Agility

چابک سازی چیست و چگونه چابک سازی کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چابک سازی چیست و چگونه چابک سازی کنیم؟

چابک سازی

به دلیل رقابتی شدن بازار در دهه های اخیر و همچنین کوتاه شدن عمر محصول و رقابت شدید در میزان تسلط بر بازار، کسب‌وکارها و برندها راه سختی را پیش رو دارند. اگر شما صاحب یک کسب‌وکار هستید اما چابک نیستید و از روش های بازاریابی چابک در استراتژی بازاریابی خود استفاده نمی‌کنید، باید گفت که شانسی برای موفقیت در بازار نخواهید داشت.
به بیانی دیگر، شما باید مهارت های مختلف مدیریتی مانند مدیریت زمان را در اعضای تیم خود ارتقا دهید. بازاریابی چابک از مفهوم توسعه سریع ایده گرفته و یک روش مدیریتی بسیار مطلوب در فرایند چابک سازی کسب‌وکارها است و کمک بزرگی به موفقیت کسب‌وکار شما خواهد کرد. اگر در تیم شما زمان زیادی هدر می‌رود و یا اعضای تیم زمان زیادی (بیشتر از حد معقول) را صرف انجام وظایف پروژه می‌کنند و گردش کارشان کند است، دوای این بیماری خوش خیم، چابک سازی است. در این مقاله به تعریف چابک سازی و جزییات اجرایی این روش خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

بازاریابی چابک (Agile Marketing) چیست؟

چابک سازی-بازاریابی چابک

به بیان و تعریفی ساده، بازاریابی چابک یک شیوه مدیریتی مدرن است که در آن پروژه به قسمت‌های کوچک و شفاف، تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی با هدف اثربخشی بیشتر و ساده تر شدن روند اجرای پروژه انجام می‌گیرد. بنابراین تعریف، اجایل مارکتینگ به منظور افزایش سرعت کارها و صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی اعضای تیم انجام می‌پذیرد. جالب است بدانید که از حدود ۲۰ سال قبل برنامه نویس‌ها با استفاده از متد اجایل، پروژه‌های خود را به قسمت‌های کوچکی به نام اسپرینت (Sprint) تقسیم می‌کردند و این کار باعث افزایش سرعت انجام پروژه و افزایش بهره وری میشده است. به مرور زمان بازاریابان از این روش الهام گرفتتند و این‌گونه اجایل مارکتینگ متولد شد.

مقاله پیشنهادی:  تگ کنونیکال چیست؟

چگونگی اجرای استراتژی بازاریابی چابک

چابک سازی-استراتژی بازاریابی چابک

اگر به فکر پیشرفت سریع در فرایندها و کارهای بازاریابی کسب‌وکار خود هستید. مراحل و استراتژی‌های زیر به شما کمک خواهد کرد که بازاریابی چابک را در کسب‌وکار خود به مرحله‌ی اجرا درآورید و شاهد رشد سریع‌تر کسب‌وکار خود باشید.

تیم سازی

استراتژی چابک-تیم سازی

پروژه خود را با گزینش افراد متخصص و توانمند شروع کنید و یادتان باشد که بودن اعضای متعهد، وفادار و مستعد ضروری‌ترین نیاز شما برای انجام و اتمام پروژه‌های شماست. علاوه بر وسواس و دقت در انتخاب اعضای تیم، شما باید مفاهیم اجایل مارکتینگ را به تیم خود انتقال دهید تا تمام تیم از هدف مشترک مطلع شوند.

تدوین داستان مشتری

چابک سازی-تدوین استراتژی مشتری

قدم بعدی در اجرای اجایل مارکتینگ نوشتن داستان مشتری (userstory) است. مفهوم یوزر استوری نیازها و خواسته‌های مشتری است که به‌واسطه‌ی محصول شما برآورده می‌شود. داستان مشتری یک رمان هزارصفحه‌ای نیست! از اعضای تیم و بقیه افرادی که به‌نوعی با محصول در ارتباط‌اند بخواهید تا روی کاغذی انتظارات خود را از محصول به‌طور دقیق و شفاف بنویسند. پس از آن تمام پاسخ‌ها (انتظارات) را جمع‌بندی کنید و هدف نهایی از تولید محصول را بنویسید.

طراحی و اجرای اسپرینت

چابک سازی-طراحی و اجرای اسپرینت

همان‌طور که گفتیم اسپرینت (sprint)، قسمت‌های کوچک یک پروژه هستند که باید در زمان مشخصی انجام شوند. تخته کانبان کمک قابل‌توجهی به اجرای اسپرینت می‌کند. به‌عنوان‌مثال برای تولید محتوای یک محصول، یک اسپرینت ۲ روزه به اعضای تیم اختصاص می‌دهید و اعضای تیم محتوا متعهد می‌شوند که تا پیش از اتمام مهلت اسپرینت، محتوای خود را در بخش کارهای انجام‌شده (done) کانبان ثبت کنند.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی عملگرا چیست؟

اجرای اسکرام

چابک سازی-اجرای اسکرام

اسپرینت ها توسط متدی به نام اسکرام (scrum) مدیریت و البته معنادار می‌شوند. اسکرام، پروژه را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم و زمان انجام بخش‌ها را مشخص می‌کند و به این ترتیبت باعث افزایش سرعت انجام پروژه و درنتیجه افزایش بهره‌وری می‌شود. بارزترین مزیت اسکرام، مطلع کردن تمام اعضای تیم از روند کاری پروژه است و این امر باعث می‌شود که اعضای تیم معطل انجام کارهای بقیه نباشند و به همین دلیل اعضای تیم در انجام فرایندهای خود چابک عمل می‌کنند.

تحلیل و ارزیابی پروژه

چابک سازی-تحلیل و ارزیابی پروژه

اسپرینت ها به‌طور مداوم نیاز به بررسی و ارزیابی دارند. به همین علت، نحوه اجرا و نتایج اسپرینت‌ها باید در جلسات ایستاده و کوتاه (معمولاً زیر ۱۵ دقیقه) توسط اعضای مشخص‌شده هر بخش بررسی شوند و در جلساتی دیگر فرایند کلی پیشرفت پروژه اندازه‌گیری شود و با تحلیل نقاط قوت و ضعف انجام فرایندها، روش‌های جدیدی برای انجام اسپرینت‌ها در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

چابک سازی-سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم بازاریابی چابک پرداختیم و مراحل ۵ گانه اجرای اجایل مارکتینگ را با توضیحات مربوطه برای شما ذکر کردیم… اگر مراحل چابک سازی به‌صورت اصولی و صحیح اجرا شوند، موجب رشد چشمگیری در سرعت و کیفیت اجرای فرایندهای بازاریابی کسب‌وکار شما خواهند شد و همچنین چابک سازی باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی اعضای تیم می‌شود. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. لطفاً تجربیات و نظرات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *