ithoma

روش‌های بازاریابی آنلاین که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

روش‌های بازاریابی آنلاین که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد

در دنیای امروز، بازاریابی سنتی جای خود را به روش‌های به‌روزتر، یعنی بازاریابی اینترنتی داده است. در بازاریابی اینترنتی پیداکردن مشتری برای کسب‌وکار، از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. این نوع بازاریابی نه‌تنها سرعت کار را افزایش می‌دهد، بلکه در آن با مخاطبان بیشتری سروکار دارید؛ بنابراین نتایج حاصل نیز می‌تواند بسیار موردپسند و ایده‌آل باشند. به‌منظور ورود به این نوع از بازاریابی، اصلی‌ترین راه، شروع به راه‌اندازی یک وب‌سایت است. توجه کنید که ایجاد یک سایت، اولین قدم شما در ورود به این حوزه است و هر روش دیگر در بازاریابی آنلاین، با طراحی وب‌سایت استارت می‌خورد.

اهمیت بازاریابی آنلاین

در بازاریابی آنلاین، امکان یک ارتباط آسان و سریع با تعداد زیادی از مشتریان را به شما می‌دهد. امروزه شیوۀ زندگی آنلاین به‌سرعت رو به گسترش است. در ابتدا ورود کامپیوترها، و در ادامه گوشی‌های هوشمند باعث پیشرفت روزافزون این فضا شده است. برای اینکه از عرصۀ رقابت اینترنتی عقب نمانید، باید هر لحظه خود را بروز نگه‌دارید و انواع جدیدتر تکنولوژی را بشناسید. هراندازه که بیشتر در مورد روش‌های بازاریابی دانش کسب کنید، قطعاً به نفع خودتان است.

برخی از بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی

در بازاریابی اینترنتی روش‌های متنوعی وجود دارد که روزبه‌روز بر اهمیت آن‌ها افزوده می‌شود و روش‌های قدیمی‌تر را در جایگاه پایین‌تری از اهمیت قرار می‌دهند. طبیعی است که هر چه بیشتر پیش می‌رویم، به دلیل این‌که در اینترنت امکانات زیادی برای دسترسی به محتواهای دیداری و شنیداری ایجادشده است، ارزش و کارایی این نوع روش‌ها افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید یک بازاریاب اینترنتی حرفه‌ای باشید، باید همۀ انواع بازاریابی را در نظر بگیرید و باتوجه‌به نوع محصولات ارائه‌شده و رفتارشناسی مخاطبان، روش بازاریابی مناسب را اعمال کنید.

هر بازاریاب بهتر است به یک روش بسنده نکند و با استفاده از روش‌های مختلف سعی کند مخاطبان را به‌طرف خود بکشاند و آن‌ها را به مشتری تبدیل کند. همان‌طور که اشاره کردیم، رفتار‌شناسی مخاطبان و تحلیل نیازمندی‌های آن‌ها و شخصی‌سازی تبلیغات برای افرادی که احتمال تبدیل‌شدن به مشتری‌های آینده رادارند، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

مقاله پیشنهادی:  نرخ پرش سایت چیست؟

به هر میزان که اطلاعات بازاریاب نسبت به مردم و به‌خصوص جمعیت هدفش بیشتر باشد، به همان میزان هدفمندتر و با صرف زمان و انرژی کمتر به نتیجه می‌رسد. روش‌های مختلفی برای بازاریابی آنلاین وجود دارد که در این بخش ما شمارا با جدیدترین و کارآمدترین روش‌های بازاریابی آشنا می‌کنیم.

۱- بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM )

یکی از اثرگذارترین انواع بازاریابی Search Engine Marketing یا بازاریابی موتورهای جستجو می‌باشد. درواقع، این نوع بازاریابی فرایندی است که در آن از موتورهای جستجو و ابزارهای جانبی آنها به‌منظور ارتقا شما در این فضا استفاده می‌شود. این ارتقا به معنی کسب رتبه بهتر، افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری گفته میشود. این بازاریابی عمدتاً از تبلیغات پولی کمک گرفته و وب‌سایت شمارا با نمایش بیشتر آن در صفحات موتورهای جست‌وجو ارتقا می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، مردم آنچه را که می‌خواهند جستجو می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان کلمات مرتبط با جستجوها را هدف قرار می‌دهند و شما تنها در صورتی باید به تبلیغ‌کنندگان پول بپردازید که مشتریان بالقوه بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کنند.

۲- بازاریابی اینترنتی با شبکه‌های اجتماعی (SMM)

این روزها زمان قابل‌توجهی از روزمرگی ما در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود. بیشترین میزان تعاملات و ارتباطات گوناگون با افکار، عقاید، سلیقه‌ها و احساسات مختلف در این فضا به اشتراک گذاشته می‌شود. این موقعیت برای کسانی که می‌خواهند کسب‌وکارشان را رونق بدهند نیز جای مناسبی است. در همین زمان است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing اهمیت پیدا می‌کند. البته اگر با برنامه‌ریزی وارد آن شوند. به‌منظور این کار در ابتدا باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و درواقع پرسونای مخاطب خود را بیابید. مهم است که بدانید چه کسانی نسبت به محصولات شما احساس نیاز می‌کنند و علاقه نشان می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی جای خوبی برای این دسته از تعاملات است. در این فضا، امکانات متنوعی ازجمله: بارگذاری فیلم‌ها و عکس‌های آموزشی، تبلیغاتی و مخاطب‌پسند وجود دارد که ازنظر بازاریابی بسیار اهمیت دارند.

۳- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

قابل کتمان نیست که در دنیای امروز نمایش یک ویدئو با جذابیت‌ها و جلوه‌های دیداری و ترکیبی از تصاویر، صداها و رنگ‌های گوناگون، گیرایی بیشتری از خواندن یک متن دارد. بسیاری از کاربران حاضر در فضای مجازی هدفی جز سرگرمی و استراحت کردن ندارند. این افراد چندان بادقت و باحوصله نیستند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند یک ویدئوی کوتاه ببینند تا اینکه تبلیغات متنی طولانی را بخوانند. پس سعی کنید بیشتر به‌صورت بصری تبلیغات کنید. حتماً با مشتریان و کاربران خود صادق باشید و این منش را در ساخت ویدئو رعایت کنید. سعی کنید به‌صورت اصولی و با رعایت تکنیک‌های متناسب، دست به ساختن ویدئو بزنید. برای ارائه کار خود می‌توانید از سرویس‌های مخصوص اشتراک‌گذاری ویدئو مانند آپارات استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  برندینگ چیست؟

۴- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

شاید درباره دهان‌به‌دهان کردن شنیده باشید. این روش از اولین روش‌های بازاریابی است که قطعاً شما نیز از آن استفاده کرده‌اید. بارها پیش‌آمده که به خرید رفته باشید و متناسب با آن تجربه‌ای که کسب کرده‌اید، دیگران را به خرید از آن محل دعوت کرده و یا منع کرده باشید. بازاریابی ویروسی نیز مانند روش دهان‌به‌دهان کردن (Word of Marketing) است. درواقع شما کاری می‌کنید که محتوا به‌صورت خودبه‌خود و به شکل ویروسی منتشر شود. برای این منظور باید در مخاطبان ایجاد انگیزه کنید که سایت شمارا منتشر کنند. مخاطب نباید احساس کند که پخش کردن محتوای شما کار بیهوده‌ای است و باید قانع شود که می‌تواند از این راه محبوبیت خود را نیز افزایش دهد.

۵- بازاریابی محتوایی (content Marketing)

محتوا روحی در کالبد فضای مجازی است. امکان ندارد بدون محتوا در این فضا موفق شوید. محتوا در بازاریابی اینترنتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در تهیه محتوا باید به نیازهای جدید مخاطبانتان توجه کنید و محتوای شما باید به طور مداوم به‌روز شود. زمانی موفق شده‌اید که محتوای شما هم مشتری‌های قدیمی را نگه‌دارید و هم مشتری‌های جدید را به سمت شما جذب کند. همچنین محتوا باید با اهداف کسب‌وکار و برند شما سازگاری داشته باشد.

استفاده از ویدئو و تصاویر جذاب در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. بهتر است محتوای شما یک کار و مهارت را به مخاطبان آموزش دهد تا در جهت خواست شما تصمیم‌گیری کنند. نکته‌ی دیگر این است که شما می‌توانید به محتوای خود رنگ و بوی سرگرمی و شوخی بدهید و این امر می‌تواند برای مخاطب شما جذاب باشد و باعث پیگیری بیشتر او شود. درواقع محتوا مهم‌ترین قسمت یک بازاریابی اینترنتی است که از نوشتن رپرتاژ آگهی‌ها تا تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را در کسب‌وکار شما در برمی‌گیرد.

مقاله پیشنهادی:  وب 3 چیست و چه کاربرد و آینده ای دارد؟

۶- بازاریابی با پست الکترونیکی (Email Marketing)

استفاده از پست الکترونیکی به‌منظور ترویج محصولات و یا خدمات و درنهایت ایجاد یک بازار مناسب به کمک آن را ایمیل مارکتینگ می‌نامند. درواقع، بازاریابی به کمک پست الکترونیکی بهره‌بردن از ایمیل برای توسعه روابط با مشتریان و یا صاحبان کسب‌وکارهای مختلف است. تفاوت این نوع بازاریابی با پست مستقیم در این است که به‌جای ارسال نامه از طریق خدمات، از طریق پست الکترونیکی اقدام به ارسال پیام‌ها می‌شود.

مزیت این بازاریابی در این است که شما با مخاطبان خود ارتباط مستقیم و دوطرفه با مخاطبان هدف برقرار می‌کنید و می‌توانید مستقیماً آن‌ها را به لیست محصولات خود لینک بزنید. دقت داشته باشید که نمی‌توانید همین‌طور بدون رضایت به افراد ایمیل بزنید.

شما می‌توانید از راه‌های مختلفی برای گرفتن ایمیل افراد استفاده کنید، ثبت‌نام افراد در سایت یا در هنگام خرید محصول، ازجمله این روش‌ها است. توجه کنید که حتماً برای احترام به مشتری لینک لغو عضویت را قرار دهید. این‌گونه مخاطب به شما اعتماد می‌کند.

توجه کنید که مخاطبان حتماً انتخاب‌شده باشند و از افرادی باشند که احتمال می‌رود جز مشتریان شما شوند. اگر می‌خواهید با ایمیل مارکتینگ بیشتر آشنا شوید تا خود از این روش استفاده کنید، مقاله مربوط به ایمیل مارکتینگ را به شما توصیه می‌کنیم.

حرف آخر

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، بازاریابی سنتی جای خود را به روش‌های به‌روزتر، یعنی بازاریابی اینترنتی داده است. همیشه فرایند جذب مشتری و حفظ او کاری مشکل است که نیاز به‌صرف وقت زیاد و برنامه‌ریزی اصولی دارد. پس برای آنکه بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید، با یک برنامه‌ریزی دقیق، روش‌های گفته‌شده را به کار ببندید. با استفاده از این راه‌ها، تأثیر آن‌ها را در جذب مشتریان آنلاین می‌بینید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *