it homa

اصول هشتگ گذاری

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اصول هشتگ‌گذاری

روزانه حدود ۹۵ میلیون محتوا در اینستاگرام بارگذاری می‌شود؛ چگونه از بین این‌همه، محتوای موردنظر خود را پیدا کنیم؟ جواب خیلی ساده است، با استفاده از هشتگ‌ها!
هشتگ‌ها صرفاً مخصوص اینستاگرام نیست و هرچیزی که باعث برچسب‌گذاری شود، می‌تواند هشتگ باشد! طبق آمار رسمی، پست‌هایی که از حداقل یک هشتگ استفاده می‌کنند، چیزی نزدیک به ۱۷ درصد بیشتر از پست‌هایی که از هشتگ استفاده نمی‌کنند، دیده می‌شوند! این یعنی استفاده از تنها یک هشتگ شانس دیده شدن پست شمارا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد؛ بنابراین شما اگر با اصول هشتگ‌گذاری در اینستاگرام آشنا شوید و از چندین هشتگ عالی استفاده کنید، شانس دیده شدن و درنتیجه جذب فالوور را افزایش می‌دهید!

در این مقاله در مورد یکی از مهم‌ترین کارها در اینستاگرام به نام اصول هشتگ‌گذاری صحبت می‌کنیم و ترفندهای استفاده از هشتگ در اینستاگرام را به شما آموزش می‌دهیم، باید بدانید اصول هشتگ گذاری اینستاگرام انقدرها هم پیچیده نیست و در صورت رعایت این اصول، کسب‌وکار شما متحول می‌شود.
این هشتگ‌های به‌ظاهر ساده، درواقع ابزار قدرتمندی برای کسب‌وکار شما هستند و در این مقاله در مورد هشتگ، فایده هشتگ‌ها و اصول هشتگ گذاری اینستاگرام صحبت می‌کنیم. برای یادگیری اصول هشتگ گذاری اینستاگرام، در ابتدا باید معنا، کاربرد و فایده هشتگ را بدانید.

هشتگ چیست؟

برچسبی که شما می‌توانید برای دسته‌بندی و مشخص کردن موضوع پست‌هایتان استفاده کنید و با نماد # همراه است؛ این قابلیت باعث می‌شود کاربران بتوانند در قسمت سرچ، با تایپ هر کلمه‌ای در قالب هشتگ، به پست‌های مختلف مربوط به آن هشتگ دسترسی پیدا می‌کنید. (مثلاً #شلوار جین #آموزش_عکاسی #آهنگ_قدیمی و …)
با استفاده‌از هشتگ‌ها، اینستاگرام متوجه محتوا و موضوع پست‌های شما شده و زمینه فعالیت شمارا متوجه می‌شود و این یعنی پیج و محتواهای شمارا به افرادی که به این موضوع علاقه دارند و آن را دنبال می‌کنند، پیشنهاد کرده و باعث افزایش فالوور و نرخ تعامل شما می‌شود.
همان‌طور که می‌دانید افزایش نرخ تعامل باعث می‌شود پست‌های شما وارد اکسپلور اینستاگرام شده و مخاطبان زیادی آن را ببینند، اگر نمی‌دانید اینگیجمنت ریت چیست یا می‌خواهید راهکارهای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام را یاد بگیرد، روی لینک‌های آن کلیک کنید! (لینک به مقاله مربوطه)
با توجه به آمار به‌دست‌آمده، استفاده از هشتگ‌ها، ۶/۱۲ درصد نرخ تعامل شمارا افزایش می‌دهد. این خودش راهی عالی برای شماست! حتماً از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.

چرا باید از هشتگ استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از هشتگ‌ها وجود دارند؛ درواقع با هشتگ، مخاطب‌های هدفتان را پیدا می‌کنید؛ مثلاً من چند روز پیش شلوارم پاره شد و می‌خواستم شلوار بخرم، اما حوصله خرید حضوری و گشتن در بازار را نداشتم، همین باعث شد به سرم بزند و #شلوار جین را سرچ کنم؛ نتایج باورنکردنی بود! من با دنیایی از مدل‌ها، رنگ‌ها، قیمت‌ها و فروشگاه‌های متنوعی روبرو شدم بالاخره از اینستاگرام شلوارم را خریدم، این اتفاق خیلی برایم شگفت‌انگیز بود!
درواقع بدون هشتگ، پیج شما دیده نمی‌شود؛ مثل این می‌ماند که خواننده‌ای کنسرتش را تنها در خانه خود برگزار کند! بدون هشتگ، پست شمارا فقط فالوورهای خودتان می‌بینند. با هشتگ‌گذاری افراد بیشتری پست شمارا دیده و تعداد لایک، کامنت، سیو و انتشار پست شما بیشتر می‌شود.
اما استفاده از هشتگ‌ها به همین راحتی نیست و قوانین مختلفی دارد؛ با رعایت کردن اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام شاهد رشد فروش و درنتیجه کسب‌وکارتان هستید!
پس به‌طور خلاصه کاربردهای هشتگ عبارتند از:
۱.دسته‌بندی و طبقه‌بندی محتوای شما
۲.تشخیص راحت‌تر محتوای شما از طریق اینستاگرام
۳.راحتی جست‌وجو محتوای شما برای کاربران
برای گرفتن نتیجه بهتر از هشتگ، باید به شیوه درست از آن استفاده کنید و الآن وقت آن است که برویم سراغ اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام!

مقاله پیشنهادی:  روش جادویی افزایش کامنت در اینستاگرام

اصول هشتگ گذاری در اینستاگرام

در ادامه ۸ مورد از اساسی‌ترین اصول هشتگ‌گذاری را به شما معرفی کرده‌ام که قطعاً با رعایت‌ آن‌ها به‌زودی پیج‌تان رشد می‌کند:

۱.نوشتن هشتگ بدون فاصله

یعنی بعد از نماد # بدون فاصله کلمه را می‌نویسیم؛ مثلاً برای نوشتن هشتگ غذا بعد از گذاشتن # بدون فاصله کلمه غذا را می‌نویسیم «#غذا» و برای استفاده از دو کلمه در هشتگ، از خط تیره «_» استفاده کنید؛ مثلاً «#غذای_چینی»
تنها کلماتی که به هشتگ چسبیده‌اند، حساب می‌شوند و اگر هشتگ‌هایتان را این‌طور بنویسید «#غذای چینی» فقط کلمه «غذای» وارد هشتگ شده و این اصلاً خوب نیست!

۲. استفاده از هشتگ‌ها در جای درست

«کجا از هشتگ استفاده کنیم؟» این سؤال مهمی است که در ادامه به آن می‌پردازیم!
اینستاگرام به شما قابلیت استفاده از هشتگ را فقط به پست‌ها محدود نمی‌کند و شما در استوری و بیو پیج‌تان نیز می‌توانید از هشتگ استفاده کنید؛ اما در اصول هشتگ‌گذاری اینستاگرام، مناسب‌ترین قسمت برای استفاده از هشتگ کجاست؟

استفاده از هشتگ در بیو پیج

ازنظر من استفاده از هشتگ در بیو پیج، اشتباه‌ترین کار ممکن است! مخاطبان به‌محض ورود به پیج شما، با دیدن و کلیک کردن روی هشتگ آبی‌رنگ بیوی پیجتان، از پیج شما خارج‌شده و با درگیر شدن با هزاران پست مختلف از آن هشتگ، احتمالاً پیج شمارا فراموش می‌کنند؛ از طرف دیگر استفاده از هشتگ در بیوی پیج، هیچ تأثیری در پیج شما ندارد.
هشتگ‌ها فقط محتواهای پست و استوری شما در قسمت سرچ نشان می‌دهند و اکانت شما در قسمت سرچ هشتگ دیده نمی‌شود، پس استفاده از هشتگ در بیو، دلیلی ندارد!

اصول هشتگ گذاری در استوری

قبلاً اگر شما در استوری‌هایتان هشتگ می‌نوشتید، در قسمت سرچ هشتگ، استوریتان نیز نشان داده می‌شد و راه خوبی برای افزایش ورودی بود؛ یعنی اگر شما #شیراز را جستجو می‌کردید، علاوه‌بر پست‌ها، استوری‌هایی که این هشتگ را داشتند نیز به شما نشان داده می‌شد؛ اما به هردلیلی اینستاگرام این قابلیت را حذف کرده و استفاده از هشتگ در استوری، دیگر قاعدتاً بی‌معنی بوده و هیچ بازدهی خاصی برای شما ندارد و تلاشتان کاری بیهوده و اضافی است!
پس در اصول هشتگ‌گذاری اینستاگرام، استفاده از هشتگ در استوری دیگر هیچ کاربردی برایتان ندارد!

نوشتن هشتگ در کپشن یا کامنت پست‌ها

طبق نکاتی که در بالا گفتیم، در آخر تنها جایی که برای استفاده از هشتگ باقی می‌ماند، کپشن و کامنت پست‌ها است!
شما می‌توانید از هشتگ‌ها در کپشن استفاده نکنید! و برای بهتر بودن ظاهر کپشن پست‌هایتان، هشتگ‌ها را در کامنت بنویسید.
البته برای نوشتن کپشنی فوق‌العاده پیشنهاد می‌کنم مقاله ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام را حتماً مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو برای موفقیت وبسایت

۳.استفاده از هشتگ‌های مرتبط

از مهم‌ترین اصول هشتگ‌گذاری اینستاگرام، استفاده از هشتگ‌های مربوط به محتوای پست و زمینه پیج‌تان است.
هیچ‌وقت با استفاده از هشتگ‌های نامرتبط، مخاطب‌هایتان را نمی‌توانید فریب دهید؛ بسیار دیده‌ایم که یک پیج مانتوفروشی از هشتگ‌های نامرتبطی که جستجوی بالایی دارند استفاده کند! (مثلاً #کرونا) یا مثلاً پیج آموزش کسب‌وکار و برندینگ، نباید از #مد یا #فشن استفاده کند.
شاید این هشتگ‌ها مد و ترند باشند اما کاربری که #کرونا را سرچ می‌کند، به‌دنبال اخبار و اطلاعات جدیدی درباره کرونا است و اصلاً علاقه‌ای به دیدن مانتوهای زیبا ندارد. حتی امکان ریپورت شدن پیج‌تان توسط این کاربران وجود دارد؛ ازطرف دیگر با دیده نشدن محتوای شما، ربات‌های اینستاگرام، متوجه استفاده بی‌ربط و سوءاستفاده شما می‌شود و شما شاهد ریزش فالوورهایتان، همچون ریزش برگ‌های پاییزی می‌شوید!
البته اگر محتوایی تولید کرده‌اید که در آن به تخفیف‌های ویژه در فروش مانتوها، به‌دلیل کرونا صحبت می‌کنید، استفاده از #کرونا دیگر بی‌ربط و مضر نیست و می‌تواند یک فرصت عالی باشد.

۴.استفاده از هشتگ معنادار و فارسی

هرچیزی را هشتگ نکنید!
شما باید توجه به ذهن مخاطب هشتگ‌گذاری کنید؛ برای این کار خود را جای مخاطب گذاشته و ببینید برای رسیدن به این محتوا چه هشتگی را سرچ می‌کنید.

هشتگ انگلیسی بهتر است یا فارسی؟!

به دلیل استفاده بیشتر مخاطبین ما از هشتگ‌های فارسی، ترجیحاً از هشتگ‌های انگلیسی استفاده نکنید؛ البته برای همه پیج‌ها این نکته درست نبوده و نسبت به کسب‌وکارها فرق می‌کند اما استفاده از هشتگ فارسی بهتر است. برای مثال من اخبار لیگ قهرمانان اروپا را با سرچ #Championsleage دنبال می‌کنم!

۵.عدم استفاده ازهشتگ‌های تکراری و مرده

کارهای رباتی انجام ندهید!
کپی و پیست کردن هشتگ‌ها، کار ربات است و هوش مصنوعی اینستاگرام به‌راحتی، متوجه این موضوع می‌شود؛ به دلیل حساسیت اینستاگرام به این موضوع، شاید این کار باعث شادوبن شدن پیج شما شود؛ برای اطلاعات بیشتر باید مقاله شادوبن اینستاگرام چیست؟ را مطالعه کنید.
چگونه هشتگ‌های مرده را تشخیص دهیم؟
هشتگ‌هایی که مدتی ترند و بعد از مدتی فراموش می‌شوند، هشتگ‌های مرده هستند؛ با چک کردن تاریخ آخرین پست گذاشته‌شده با هشتگ موردنظرتان، متوجه این موضوع می‌شوید.

۶.استفاده تعداد مناسب ازهشتگ‌ها

از موارد مهم اصول هشتگ‌گذاری اینستاگرام، استفاده تعداد مناسب از هشتگ‌ها است؛ اینستاگرام به ما اجازه استفاده از ۳۰ هشتگ را داده است اما آیا ما باید از هر ۳۰ هشتگ استفاده کنیم؟
تجربه ثابت کرده، استفاده از ۳۰ هشتگ، قدرت هشتگ‌ها را پایین می‌آورد و تعداد هشتگ بهینه بین ۱۵ تا ۲۵ است یعنی هرچه تعداد فالوورهایتان کمتر است، به عدد ۲۵ نزدیک‌تر و هرچه تعداد فالوورهایتان بیشتر است، به عدد ۱۵ نزدیک‌تر شوید.
اینستاگرام قابلیت هشتگ‌گذاری را بیشتر برای پیج‌های نوپا در نظر گرفته پس اگر پیج نوپا و جدیدی دارید، زیر هر پست از ۱۵-۳۰ هشتگ استفاده و در غیر این صورت در این مورد زیاده‌روی نکرده و از ۵-۱۰ هشتگ استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  بهترین ابزارهای طراحی پست اینستاگرام کدامند؟!

۷.استفاده از هشتگ عمومی و اختصاصی پست

شما در هر کسب‌وکاری باشید، تعداد زیادی از هشتگ‌های عمومی کسب‌وکارتان وجود دارد؛ مثلاً اگر در حوزه آرایشگری فعالیت دارید، هشتگ‌های عمومی‌ محتوای شما #زیبایی #مدل، #آرایشگاه هستند که در همه پست‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
هشتگ‌های اختصاصی نیز فقط مربوط به پست موردنظر شما است؛ مثلاً #رژلب را فقط در زیر پست‌هایی که مربوط به این محصول هستند، استفاده کنید.
استفاده از هشتگ‌های عمومی تقریباً باید ۴۰ درصد و هشتگ‌های اختصاصی همان پست ۶۰ درصد باشد؛ مثلاً برای نوشتن ۱۰ هشتگ، باید از ۴ هشتگ عمومی و ۶ هشتگ اختصاصی استفاده کنید.

۸.تعامل در هشتگ‌ها از مهم‌ترین اصول هشتگ گذاری اینستاگرام

هشتگ را یک عضله فرض کنید؛ برای بزرگ شدن عضله و دیده شدن هشتگ باید روی آن‌ها کارکنید! همان‌طور که در باشگاه بدنسازی برای بزرگ شدن عضله، باید روی آن قسمت کارکنید، برای دیده شدن هشتگ باید در آن حوزه فعالیت و تعامل داشته باشید.
تعامل شما شامل لایک، کامنت، سیو و دیدن پست‌هایی با هشتگ موردنظر شماست.
طریقه ایجاد تعامل در هشتگ‌های موردنظر
هشتگ‌ها دارای دو قسمت تاپ پست و ریسنت پست (پست‌های اخیر) هستند؛ شما باید یک الی دو ساعت قبل از بارگذاری پست‌ها، با پست‌های این دو قسمت تعامل کنید (لایک و گذاشتن کامنت‌های مرتبط و مفید)
اگر قصد استفاده از ۱۰ هشتگ دارید، برای هرکدام، کارهای بالا را انجام دهید؛ این کار شاید حوصله‌بر و سخت باشد اما پس از چند مدت نتیجه آن را می‌بینید.
آخرین نکته در اصول هشتگ‌گذاری این است که اگر یادتان رفت در کپشن هشتگ بنویسید، پست را هرگز پاک نکنید! می‌توانید همان هشتگ‌ها را در قسمت کامنت بنویسید.

سخن پایانی

با یک یا دو بار انجام دادن این اصول هشتگ‌گذاری در اینستاگرام و نتیجه نگرفتن، فکر نکنید که این اصول هشتگ گذاری اینستاگرام اشتباه هستند، مهم‌ترین ترفند اینستاگرام داشتن تداوم و نظم است، به شما اطمینان می‌دهم با رعایت این ترفندهای هشتگ گذاری در اینستاگرام، به‌زودی طعم تاپ پست شدن در همه هشتگ‌ها و درنهایت جذب فالوورهای زیادی را می‌چشید.
در آخر باید بگویم هشتگ مثل کاتالیزور برای پست‌های شما عمل می‌کند اما موضوع اصلی، کیفیت داشتن تولید محتوای شماست و تولید محتوا حرف اول را می‌زند. اگر همه این اصول هشتگ گذاری را رعایت کنید اما محتوای جذاب و مفیدی تولید نکنید، نتایج خوبی ندارد و دقت کنید که شما برای انسان‌ها محتوا تولید می‌کنید نه برای الگوریتم‌ها و ربات‌های اینستاگرام!
اگر شما نکات یا ترفندهای دیگری در اصول هشتگ گذاری اینستاگرام می‌شناسید در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و این مقاله را برای دوستان و افرادی که حس می‌کنید به آن نیاز دارند ارسال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *