233

استراتژی محتوا چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

استراتژی محتوا چیست؟

در دنیای امروز و پیشرفت پرشتاب ابزارهای دیجیتال در حوزه کسب‌وکار و بازاریابی، طیف عظیمی از کسب‌وکارها از این ابزارها برای ترقی و ماندن در بازار رقابتی و همچنین معرفی کسب‌وکار و برندینگ خود بهره می‌برند. اما در برخورد با این ابزارها دو رویکرد وجود دارد.
اولین رویکرد حاکی از استفاده از این ابزارها به‌صورت مقطعی و پروژه‌ای است. بدین صورت که صاحبان کسب‌وکار به‌طور مقطعی به سراغ ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ از جمله بازاریابی محتوا می‌آیند و برای Launch یا عرضه اولیه محصول از آن بهره می‌گیرند و پس از آن به جدیت قبل به آن توجهی ندارند.
و در دومین رویکرد، صاحبان کسب‌وکار نگاهی دائمی، هدفمند و استراتژیک به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و مخصوصاً محتوا دارند. بدین معنا که از ابتدای تولید محصول، محتوا نیز تولید خواهد شد و در ادامه در معرفی، عرضه و تمامی مراحل مربوط به محصول، محتوا به‌عنوان ابزار حمایتی و پشتیبان آن باقی خواهد ماند.

ما فارغ از اینکه کدامین شیوه درست است؛ نتایجی را به دنبال دارد؛ و یا مضراتی برای کسب‌وکار و برند شما به همراه دارد، اینجاییم تا برای شما شرح دهیم که تولید محتوای صرف کافی نیست و مانند تمامی مراحل زندگی که برای موفقیت در آن نیاز به برنامه‌ریزی است، برای تولید محتوا نیز باید برنامه‌ای دقیق، منظم و مدون داشته باشید تا به موفقیت برسید.
البته قابل ذکر است که برای نوشتن این برنامه نیز نیاز به فاکتورهای مختلفی است که باید با آنالیز کسب‌وکار خود و شرایط آن به آن‌ها دست یابید. اصلاً نگران نباشید، در ادامه به تمامی آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما باشید تا به پاسخ تمامی سؤالات خود برسید.

بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و استراتژی بازاریابی محتوا

این سه مفهوم در کنار هم معنا پیدا می‌کنند اما افراد بسیاری به‌اشتباه نیز آن‌ها را بجای هم به کار می‌برند. برای جلوگیری از این اشتباه لازم است مفهوم هر یک را به‌صورت جداگانه شرح دهیم.
بازاریابی محتوایی زیر مجموعه استراتژی بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارها است. در بازاریابی محتوا، سعی بر آن است که با تولید محتوایی هدفمند، طبق برنامه و مفید و جذاب به معرفی برند، کسب‌وکار، محصولات و خدمات بپردازیم و مخاطبانی را جذب کنیم و در ادامه آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنیم.
برای رسیدن به بخش بازاریابی محتوا در هر کسب‌وکار روندی طی خواهد شد. این روند با تعیین و اختصاص بودجه به بخش تبلیغات آغاز می‌شود؛ پس از آن تعیین می‌گردد که چه بخشی از این بودجه به بازاریابی دیجیتال اختصاص دارد و از این سهم نیز چه سهمی به بازاریابی محتوا؛ در نهایت با توجه به بودجه تعیین شده برای بازاریابی محتوا و بررسی باقی فاکتورها می‌توان برنامه‌ای مدون برای تولید محتوا ایجاد کرد و بر اساس آن به‌پیش رفت. این برنامه وارد فاز استراتژی محتوا خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  نقش بازاریابی محتوا در قیف فروش

استراتژی محتوایی، برنامه‌ای منظم، دقیق و مدون است که بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله اهداف تعریف شده برای کسب‌وکار شکل می‌گیرد و دارای بخش‌های فراوانی از جمله تعیین هدف، تعیین هویت برند، پرسونا و خصوصیات مخاطبان، تحلیل رقبا و … است.
در نهایت، طبق تعریف ارائه شده از سوی موسسه بازاریابی محتوا یا Content Marketing Institute، استراتژی بازاریابی محتوایی، حاصل از اشتراک بازاریابی محتوایی و استراتژی محتوا است و عبارت است از چرایی‌های بازاریابی محتوا؛ در واقع تعیین استراتژی محتوایی باید بدانید چرا نیاز به تولید محتوا دارید؟ مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند؟ این محتوا سعی در جذب چه طیف مخاطبانی دارد؟

در مقایسه استراتژی محتوا با بازاریابی محتوایی و استراتژی بازاریابی محتوایی می‌توان گفت استراتژی محتوا فعالیت تجاری است که در سطح بالاتری از بازاریابی محتوایی قرار دارد. در واقع استراتژی محتوایی، نقشه راهی برای بازاریابی محتوایی است. در واقع در استراتژی محتوا تصمیم خواهید گرفت که چه کسی تحت تأثیر محتوای شما قرار بگیرد؟ محتوای شما چگونه بحران‌ها را مدیریت خواهد کرد؟ و محتوای شما چگونه به اهداف تعیین شده دست خواهد یافت؟ اما بازاریابی محتوایی، تاکتیک‌هایی است که از استراتژی محتوا برمی‌آید. در واقع استراتژی محتوا به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد:
برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید؟ در تلاش برای رسیدن به کدامین مخاطبان هستید؟ چه نوع محتوایی را منتشر خواهید کرد؟ محتوای شما چگونه برند را پشتیبانی خواهد کرد؟ نقطه تمایز محتوای شما چیست؟ چگونه محتوای خود را ارتقا خواهید داد؟ فاکتورهای موفقیت در بازاریابی محتوای شما چیست؟ و …
خلاصه مطلب اینکه تا زمانی که مقصد را ندانید، نمی‌توانید برای سفر خود برنامه بریزید. استراتژی محتوا تضمین می‌کند تمامی تلاش‌های بازاریابی محتوایی شما را به مقصدی درست ببرند. بدون وجود استراتژی محتوایی، زمان و محتواهای بسیاری به هدر خواهد رفت؛ محتواهایی که هیچ تأثیری بر مخاطب و رسیدن به اهداف کسب‌وکار نخواهند داشت.

مقاله پیشنهادی:  مراحل طراحی سایت چیست؟

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

برخی تعیین استراتژی محتوا را امری فرمالیته و بی‌کاربرد تصور می‌کنند اما تصور کنید برنامه خاصی برای تولید، انتشار، به‌روزرسانی و دیگر فاکتورهای محتوای خود نداشته باشید؛ در این صورت هر روز سرگردان خواهید بود که چه محتوایی را تولید کنید؟! چه محتوایی جذب مخاطب بهتری خواهد داشت؟ کدامین محتوا شما را به‌سوی اهداف بازاریابی محتوایی و در نهایت اهداف کسب‌وکار خواهد برد؟
و سؤالات بسیار دیگری که اگر نتوانید سؤالی برای آن پیدا کنید، احتمال شکست شما در این بازاریابی بسیار بالا خواهد رفت و اگر هم بتوانید پاسخی برای آن پیدا کنید، هر روزه زمان، نیرو، هزینه زیادی را از شما به هدر خواهد داد و در صورت درست نبودن هر یک از پاسخ‌ها ممکن است باز هم شما را به شکست نزدیک کند.
استراتژی محتوا، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد برنامه‌ای مدون برای تولید و بازاریابی محتوا است که دغدغه روزانه شما برای تولید و انتشار محتوا را کاهش خواهد داد و شما را در مسیر اصلی رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده قرار خواهد داد و اجازه منحرف شدن از این مسیر را به شما نخواهد داد.

پیشتازان بازارهای جهانی کسب‌وکار، کسانی هستند که محتوا و تولید آن را جدی می‌گیرند و بر اساس برنامه‌ای مدون که همان استراتژی محتوا است برای تولید و بازاریابی از طریق آن قدم برمی‌دارند. مزایای تدوین استراتژی محتوا به شرح زیر است:
۱) صرف زمان کمتر و صرفه‌جویی در زمان برای تولید محتوا
۲) صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت آن
۳) دنبال کردن اهداف تعیین شده بازاریابی محتوا و کسب‌وکار
۴) یکپارچگی محتواهای تولیدی
۵) قدرت‌بخشی به فاز رقابتی کسب‌وکار
۶) جلب رضایت و توجه هر چه بیشتر مخاطبان به‌وسیله محتواهای هدفمند، مرتبط و جذاب
۷) افزایش نرخ تعامل مخاطبان
۸) معرفی استراتژیک برند و کمک به برندینگ
۹) بهبود سئو سایت و یا شبکه‌های اجتماعی
* برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله ما تحت عنوان استراتژی محتوا چگونه به باعث بهبود سئو سایت خواهد شد؟ سری بزنید.
۱۰) فراهم‌آوری امکان ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته
و …
اگر باوجود تمام این مزایا برای داشتن یک برنامه و استراتژی محتوایی مشتاق هستید، می‌توانید به مقاله ما تحت عنوان چرا به بازاریابی محتوا نیازمندیم؟ سری بزنید.

مقاله پیشنهادی:  تولید محتوا چیست و چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

سخن پایانی

در آخر می‌توان گفت با توجه به تمامی مطالب و مزایای بیان شده که به دنبال تدوین برنامه و استراتژی محتوا حاصل خواهد شد، هر چه زودتر برای تدوین و داشتن استراتژی محتوا اقدام کنید و برای تدوین هر چه تخصصی‌تر آن می‌توانید با مشاوران آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما در تماس باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *