Matched ads

تبلیغات همسان چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تبلیغات همسان چیست؟

بدیهی است که با ورود کاربر به یک سایت اولین موردی که شانس دیده‌شدن را دارد بنرهای تبلیغاتی هستند؛ هرچقدر بنرها جذاب‌تر و خلاقانه‌تر باشند احتمال دیده‌شدن آنها بسیار بیشتر است. اما موردی که وجود دارد این است که هر بازدیدکننده پس از چند بار ورود به یک سایت از مرحله‌ای قرارگرفتن بنرهای تبلیغاتی آن مطلع می‌شود و به‌مرور با ورود به آن سایت یا سایر سایت‌های مشابه به‌صورت ناخودآگاه تبلیغات را نادیده می‌گیرد؛ به این پدیده و نابینایی نسبت به بنرهای تبلیغاتی گفته می‌شود. اما این مورد برای چه کسانی مشکل ایجاد کرده و باعث ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟ وب مستران و صاحبان سایت‌ها باهدف جذب کاربر، کسب درآمد و افزایش درآمد سایت‌ها را تأسیس کردند. یکی از راه‌های کسب درآمد از سایت‌ها، کسب درآمد از طریق تبلیغات است. یک سایت را در نظر بگیرید که به‌صورت مداوم و با نظم محتوای مختلفی را تولید می‌کند و در زمینه‌های مختلف سئوی خارجی نیز فعالیت دارد اما مخاطبان فقط مطالب دلخواه خود را پیدا کرده، مطالعه کرده و سپس از سایت خارج می‌شوند! بدون کلیک بر روی هیچ لینک یا تبلیغی! این مورد باعث نابودی یک کسب‌وکار شده و تنها باعث ایجاد هزینه‌های اضافی می‌شود.
در سال‌های اخیر تبلیغات به یکی از بخش‌های مهم و اساسی در دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. باتوجه‌به این مورد متخصصان و فعالان در این زمینه به دنبال روش‌هایی هستند که بتوان به کمک آن تبلیغات را به بهترین نحو و با بیشترین سوددهی اجرا کرد برای این نکته نیز روش‌های مختلفی ایجاد شده است که در ادامه به بررسی آن همچنین ارتباط آن با تبلیغات همسان پردازیم.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان در واقع نوعی از تبلیغات است که در آن محتوای تبلیغاتی در قالبی مشابه با محتوای اصلی ارائه می‌شود. در واقع می‌توان گفت تبلیغات همسان در اینترنت مانند تبلیغات همسان در اینستاگرام است. تبلیغات همسان در گوگل نیز همان‌طور که گفتیم به‌صورت مشابه با محتوای اصلی نمایش داده می‌شود برای مثال اگر لینکی در محتوا وجود دارد مشابه با سایر لینک‌ها است و به‌صورت تبلیغاتی نیست. این نوع تبلیغات می‌تواند در صفحهٔ اصلی محتوا یا در صفحه SERP یا همان نتایج جستجو نشان داده شود. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید سه لینک اول لینک‌های تبلیغاتی هستند که در کنار آنها عبارت ادز خورده است؛ این لینک‌ها مواردی هستند که از تبلیغات همسان در آنها استفاده شده است.
 

انواع تبلیغات همسان

همان‌طور که گفتیم امروزه به دلیل فعالیت زیاد کاربران در صفحات مجازی تشخیص انواع تبلیغات برای افراد بسیار راحت شده و همان‌طور که گفتیم با پدیده‌ای به نام نابینایی بنرهای تبلیغاتی همراه شدیم. این مورد باعث شده است که تبلیغات به شکل و شیوه دیگری و همچنین انواع دیگر ایجاد شود. یکی از روش‌های تبلیغاتی که موردتوجه قرار گرفته است تبلیغات همسان است. تبلیغات همسان انواع مختلفی دارد در ادامه به بررسی هرکدام از انواع تبلیغات همسان پرداخته شده است.

تبلیغات در بین محتوا

زمانی که در صفحات مجازی یا در یک سایت به بررسی محتوای موردعلاقه خود می‌پردازید؛ ممکن است با انواعی از تبلیغات که مرتبط با محتوای موردعلاقه شما هستند برخورد کنید به این نوع تبلیغات همسان می‌گویند. در این سبک از تبلیغات به‌ازای پرداخت یک هزینه معین، محتوای تبلیغاتی به کاربر به شکل‌های مختلفی نمایش داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  CTA یا اقدام به عمل چیست؟

تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو

یکی از روش‌های پرطرف‌داری که بسیار مورداستفاده بازاریابان قرار می‌گیرد؛ روش تبلیغ در موتورهای جستجو است. در این روش همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد نتایج به‌صورت ارگانیک در صفحات جستجو همانند سایر لینک‌ها نشان داده می‌شوند.

ویجت‌های پیشنهادی

در روش تبلیغات همسان ویجت‌های پیشنهادی در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بر اساس سرچ‌های گذشته کاربران و بر اساس محتوای بررسی شده به کاربر نشان داده می‌شود. برای مثال در یک سایت ممکن است در پایان مطلب یا در کنار محتوا محتوای تبلیغاتی را مشاهده کنید.

تبلیغات بنری

این مدل از تبلیغات همسان مانند ویجت‌های پیشنهادی هستند با این تفاوت که محتوای این تبلیغات دقیقاً مشابه با محتوای است که در حال خواندن آن هستید. در این روش از تبلیغات بازاریابان تلاش می‌کنند که با ایجاد ارتباط با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی به صورتی بسیار خلاقانه ارتباط بین محتوا و تبلیغ ایجاد کرده و احتمال جذب کاربران را افزایش دهند.

لیست‌های تبلیغاتی

اگر اهل خرید اینترنتی باشید حتماً این سبک از تبلیغات را دیده‌اید. در این روش از تبلیغات وقتی که فرد قصد خرید یک محصول را دارد لیستی از محصولات مشابه که کاربران دیگری که همین خرید را داشتند نشان داده می‌شود. برای مثال اگر کاربری قصد خرید یک لپ‌تاپ را داشته باشد لپ‌تاپ‌های مشابه و لوازم جانبی مربوط به لپ‌تاپ و لوازم جانبی که سایر کاربران خرید کردند نیز نمایش داده می‌شود.

مزایای تبلیغات همسان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تبلیغات همسان این است که به‌صورت هماهنگ با سایر محتوای سایت است که این مورد باعث ایجاد یک‌پارچگی و تجربه کاربری عالی برای کاربران می‌شود.
از مزایای دیگر تبلیغات همسان می‌توان به افزایش نرخ کلیک اشاره کرد این مورد می‌تواند به افزایش درآمد، کاهش نرخ پرش نیز کمک کند و جذب کاربران هدف کمک کند.
همان‌طور که گفته شد تبلیغات همسان باعث ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای افراد وارد شده به سایت می‌شود. یکی از ویژگی‌های دیگر این تبلیغات این است که به صورتی عکس یک تیتر بسیار جذاب و کاربرپسند به کاربران نشان داده می‌شود و علاوه بر این که باعث جذب کاربر می‌شود هیچ مزاحمتی برای افراد ایجاد نمی‌کند.
از ویژگی‌های دیگر تبلیغات همسان می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن اشاره کرد؛ چرا که در این سبک از تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک انجام می‌شود و با ورود هر کاربر احتمال تبدیل کاربر از این روش به مشتری بسیار زیاد است. در واقع می‌توان گفت هزینه‌هایی که برای تبلیغات همسان انجام می‌شود پس از مدت کوتاهی با سود بازمی‌گردد.
یکی از اهدافی که در تبلیغات موردتوجه قرار می‌گیرد علاوه بر جذب مشتری و افزایش فروش؛ ایجاد آگاهی‌بخشی از نام تجاری و برند تبلیغات همسان است. درصورتی‌که تبلیغات جذاب باشند و بر اساس استراتژی و هدفی درست طراحی شوند می‌توانند افراد را به این خواسته نیز برساند. تبلیغات همسانی که باکیفیت باشند و زمان طراحی آن به تمام نکات تبلیغاتی آن توجه شود می‌تواند در ذهن خواننده و کاربران اثرات بسیار مثبتی را تا چندین مدت داشته باشد.
بازاریابی ویروسی با کمک تبلیغات همسان یکی از ویژگی‌های تبلیغات همسان است. این مورد درصورتی‌که تبلیغات کیفیت بالایی داشته باشد باعث می‌شود تبلیغ در بین کاربران پخش شده و به اشتراک گذاشته شود. در واقع همان‌طور که گفته شد اگر تبلیغات همسان با استراتژی و هدف مشخص بوده و باکیفیت بالایی انجام شود توسط کاربران به‌صورت ارگانیک به اشتراک گذاشته شده و این کمک می‌کند که کمپین تبلیغاتی شما رشدی بیش از آنچه که تصور می‌کنید را داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  ترفندهای تبلیغات همسان

معایب تبلیغات همسان

همان‌طور که می‌دانید هر روش علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. از مزایای روش تبلیغات همسان می‌توان به افزایش نرخ کلیک و ایجاد تجربه کاربری عالی اشاره کردیم اما این روش نیز مانند سایر روش‌های تبلیغاتی معایبی را به همراه دارد این معایب عبارت‌اند از:
در این روش تبلیغاتی به علت هماهنگی بین محتوای تبلیغاتی و محتوای اصلی تشخیص نوع محتوا برای کاربران بسیار سخت می‌شود این مورد می‌تواند باعث آزرده‌خاطری آنها شود؛ برای این موردنیاز است از کلماتی مانند ادز و یا اسپانسر در کنار این تبلیغات استفاده شود تا کاربر متوجه شود که محتوای مشاهده شده تبلیغاتی است.
در این روش ممکن است محتوای تبلیغاتی با محتوای اصلی همخوانی نداشته باشد و به همین دلیل این مورد با ایجاد تصویر بدی از شما در ذهن مخاطب می‌شود.
در این روش تبلیغاتی اگر بخواهیم هدفمند کارها را پیش ببریم باید زمان زیادی را صرف تهیه محتوای باکیفیت کرد به همین دلیل این روش تبلیغاتی هرچند که هزینه مالی کمی را دارد اما هزینه‌های زمانی زیادی را برای صاحبان کسب‌وکار به همراه دارد.

مراحل طراحی تبلیغات همسان

اگر قصد طراحی و استفاده از تبلیغات همسان در کسب‌وکار خود را دارید و می‌خواهید این یک روش عالی و مؤثر باشد باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه نکات اصلی برای داشتن یک تبلیغات همسان عالی و باکیفیت آورده شده است.

هدف‌گذاری کنید!

اولین و مهم‌ترین بخش هر کار هدف‌گذاری است. در ابتدای کار هدف‌گذاری کنید! اولین و مهم‌ترین سؤالی که باید از خود پرسید این است که چرا می‌خواهید تبلیغات را انجام دهید؟ هدف شما از تبلیغات چیست؟ با انجام تبلیغات می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ استفاده از تبلیغات چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟ زمانی که اهداف خود را مشخص کردید می‌توانید مواردی که در رسیدن به این اهداف به شما کمک می‌کند را برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت

مخاطب هدف خود را بشناسید!

پس از مشخص‌کردن هدف شما باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. زمانی که مخاطبان خود را مشخص کردید و اهداف خود را نیز مشخص کردید با جمع‌آوری اطلاعات و با شناخت درست از روش‌های تبلیغاتی و استراتژی تبلیغاتی می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی موفق در حوزه کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنید.

طراحی پیام تبلیغاتی

اگر مرحله اول و دوم، یعنی تعیین هدف و مشخص‌کردن مخاطبان هدف خود را به‌درستی انجام داده باشید؛ در مرحله سوم به‌راحتی می‌توانید یک شعار تبلیغاتی عالی و هدفمند را مشخص کنید. تبلیغاتی عالی تبلیغاتی بر اساس رفتارها و علایق کاربران است و می‌تواند شما را آنچه می‌خواهید برساند.

یک چارچوب مشخص را انتخاب کنید!

برای مشخص‌کردن چارچوب نیز شما باید مراحل قبل به‌خصوص مراحل ۱ و ۲ را به‌درستی مشخص کرده باشید. پس از مشخص‌کردن مخاطبان و همچنین بررسی سایت خود می‌توانید بر اساس این که کاربران از چه دستگاهی برای ورود به سایت استفاده می‌کنند؛ روش خاصی از تبلیغات را در نظر بگیرید.

محتوای باکیفیت تهیه کنید!

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های تبلیغات پس از سپری کردن مراحل اولیه؛ تهیه محتوای باکیفیت و تأثیرگذار است. این سبک از محتوا می‌تواند به جذب مخاطبان هدف کمک کرده و اهداف شما را به‌صورت مستقیم به کاربران نشان دهد. تولید محتوای یک بخش مهم و گام اساسی در تبلیغات است. این مورد می‌تواند تأثیر مستقیمی در جذب کاربر داشته باشد.

انتشار محتوا

پس از سپری کردن تمام مراحل گفته شده و تهیه محتوای هدفمند، اکنون زمان انتشار آن است. سعی کنید محتوای خود را در بسترهای متناسب، عالی و پرطرف‌دار منتشر کنید تا بیشترین بازدهی و سود را در کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشید.

ارزیابی و اندازه‌گیری نتایج

پس از انجام تمام مراحل گفته شده باید بررسی کرد که آیا تبلیغات انجام شده در بسترهای مختلف تا چه اندازه موفق بوده است. برای این مورد باید نرخ کلیک، نرخ تبلیغ، میزان تعامل و معیارها را بررسی کرد.

سخن آخر

 همان‌طور که گفته شد یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی امروزه روش تبلیغات همسان است. این روش آن‌قدر محبوب شده است که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌کند. در طول محتوا نیز اشاره شد که اگر می‌خواهید یک تبلیغات همسان موفق را داشته باشید علاوه بر هدف‌گذاری باید استراتژی تبلیغاتی متناسب را داشته باشید. کمپین‌های تبلیغاتی که به‌صورت مؤثر، هدفمند و برنامه‌ریزی شده تهیه و اجرا شود می‌تواند به جذب مشتری و بازگشت سود در کوتاه‌ترین زمان کمک کند. در آخر جا دارد بگویم که همه روش‌های تبلیغاتی می‌تواند بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشد درصورتی‌که با کمک یک کارشناس و یک فرد باتجربه انجام شود.
 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *