌اند از:
• بازدیدکنندگان روزانه: همان‌طور که گفته شد تعداد کاربرانی که روزانه وارد یک سایت می‌شوند.
• میانگین بازدید از صفحات: تعداد دفعاتی که کاربران صفحه یا صفحات یک سایت را تماشا می‌کنند.
درنظر داشتن این دوپارامتر می‌تواند باعث بهبود رتبه الکسا وبسایت‌ها شود. به‌نظر شما درحال حاضر بهترین وبسایت از نظر الکسا کدام وبسایت است؟

وبسایت‌های برتر در رتبه‌بندی الکسا

الکسا همیشه لیست برترین وبسایت‌ها را به‌همراه اطلاعات بسیار مفیدی درباره آن‌ها منتشر می‌کند. براساس آخرین لیست الکسا، وبسایت گوگل رتبه یک رنکینگ را در اختیار دارد و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها سایتی بتواند این جایگاه را از او بگیرد.
متوسط زمانی که کاربران در یک وبسایت سپری می‌کنند، تعداد دفعات بازدید هر صفحه، بازدید روزانه، تعداد سایت‌هایی به آن وبسایت لینک داده‌اند و آمار ترافیک جذب شده توسط سرچ‌ها از جمله مواردی هستند که الکسا منتشر می‌کند. الکسا این آمارها را با هدف کمک به بهبود رتبه الکسا سایر کسب‌وکارها منتشر کرده است.
در حال حاضر وبسایت‌های گوگل، یوتیوب، تیمال، فیسبوک و بایدو به ترتیب رتبه‌های یک تا پنج الکسا را در اختیار دارند. ویکی‌پدیا در این لیست هشتم و و نتفلیکس دهم است. آپارات، دیجی‌کالا و تلوبیون نیز به‌ترتیب برترین وبسایت‌های ایرانی در رتبه‌بندی الکسا هستند.

میزان دقت در رتبه‌بندی الکسا

همان‌طور که گفتیم بهبود رتبه الکسا یکی از اهداف مهم بیزنس‌های مختلف است. اما در این میان برخی افراد به دقت آمارهای الکسا شک داشته و معتقدند این آمارها چندان موثق نبوده و کمکی به بهبود رتبه الکسا و پیشرفت سایت‌ها نمی‌کند. این افراد با مقایسه داده‌های الکسا و گوگل آنالیتیکس به این نتیجه رسیده‌اند که آمارهای گوگل آنالیتیکس دقت بیشتری دارد.
حتی در بسیاری از موارد مشاهده شده است وبسایتی که در گوگل آنالیتیکس بازدیدهای بسیار بالایی دارد، در رنکینگ الکسا رتبه خوبی ندارد. همه این موارد باعث شده تا برخی افراد به‌دقت الکسا شک کنند.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که برای بهبود رتبه الکسا بهتر است به آمارهای منتشره توسط خود الکسا تکیه شود. از طرفی از آنجا که گوگل نسبت به الکسا، به اطلاعات بسیار گسترده‌تری دسترسی دارد تفاوت در نتایج و داده‌های آماری آن‌ها کاملاً طبیعی است.
بنابراین اگر هدف‌تان بهبود رتبه الکسا یا مقایسه سریع و کلی چند وبسایت است می‌توانید به دقت و صحت آمارهای الکسا اعتماد کنید.

راهکارهایی برای بهبود رتبه الکسا

وقتی صحبت از بهبود رتبه الکسا به‌میان می‌آید منظور همان کاهش رتبه در رنکینگ الکسا است. برای مثال اگر رتبه وبسایتی در الکسا ۴۰۰ باشد یعنی ۳۹۹ وبسایت دیگر عملکرد بهتری نسبت به آن داشته‌اند.
از سوی دیگر رنکینگ الکسا هم جهانی است و هم کشوری. یعنی شما می‌توانید رتبه وبسایت‌تان را در جهان و در کشور محل زندگی‌تان مشاهده کنید. ممکن است وبسایتی در کشور خودش رتبه ۱۰۰ باشد اما در رنکینگ جهانی رتبه ۱۰۰۰ را داشته باشد.
در روند بهبود رتبه الکسا، هرچه رتبه فعلی بدتر باشد پیشرفت سریع‌تر اتفاق می‌افتد. برای مثال اگر رتبه سایتی درحال حاضر ده میلیون باشد برای بهبود رتبه الکسا فقط کافی است ۱۰۰ بازدید کننده در ماه بیشتر جذب کند. در این صورت ممکن است رتبه آن چند صدهزار تا جابه‌جا شود.
این درحالی است که وبسایتی که الان در رتبه ۱۰۰ رنکینگ الکسا است برای بهبود رتبه الکسای خود کار بسیار سختی در پیش دارد. بنابراین اگر رتبه الکسای وبسایت‌تان اصلاً راضی کننده نیست، به هپیچ وجه ناامید نباشید زیرا ریتم بهبود رتبه الکسا برای سایت شما بسیار سریع خواهد بود.
در ادامه این مطلب ما ۹ راهکار جادویی برای بهبود رتبه الکسا به شما معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  شاخص کلیدی عملکرد(KPI) چیست؟

تولید محتوای جذاب و داغ

یکی از اولین و البته مهم‌ترین کارهایی که برای بهبود رتبه الکسا، باید انجام شود تولید محتوای جذاب است. درواقع نکته مهم برای الکسا مدت زمانی است که مخاطب در وبسایت شما صرف می‌کنند.
بنابراین اگر هدف‌تان بهبود رتبه الکسا است، باید مخاطبان خود را وادار کنید که زمان بیشتری را صرف دیدن و خواندن صفحات سایت شما کنند. برای این کار باید تصاویر و مطالبی که منتشر می‌کنید مخاطب پسند باشند.
از طرفی نظم در انتشار محتوا هم موجب بهبود رتبه الکسا می‌شود. برای مثال اگر مخاطبان بدانند که شما هرهفته سه شنبه‌ها آموزش عکاسی دارید، به‌طور منظم وارد سایت شما شده و همین باعث بهبود رتبه الکسای شما می‌شود.

جذب مخاطب از شبکه‌های اجتماعی

افراد روزانه چندین ساعت وقت خود را صرف گشت‌وگذار درشبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک می‌کنند. حال شما برای بهبود رتبه الکسا وبسایت‌تان باید از این پتانسیل استفاده کرده و مطالب جدیدتان را در این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی کنید. به این شیوه، بازدید کنندگان سایت‌تان زیادشده و موجب بهبود رتبه الکسا آن می‌شود.

رعایت نکات سئو سایت

اگرچه رتبه الکسا ارتباط مستقیمی با سئو سایت ندارد، اما اگر مقالات سایت شما در سرچ‌های گوگل رتبه خوبی کسب کنند بازدیدکنندگان وبسایت‌تان نیز افزایش یافته و همین امر موجب بهبود رتبه الکسای شما می‌شود.
بنابراین استفاده از کلیدواژه‌ها و رعایت تمام قوانین سئو یکی از روش‌های بسیار مؤثر در بهبود رتبه الکسا می‌باشد.

ارسال ایمیل و پیامک

با قرار دادن فرم ثبت نام یا لینک عضویت خبرنامه در سایت‌تان، بانک اطلاعاتی بسیار مفیدی از ایمیل یا شماره موبایل افراد خواهید داشت که از طریق آن می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص ایمیل یا پیامک اطلاع‌رسانی، ارسال کنید. این کار موجب تشویق کاربران به چک کردن وبسایت شما و بهبود رتبه الکسا آن می‌شود.

بازاریابی و تبلیغات

گاهی لازم است با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های دیگر، به بهبود رتبه الکسای خود سرعت ببخشید. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از تبلیغات کلیکی است. البته با کمی تحقیق می‌توانید بهترین روش‌ها و وبسایت‌ها را برای تبلیغات و بهبود رتبه الکسای خود انتخاب نمایید.

بهینه‌سازی تصاویر

برای بهبود رتبه الکسا باید از تصاویر جذاب، باکیفیت و مرتبط استفاده کنید. همچنین قرار دادن تگ ALTروی تصاویر به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا تصاویر سایت شما را به کاربران بیشتری نشان داده و موجب بهبود رتبه الکسای شما شود.
سعی کنید برای عکس‌هایی که در سایت‌تان استفاده قرار می‌دهید توضیحات کوتاه و مرتبط به‌همراه کلیدواژه‌های مهم بنویسید.

مقاله پیشنهادی:  چرا به یک مشاوره کسب‌وکار روستایی (Rural Business) نیازمندیم

ساخت لینک داخلی

یکی از ساده‌ترین تکنیک‌ها برای بهبود رتبه الکسا این است که کاربران را وادار کنید تا صفحات بیشتری از وبسایت‌تان را مشاهده کنند. پیشنهاد دادن مطالب مشابه یا لینک دادن به دیگر مقالات وبسایت خودتان باعث می‌شود که کاربران با کلیک روی آن لینک‌ها وارد صفحات دیگر سایت شده و درنتیجه همین کار ساده موجب بهبود رتبه الکسا شما می‌شود.
برای این کار می‌توانید از ابزارهایی مثل پلاگین استفاده کنید تا شاهد بهبود رتبه الکسا برای وبسایت‌تان باشید.

عدم استفاده از مطالب کپی

اگر به‌دنبال بهبود رتبه الکسای خود هستید به‌هیچ عنوان مطلب کپی در سایت‌تان قرار ندهید. شاید این کار اوایل بی‌ضرر به‌نظر برسد اما در بلند مدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وجهه سایت شما می‌زند. به‌جای آن سعی کنید با لحن و قلم خودتان بنویسید و به مطالب مرجع نیز لینک بدهید.

نصب Alexa Toolbar

از آن‌جا که سایت الکسا ممکن است نتواند ترافیک تمام وبسایت‌ها را بادقت برآورد کند، شما با نصب نوار ابزار آن روی مرورگرتان باعث می‌شوید که اطلاعات آماری سایت‌تان برای الکسا ارسال شده وموجب بهبود رتبه الکسای شما شود.

آیا می‌توان رتبه الکسا را دست‌کاری کرد؟

خب نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید رتبه الکسا قابلیت دستکاری شدن دارد یا خیر؟
متأسفانه پاسخ این سؤال مثبت است. براساس مقاله‌ای که در Search Engine Journal منتشر شده، با قرار دادن یک کد جاوا اسکرپیت در برنامه‌نویسی سایت، می‌توان شاهد بهبود رتبه الکسای آن بود. وقتی این کد را به وبسایتی اضافه می‌کنیم صفحات مختلف سایت به‌صورت خودکار باز شده، و همین امر موجب بهبود رتبه الکسا آن سایت می‌شود.
البته استفاده از چنین کدهایی را به‌علت ایجاد مزاحمت برای کاربران اصلاً توصیه نمی‌کنیم. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که برای باز کردن صفحه خاصی کلیک کرده‌اید و پشت سر آن چندین صفحه دیگر نیز باز شده است. اینکار گرچه باعث بهبود رتبه الکسای آن سایت می‌شود ولی اصلا تجربه خوبی برای کاربران رقم نمیزند.

کلام آخر

جالب است بدانید امروزه آنقدر بهبود رتبه الکسا حائز اهمیت بوده که در بسیاری از پروژه‌های سئو، یکی از مفاد قراردادها بهبود رتبه الکسا است. به‌هر حال اگر قرار است کسی سفارش تبلیغات به وبسایت شما بدهد اعتبار و محبوبیت سایت شما را از طریق رتبه الکسا آن چک می‌کند.
به‌همین علت هم بهبود رتبه الکسا و کسب جایگاه برتر یکی از اهداف مهم اغلب وبسایت‌ها است. البته این نکته را فراموش نکنید که نه‌تنها فعالیت‌های شما، بلکه فعالیت‌های وبسایت‌های رقیب نیز بر روند بهبود رتبه الکسای سایت شما تأثیر می‌گذارد.
از این رو ما در این مقاله سعی کردیم تا ضمن معرفی رتبه‌بندی الکسا و اهمیت آن، شما را با راهکارهای مفیدی برای بهبود رتبه الکسا آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.
شما از چه ترفندهایی برای بهبود رتبه الکسا استفاده می‌کنید؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *