Pareto principle

قانون ۲۰/۸۰ یا همان اصل پارتو چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
اصل پارتو

قانون ۸۰/۲۰ که به احترام مبدع آن ویلفردو پارتو (Vilfredo Pareto)، اصل پارتو (Pareto principle) نام‌گذاری شده است. اصل پارتو یا قانون پارتو یکی مهم‌ترین مفاهیم موجود در مدیریت زمان و زندگی انسان‌هاست. به زبان ساده این قانون بیان‌گر این است که ۲۰ درصد از فعالیت‌های شما، ۸۰ درصد از نتایج را برای شما در پی خواهد داشت.

چرا باید از قانون ۲۰/۸۰ استفاده کنیم؟

چرا از قانون 80 /20 استفاده کنیم

طبق قانون پارتو یا ۸۰/۲۰ اگر فهرست کارهای شما شامل ۱۰ مورداست. ۲ مورد از کارها به‌اندازه ۸ مورد دیگر و حتی بیشتر از آن اهمیت دارند. جالب است بدانید که انجام دادن هرکدام از این ده وظایف به یک اندازه وقت شما می‌گیرند اما دو مورد از آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ برابر از بقیه دارای اهمیت و تأثیر است. افراد بی‌اطلاع از قانون پارتو خود را درگیر ۸۰ درصد کم‌اهمیت‌تر می‌کنند و نسبت به انجام ۲۰ درصد پراهمیت کم کاری می‌کنند و علت اینکه بسیاری افراد از کارهای خود نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌گیرند. مربوط به همین نکته است.
بسیاری از افراد تمام‌ روز خود را مشغول کار سخت هستند اما در حقیقت آن‌ها کار زیادی انجام نمی‌دهند چون آن افراد وقت خود را بابت کارهای کم‌ارزش و کم‌اهمیت هدر می‌دهند و از طرفی از انجام دو فعالیت پرارزش و پراهمیت‌تر طفره می‌روند. معمولاً باارزش‌ترین و بااهمیت‌ترین کارها، سخت‌تر از بقیه هستند اما پس از انجام آن‌ها نتیجه‌ای بزرگ و ارزشمند برای شما به ارمغان خواهند آورد که ارزشش را دارد.

استفاده از قانون ۲۰/۸۰ در زندگی

قانون 80/20 در زندگی

تا وقتی‌که ۲۰ درصد کار مهم و بااهمیت‌تر را انجام نداده‌اید، نباید ۸۰ درصد کار را انجام دهید. قبل از انجام هر کاری در زندگی این سؤال ضروری را از خود بپرسید؟
این کار جز ۲۰ درصد کارهای مهم زندگی من است یا ۸۰ درصد بی‌اهمیت؟
هیچ‌وقت کارهای بی‌اهمیت را در اول انجام ندهید. به خاطر داشته باشید که انتخاب شما هرچه باشد اگر به‌صورت مداوم آن را تکرار کنید برای شما تبدیل به عادت می‌شود و ترک آن عادت برای شما سخت خواهد بود. هنگامی‌که روز خود را با انجام کارهای کم‌اهمیت شروع کنید، رفته‌رفته و به‌تدریج به این شیوه کار عادت می‌کنید و این عادت بد در زندگی شما رخنه می‌کند و موجب پایین آمدن میزان بازدهی شما در زندگی می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  کارشناس تولید محتوا کیست؟

فراموش نکنید که به‌محض اینکه شما کاری بااهمیت را شروع کنید، انگیزه لازم برای ادامه و به پایان رساندن آن کار را به دست خواهید آورد. فکر کردن به شروع و پایان یک کار به شما انگیزه کافی می‌دهد تا بر تنبلی خود غلبه کنید. اساساً انجام یک کار بااهمیت به‌اندازه‌ی یک کار کم‌اهمیت زمانمی برد اما تفاوت این است که با انجام کار بااهمیت سرعت رشد چندین برابری را خواهید داشت و همچنین احساس رضایت و غرور از انجام کار به شما دست می‌دهد درصورتی‌که وقتی با همان زمان و انرژی کاری کم‌اهمیت را به پایان می‌رسانید، میزان رضایت شما بسیار ناچیز خواهد بود.

قانون ۲۰/۸۰ در مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان، مفهومی کاربردی در مدیریت زندگی است و به معنای تسلط بر فعالیت‌هایی است که بیشترین تأثیر را در زندگی شما دارد. نکته مهم در مدیریت زمان انتخاب بین کارهای مهم و کارهای کم‌اهمیت است. افراد موفق قادرند کارهای مهم خود را از کارهای کم‌اهمیت‌تر تشخیص دهند و برای آن زمانی را برای اجرا اختصاص دهند.

استفاده از قانون ۲۰/۸۰ در هدف‌گذاری

هدف گذاری

همه‌ی اهدافی که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنید را مدنظر بگیرید و زمان، انرژی و هزینه‌ی صرف شده برای رسیدن به آن‌ها را با هر هدف مقایسه کنید. سود دهی کارها برای هر فرد می‌تواند هر چیزی باشد: از بهبود وزن گرفته تا بهتر شدن وضعیت مالی.
برای استفاده از قانون پارتو باید سعی کنید اهدافی را انتخاب کنید و در اولویت قرار دهید که بیشترین سودهی و ارزش را برای زندگی شما به همراه دارند.

مقاله پیشنهادی:  ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید!

استفاده از قانون ۲۰/۸۰ در زندگی اجتماعی

زندگی اجتماعی

و اما قانون پارتو در زندگی اجتماعی ما چگونه عمل می‌کند؟ در این قسمت به بررسی این قانون در مورد دوستان و آشنایانمان می‌پردازیم. فرض کنید که تعداد دوستان ما ۱۰ نفر است. تصور کنید که برای شما مشکلی به وجود می‌آید! دو نفر از این ۱۰ نفر بیشتر از بقیه به کمک ما می‌آیند. پس طبیعی است که در عوض سرمایه‌گذاری و وقت گذاری روی ۸ دوستی که فقط در روزهای خوشی کنار ما هستند، ۸۰ درصد انرژی و رفاقت خود را صرف آن دوستانی کنیم که بیش از ۸۰ درصد مواقع در کنار ما هستند و در مواقع سختی به کمک ما می‌آیند.

سخن پایانی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی قانون پارتو یا ۸۰/۲۰ پرداختیم. اهمیت و ضرورت توجه به این قانون را ذکر کردیم و در ادامه مقاله به کاربرد این قانون در زندگی، مدیریت زمان، هدف‌گذاری وزندگی اجتماعی پرداختیم. این نکته‌ مهم را متذکر شدیم که انجام کارهای بااهمیت می‌تواند نتایج رشد چند برابری را به همراه داشته باشد. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله قانون پارتو را به شما همراهان عزیز به‌خوبی توضیح داده باشیم. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما سپاس گذاریم. لطفاً تجربه و نظر خود را در مورد قانون پارتو با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *