ithoama1

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و اینفلوئنسر کیست؟

تبلیغات یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکاری است. حتی اگر بهترین محصولات و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا زمانی که صدای خود را به مشتریان نرسانید موفق نخواهید شد. تبلیغات در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام ازجمله روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستند. هر کسب‌وکار با توجه به شرایط و بودجه‌بندی خود پلن تبلیغاتی خاصی را در نظر می‌گیرد. استفاده از استوری در اینستاگرام یکی از راه‌های معمول برای تبلیغات است. بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ به مجموعه فعالیت‌هایی اشاره دارد که هدف آن‌ها تبلیغ محصول توسط اشخاص مؤثر (Influencer) است. اشخاص تأثیرگذار معمولاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون استفاده از محصولی بخصوص را در شبکه‌های اجتماعی در میان می‌گذارند و به این شکل برای برندها تبلیغ می‌کنند. به‌علاوه فعالیت‌های این افراد محدود به شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود و وبلاگ‌نویس‌هایی هم هستند که فعالیت‌های آن‌ها و مطالبی که منتشر می‌کنند، به مراتب تأثیرگذارتر از سایر وبلاگ‌نویس‌ها است و انتخاب مناسبی برای پیشبرد اهداف مرتبط با تبلیغات به شمار می‌روند. اینفلوئنسر مارکتینگ به‌عنوان یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی شناخته می‌شود و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.

اینفلوئنسر

همانطور که اشاره شد منظور از یک اینفلوئنسر، فردی است که تاثیرگذاری بالای او باعث می‌شود مخاطبان مجذوب او شوند و در نهایت از حرف‌ها و نظرات او تاثیر ببینند. اصولا زمانی که صحبت از اینفلوئنسر مارکتینگ می‌شود، بیشتر باید به سراغ آن دسته از اینفلوئنسرهایی برویم که مخاطبان زیادی دارند و اغلب هم در شبکه‌های اجتماعی فعالند. مثلا شخصی مثل صدف بیوتی که در حوزه آرایش و میکاپ فعالیت می‌کند و فالوورهای زیادی دارد یک اینفلوئنسر اینستاگرام است. چرا که صحبت های او روی تعداد زیادی از دیگر خانم‌ها، تاثیرگذار است. مهمترین ویژگی‌ یک شخص تأثیرگذار یا اینفلوئنسر، توانایی او در تأثیرگذاری بر تصمیم‌های مرتبط با خرید دیگران است. بهترین ابزاری که اشخاص تأثیرگذار به این منظور می‌توانند به کار بگیرند، شبکه اجتماعی است؛جایی که می‌توانند در آن به تعداد زیادی از مخاطبان دسترسی داشته باشند که برای نظرشان ارزش قائل‌اند. و این اشخاص تأثیرگذار به‌طور کلی در دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

مقاله پیشنهادی:  مزایا و معایب خرید پیج اینستاگرام

افراد مشهور (سلبریتی‌)

می‌توان گفت که بیشترین تعداد دنبال‌کننده و مخاطب دراین دسته از افراد قرار دارند و همکاری با آن‌ها بیشترین هزینه را برای شما دارد.

بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا

مطالب این‌گونه افراد مخاطبان زیادی در شبکه های اجتماعی دارد که آن‌ها رادنبال می‌کنند. همچنین به هنگام خرید  می‌توانید از پیشنهادها و نظرهای آن‌ها استفاده کنید.

افراد متخصص و صاحب‌نظر

این افراد معمولاً در حوزه کاری به‌خصوصی به‌دلیل تجربه و مهارتی که دارند، شهرت زیادی پیدا کرده‌اند و می‌توانند بر مخاطبان و دنبال‌کننده‌های خود تأثیرگذار باشند.

اینفلوئنسرها و رونق کسب‌وکار شما

اینفلوئنسرها تبلیغ کننده کسب‌وکار شما هستند. آن‌ها به کمک شبکه‌های اجتماعی، توجه مخاطبان خود را به فعالیت‌های برند‌های خاص جلب می‌کنند. شخص تأثیرگذاری که نزد مخاطبان خود از اعتبار کافی برخوردار باشد، می‌تواند آن‌ها را در خرید محصولات موردنظر ترغیب کند. به‌طورکلی می‌توان با استفاده از محتوای ارائه شده توسط شخص تأثیرگذار برای برند تبلیغ کرد، کسب‌وکار را رونق بخشید و اعتماد مشتری‌ها را جلب کرد. شخص اینفلوئنسر معمولا با استفاده از روش‌های زیر فعالیت‌های کسب‌وکار را رونق می‌بخشد:

• نوشتن مقاله برای معرفی محصولات و خدمات.
• ساخت عکس،ویدئو و یا پادکست برای معرفی‌ محصولات و خدمات کسب‌وکار.
• تبلیغ برندها در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌.
• منتشر کردن مطالب برندها در وب‌سایت‌شان به صورت پست مهمان.

همکاری و فعالیت با اینفلوئنسرها

برای جست‌وجوی یک اینفلوئنسر مناسب باید چند نکته را مدنظر داشته باشید. اول اینکه سعی کنید او را کامل بشناسید. به این صورت که نوع محتوایی که منتشر می‌کند را بررسی کنید و طرز بیانش، شبکه‌ای که در آن کار ‌می‌کند، خلق‌وخوی او و درکل هر اطلاعاتی که به شما برای داشتن ارتباط بهتر کمک می‌کند را مورد بررسی قرار دهید. پس از شناخت شخص موردنظر باید سعی کنید یک محتوای تبلیغاتی خوب بسازید. از آنجایی‌که هر اینفلوئنسر مخاطب خود را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسد قطعا نظر او بسیار اهمیت دارد. همچنین شما هم باید در این تصمیم‌گیری دخیل باشید تا مطمئن شوید به هدفی که در سر دارید می‌رسید. توجه کنید که دادن اختیارات همیشه به‌گونه‌ای باشد که  دست اینفلوئنسر برای خلاقیت در نوع تبلیغ برای کسب و کار شما  باز باشد.

مقاله پیشنهادی:  گذاشتن پست اینستاگرام با مرورگر

اینفلوئنسرهای در شبکه‌های اجتماعی

بنابر آمارهای موجود، شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام مهم‌ترین نقش را در میان شبکه‌های موجود دردنیا دارد. هرچند که یوتیوب و توییتر نیز از جمله شبکه‌های اجتماعی موفق هستند و افراد تاثیرگذاری در آن‌ها فعالیت می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد که محبوب‌ترین و پردرآمدترین اینفلوئنسرها در اینستاگرام رشد ‌کرده‌اند. علاوه بر این تبلیغات هدفمند و انتخاب اینفلوئنسر هم می‌تواند بسیار در نتیجه تبلیغات تأثیر‌گذارباشد.

هزینه اینفلوئنسر مارکتینگ

باید توجه کنید که اینفلوئنسرها هیچ‌گاه بدون دریافت هزینه، اجازه دسترسی شما به مخاطبان‌ خود را نمی‌دهند. بنابراین بهتر است قبل از هرکاری بودجه‌ای متناسب با توان و نیاز خود تعریف کرده و خوب شرایط خود را بسنجید. سپس برای شخص اینفلوئنسر مبلغی را در نظر بگیرید. معمولاً روش‌های پرداخت این هزینه ها به‌صورت‌های زیر تعریف می‌شوند:

هزینه به ازای درگیر کردن کاربران:

این هزینه به‌ازای میزان دخیل بودن کاربران و مخاطبان شخص تأثیرگذار، که معمولا شخص او با ارائه محتوا در پیج خود برای شما فراهم کرده است، پرداخت می‌شود. مثلاً به‌ازای هر لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری.

هزینه به ازای کلیک:

به‌ازای تعداد کلیک‌هایی که روی صفحه‌های فرود شما می‌شود.

پرداخت به ازای پست:

هزینه‌ای که مشخص می‌شود و به ازای هر پست به شخص تأثیرگذار پرداخت می‌شود.

دسترسی رایگان به محصولات:

این امکان به شخص تاثیرگذار داده می‌شود که به رایگان از تولیدات و محصولات شما استفاده کند.

پرداخت به ازای تبدیل:

دستمزد به ازای افزایش نرخ تبدیلی خواهد بود که فعالیت‌های اینفلوئنسر برای شما به همراه خواهد داشت. مشترکان و خریداران جدید محصولات، به عنوان تبدیل‌شدگان در نظر گرفته می‌شوند. هزینه به‌ازای تأثیرگذاری و کلیک، در میان روش‌های یاد شده، به عنوان کارآمدترین روش‌های پرداخت شناخته می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  قانون 20/80 یا همان اصل پارتو چیست؟
جمع‌بندی

در این مقاله دریافتیم که اینفلوئنسر به فردی گفته می‌شود که تأثیرگذاری بالایی در جامعه‌ای مشخص دارد. آن شخص می‌تواند با چند کلمه صحبت کردن روی مخاطبین خود تأثیر زیادی بگذارد. اگر خیال دارید از اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب‌وکار خود استفاده کنید، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله اینکه اینفلوئنسر را متناسب با نوع تبلیغات موردنظر انتخاب کرده و متناسب با آن بودجه تعیین کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *