What is investment?

سرمایه‌گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه
سرمایه گذاری چیست

بامطالعه‌ی زندگینامه‌ی افراد ثروتمند یک فاکتور مشترک را در زندگی حرفه‌ای آن‌ها مشهود است. این افراد چهره و موفق با سرمایه‌گذاری اصول و صحیح خود توانسته‌اند سرمایه‌های خود چند برابر کنند. اگر شما هم قصد دارید با سرمایه‌گذاری موفق بتوانید ارزش سرمایه خود را افزایش دهید شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کنیم.

در این مقاله با مفهوم سرمایه‌گذاری و انواع آن آشنا خواهید شد و خواهید توانست با دید باز سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنید پس با مجله آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما همراه باشید.

چرا سرمایه‌گذاری کنم؟

چرا سرمایه‌گذاری کنم

همه ما انسان‌ها در گوشش و تکاپو هستیم تا به اهداف مالی خود برسیم و به‌واسطه‌ی آن آرزوها و حتی رؤیاهای خود را تحقق‌بخشیم. ما همراه در تلاش هستیم تا برای خود و عزیزانمان رفاه و آسایش بیشتری را ایجاد کنیم. به‌عنوان‌مثال ما با سرمایه و پول قادر خواهیم بود یک‌خانه یا ماشین خریداری کنیم. آینده تحصیلی فرزندان خودمان را تضمین کنیم و ابزار و لوازمی را برای زندگی بهتر در اختیار داشته باشیم.
برای رسیدن به این اهداف، پیش‌نیاز مهم و اساسی، داشتن یک منبع درامد خوب است که پتانسیل بالایی در تولید پول و ثروت را داشته باشد. برای رسیدن به سرمایه خوب باید یک استراتژی و برنامه خوب تدوین کنید تا بتوانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید.
برای روشن شدن اهمیت سرمایه‌گذاری در تولید ثروت یک مثال می‌زنیم:
سه شخص به نام‌های A,B,C را تصور کنید که به‌صورت ماهانه درامد یکسانی دارند. این افراد قصد دارند تا هرماه یک‌میلیون تومان از درامد خود را برای خرید خودرو پس‌انداز یا ذخیره کنند. شخص A درامد ماهیانه خود را پس‌انداز می‌کند. شخص B درامد خود را در یک سپرده بانکی با سود سالیانه ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند و شخص C درامد خود را در یک صندوق سرمایه‌گذاری بورسی با سود سالیانه‌ی ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند. تصویر زیر مقدار سرمایه هر فرد را پس از گذشت ۱۰ سال نمایش می‌دهد.

چرا سرمایه گذاری

بااینکه درامد این سه نفر یکسان بوده است. در پایان سال دهم. سرمایه شخص C شش برابر (۷۱۴ میلیون تومان) سرمایه شخص A و دو برابر شخص B شده است. سرمایه شخص B که در بانک سرمایه‌گذاری که تقریباً ۲.۵ برابر شخص A شده است. با همین مثال ساده به‌سادگی درک می‌کنید که سرمایه‌گذاری چه تأثیر بالایی بر وضعیت مالی افراد دارد.
پس نتیجه می‌گیریم که برای تضمین آینده‌ی مالی علاوه بر داشتن منبع درامد فعال باید برای سرمایه‌گذاری یک برنامه خوب تدوین کنید.

مقاله پیشنهادی:  استراتژی گاو بنفش در بازاریابی

روش‌های برنامه‌ریزی برای درامد

روش‌های برنامه‌ریزی برای درامد

اساساً برای برنامه‌ریزی درامدهای مازاد دو راه وجود دارد. «پس‌انداز» و «سرمایه‌گذاری». در ادامه مقاله با این دو روش بیشتر آشنا خواهیم شد.

پس‌انداز چیست؟

پس‌انداز چیست؟

میزان پولی که پس از پرداخت هزینه‌های مصرفی یک فرد یا خانواده می‌ماند؛ پس‌انداز گفته می‌شود. طبیعی است که چون پس‌انداز به‌صورت وجه نقد است در طول زمان هیچ بازدهی یا سودی را نخواهد داشت و حتی به دلیل افزایش نرخ تورم سالانه ارزش آن به‌تدریج کم خواهد شد.
فرض کنید که در سال ۱۳۷۰ با ۱۰ میلیون پول قادر بودید یک‌خانه در تهران خریداری کنید اما در سال ۱۴۰۰ با این مقدار نقدینگی حتی یک متر زمین را هر در تهران نمی‌توانید بخرید.

سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری چیست

بر اساس علم اقتصاد، تخصیص سرمایه به یک یا چند دارایی مختلف باهدف افزایش قیمت و به دست آوردن منابع ارزشمندتر، سرمایه‌گذاری نام دارد. از دارایی‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری می‌توان به سهام، اوراق قرضه، مسکن، طلا و سکه، خودرو، ارزهای معتبر و … اشاره کرد. بدیهی است که با افزایش قیمت این کلاس دارایی‌ها، سرمایه شما هم متناسب باقیمت آن‌ها ارزش بیشتری را کسب خواهد کرد.
باید این نکته را مدنظر داشته باشید که سرمایه گزاری همواره دارای ریسک است. درواقع اگر شما بدون آگاهی و تحقیق یک سرمایه‌گذاری نامناسب را انجام دهید به‌احتمال‌زیاد نه‌تنها سودی کسب نخواهید کرد بلکه سرمایه شما دچار کاهش ارزش خواهد شد. پس اگر تمایل دارید که یک سرمایه‌گذاری موفق و پرسود داشته باشید باید اصول و قواعد سرمایه‌گذاری را بدانید. در ادامه مقاله به شرح مزایای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

مزایای سرمایه‌گذاری چیست؟

دستیابی سریع‌تر به اهداف مالی

دستیابی سریع‌تر به اهداف مالی

بی‌تردید هرکدام از ما برای زندگی خود اهداف و آرزوهایی داریم و برای رسیدن به بخش گسترده‌ای از این اهداف نیازمند پول زیادی هستیم. اهدافی مانند خرید زمین، ویلا، خودرو، لوازم منزل و … از این قبیل اهداف هستند. با سرمایه‌گذاری هدفمند قادر خواهید بود به اهداف جامه عمل بپوشانید.

سرمایه‌گذاری پادزهر تورم است

سرمایه‌گذاری صحیح برترین ابزار پیشگیری از اثرات مخرب تورم است. به‌عنوان‌مثال اگر شما ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۷۰ داشتید و با آن‌یک خانه ۶۰ متری در تهران خریداری می‌کردید، با نرخ تورم بالای کشور عزیزمان شما سالانه ۳۰ درصد بازدهی داشتید و سرمایه شما در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۷ میلیارد تومان می‌شد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی بازگشتی چیست؟

آرامش در دوران بازنشستگی

آرامش در دوران بازنشستگی

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت دوران بازنشستگی است. شما در ایامی که کارایی دارید و می‌توانید از منبع درامد خود یک درامد فعال داشته باشید بایستی به دورانی فکر کنید که شما قادر به کسب درامد به‌صورت فعال نیستید و اگر یک سرمایه‌گذاری اصولی و صحیح انجام داده باشید می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در دوران سالخوردگی و بازنشستگی دچار مشکلات مالی نخواهید شد و با خیالی آسوده ایام بازنشستگی را در رفاه زندگی خواهید کرد.

انواع سرمایه‌گذاری در ایران

انواع سرمایه‌گذاری در ایران

در ایران اساساً سرمایه‌گذاری در بازار بورس، زمین و مسکن، خودرو و ارزهای خارجی انجام می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس

یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار در کشورهای توسعه‌یافته جهان سرمایه‌گذاری در بورس است. این بازار عموماً میزان بازدهی بالایی نسبت به بقیه روش‌های سرمایه‌گذاری دارد و پتانسیل کمک به رشد اقتصادی کشور را داراست. یکی از مهم‌ترین مزیت این روش سرمایه‌گذاری این است که افراد می‌توانند حتی با پول کم در این بازار فعالیت کنند. از دیگر مزیت‌های این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نقد شوندگی بالا
قابلیت سرمایه‌گذاری به‌صورت غیرحضوری
امکان مدیریت ریسک
شفافیت داده‌ها و اطلاعات

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس شما باید بورس را به‌صورت اصولی آموزش ببینید و مواردی مثل تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی و … را یاد بگیرید. مدیریت سرمایه و روانشانی معاملات را بدانید و با آگاهی و علم کافی در این بازار سرمایه گزاری کنید.
اما شما می‌توانید بدون یادگیری مفاهیم بورس نیز در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. برای این کار شما باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنید تا گروه متخصص این صندوق‌ها معاملات را انجام دهند به‌این‌ترتیب شما به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید و با افزایش ارزش صندوق سرمایه‌گذاری، ارزش دارایی شما نیز به‌تناسب افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن

سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن

حتماً می‌دانید که برای سرمایه‌گذاری در بازار زمین و مسکن شما نیازمند سرمایه چند صدمیلیونی و یا چندمیلیاردی هستید. این بازار مختص افراد دارای نقدینگی بالا است و بقیه افراد فاقد این سرمایه‌ها باید در بورس، سکه و طلا، ارزهای خارجی سرمایه‌گذاری کنند. همین افراد پس از کسب سود از بازارهای دیگر سرمایه خود را به زمین یا مسکن تبدیل می‌کنند.
نکته حائز اهمیت در بازار زمین و مسکن این است که این کلاس دارایی نقد شنودگی نسبتاً پایینی دارد و همچنین بازار شفافی ندارد. این امکان وجود دارد که برای فروش زمین یا مسکن ممکن است ماه‌ها درگیر فرایند نقد کردن شوید.

مقاله پیشنهادی:  لینک‌سازی داخلی چیست؟

سرمایه‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا

امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم بازار طلا نیز مانند سرمایه‌گذاری در بورس امکان‌پذیر است. نکته‌ی مهم در سرمایه گزاری در طلا ریسک تقلبی بودن آن و همچنین ریسک نگهداری و امنیت آن است. بازار طلا باقیمت جهانی طلا و ارز وابستگی دارد.

سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی مانند دلار

یکی از بازارهای پر ریسک و پر نوسان جهان، بازار ارز است. مؤلفه‌های زیادی مانند روابط اقتصادی داخلی و خارجی، واردات و صادرات، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی و… بر آن تأثیر مستقیم دارد. همچنین این امکان وجود دارد که دولت قوانینی را در شرایطی خاص محدودیت‌هایی برای نگهداری ارزهای پرکاربرد و ارزشمند مانند دلار و یورو اعمال کند.

سرمایه‌گذاری در خودرو

سرمایه‌گذاری در خودرو

شاید عجیب باشد! اما در کشور ایران‌ خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. البته به دلیل هزینه‌های نگهداری بالا، هزینه‌های بیمه و … این سرمایه‌گذاری طرفدار کمتری دارد و افراد ترجیح می‌دهند بیشتر در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی

سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی

افراد ریسک گریز و محافظه‌کار طرفدار پروپاقرص سپرده گذرای در بانک و دریافت سود بانکی هستند؛ اما باید بدانید که داده‌ها نشان داده که در چند سال اخیر سود بانک‌ها از نرخ تورم کمتر بوده است! درواقع سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی مانند قبل بازدهی ندارد و قدرت حفظ ارزش پول را ندارد.

سخن پایانی

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث سرمایه‌گذاری و انواع سرمایه گذرای در ایران پرداختیم. مفهوم و تفاوت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را شرح دادیم و از مزایای سرمایه‌گذاری و قدرت آن در حفظ پول و رسیدن به اهداف مالی صحبت کردیم. در ادامه مقاله انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران مانند بورس، زمین و مسکن، طلا و سکه، ارزهای خارجی، خودرو و سپرده بانکی را شرح دادیم… از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجریدات خود را در مورد سرمایه‌گذاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *