it homa

نرخ کلیک (CTR)

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نرخ کلیک (CTR) چیست؟

نرخ کلیک یا سی‌تی‌آر (CTR: Click-through rate) نسبت تعداد کلیک‌های لینک تبلیغات شما به تعداد بازدیدهایی است که تبلیغات داشته‌اند. این نرخ یک معیار مناسب برای بررسی بازدهی تبلیغاتی است که شما در فضای مجازی انجام می‌دهید.
فرمول این نرخ به شکل زیر است

۱۰۰×(تعداد بازدید/تعداد کلیک)=CTR

وقتی نرخ کلیک یک تبلیغ، بالا باشد نشان می‌دهد که آن تبلیغ موجب جذب مخاطبان شده، پس این تبلیغ، موفق است. اما اگر نرخ کلیک کم باشد، نشان می‌دهد تبلیغ مخاطب را جذب نکرده و ناموفق بوده.
درهرصورت، چه تبلیغ موفق باشد چه نباشد، با آنالیز تبلیغات، عوامل مؤثر برای یک تبلیغ موفق را پیداکرده و از این طریق، تبلیغات ناموفق را بهینه‌سازی کنید؛ این آنالیز، با توجه به نرخ کلیک صورت می‌گیرد.

قسمت قبل کاربرد کلی و اصلی CTR بود؛ در ادامه برخی از روش‌ها و نکاتی درباره‌ی افزایش نرخ کلیک را توضیح می‌دهیم.

۱- سئو (SEO)

احتمالاً کلمه سئو را قبلاً شنیده‌اید و یا با آن آشنا شده‌اید، اما برای یک توضیح کلی می‌توان گفت که هر اقدامی است که برای سایت انجام می‌شود تا هنگام سرچ رتبه بهتری داشته باشد. برای توضیح دقیق‌تر می‌توانید به مقاله سئوی سایتمان سر بزنید. اما سئو چه ربطی به CTR دارد؟
هدف شما از تبلیغات این است که سایت و محصولات شما بیشتر دیده شود، پس بهترین کار این است که به دنبال سایت‌هایی برای تبلیغاتتان باشید که جزو سایت‌های شناخته‌شده‌اند؛ یعنی همان سایت‌هایی که روی سئوی خود کار کرده‌اند.

۲- کلمات کلیدی (Keywords)

استفاده از کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش بازدید است. پس باید بدانید که در لینک تبلیغاتی خود باید از چه کلماتی استفاده کنید. قبل از هر کاری ابتدا باید کلمات کلیدی مربوط به حوزه تبلیغاتی را پیدا کرده؛ استفاده از ترکیب کلمات متناسب با تبلیغ موردنظر می‌تواند باعث افزایش بازدید شود.

مقاله پیشنهادی:  برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

۳- مرتبط بودن

نکته‌ی بسیار مهمی که در بسیاری از موارد در نظر گرفته نمی‌شود، مرتبط بودن تبلیغ‌کننده با تبلیغ است. خیلی از افرادی که به دنبال تبلیغ‌کننده مناسب می‌گردند، تنها معیارشان معروف بودن تبلیغ‌کننده است. درصورتی‌که این اشتباه بزرگی است؛ هر تبلیغ‌کننده‌ای مخاطب به‌خصوص خودش را دارد. پس قطعاً آن مخاطب هم از تبلیغ‌کننده انتظار دارد که تبلیغاتش با حوزه‌ای که دنبال می‌کند مرتبط باشد.

۴- شناخت مخاطب

شناخت مخاطب یکی از مهم‌ترین المان‌های تبلیغات است؛ پیش از شروع تبلیغات، اطلاعاتی از مخاطبان آن حوزه را جمع‌آوری کنید. بدانید برای چه قشری و حتی، برای چه شخصی تبلیغ می‌کنید. با شناخت مخاطب می‌توانید بفهمید که چه تبلیغاتی آن‌ها را جذب می‌کند؛ همین‌طور انتخاب تبلیغ‌کننده برایتان راحت‌تر می‌شود.

۵- استفاده از محتوای جذاب برای تبلیغ

علاوه بر روش‌های قبل که بیشتر به افزایش کلیک کمک می‌کنند، روش‌هایی را هم در نظر بگیرید که به افزایش بازدید کمک کند؛ یادتان نرود، CTR دو فاکتور دارد که افزایش هردوی آن‌ها برایتان مفید است.
مهم‌ترین و ساده‌ترین راه برای افزایش بازدید استفاده از یک محتوای جذاب است. شناخت مخاطب در این بخش هم مهم و هم کاربردی است؛ امیدوارم الآن متوجه اهمیت شناخت مخاطب خود شده باشید. تولید یک محتوای خوب تبلیغاتی، نیازمند شناخت مخاطب و کمی خلاقیت است؛ با این دو مورد می‌توانید به‌سادگی محتوایی با بازدید بالا داشته باشید.

۶- تکرر و تنوع

هر دو مورد گفته‌شده در رابطه با افزایش بازدید محتوای تبلیغاتی است که باهدف افزایش نرخ کلیک صورت می‌گیرد. فرض کنید شما تبلیغی را برای مخاطبانتان آماده کرده‌اید. ممکن است مخاطبی که بار اول آن تبلیغ را می‌بیند، خیلی جذب دیدن آن نشود و به آن اهمیتی ندهد. اما وقتی این تبلیغ مدام درجاهای مختلف برایش تکرار شود بالاخره جذب می‌شود که ببیند این تبلیغ در رابطه با چه چیزی است. پس کاربرد تکرر، جذب مخاطبی است که در نگاه اول جذب تبلیغ نمی‌شود؛ این دسته از مخاطبان درصد زیادی از مخاطبان شمارا تشکیل می‌دهند.
تکرار شدن تبلیغ باید در یک محدوده خاص انجام شود؛ اگر تکرار تبلیغ کم باشد ممکن است بازدید کم شود و اگر زیاد شود، بااینکه می‌تواند بازدید را بالا ببرد اما با تأثیر منفی از سمت مخاطب همراه است. وقتی یک تبلیغ زیاد دیده شود، علاوه بر نادیده گرفته شدن، مخاطب از آن برند خسته می‌شود و دیگر علاقه‌ای به محصولاتش نشان نمی‌دهد؛ خب برای این مشکل چه راه‌حلی را می‌توانید در نظر بگیرید؟
تنوع، راه‌حل این مشکل است. اگر در کنار تکرار تبلیغاتتان تنوع هم داشته باشد، نرخ کلیک یا همان CTR شما با افزایش زیادی روبرو می‌شود. پس تکرر و تنوع را در کنار هم برای بهینه‌سازی نرخ کلیک به کار ببرید.

مقاله پیشنهادی:  روش‌های بازاریابی آنلاین که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

۷- نرخ کلیک خوب

همه‌ی نکات گفته‌شده‌ی قبل جهت بهینه‌سازی و افزایش نرخ کلیک (CTR) به شما گفته شد. اما چه نرخ کلیکی خوب در نظر گرفته می‌شود؟
بستگی دارد؛ اینکه نرخ کلیک شما خوب است یا نه بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. نرخ کلیک (CTR) بسته به کسب‌وکار شما، محصولات ارائه‌شده، کلمات کلیدی به‌کاررفته و حتی کمپین‌های تبلیغاتی که راه می‌اندازید متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید افزایش نرخ کلیک شما خوب بوده یا نه، آن را با توجه به تبلیغات خودتان مقایسه کنید؛ در برخی موارد می‌توانید کسب‌وکارهای رقیب را هم مقایسه کنید.

۸- افزایش منفی نرخ کلیک (CTR)

هر نکته‌ای که تا الآن خوانده‌اید، جهت افزایش نرخ کلیک بود؛ اما افزایش CTR همیشه هم خوب نیست. به نظر خودتان کجا ممکن این افزایش برای کسب‌وکار شما ضرر داشته باشد؟
با توجه به قسمت‌های قبل از اهمیت کلمات کلیدی و مرتبط بودن آن مطلع شده‌اید؛ حالا فرض کنید از این دو مورد صرف‌نظر کرده باشید و تبلیغاتی را با کلمات کلیدی غیر مرتبط شروع کرده باشید. این کلمات ممکن باعث افزایش نرخ کلیک شود، اما اینجا شما هدف اصلی خود را فراموش کرده‌اید؛ هدف اصلی، فروش محصولات و خدمات کسب‌وکارتان است.
هر تبلیغی هزینه‌ای دارد و اگر شما با کلمات کلیدی غیر مرتبط تنها جهت افزایش CTR تبلیغ کنید، مخاطبانی را جذب می‌کنید که بااینکه تبلیغاتتان را می‌بینند، علاقه‌ای به محصولات شما ندارند. این تبلیغات نه‌تنها از جهت فروش محصول سودی برایتان ندارند، بلکه هزینه‌ای که برای تبلیغتان کرده‌اید هم به شما ضرر می‌رساند.

حرف آخر

CTR یا همان نرخ کلیک تنها ابزاری است که بهینه‌سازی آن به موفقیت تبلیغات کمک می‌کند. تبلیغات هم ‌جهت افزایش فروش محصولات و شناخته شدن کسب‌وکارها صورت می‌گیرند. پس می‌توان گفت، نرخ کلیک ابزار و معیاری است که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا یکی از پله‌های موفقیت را پشت سر بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردهای شگفت‌انگیزی دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *