Click Advertising

معایب و مزایای تبلیغات کلیکی

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

معایب و مزایای تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی از روش‌های بازاریابی بسیار مفید و سودآور است که امروزه توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ مورد استفاده است. در این روش مشتریان بالقوه جذب وبسایت کاری شما شده و درآمد شما افزایش می‌یابد. آمارها نشان می‌دهد حدود ۹۸ درصد مردم لینک‌هایی که در موتورهای جستجوگر نمایش داده می‌شود را باز می‌کنند.
بیش از ۶۴ درصد آن‌ها هنگامی که به‌دنبال خرید کالایی هستند تبلیغات گوگل را انتخاب می‌کنند. این خود تاییدی بر سودبخش بودن تبلیغات کلیکی است. ما در این مقاله علاوه‌بر پاسخ به سوال تبلیغات کلیکی چیست؟ به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی هم می‌پردازیم.

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟

بازاریابی با تبلیغات کلیکی این روزها روش مرسومی برای شناساندن و تبلیغ برندهای مختلف است، در این روش بنر یا لینک تبلیغاتی برندها در وبسایت‌های پربازدید قرار گرفته و افراد با کلیک کردن روی این بنر وارد وبسایت و فروشگاه مقصد می‌شوند. ممکن است با کلمه PPC نیز برخورد کرده باشید.
این کلمه کوتاه شده عبارت Pay-Per-Click (به معنای پرداخت به‌ازای هر کلیک) می‌باشد. یکی از مثال‌های خوب برای توضیح PPC تبلیغات کلیکی گوگل است. درواقع یکی از زیرشاخه‌های سیستم تبلیغاتی گوگل Google AdWords همین تبلیغاتی کلیکی است.
بد نیست درباره طرز کار گوگل در تبلیغاتی کلیکی اطلاعاتی داشته باشید. گوگل تبلیغات شما را از طریق شناختن کلمات کلیدی مرتبط با آن به افرادی که آن کلمات را سرچ می‌کنند نشان می‌دهد. مثلا فکر کنید شما فروشنده عینک هستید و تبلیغات کلیکی گوگل را انتخاب کرده‌اید. هوش مصنوعی گوگل در ابتدای کار، تمام کلمات کلیدی مهم مربوط به عینک اعم از عینک مردانه، عینک زنانه، عینک آفتابی و… تشخیص داده و در مرحله بعد وبسایت شما را در جستجوهای اولیه به افرادی که این کلمات را سرچ کرده‌اند نشان می‌دهد.
شما می‌توانید با هر میزان بودجه‌ای که دارید تبلیغات کلیکی را رزرو کنید، برای مثال شما می‌توانید از قبل مشخص کنید که تبلیغات شما ۲۰۰۰ بار توسط کاربران مختلف کلیک شود هر زمان که لینک شما توسط ۲۰۰۰ کاربر کلیک خورد، تبلیغات شما به اتمام رسیده و حذف می‌شود.

تفاوت PPC و CPC در چیست؟

بسیار پیش می‌آید که افراد دو عبارت PPC و CPC را اشتباها به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. خوب است بدانیم این دو کلمه معانی متفاوتی دارند. همان‌طور که گفته شد PPC کوتاه شده عبارت Pay-Per-Click ، به معنای پرداخت به‌ازای هر کلیک است.
اما CPC کوتاه شده عبارت Cost Per Click، به‌معنای هزینه به‌ازای هر کلیک است. یعنی اگر شما بخواهید از تبلیغات کلیکی یا PPC برای برندتان استفاده کنید باید به ازای هر کلیک هزینه‌ای را نیز پرداخت کنید که به آن CPC گفته می‌شود.

اهمیت تبلیغات کلیکی

بازاریابی به روش تبلیغات کلیکی یکی از سودآورترین و مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی در دنیا است. در این مقاله به سه مورد از دلایل اهمیت داشتن این نوع تبلیغات می‌پردازیم.
اهمیت تبلیغات کلیکی برای کاربران: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کاربران زمانی که خودشان موضوعی را جستجو می‌کنند احتمال آنکه وارد لینک‌های تبلیغاتی مرتبط با آن بشوند بسیار زیاد است. درواقع تبلیغات کلیکی چون دقیقا همان زمان که فرد به‌دنبال کالایی آمده است به وی نشان داده می‌شود بسیار کارآمد است.
همین کاربر در زمان‌های معمولی ممکن است توجه چندانی به تبلیغات همان کالا نکند. از سوی دیگر اگر دقت کرده باشید ما در اغلب مواقع وقتی به‌دنبال چیزی هستیم، از یک رستوران خوب گرفته تا خرید کفش و لباس سریعا به‌سراغ موتورهای جستجوگر رفته و آن را سرچ می‌کنیم. در این حالت مرتبط‌ترین لینک‌های تبلیغی که منطبق برای نیاز ما باشد به ما نشان داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  بازار چیست و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

اهمیت تبلیغات کلیکی برای صاحبان کسب وکار

یکی از مزایای تبلیغات کلیکی این است که صاحبان کسب وکارها خیال‌شان راحت است که به همان میزان که می‌خواهند کلیک دریافت می‌کنند و از سوی دیگر تبلیغات‌شان دقیقا به افرادی که به‌دنبال همان موضوع یا کالا هستند نشان داده می‌شود. همچنین کسی که سفارش تبلیغ را داده می‌تواند نتایج و آمارهای مربوط به میزان بازدهی آن را در موتورهای جستجو مشاهده کند.

اهمیت تبلیغات کلیکی برای موتورجستجوگر

موتورهای جستجوگر وصل کننده تولیدکنندگان کالا و خدمات به مشتریان هستند. در این بین خود این موتورها و کمپانی‌های سازنده آن‌ها نیز با دریافت هزینه تبلیغات به کسب درآمد می‌پردازند. بنابراین در مثلث کاربران، کسب وکارها و موتورهای جستجوگر همگی برنده هستند و به نحوی سود می‌برند.

آشنایی با انواع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی بسیار متنوع بوده و بربسترهای مختلفی قابل اجرا است. علاوه‌بر گوگل تبلیغات کلیکی در سایر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و واتساپ هم دیده می‌شود. اما همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید گوگل در زمینه تبلیغات کلیکی واقعا غول بزرگ و بی‌رقیب میدان است.
کسب و کارهای زیادی در این زمینه سرمایه‌گزاری می‌کنند اگر شما نیز تمایل دارید از این روش برای بازاریابی برندتان استفاده کنید لازم است قبل از هرکاری با انواع تبلیغات کلیکی آشنا شویم. گفتنی است که در ادامه این مقاله به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی نیز خواهیم پرداخت.

تبلیغات کلیکی همسان Native

این روش تبلیغاتی توسط برندهای معتبر و بزرگی استفاده شده است و در کشورمان ایران نیز بسیار پرکاربرد است. در این روش تبلیغات کسب و کار شما، به‌صورت عکس و متن طراحی شده و در معرض دید کاربران وبسیایت‌ها قرار می‌گیرد.

تبلیغات کلیکی در جستجوگرها Search ADS

این مدل تبلیغ را قبلا برایتان توضیح داده‌ام. مثالش همان تبلیغات گوگل است. به این صورت که وقتی کاربران کلمات کلیدی مربوط‌به کالای شما را جستجو می‌کنند تبلیغ وبسایت شما در صفحه اول جستجوها نمایش داده می‌شود.

تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ Retargeting

تبلیغات ریتارگتینگ در میان کاربران فیدبک‌های مثبتی به‌همراه داشته است و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات کلیکی است. در این روش افرادی که وبسایت شما را حداقل یکبار دیده‌اند شناسایی شده و تبلیغات شما به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

تبلیغات کلیکی بنری Banner Ads

تبلیغات بنری یکی از روش‌های قدیمی و بسیار معروف دنیا است. در این روش بنر کسب و کارها با هر متن و عکس و در هر سایزی طراحی شده و در وبسایت‌های مختلف به نمایش درمی‌آید.

کلمات کلیدی در بازاریابی کلیکی PPC

قبل از آنکه که به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی بپردازیم لازم است به یکی از مهم‌ترین ارکان تبلیغات کلیکی یعنی تعیین کلمات کلیدی هم اشاره‌ای کنیم. پیدا کردن کلمات کلیدی کاملا بهینه و مرتبط، در تبلیغات کلیکی از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که موفقیت یک تبلیغ کلیکی به تحقیق کلمات کلیدی آن بستگی دارد.
ممکن است پیدا کردن کلمات کلیدی صحیح و بهینه، چندین روز زمان ببرد اما توصیه می‌کنم به‌هیچ عنوان آن را دست کم نگیرید زیرا نتیجه‌بخش بودن تبلیغات شما تاحدود زیادی در گرو همین امر است.
شاید بپرسید کلمات کلیدی مرتبط و بهینه چه ویژگی‌هایی دارند؟ در پاسخ باید بگویم کلمات کلیدی مناسب به ترندها و شرایط روز هم بستگی دارند. معمولا گه‌گاه کلمات کلیدی در یک موضوع خاص تحت تاثیر ترندها تغییر می‌کنند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی به‌روز از ابزار آنلاین Google Keyword Planner استفاده کنید. در بخش بعدی قصد داریم به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی یا همان PPC بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی:  قیف فروش یا قیف بازاریابی چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟

معایب و مزایای تبلیغات کلیکی

به هرحال این روش بازاریابی هم مثل سایر روش‌ها ممکن است معایب و مزایایی داشته باشد. در این بخش قصد داریم شما را با معایب و مزایای تبلیغات کلیکی آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید برای کسب و کارتان تصمیم‌گیری کنید. ابتدا مزایای تبلیغات کلیکی را بررسی کرده و بعد به‎‌سراغ معایب آن می‌رویم.

مزایای تبلیغات کلیکی

مقرون به‌صرفه بودن:

کسب وکارها برای رشد و توسعه و همچنین برای جذب مشتری مجبور هستند که بودجه‌ای را برای تبلیغات درنظر بگیرند در این میان گاهی هزینه‌های مربوط به تبلیغات سر به فلک کشیده و ممکن است باعث شود صاحبان کسب وکارها دلسرد شوند.
تبلیغات کلیکی کاملا منطبق بر بودجه‌هایی است که افراد در نظر دارند و از آنجا که به مخاطب هدف نشان داده می‌شود منجربه افزایش درآمد نیز می‌شود. به همین دلیل این روش بازاریابی بسیار اقتصادی و مقرون به‌صرفه می‌باشد.

انتخاب کاربر از جامعه هدف:

شما در این نوع بازاریابی می‌توانید ویژگی‌های کاربرانی را که تبلیغات به آن‌ها داده می‌شود، تعیین کنید. هرچه معیارها و ویژگی‌هایی که مشخص می‌کنید دقیق‌تر و مرتبط‌تر باشد تبلیغات شما بازدهی بیشتری دارد.
خوبی این نوع تبلیغات این است که برای کسب وکار شما مخاطب واقعی جذب می‌کند. با انتخاب کلمات کلیدی صحیح مشتریان بالقوه‌ای که وجود دارند وارد وبسایت شما شده و شما شاهد افزایش فروش و سودآوری کسب وکارتان خواهید بود.

تبلیغات کلیکی قابل اندازه‌گیری است

بعد از اتمام مهلت تبلیغات کلیکی، شما به اطلاعات بسیار مفیدی دسترسی دارید این آمارها و تحلیل‌ها برای برنامه‌ریزی‌های شما در آینده بسیار کاربرد دارد. به‌راحتی با اسفاده از این ابزارها می‌توانید نتایج، میزان موفقیت و حتی نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

موفقیت برند در کوتاه مدت

یکی از مزایای خوب تبلیغات کلیکی این است که در مدت زمان کوتاهی شاهد سود و جذب مشتری هستیم. در این روش بازاریابی نیاز نیست مدت‌ها صبر کنیم و منتظر نتیجه باشیم از لحظ‌های که تبلیغات ما شروع می‌شود تا لحظه اتمام آن، ما لحظه‌به‌لحظه شاهد روند کلیک‌ها هستیم. از سوی دیگر با استفاده از تبلیغات کلیکی برند شما خیلی سریع به دیگران معرفی می‌شود.

از دیگر مزایای تبلیغات کلیکی این است که دیده شدن تبلیغات ربطی به کوچک یا بزرگ بودن بیزنس شما ندارد. برای مثال اگر شما یک کمپانی بزرگ باشید یا یک شرکت نوپا فقط به همان میزان که از قبل مشخص کرده‌اید تبلیغات‌تان کلیک می‌خورد و این‌طور نیست که گوگل به کمپانی بزرگتر بهای بیشتری بدهد. می‌توانید مطمئن باشید که تبلیغات شما درست شبیه برندها مطرح جهان در صفحات مرتبط نشان داده می‌شود.
اما نکت‌ه‍ای که باید در نظر داشته باشید کیفیت بنر یا متن تبلیغ شما است. گوگل زمانی تبلیغ شما را در بهترین جایگاه قرار می‌دهد که تبلیغ شما برای کاربران جذاب بوده و به لحاظ نوشتاری و کلمات کلیدی هیچ ایرادی نداشته باشد در این صورت تبلیغ شما کارآمدتر خواهد بود. تبلیغات کلیکی آنقدر برای بیزنس‌ها مفید واقع شده است که براساس آمارهای منتشر شده، ۷۲ درصد از افرادی که برای اولین بار تبلیغات کلیکی انجام دادند، برای دفعات بعدی هم این روش را انتخاب کردند.

مقاله پیشنهادی:  چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟

معایب تبلیغات کلیکی

در مبحث معایب و مزایای تبلیغات کلیکی، آنقدر که مزایا وجود دارد معایب وجود ندارد اما به هرحال همان‌طور که گفته شد هر روشی ممکن است دارای ایرادات و نقایص کوچک و بزرگی باشد. در ادامه معایب و مزایای تبلیغات کلیکی به معایب اندک آن می‌پردازیم.

نیازبه مهارت زیاد

بیزینس‌ها و شرکت‌هایی که تمایل به بازاریابی با تبلیغات کلیکی دارند باید دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشند. اگر برای تحقیق کلمات کلیدی و … وقت کافی درنظر گرفته نشود تبلیغات کلیکی نه‌تنها با سود همراه نیست بلکه ممکن است منجربه ضرر مالی و هدر رفتن وقت افراد نیز بشود.

افزایش هزینه‌ها و عدم کسب سود

اگر قبل از انجام تبلیغات کلیکی، کلمات کلیدی،متن و تصاویر به‌درستی انتخاب نشوند ممکن است کمپین تبلیغاتی شما شکست بخورد. بنابراین توصیه می‌شود همواره هزینه و بودجه معقولی را برای تبلیغاتی کلیکی درنظر بگیرید تا اگر کمپین شما شکست بخورد کمتر دچار ضرر مالی بشوید.
این نکته را نیز درنظر داشته باشید که تمام افرادی که بر روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند درنهایت از شما خرید نمی‌کنند. دراین میان فقط تعدادی از آن‌ها تبدیل به خریدار خواهند شد. این میزان هم تاحدود زیادی مربوط به نوع کسب وکار شما و کیفیت محصولات‌تان دارد. بنابراین ضمن رزرو تبلیغات کلیکی سعی کنید ظاهر و توضیحات وبسایت‌تان کامل بوده و محصولات جذاب و باکیفیتی در آن قرار دهید.

نادیده گرفته شدن توسط کاربران

از آنجا که این روزها حجم تبلیغات در پلتفرم‌های مختلف زیاد شده است، مردم هم بسیاری از این تبلیغات را نادیده می‌گیرند. ممکن است تبلیغات شما نیز توسط بسیاری از کاربران نادیده گرفته شود. آمارها نیز نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم نسبت به تبلیغات اسپانسری بی‌اعتنا هستند.
درنهایت این شما و مجموعه‌تان هستید که با توجه به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی باید تصمیم بگیرید که آیا از این روش بازاریابی استفاده می‌کنید یا نه. برای اولین استفاده از تبلیغات کلیکی می‌توانید هزینه کمی انجام بدهید و چنانچه از نتایج راضی بودید برای دفعات بعدی تبلیغات ، بودجه بیشتری تعیین کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله علاوه‌بر توضیح تبلیغات کلیکی و اهمیت آن، به معایب و مزایای تبلیغات کلیکی نیز پرداخته شد. بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند به‌جای صرف هزینه و وقت برای استخدام کردن افراد متخصص برای تولید محتوای وبسایت‌هایشان، از تبلیغات کلیکی استفاده کنند.
البته همان‌طور که گفته شد حتی اگر با تبلیغات کلیکی کاربران زیادی وارد وبسایت شما بشوند اگر وبسایت شما دارای محصولات، محتوا و ظاهر باکیفیتی نباشد بعید است افراد جذب کسب وکار شما شوند.
با رعایت کردن تمام مواردی که در این مقاله گفته شد در کنار تبلیغات کلیکی می‌توانید شاهد رشد و توسعه چشمگیر برندتان باشید. هر سوالی درباره تبلیغات کلیکی یا PPC دارید در بخش کامنت‌ها بپرسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ بدهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *