What is the market?

بازار چیست و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازار چیست؟

بازار چیست-فواید بازار

به زبانی ساده بازار یک مکان است که تمامی خریداران و فروشندگان در این مکان جمع می‌شوند. این مکان یا منطقه امکان دارد یک کشور، شهر یا روستا باشد. در بازار خدمات و کالاها توسط فروشندگان مختلف بر اساس عرضه و تقاضا با خریداران معامله می‌شود.
به بیانی دیگر بازار مکانی است که نیازهای فروشندگان و خریداران پاسخ داده می‌شود. یک بازار می‌تواند به‌صورت فیزیکی یا مجازی باشد.

خصوصیات بازار

بازار چیست-خصوصیات بازار

بازار خصوصیات مختص به خود را دارد و این خصوصیات بر اساس نوع تبادل و تجارت خدمت یا کالا شکل می‌گیرد. در ادامه ویژگی‌های مهم یک بازار را ذکر می‌کنیم، این خصوصیات عبارت است از:
مکانی برای مبادله خدمات و کالاها است. این مبادله می‌تواند بر بستر پول، زمین، طلا و یا برخی از کالاهای دیگر انجام پذیرد.

  • در بازار فروشندگان می‌توانند در مورد کالا یا خدمت خود تبلیغ و مذاکره کنند.
  • بازار می‌تواند به‌واسطه‌ی فروشندگان، به نیازهای خریداران جامه‌ی عمل بپوشاند
  • بستر بازار برای خلاقیت و نوآوری مهیا است
  • ظرفیت یا پتانسیل خریدوفروش در بازار وجود دارد
  • میزان عرضه و همچنین میزان تقاضا در بازار مشخص و قابل‌اندازه‌گیری است.

عناصر کلیدی یک بازار

بازار چیست-عناصر بازار

در یک بازار عناصری کلیدی وجود دارد که وجود بازار به آن‌ها وابسته است، این عناصر کلیدی به شرح زیر می‌باشند:
محل: محل، منطقه‌ای است که مبادلات و معاملات کالاها و خدمات در ان روی می‌دهد، محل بازار باید برای هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده مناسب باشد.
عرضه و تقاضا: مبنای یک بازار عرضه و تقاضا است. کالا یا خدمت توسط فروشنده در جهت رفع نیازهای خریدار ارائه می‌شود. طبیعی است که یک کالا یا خدمت با افزایش تقاضا، باید از طرف فروشندگان بیشتر تأمین شود.
فروشنده: یک کالا یا خدمت توسط فروشنده در جهت مرتفع سازی نیاز خریدار به او عرضه می‌شود و از طرفی فروشنده در قبال این کار ارزشی را دریافت می‌کند.
خریدار: به شخصی حقیقی یا حقوقی که نیازمند یک خدمت یا کالا است و حاضر است در قبال ان ارزشی را پرداخت کند، خریدار گفته می‌شود.
قیمت: هر خدمت یا کالا ارزشی دارد و خریداران بابت آن این ارزش را باید پرداخت کنند. قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با بالا رفتن میزان تقاضا و یا کاهش عرضه، قیمت رشد می‌کند و بالاتر می‌شود.
مقررات دولتی: همه در مقابل قانون برابرند و باید مطیع قانون باشند. دولت‌ها برای بازار مقررات و قوانینی وضع می‌کنند و هر دو طرف معامله باید به آن احترام بگذارند. به‌عنوان‌مثال فروش برخی کالاها در بازار قانونی نیست و فروشنده و خریدار باید این موارد را در معاملات خود رعایت کنند.
مشخصات محصول (خدمت/کالا): فروشنده ملزم است تا اطلاعات کامل و دقیقی از محصول خود را به خریدار ارائه کند. به‌عنوان‌مثال باید در اطلاعات یک کالای خوراکی مواد تشکیل‌دهنده و وزن و دیگر ویژگی‌ها در اختیار خریدار قرار گیرد تا خریدار خرید آگاهانه‌ای را تجربه کند.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات همسان چیست؟

این عناصر به‌شدت بر سالم بودن یا ناسالم بودن یک بازار تأثیر دارند. تمام عناصر گفته‌شده کلیدی هستند و با حذف هرکدام از آن‌ها بازار از بین می‌رود. مثلاً اگر فروشنده را حذف کنیم، چه کسی کالاها را تأمین می‌کند و می‌فروشد؟ و به‌این‌ترتیب هرکدام از این عناصر نقش حیاتی در یک بازار را به عهده‌دارند.

عوامل مؤثر بر بازار

بازار چیست-عوامل موثر

عوامل زیادی در رشد یا کاهش سود یک بازار مؤثر است. در ادامه اهمیت این عامل‌ها را در بازار به همراه مثال برای شما ذکر خواهیم کرد.

تعداد فروشندگان و خریداران

بازار چیست-میزان تقاضا

با توجه به تعداد خریداران، فروشندگان باید موجودی خدمت یا کالای خود را افزایش دهند. توجه به میزان تقاضا، میزان عرضه را مشخص می‌کند.

انواع کالاها

اگر فردی قصد داشته باشد که یک اتومبیل خریداری کند، باید نوع اتومبیل، برندهای موجود در بازار و بودجه را مشخص کند. با این محدودیت‌ها به طبع تنوع اتومبیل‌ها کاهش می‌یابد.

رقابت

بازار چیست-رقابت

برند ارایشی لاکمی (lakme) یک محصول جدید تولید کرده است که ۲ در ۱ است. درواقع دو محصول شوینده صورت و اسکراب در یک محصول ارائه می‌شود. به نظر شما چه چیزی نیاز به ساخت این محصول را در لاکمی تقویت کرد؟ پاسخ بسیار راحت است: رقابت.
این برند با تولید و تبلیغ این محصول قادر خواهد بود مشتریان بیشتری را جذب کند و با رقبای قدرتمند خود به رقابت بپردازد و سهم خود را از بازار افزایش دهد.

توقعات خریداران

بازار چیست-توقع خریدار

اساساً مردم به خاطر اینکه توقع و انتظار آن‌ها برآورده شود خرید می‌کنند. برند YARDLEY مدعی شد که محصولی را به بازار عرضه کرده است که می‌تواند پوست را به مدت شش سال مرطوب نگه دارد و تغذیه آن را انجام دهد.
افراد دارای پوست خشک با انتظار اینکه ادعای این برند حقیقت دارد، فرایند خرید خود را انجام خواهند داد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی عملگرا چیست؟

عوامل فرهنگی

بازار چیست-عوامل فرهنگی

یکی از عوامل تأثیرگذار بر بازار، عوامل فرهنگی است. درواقع آداب‌ورسوم افراد تأثیر بسزایی بر بازار دارد.

عوامل اقتصادی

افراد با کاهش نرخ طلا شروع به خریداری می‌کنند و هنگامی‌که نرخ طلا افزایش می‌باید خریداران طلا کاهش می‌یابد.

عوامل اجتماعی

بازار چیست-عوامل اجتماعی

اکثر خدمات و کالاهای عرضه‌شده در بازار رابطه‌ی مستقیمی با مؤلفه‌های اجتماعی دارد. بررسی‌ها ثابت می‌کند که عوامل اجتماعی بر بازار و کسب‌وکارها تأثیر بالایی دارد. به‌عنوان‌مثال شرکت پپسی فقط نوشیدنی غیرالکلی تولید کرد تا به مغایرت‌های فرهنگی را در تمام جهان احترام بگذارد.

عوامل سیاسی

بازار چیست-عوامل سیاسی

یکی دیگر از عوامل مهم بر بازار عوامل سیاسی است. درواقع دولت‌ها بر بازار نظارت دارند و هر چیزی را که بخواهند می‌توانند از عرضه آن جلوگیری کنند.

سخن پایانی

در مقاله حاضر به بررسی مفهوم بازار پرداختیم. خصوصیات بازار را بازگو کردیم و عناصر کلیدی بازار مانند محل، عرضه تقاضا، فروشنده، خریدار، قیمت، مقررات دولتی و مشخصات محصول را شرح دادیم. در ادامه عوامل مؤثر بر بازار یعنی: تعداد فروشندگان و خریداران، انواع کالاها، رقابت، توقعات خریداران، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی را شرح دادیم. از اینکه تا انتها مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود در مورد مقاله را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *