Capital Market

بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کدامند؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کدامند؟

بازار سرمایه-بازار مالی

شاید با شنیدن عبارت «علم اقتصاد» فکر کنید که این علم یک مفهوم سخت و پیچیده است اما باوجود بزرگی این علم و برخلاف آنچه تصور می‌شود این علم ساده است. از اصلاحات رایج علم اقتصاد بازار سرمایه یا بازار مالی است که شامل: بازار پول، بازار طلا، بازار مسکن، بورس کالا و بورس اوراق بهار می‌شود. شاید گستردگی اصلاحات دنیای اقتصاد آن را دید عموم یک علم پیچیده قلمداد کند.
اکثر ماکسانی را از نزدیکان خود می‌شناسیم و یا زندگینامه‌ی افراد مشهوری را خوانده‌ایم که به‌واسطه موفقیت در بازارهای مالی به ثروت‌های نجومی دست پیداکرده‌اند و به چهره‌ای شاخص از موفقیت در بازارهای مالی تبدیل‌شده‌اند، باید بدانید که برای موفقیت در بازارهای مالی، در شروع مسیر باید نسبت به آن‌ها آگاهی کافی کسب کنیم. پس با ما همراه باشید در با مفاهیم و انواع بازارهای مالی آشنا شوید.

بازار مالی یا بازار سرمایه چیست؟

بازار سرمایه-بازار سرمایه

بازار مالی (Financial Market) یک اصطلاح برای تعریف طیف گسترده‌ای از بازارها است. برای آشنایی با بازار به مقاله بازار چیست مراجعه کنید.
به‌طورکلی به هر بازاری که در آن تجارت یا مبادله‌ای انجام می‌گیرد بازار مالی گفته می‌شود. همچنین بازارهایی مانند اوراق بهادار، سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات نیز بازار مالی محسوب می‌شوند.

بازار پول

بازار سرمایه-بازار پول

یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی بازار پول است. در بازار پول از ابزارها یا دارایی‌های دارای پتانسیل نقد شوندگی برای تبادل استفاده می‌شود. ابزارهای بازار پول توسط شرکت‌ها، افراد حقیقی و بنگاه‌های اقتصادی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌نوعی جایگزین پول است و سررسید ان کمتر از یک سال است.
از ابزارهای مهم بازار پول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سپرده‌ها
  • حواله
  • وام با وثیقه
مقاله پیشنهادی:  بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟

بازار سرمایه

بازار سرمایه-بازار مالی

بازار سرمایه که تحت عنوان بازار بورس و اوراق بهادار شناخته می‌شود از دیگر بازارهای مالی است. این بازار محل خریدوفروش اوراق قرضه و اوراق مالکیت می‌باشد. درواقع بازار سرمایه یک پل ارتباطی بین تأمین‌کنندگان سرمایه‌های خرد و کلان و متقاضیان خرید است.
این بازار فرایند خریدوفروش ابزارهای مالی (اوراق تجاری، گواهی سپرده، اسناد خزانه و.) را آسان می‌کند. بارزترین ابزار مالی بازار سرمایه اوراق مالکیت است که این ابزار به نام سهام شناخته‌شده است.
نکته: بازار سرمایه برخلاف بازار پول دارای سررسید بالای یک سال است.

تفاوت‌های مهم بازار پول و بازار سرمایه

بازار سرمایه-تفاوت بازار سرمایه و بازار پول

اکثر افراد تصورمی کنند که بازار پول و بازار سرمایه یکی هستند اما باید گفت که این دو بازار دارای تفاوت‌های ساختاری و اساسی هستند. همان‌طور که گفتیم بازار سرمایه دارای سررسید بالای یک سال است اما بازار پول عموماً دارای سرسید کمتر از یک سال است.
همچنین یکی از تفاوت‌های مهم این بازار در ابزارهای مالی آن‌هاست. بازار سرمایه از اوراق بهادار (سهام) و اوراق مشارکت بهره‌مند می‌شود اما بازار پول از ابزارهای مانند سپرده‌ها، وام با وثیقه و حواله استفاده می‌کند.

بازار طلا یا بورس طلا

بازار سرمایه- بازار و بورس طلا

با بررسی نوسانات و رشد قیمتی بازار سکه و طلا بر نمودار متوجه خواهیم شد که تبدیل نقدینگی به طلا یا سکه از اثرات تورم جلوگیری می‌کند و حتی باعث سودآوری هم می‌شود. تزریق سرمایه به بازار طلا و سکه یک کار عقلانی و عقلایی است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی بازارهای مالی مرسوم پرداختیم و اطلاعاتی کوتاه اما کاربردی را با شما همراهان به اشتراک گذاشتیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی ما به اشتراک بگزارید.

مقاله پیشنهادی:  شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *