What is promotion?

پروموشن چیست و معرفی ۹ مورد از انواع پروموشن

زمان مطالعه: ۶ دقیقه
پروموشن چیست

پروموشن شیوه‌ای از ارتباط میان فروشنده و خریدار است. فروشنده تلاش می‌کند تا از این راه ارتباطی، خریدار را به انتخاب و خرید یک محصول متقاعد کند. این راهکار باعث افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) می‌شود. همچنین پروموشن قادر است تصویری جدید از یک محصول یا برند خلق کند، مشتریان جدیدی را به محصول شما جذب کند و حتی موجب افزایش وفاداری (Loyalty) مشتریان شود.
پروموشن مکملی بر عناصر دیگر بازاریابی مانند قیمت، محصول و مکان فروش است. این روش بازاریابی انواع متنوعی دارد و هرکدام از این نوع‌ها برای محصول یا موقعیت خاصی مناسب است. در این مقاله به بررسی انواع پروموشن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

انواع پروموشن

انواع پروموشن

در ادامه مقاله به شرح انواع پروموشن در دنیای بازاریابی و تبلیغات می‌پردازیم:

۱- تخفیف محصولات

تخفیف محصولات

یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین روش پروموشن، تخفیف گذاشتن بر محصولات است. مشتریان عاشق این هستند که در قیمت‌ها بتوانند تخفیف خوبی را بگیرند درواقع به لحاظ روانشناسی فروش تخفیف باعث افزایش ترغیب مشتری به خرید محصول می‌شود. حتی اگر مشتری نیاز چندانی به محصول تخفیف خورده نداشته باشد.
هنگامی‌که قصد دارید که محصول خود را با این روش پروموت کنید در نظر داشته باشید که شما دائماً در حراج نیستید و یک محدودیت زمانی و تعدادی بر تخفیف‌های خود اعمال کنید و به این اصل پایبند باشید.
اگر این کار را انجام ندهید امکان دارد مشتریان تصور کنند که تخفیف‌های شما همیشه وجود دارد و خرید را به زمانی دیگر موکول کنند و یا اصلاً هیچ‌وقت از شما خرید نکنند. پس توجه به نکات زیر در این نوع پروموت مهم است:
• اطمینان حاصل کنید که تخفیف شما جذب‌کننده است.
• محدودیت زمانی و تعداد را بر تخفیف‌های خود اعمال کنید.
• به‌صورت طولانی‌مدت بر محصولات خود تخفیف نگذارید.

۲ – ارسال و تحویل سریع و رایگان / امکان تعویض و مرجوع کردن رایگان

ارسال و تحویل سریع و رایگان / امکان تعویض و مرجوع کردن رایگان

طبق بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها مشخص شد که ۸۰ درصد از مردم تمایل دارند از آمازون خرید کنند به شرطی که هزینه ارسال محصول برای آن‌ها رایگان باشد. ۶۶ درصد از آمازون خرید می‌کنند اگر محصول خود را تا ۲۴ ساعت پس از سفارش تحویل بگیرند و همچنین ۶۴ درصد اذهان کرده‌اند که در صورت امکان بازگشت و مرجوع رایگان از آمازون خرید خواهند کرد. ارسال سریع و رایگان و همچنین بازگشت و مرجوعی رایگان به مشتریان به طرز فوق‌العاده‌ای حس امنیت القا می‌کند. آن‌ها به این طریق احساس خطر ندارند و در می‌دانند که اگر محصول موردپسند آن‌ها نبود دچار ضرر و زیان نخواهند شد.
ارسال سریع و رایگان و امکان بازگشت و مرجوعی رایگان محصول در مشتریان امنیت ایجاد می‌کند.
• ارسال سریع و رایگان و امکان بازگشت و مرجوعی رایگان محصول، خدمت‌رسانی را آسان و راحت نشان می‌دهد.
• سعی کنید هزینه ارسال را در قیمت محصول بگنجانید.

مقاله پیشنهادی:  کایزن چیست و چه کاربردی دارد؟

۳-خرید بیشتر، پس‌انداز بیشتر

خرید بیشتر، پس‌انداز بیشتر

روشی به با شعار خرید بیشتر، پس‌انداز بیشتر در پروموت وجود دارد که یک اثر روانی فوق‌العاده در مشتری ایجاد می‌کند و خرید را به‌عنوان یک معامله دو سر سود (برد-برد) به مشتری القا می‌کند – واقعاً هم همین‌طور است.
باید بدانید که مشتریان بالقوه زیادی در بازار هستند که محصول شما را مشاهده می‌کنند و قصد خرید دارند، اما به دلیل قیمت محصول شما، معذب هستند و از خرید آن خودداری می‌کنند. شما باید به آن‌ها تخفیف بدهید تا خرید خود را انجام دهند. به این روش دامی را برای او می‌سازید که مشتری پس از قرار گرفتن در مسیر شما در دام شما گرفتار می‌شود و راهی جز خرید کردن ندارد. فقط سعی کنید که پیشنهادتان به‌اندازه‌ی کافی برای مشتری جذاب باشد و ارزش ان را داشته باشد که مشتری به خرید مجاب شود.
• این روش یک دام برای مشتری است
• احساس گناه مشتری نسبت به قیمت محصول را از بین می‌برد
• به افزایش فروش محصول شما کمک بسزایی می‌کند

۴-دادن هدایا به خریداران

 دادن هدایا به خریداران

همه‌ی مشتریان کالاها و خدمات رایگان را دوست دارند. پس ایده‌ی هدیه دادن به خریداران یک ایده‌ی جذاب و مؤثر است. این روش پروموشن علاوه بر دادن فرصت تست محصولات به مشتریان بالقوه، فرایند فروش را برای شما آسان‌تر می‌کند. اگر نمی‌توانید قسمتی از خدمت یا محصول خود را به مشتریان هدیه دهید سعی کنید با دادن هدایای ارزنده دیگر در کنار محصولاتتان آن‌ها را به خرید محصول اصلی‌تان ترغیب کنید. همان‌طور که گفتیم این هدیه می‌تواند محصول شما نباشد اما با کالای شما مرتبط باشد.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت راهی نو، برای رونق کسب و کار شما در شیراز

• اجازه امتحان (تست) محصول خود را به مشتریان بالقوه بدهید.
• یک ارزش یا دلیل خرید برای محصول خود تعریف کنید.

۵-امتیاز دادن به وفاداری مشتریان

- امتیاز دادن به وفاداری مشتریان

دادن امتیاز به مشتریان یکی از بهترین ایده‌ها برای ساختن مشتریان وفادار به برندتان است. ساخت یک سیستم امتیازدهی به مشتریان به صورتی شگفت‌انگیز قادر است انگیزه مشتریان را نسبت به خرید دوباره کالا یا یک عمل دیگر به‌شدت بالا ببرد. سیستم نرم‌افزاری امتیازدهی کسب‌وکار خود را بسازید و آن را به‌صورت یک پروموشن به مشتریان خود پیشنهاد دهید. مشتریان باید بتوانند با کسب امتیازها یک هدیه از شما دریافت کنند و این هدیه می‌تواند کد تخفیف و یا کالایی رایگان باشد.
• یک باشگاه مشتریان وفادار بسازید
• یک سیستم امتیازدهی برای مشتریان خود بسازید و به صورتی استراتژی ان را طراحی کنید که میزان وفاداری آن‌ها به برندتان افزایش یابد.

۶-دادن کوپن تخفیف

- دادن کوپن تخفیف

یکی دیگر از روش‌های پرومشن برای تخفیف دادن، اهدا کوپن تخفیف به مشتریان است. برای مشتریان خود کوپن‌های جذابی را طراحی کرده و برای آن‌ها ارسال کنید. همین کار موجب می‌شود که مشتریان به سایت شما مراجعه کنند و همچنین کالایی را خرید کنند. سعی کنید کوپن‌ها را برای افرادی که تجربه تلخی از خرید از شما دارند ارسال کنید و یا برای مشتریانی که از آخرین خرید آن‌ها مدت‌زمان زیادی می‌گذرد.
• پروموشن کوپن سفارشی و انحصاری است
• موجب رضایت مشتریان از شما می‌شود
• مشتریان ناراضی را به قیف بازاریابی برمی‌گرداند
• مشتریان وفادار برای شما می‌سازد

۷-مسابقه، رقابت

مسابقه، رقابت

یکی از بهترین روش‌های پروموت برگزاری مسابقه و ایجاد رقابت بین مشتریان است. شما در این مسابقه فقط یک جایزه را هزینه می‌کنید اما دستاوردهای زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. در این شیوه شما به سرنخ‌های زیادی از مشتریان احتمالی محصول خود دست پیدا خواهید کرد تا بتوانید در آینده از این اطلاعات برای مقاصد بازاریابی خود استفاده کنید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که مشتریان با آگاهی از برند و محصول شما به محصول شما علاقه‌مند شوند و از شما خرید انجام دهند.
• روشی برای به دست آوردن سرنخ‌های مشتریان بالقوه
• افزایش آگاهی از برند / محصول

مقاله پیشنهادی:  نقش بازاریابی محتوا در قیف فروش

۸- پروموت های تعطیلات

 پروموت های تعطیلات

مشتریان غالباً دوست دارند در زمان و روزهای تعطیل پول بیشتری را خرج کنند این‌یک آمار روانشناسی و جامعه‌شناسی است. پس زمان‌های تعطیل یک فرصت طلایی است تا برندتان را بیشتر تبلیغ خود و فروش خود را افزایش دهید. در این زمان‌ها سعی کنید با تخفیف‌های جذاب و دیگر روش‌های پروموت خود را در معرض چشمان مشتریان قرار دهید.
• در روزهای تعطیل نیازی نیست تخفیف‌های سنگینی لحاظ کنید
• خلاقیت در این نوع پروموت حرف اول را می‌زند
• در زمان‌های تعطیل فروش شما افزایش می‌یابد

۹ – قیمت پایین‌تر از رقبا

یکی دیگر از روش‌های پروموشن، نازل بودن قیمت شما نسبت به رقیب‌هایتان است. این روش مخصوص وقتی است که حوزه‌ی کاری شما رقبای زیادی دارد. این اطمینان را به مشتری بدهید و به آن‌ها ثابت کنید که قیمت‌های شما نسبت به بقیه (با همان کیفیت) مناسب‌تر است.
سردسته رقابت می‌شوید
مشتریان شما را به‌عنوان یک کسب‌وکار منصف می‌شناسند

سخن پایانی

در این مقاله به مفهوم پروموشن پرداختیم و ۹ روش مهم از پروموشن یعنی تخفیف محصولات، ارسال و تحویل سریع و رایگان / امکان تعویض و مرجوع کردن رایگان، خرید بیشتر، پس‌انداز بیشتر، دادن هدایا به خریداران، امتیاز دادن به وفاداری مشتریان، دادن کوپن تخفیف، مسابقه، رقابت، پروموت های تعطیلات، قیمت پایین‌تر از رقبا را بازگو کردیم و شرح دادیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً اگر نظر و تجربه ا در مورد پروموشن دارید آن را با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *