Influencer Marketing

۱۰ نکته حیاتی در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

۱۰ نکته حیاتی در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

کلمه اینفلوئنسر را در سال‌های اخیر بسیار شنیده‌اید و حتماً برای یک‌بار هم که شده از خود پرسیده‌اید «این اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟» «اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟»
در دهه گذشته، همه ما شاهد رشد سریع رسانه‌های اجتماعی بوده‌ایم؛ فرقی ندارد پیر باشید یا جوان، زن یا مرد؛ به‌راحتی با یک موبایل ساده می‌‌توانید با کل دنیا ارتباط برقرار کنید.
بر اساس گزارش‌ها، حدود ۳.۴۸۴ میلیارد نفر در دنیا، به عبارتی ۴۵ درصد از جمعیت جهان در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارند! و ما به‌ناچار همه ما روزانه با اینفلوئنسرها در این شبکه‌های اجتماعی مختلف برخورد می‌کنیم مثلاً وقتی در حال جستجو در اینستاگرام هستید، به‌احتمال زیاد محتواهای امل ایجاد، رامینا ترابی، سرنا امینی، خابی و سایر افراد را ببینید؛ هرکدام در زمینه‌های مشخصی فعالیت می‌کنند مثل (غذا، لوازم آرایشی، کمدی و …)
نصرت یکی از بلاگرها و اینفلوئنسرهای معروف دنیاست. می‌دانید رمز موفقیت او چیست؟ مدل خاص ادویه ریختن روی غذا! بله با همین روش ساده، در کشورهای مختلف رستوران دارد و افراد معروف هر روز به رستوران‌های او سر می‌زنند.
در این مقاله با معنی اینفلوئنسر، معروف‌ترین اینفلوئنسرهای ایران و دلایل اعتماد مخاطبین به آن‌ها (مبحث اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ) آشنا می‌شویم. حال بیایید تا شما را با مفهوم اینفلوئنسر آشنا کنیم.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسرها به دلیل دانش و تخصص خود در یک موضوع خاص، شهرت زیادی به دست آورده‌اند و فالوورهای زیادی دارند؛ آن‌ها با انتشار تصاویر و فیلم‌های موردعلاقه مخاطب‌هایشان، درآمدهای زیادی کسب می‌کنند. حتماً شما هم مثل من از مخاطبان بعضی از این اینفلوئنسرها هستید و از محتوای خوش‌رنگ و پرانرژی آن‌ها لذت می‌برید. البته حتماً در بین آن‌ها چندنفری هستند که شما را حرص بدهند، پیشنهاد من برای این افراد، فشردن گزینه آنفالو است!
کار اصلی اینفلوئنسرها، تولید محتوای دائمی است که در صورت بالارفتن فالوورها، شغل پردرآمدی محسوب می‌شود؛ آن‌ها با همکاری با برندهای مختلف یا انجام تبلیغات برای انواع کسب‌وکارها، باتوجه‌به تعداد فالوورهایشان درآمد خوبی کسب می‌کنند.
INFLUENCER در لغت به معنی (تأثیرگذار) است؛ در واقع اینفلوئنسرها در زمینه‌های مختلف با استفاده از استراتژی اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، روی مخاطبان خود تأثیر زیادی می‌گذارند.
برای درک تاثیرگذاری زیاد اینفلوئنسرها، شما را با مدل، خواننده و اینفلوئنسر اسپانیایی-برزیلی به‌نام میکلا آشنا می‌کنم. او حدود ۳ میلیون فالوور دراینستاگرام داشته و با برندهای معروف و مختلفی همکاری می‌کند؛ حتی آهنگ‌هایش حدود ۱ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده شده است!
شاید تا اینجا این موضوع کاملاً برایتان عادی بوده اما نکته عجیب و شاید کمی ترسناک این ماجرا، ربات لیل میکلا است! بله حتی رباتی که با هوش مصنوعی کار می‌کند روی ۳ میلیون انسان تأثیر زیادی دارد! (اگر شما هم برای دیدن میکلا کنجکاو هستید به آیدی پیج اینستاگرامش @lilmiquela سری بزنید)
این تأثیرات در موارد مختلفی مثل انتخاب لباس، صحبت‌کردن، انتخاب محصول و فروشگاه و … دیده می‌شود؛ افراد سعی می‌کنند خود را شبیه بلاگرها و شخصیت مورد علاقه‌شان کنند.
در زیر لیست تعدادی از اینفلوئنسرهای معروف ایرانی اینستاگرام را می‌بینید که شاید از قبل با آن‌ها آشنا باشید.

مقاله پیشنهادی:  سرگذشت برند مینی؛ دومین خودروی تاثیرگذار قرن 20

محمدامین کریم‌پور

این اینفلوئنسر از اولین اینفلوئنسرها در زمینه کمدی و سرگرمی است و حدود ۴.۸ میلیون فالوور دارد. او با انتشار کلیپ‌های کمدی و خنده‌دار معروف شد و به‌احتمال خیلی زیاد کلیپ‌های او را دیده‌اید. از افراد دیگری که در این زمینه فعالیت دارند میلاد قاسمی‌خواه و عرفان علیرضایی هستند.

آرات حسینی

آرات از معدود اینفلوئنسرهایی است که با سن کم حدود ۴.۲ میلیون فالوور دارد! دلیل محبوبیت آرات در ایران و حتی در دنیا، توانایی فوق‌العاده او در ورزش است. اما به نظرتان رمز موفقیت او در این سن کم چیست؟
پدر آرات از کودکی هر روز با او تمرین‌های سخت انجام می‌داد و باتوجه‌به امکانات کم و شرایط سخت، دست از تمرین بر نداشتند؛ بالاخره فیلم‌های آرات در اینستاگرام موردتوجه افراد زیادی قرار گرفت و این محبوبیت و استعداد در حدی بود که مسی، اسطوره فوتبال هم از او تعریف کرد و به محبوبیتش اضافه شد.
اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، موضوعی بسیار مهم است و همه دوست دارند آن را یاد بگیرند!

نکات اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

همان‌طور که گفتیم یکی از راه‌های کسب درآمد اینفلوئنسرها، تبلیغات است؛ کسب‌وکارها برای شهرت بیشتر و جذب مشتری، از این تبلیغات استفاده‌های مفیدی می‌کنند.
نکته قابل‌توجه، اعتماد مردم و مصرف‌کنندگان به اینفلوئنسرها است؛ تابه‌حال محصول مورد نیازتان را به دلیل اینکه اینفلوئنسر مورد علاقه‌تان معرفی کرده خریده‌اید؟ دلیل اعتماد به این افراد دقیقاً استراتژی اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ است!
اینفلوئنسرها از رسانه‌های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر مخاطبان خود استفاده می‌کنند و دنبال‌کنندگان این افراد، به آن‌ها اعتماد عجیبی دارند و دوست دارند شبیه آن‌ها شوند. به همین دلیل، مخاطبان محصولات و خدماتی را که اینفلوئنسرها تبلیغ می‌کنند برای شبیه شدن به اینفلوئنسر مورد علاقه‌شان می‌خرند. اما این اعتماد از کجا می‌آید؟
احتمالاً الآن متوجه اهمیت اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ شده‌اید، بنابراین در زیر به نکات این ترفند مهم می‌پردازیم.
اولین نکته در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، وجه تشابه است.

۱. اعتماد افراد به شخصی «شبیه به خودشان»

تقریباً نزدیک به دو دهه، یک نیروگاه جهانی با نام ادلمن (E¬delman) اطلاعاتی را در زمینه اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ و اینکه مخاطبین به چه کسی و چه چیزی اعتماد می‌کنند، جمع‌آوری کرد که در زیر به طور خلاصه به شرح آن می‌پردازیم.
در این نظرسنجی حدود ۳۳۰۰۰ نفر از ۲۷ کشور در سراسر جهان شرکت کردند و یکی از جالب‌ترین نتایج این تحقیق این است که ادلمن از شرکت‌کنندگان پرسید «چه کسانی را معتبر می‌دانند» جواب حدود ۷ درصد «شخصی شبیه خودم» بود.
درواقع ما به افرادی که شبیه خودمان هستند اعتماد بالایی داریم. اینفلوئنسرها از این قاعده مستثنی نیستند و خیلی از افراد اینفلوئنسرها را شبیه خود می‌دانند که این خود یکی از موارد مهم اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ است.

۲. ارتباطات بالا در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

در این تحقیق ادلمن از شرکت‌کنندگان پرسید که چرا اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند و آن‌ها گفتند ارتباطات!
مردم‌دوست دارند بدانند که اینفلوئنسرها مثل خودشان دغدغه‌ها و مشکلات، طرز فکر، شرایط و حتی خوشی‌های مشابهی دارند و به همین دلیل به این افراد اعتماد دارند.
در واقعاً یک اینفلوئنسر خوب، و تأثیرگذار در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ تمام دغدغه‌ها، طرز فکر و مشکلات معمولی را به اشتراک گذاشته و تعداد زیادی از افراد هم فرکانس خود را جذب می‌کند. در واقع وقتی مصرف‌کنندگان کمی از ویژگی‌ها و شرایطشان را در یک اینفلوئنسر ببینند به‌احتمال بیشتری به او اعتماد می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ ترفندهای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

۳. شکست در تبلیغات سنتی

یکی از دلایل اعتمادسازی در اینفلوئنسر مارکتینگ، شکست خوردن از تبلیغات سنتی است. چند بار یک کانال تلویزیونی را به دلیل پخش آگهی تبلیغاتی تغییر دادید و یا روی اولین پیوند در جست‌وجوی گوگل کلیک نکردید؟ چند بار به دلیل پخش تبلیغ بین فیلم یوتیوب حرص خوردید و یا از آن ساده‌تر، چند بروشور را نخوانده دور انداختید؟ حداقل یک بارش را مطمئن هستم!
واقعیت این است که ما دیگر به تبلیغات سنتی اعتماد نداریم و به دلیل وعده‌های شکست‎خورده، از آن‌ها ناامید شدیم. امروزه افراد قبل از خرید، فقط به تأیید صادقانه کیفیت از نظر شخصی که به آن اعتماد دارند نیاز دارند. به همین دلیل یکی از عوامل مهم در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، تأیید یا عدم تأیید صادقانه محصولی است که از آن استفاده کرده‌اند.
اینفلوئنسرها جامعه بزرگی در اطراف خود دارند؛ مشخص است اگر یک اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی بگوید به‌تازگی محصولی را از برند X خریداری کرده و بسیار مفید بوده، مخاطبین حرف او را باور می‌کنند و در صورت نیاز آن محصول را می‌خرند.
صداقت اصلی‌ترین مورد در استراتژی اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ است!

۴. ایجاد نفوذ اجتماعی

نفوذ زیاد اجتماعی از دیگر عوامل مؤثر در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ است. در حال حاضر نفوذ اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی بسیار زیاد و قدرتمند است و حتی در آینده بیشتر می‌شود.
تأثیر اشخاص دوست‌داشتنی و محترم روی افراد جامعه بسیار زیاد است. (دقیقاً مثل زمانی که مردم تأیید یک ستاره ورزشی درمورد محصول، لباس یا کفشی را باور می‌کنند!)
دلیل این کار دقیقاً اعتماد، اطمینان و نفوذی است که مردم به ورزشکار مورد علاقه‌شان دارند، این خود یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ است.

۵. دانش و تخصصی بالا در زمینه‌های خاص

برای مثال همه ما صدف بیوتی را می‌شناسیم و می‌دانیم که تخصص او در زمینه آرایش و زیبایی است؛ تابه‌حال دیده‌اید صدف بیوتی محصولی مثل لب تاپ را معرفی کند؟
هر اینفلوئنسر حرفه‌ای، با آگاهی از عوامل مؤثر در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات مربوط به تخصص خودش را انجام می‌دهد؛ در غیر این صورت اعتماد فالوورهای خود را از دست می‌دهد.

۶. عدم اعتماد به برندها و محصولات

معمولاً درصد زیادی از ما به خریدهایمان از بعضی برندها اعتماد نداریم! مصرف‌کنندگان به مردم و آدم‌هایی مثل خودشان، نسبت به شرکت‌ها و برندها اعتماد بیشتری دارند. اینفلوئنسرها پیام‌های برندها را با زبانی ساده و خودمانی به مخاطبین می‌رساند و تصمیم‌گیری مخاطبین را راحت‌تر می‌کنند.
از هر سه مصرف‌کننده دو نفر به این‌طور پیام‌های تأثیرگذار، بیشتر از تبلیغات اعتماد می‌کنند. در حقیقت ما بیشتر از اعتماد به مشاغل، به مردم اعتماد داریم و این دقیقاً کاری است که اینفلوئنسرها در مبحث اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام می‌دهند.

۷. ارتباط مداوم و صمیمی با مشتریان در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

حتماً دیده‌اید که اینفلوئنسرها مثل یک دوست صمیمی با مخاطبانشان رفتار می‌کنند نه مثل یک فروشنده! برای من بسیار پیش‌آمده که از فروشنده‌ای حتی با توجه اینکه از محصول خوشم آمده خرید نکرده‌ام؛ فقط چون از آن شخص حس خوب و مثبتی دریافت نکرده‌ام!
اما اینفلوئنسرها به دلیل برخورد صمیمی با مخاطبان، حس خوبی را به آنان انتقال می‌دهند. به‌طوری که شما گاهی حتی برای خرید از شخص دیگری عذاب وجدان می‌گیرید!

مقاله پیشنهادی:  پروموشن چیست و معرفی 9 مورد از انواع پروموشن

۸. ضمانت کالا و خدمات برای اعتمادسازی در اینفلوئنسر مارکتینگ

«حتی خریدهای کوچک هم باعث ایجاد ترس و ریسک در ذهن مخاطبان و مشتریان می‌شود»
باتوجه‌به گفته برایان تریسی، یکی از مهم‌ترین موارد در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، تضمین است؛ اینفلوئنسرها اول خودشان از محصول استفاده می‌کنند و در صورت رضایت، به افراد و مخاطبینشان آن را پیشنهاد می‌دهند. این خود باعث ضمانت کالا و کاهش ترس مخاطب می‌شوند و خیالشان را از بابت کیفیت محصول راحت می‌کند.

۹. معرفی کامل محصول به مشتری برای اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر از من بپرسید حساس‌ترین قسمت در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ می‌گویم: «معرفی درست و کامل خدمات و محصولات»
اینفلوئنسرها از گفتن معایب محصول ترسی ندارند؛ و همین صداقت باعث اعتماد و خرید مصرف‌کنندگان می‌شود.
فرض کنید من قصد معرفی کرم ضد چروکی را به شما دارم، با کدام یک از این روش‌ها برای خرید از من ترغیب می‌شوید؟
۱. این کرم یکی از بهترین کرم‌های ضدچروک است؛ با استفاده از آن دیگر نگران چروک‌های خود نباشید.
۲. این کرم قوی از برند x، از محبوب‌ترین برندها در بین افراد جوانان شناخته شده و به دلیل وجود ویتامین‌های E و A و عصاره چای سبز، آسیب‌های پوستی شما را درمان کرده و از صدمات و چروک‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. با استفاده از این کرم در جوان‌سازی پوستتان تأثیر فوق‌العاده‌ای بگذارید و عمق چین و چروک‌های پوستتان را کاهش دهید.
مسلماً انتخاب شما گزینه ۲ بود؛ این دقیقاً کاری است که اینفلوئنسرها انجام می‌دهند. آن‌ها با صحبت صادقانه و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح اعتماد مخاطب را جلب می‌‌کنند.

۱۰. پاسخ به سؤالات مخاطبین برای اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از موارد اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ، پاسخ به سؤالات مخاطبین است؛ مخاطبان حتماً درباره محصول مورد نظرشان سؤالات زیادی دارند. اینفلوئنسرها همیشه در دسترس هستند و با صبر و حوصله‌ای زیاد، به‌صورت کامل به این سؤالات پاسخ می‌دهند و تمام ابهامات را برطرف می‌کنند.

کلام آخر

اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ نکات روان‌شناسی و علمی بسیار زیادی دارد و ما سعی کردیم در این مقاله شما را با ۱۰ مورد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا کنیم.
البته در بین تمام این اعتمادها، هنوز تعداد زیادی از افراد به اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی اعتماد ندارند و منابع خبری و تبلیغاتی سنتی را ترجیح می‌دهند؛ شما از کدام دسته هستید؟ از اعتماد به اینفلوئنسرها سود کرده‌اید یا ضرر؟ نتیجه اعتماد و تجربه خود را با ما در میان گذاشته، اینفلوئنسرهای محبوب خود را به ما معرفی و اگر با نکات دیگری در اعتمادسازی اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا هستید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *