ithoma

اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ ترفندهای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ ترفندهای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام

احتمالاً تابه‌حال چندین بار واژه نرخ تعامل اینستاگرام (اینگیجمنت ریت) به گوشتان خورده و از خود پرسیدید «اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟»
شاید تا همین چند سال پیش تعداد فالوورهای یک پیج اینستاگرامی معیار خوبی برای ارزیابی آن صفحه بود اما امروزه دیگر تعداد فالوور زیاد به‌تنهایی اعتباری ندارد. درواقع اینستاگرام با اعمال تغییرات متعدد در الگوریتم‌های خود، باعث به‌وجودآمدن مفهوم جدیدی بنام اینگیجمت ریت یا نرخ تعامل شده است.
براین‌اساس تمام صفحات اینستاگرامی در تلاش هستند تا نرخ تعامل یا همان اینگیجمنت ریت خود را افزایش دهند، زیرا صفحاتی که اینگیجمنت ریت بالاتری دارند پست‌هایشان به تعداد زیادتری از کاربران نمایش‌داده‌شده و بیشتر در اکسپلور دیده می‌شوند. اگر شما بلاگر هستید، یا یک کسب‌وکار آنلاین در اینستاگرام دارید؛ دانستن مفهوم و اهمیت اینگیجمت ریت و راهکارهای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام از نان شب هم برای شما واجب‌تر است.
پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا هرآنچه که درباره اینگیجمنت ریت اینستاگرام و فوت‌وفن‌های آن نیاز دارید به شما آموزش دهیم.

نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که «اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ و چه مفهومی دارد؟»
به میزان تعامل مخاطبان یک پیج اینستاگرامی با محتوای تولید شده در آن، اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل آن صفحه گفته می‌شود.
در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نرخ تعامل یک پیج یا همان اینگیجمنت ریت آن نشان می‌دهد که محتوای تولید شده توسط آن پیج تا چه اندازه برای مخاطبین مفید بوده و اصطلاحاً توانسته است مخاطب را درگیر خودش کند.
پس صرفاً تولید محتوای مفید باعث بالارفتن اینگیجمنت ریت یک صفحه نمی‌شود، بلکه واکنش نشان‌دادن مخاطب به این محتوا و سایر فعالیت‌های پیج تعیین‌کننده نرخ تعامل آن صفحه است.
با کمی اغماض می‌توان گفت اینگیجمنت ریت اینستاگرام در واقع همان محبوبیت یک پیج اینستاگرامی در میان کاربران را نشان می‌دهد. هرچه یک صفحه محبوب‌تر باشد مخاطبین تعامل بیشتری با آن دارند.

چرا اینگیجمنت ریت اینستاگرام مهم است؟

معمولاً بعد از پاسخ به سؤال اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟ سؤال بعدی افراد از ما این است که چرا اینگیجمنت ریت اینستاگرام تا این حد اهمیت دارد؟
برای درک اهمیت اینگیجمنت ریت کافی است به رفتار بلاگرها، اینفلوئنسرها یا بیزینس‌ها در اینستاگرام توجه کنید. همه آن‌ها در تلاش هستند تا مخاطب را به لایک، شیر پست‌ها و ریپلای کردن استوری‌هایشان ترغیب کنند. علت تمام این درخواست‌ها از مخاطبان، بالابردن نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت صفحه‌شان است.
بالا بودن اینگیجمنت ریت یک صفحه اینستاگرامی به دو دلیل مهم است‌؛
• هرچه اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل بیشتر باشد نشان می‌دهد که محتوای پیج شما برای مخاطبین مفیدتر بوده و افراد به محتوایی که شما تولید می‌کنید علاقه بیشتری دارند.
• بالا بودن نرخ تعامل پیجتان نشان‌دهنده واقعی بودن فالوورهای شماست. به این معنا که دنبال‌کننده‌های شما قلابی یا فیک نیستند.

همچنین اینگیجمنت ریت اینستاگرام نشان‌دهنده میزان محبوبیت شما در میان فالوورهایتان می‌باشد؛ بنابراین پایین بودن نرخ مشارکت، نمایانگر این است که نوع تولید محتوا و ارتباط شما با مخاطب چندان صحیح نیست و باید هرچه زودتر آن را اصلاح کنید.
از سوی دیگر این روزها افراد زیادی به دنبال کسب درآمد از اینستاگرام به‌وسیله انجام تبلیغات در صفحه‌شان هستند. تمام بلاگرها و اینفلوئنسرها برای آنکه از سوی کسب‌وکارهای مختلف سفارش تبلیغات دریافت کنند، باید اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل بالایی داشته باشند؛ زیرا فقط در این صورت است که تبلیغات آن‌ها با بازدهی خوب همراه است.
فکر می‌کنید چرا تعرفه تبلیغات در پیج‌های مختلف اینستاگرام متفاوت است؟
علت اصلی آن به نرخ تعامل هر پیج بستگی دارد. در واقع هرچه نرخ تعامل یک صفحه اینستاگرامی بالاتر باشد هزینه تبلیغات در کمپین‌های تبلیغاتی در آن پیج نیز به‌مراتب بیشتر خواهد بود. به همین علت ما همواره به صاحبان کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کنیم برای سفارش تبلیغات برند خود به یک بلاگر، تنها به تعداد فالوورهای یک پیج توجه نکنند، بلکه قبل از هر کاری اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل آن صفحه را چک کنند.
اگر با ما همراه باشید در ادامه این مقاله راهکارهای اندازه‌گیری اینگیجمنت ریت اینستاگرام را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی:  ترفندهای برگزاری جذاب‌ترین مسابقه در اینستاگرام

چه عواملی بر روی اینگیجمنت ریت اینستاگرام مؤثر هستند؟

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر برای موفقیت یک پیج اینستاگرامی تعداد فالوورها به‌تنهایی عامل تعیین‌کننده نیست. بلکه عوامل زیاد دیگری وجود دارد که بر اینگیجمنت ریت یک صفحه تأثیرگذار هستند. برای بالابردن نرخ تعامل صفحه‌تان با یک برنامه‌ریزی دقیق و گام‌به‌گام روی هرکدام از موارد زیر می‌توانید در مدت کوتاهی شاهد رشد برند خود در اینستاگرام باشید.
• وب‌سایت کلیک website click
• ریچ reach
• ایمپرشن impression
• پروفایل ویزیت profile visit
• کامنت Coment
• فالوور follower
• لایک Like
• ویو View
• سیو پست Save
• شیر share
لازم به ذکر است که برای دیدن آمار مربوط به هرکدام از فاکتورهایی که در بالا به آن اشاره شد، باید حتماً پیج شما به حالت عمومی یا پابلیک باشد. این آمار برای پیج‌هایی که پرایوت یا خصوصی هستند نمایش داده نمی‌شوند.

چگونه اینگیجمنت ریت اینستاگرام را محاسبه کنیم؟

بعد از این‌که متوجه شدیم اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست و چه اهمیتی دارد؛ وقت آن است که با راه و روش محاسبه آن نیز آشنا شویم.
پس اگر صاحب یک کسب‌وکار آنلاین هستید و قصد دارید در کمپین‌های تبلیغاتی بلاگرها و اینفلوئنسرها شرکت کنید، و می‌خواهید بدانید نرخ تعامل یا اینگیجمنت ریت این صفحات چقدر است، این بخش از مقاله را نیز از دست ندهید.
برای محاسبه اینگیجمنت ریت پیج اینستاگرام دوراه پیشروی شماست.
• روش اول؛ استفاده از فرمول‌های محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام
• روش دوم‌؛ استفاده از وب‌سایت‌های اندازه‌گیری اینگیجمنت اینستاگرام

فرمول محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

از فرمول‌ها بیشتر برای محاسبه نرخ تعامل یک یا چند پست در یک پیج اینستاگرامی استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید برای چند پست، نرخ تعامل را اندازه‌گیری کنید فرمول‌هایی که در ادامه می‌بینید را به کار ببرید. اما چنانچه قصد دارید نرخ تعامل را به‌طورکلی برای یک پیج اینستاگرام به دست آورید از روش دوم استفاده کنید.
یکی از رایج‌ترین فرمول‌ها برای محاسبه اینگیجمنت ریت اینستاگرام فرمول زیر است؛

عده‌ای معتقدند ایمپرشن نسبت به فالوور عدد بسیار مهم‌تری است و از فرمول زیر استفاده می‌کنند‌؛

بعضی از فعالان اینستاگرام نیز بر اهمیت بالای سیو و شیر محتوا تاکید می‌کنند و از دو فرمول زیر برای محاسبه اینگیجمنت ریت پست‌ها، استفاده می‌کنند

۶ وب‌سایت اندازه‌گیری اینگیجمنت ریت اینستاگرام

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم اگر قصد داریم اینگیجمنت ریت یا نرخ تعامل را به‌طورکلی برای یک صفحه اندازه‌گیری کنیم باید از وب‌سایت‌های مخصوصی استفاده کنیم. این وب‌سایت‌ها اغلب علاوه بر اندازه‌گیری نرخ تعامل یک صفحه، آمار و تحلیل‌های ارزشمند دیگری از جمله میانگین تعداد کامنت و لایک برای هر پست را نیز در اختیار ما می‌گذارند.
در ادامه قصد داریم شش تا از بهترین و محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها برای اندازه‌گیری نرخ تعامل را به شما معرفی خواهیم کرد.

وب‌سایت influencerfree

با ورود به این وب‌سایت علاوه بر محاسبه نرخ تعامل هر صفحه، از نمودارهای مفیدی که برای تعداد کامنت‌ها و لایک‌ها نسبت به تعداد پست‌ها تهیه شده است نیز می‌توانید استفاده کنید.

­­یکی از قابلیت‌های جالب این وب‌سایت ارائه نرخ تبلیغات بر اساس اینگیجمنت ریت هر پیج است. البته برای استفاده از این قابلیت باید اشتراک این وب‌سایت را خریداری کنید. همچنین توجه داشته باشید تعرفه تبلیغات پیشنهادی این وب‌سایت بر اساس دلار و یورو می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  مزایا و معایب خرید پیج اینستاگرام

 

وب‌سایت phlanx

استفاده از خدمات این وب‌سایت سه بار در هر ۲۴ ساعت رایگان است. اگر در یک شبانه‌روز بخواهید دفعات بیشتری از خدمات این وب‌سایت استفاده کنید باید اشتراک آن را خریداری کنید.

وب‌سایت Triberr

سومین وب‌سایتی که می‌تواند به شما کمک کند Triberr است. مزیت این وب‌سایت این است که محدودیت استفاده ندارد و شما در یک شبانه‌روز هر بار که بخواهید می‌توانید به‌صورت رایگان از خدمات آن استفاده کنید.

وب‌سایت social blade

وب‌سایت Tanke

این هم یکی از وب‌سایت‌های محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام است که به دلیل سرعت پایین پیشنهاد می‌کنیم آخر از همه به این وب‌سایت وارد شوید.

وب‌سایت Ninjalitics

وب‌سایت نینجا آنالیتیکس یکی از بهترین وب‌سایت‌های محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام است؛ حتماً حتماً یکبار امتحانش کنید. البته برای دسترسی به برخی از آمارها باید نسخه پولی را تهیه کنید اما نسخه رایگانش نیز کار شما را راه می‌اندازد.

لازم به ذکر است که ممکن است نرخ مشارکت یا اینگیجمنت ریتی که این وب‌سایت‌ها نشان می‌دهند برای یک پیج کاملاً یکسان نباشد. علت آن الگوریتم متفاوت این وب‌سایت‌ها است. درواقع هرکدام از این وب‌سایت‌ها ممکن از فرمول‌های متفاوتی برای محاسبه نرخ تعامل یک صفحه استفاده کنند و همین امر موجب تفاوت جزئی در عدد نهایی بشود.
همچنین بازه زمانی که در آن نرخ تعامل اینستاگرام یک صفحه چک می‌شود نیز در محاسبه نهایی مؤثر است.

عدد نرمال نرخ تعامل اینستاگرام چقدر است؟

حال که متوجه شدیم اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد؛ لازم است بدانیم که عدد نرمال نرخ تعامل چقدر است؟ وقتی از بالا یا پایین بودن نرخ تعامل صحبت می‌کنیم درواقع متر و معیار ما چه عددی است؟
واقعیت این است که در این زمینه بین کارشناسان اختلافات نظر وجود دارد و معمولاً همگی بر یک عدد اتفاق‌نظر ندارند. اما دراین‌بین محدوده‌ای وجود دارد که مورد تأیید همه افراد صاحب‌نظر باشد و بتوانیم نرخ تعامل یک صفحه را با آن مقایسه کنیم.
قبل از آن خوب است بدانید که نرخ تعامل در شبکه اجتماعی اینستاگرام بالاتر از سایر شبکه‌های اجتماعی، نظیر فیسبوک، توییتر است. اینگیجمنت ریت اینستاگرام بین ۰ تا ۱۰ درصد است.
اگر نرخ تعامل یک پیج حدود ۱ درصد باشد قابل‌قبول است. نرخ تعامل بین ۱ تا ۳ درصد جزو بهترین نرخ‌های تعامل در اینستاگرام محسوب می‌شود.
هرچه میزان اینگیجمنت ریت یک صفحه به عدد ۳ درصد نزدیک‌تر باشد، یعنی آن صفحه مخاطبان وفادارتری دارد.

راهکارهای افزایش اینگیجمنت ریت اینستاگرام

فکر می‌کنم تا اینجای این نوشته به‌خوبی با چیستی و اهمیت اینگیجمت ریت اینستاگرام و نحوه محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام آشنا شده‌اید.
حال وقت آن است تا با ارائه ۸ راهکار مفید و ارزشمند به شما کمک کنیم تا نرخ تعامل پیج خود را افزایش دهید.

استفاده هدفمند از هشتگ‌ها

یکی از دوستان ما آنلاین شاپ پوشاک زنانه دارد، این دوست عزیز ما نمی‌دانم از کجا شنیده بود باید برای دیده‌شدن پست‌هایش از هشتگ‌های پربازدید استفاده کند.
چشمتان روز بد نبیند، زیر عکس دامن مجلسی، از هشتگ رونالدو و ریحانه پارسا گرفته تا هشتگ سقوط هواپیمای اوکراینی و خلاصه هرچه هشتگ نامرتبط ولی پربازدید بود، استفاده می‌کرد.
مدتی طول کشید تا به او بفهمانم که برای دیده‌شدن محتوا و فروش محصولاتش باید از هشتگ‌های هدفمند و مرتبط استفاده کند.
هشتگی هدفمند است که کاملاً مرتبط با کسب‌وکار و پیج شما باشد و توسط کاربران هدف شما نیز جستجو شود. در غیر این صورت حتی اگر از پربازدیدترین و ترندترین هشتگ‌ها نیز استفاده کنید ورودی مناسبی دریافت نمی‌کنید.

مقاله پیشنهادی:  اصول هشتگ گذاری

در استوری‌ها سؤال مطرح کنید

استوری اینستاگرام قابلیت‌های فراوانی دارد که برای رشد پیجتان باید از آن‌ها بهره ببرید.
یکی از این ویژگی‌ها کوئسشن باکس است؛ در بخش استیکرها کوئسشن باکس را انتخاب کرده و با طرح یک سؤال جالب مخاطبین را با خود وارد تعامل کنید. همچنین با منتشر کردن پاسخ‌ها این نرخ تعامل به‌خوبی افزایش می‌یابد. اگر سؤال خاصی به ذهنتان نمی‌رسد، اجازه بدهید مخاطبان از شما سؤال بپرسند و شما به آن پاسخ بدهید.

نظرسنجی برگزار کنید

برگزاری نظرسنجی در استوری اینستاگرام هم باعث افزایش نرخ تعامل مخاطب با پیج می‌شود؛ هم از سوی دیگر باعث می‌شود تا شما از نظرات و خواسته‌های مخاطبین خودآگاه شوید.

با پیج‌های مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط با کسانی که کسب‌وکار مشابه شما دارند و محتوایی که تولید می‌کنند نزدیک به محتوای شماست بسیار مفید است و حتی باعث جذب فالوورهای بیشتر و افزایش اینگیجمنت ریت اینستاگرام می‌شود.
برای مثال اگر شما یک پیج آموزش آشپزی دارید، باید با پیج‌هایی که آموزش پخت کیک و شیرینی دارند نیز در تعامل باشید. این تعامل به‌صورت لایک و کامنت متقابل، تگ کردن در استوری‌ها و ارتباط در دایرکت میسر خواهد شد.

کپشن خوب بنویسید

به‌جای سخنرانی کردن داستان بنویسید!
سعی کنید به‌جای کپی‌کردن متن‌های از پیش آماده شده، با لحن و بیان خودتان یک کپشن بنویسید. برای نوشتن یک کپشن جذاب از داستان، تجربیات شخصی، سؤالات چالشی و حتی طنز به میزان کافی استفاده کنید.
برای مثال اکانت@patagonia در زمینه فروش لباس‌های زمستانه فعال است. یکی از دلایل موفقیت و محبوبیت این حساب کاربری نوشتن کپشن‌های مخاطب‌پسند است.
درواقع صرفاً منتشر کردن یک عکس زیبا از خودتان و یا محصولاتتان نمی‌تواند منجر به بالارفتن نرخ تعامل اینستاگرام شود، بلکه نوشتن یک کپشن جذاب و خلاقانه بسیار حائز اهمیت است.

به کامنت‌ها پاسخ بدهید

خودتان را جای مخاطب بگذارید. اگر شما چند بار برای پست‌های یک پیج کامنت بگذارید و به کامنت شما پاسخی داده نشود، آیا بازهم به گذاشتن کامنت ادامه خواهید داد؟ من به‌شخصه پاسخم منفی است!
بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبان کامنت‌های بیشتری بگذارند و نرخ تعامل صفحه‌تان بیشتر شود حتماً زمانی را به پاسخ‌دادن کامنت‌ها اختصاص دهید. اگر در جواب دادن به کامنت‌ها روحیه طنز هم داشته باشید چه‌بهتر!

پست‌ها را استوری کنید

کاربران معمولاً استوری‌ها را بیشتر از پست‌ها می‌بینند؛ بنابراین احتمال این‌که پستی که منتشر می‌کنید در بخش خانه برای تعداد زیادی از مخاطبان به نمایش در‌نیامده باشد زیاد است.
برای بیشتر دیده‌شدن پست‌ها، آن‌ها را در استوری نیز به اشتراک بگذارید تا تعداد زیادتری از مخاطبان آن را ببینند.

تداوم در انتشار پست

برای موفقیت در اینستاگرام هیچ راه میان‌بری وجود ندارد. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در این شبکه اجتماعی رشد کند باید صبور باشید و بطور مداوم محتوای باکیفیت و خلاقانه تولید کنید.
بطور میانگین یک اکانت بیزینسی باید روزانه یک الی دو پست مفید منتشر کند. نکته مهم درباره انتشار پست جدید آگاهی از ساعات پربازدید اینستاگرام است. زیرا بر اساس الگوریتم‌های اینستاگرام اگر در ساعات خاصی محتوای خود را منتشر کنید بیشتر دیده خواهد شد.

در پایان

داشتن اینگیجمت ریت بالا این روزها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی یک پیج اینستاگرامی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر هرچه آگاهی شما از الگوریتم‌های اینستاگرام بیشتر باشد در مسیر رشد و پیشرفت، سریع‌تر پیش می‌روید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به همه سؤالات شما درباره نرخ تعامل اینستاگرام یا اینگیجمنت ریت اینستاگرام پاسخ دهد.
اگر در این زمینه سؤالات دیگری دارید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید، همکاران ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ در شیراز به سؤالات شما پاسخ خواهند داد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *