ithoma

تبلیغات cpc چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تبلیغات cpc چیست؟

یکی از روش‌های در کمپین های تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها پرداخت به‌ازای کلیک است؛ در این روش بر اساس هر کلیکی که کاربران بر روی آگهی نمایش‌داده‌شده می‌کنند هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود. روش cpc یک روش جایگزین cpm است که برخلاف این که کاربر روی تبلیغ کلیک دارد یا خیر به‌ازای هر تعداد نمایش مبلغی را دریافت می‌کند.

تبلیغات CPC

روش تبلیغاتی CPC توسط افرادی که بودجه‌های مشخصی برای کمپین‌های طراحی شده دارند استفاده می‌شود. در این روش فرد تبلیغ دهند مبلغی را به سایت موردنظر پرداخت کرده سپس بعد از نمایش تعداد تبلیغات خواسته شده به‌صورت خودکار تبلیغ از صورت حساب فرد حذف می‌شود. برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید:
*نرخ CPC در یک سایت برابر با ۱۰ سنت است؛ برای هر ۱۰۰۰ کلیکی که روی تبلیغ می‌شود سایت تبلیغ دهنده ۱۰۰ دلار دریافت می‌کند اگر فرد نخواهد این کمپین را ادامه دهد به‌صورت خودکار تبلیغ وی از سایت حذف می‌شود.

محاسبه نرخ CPC

نرخی که تبلیغ‌کننده‌ها برای هر کلیک می‌پردازند با یک فرمول خاص تنظیم می‌شود. می‌توان گفت به‌طورکلی هزینه تبلیغات بر اساس تقسیم CPI بر CTR محاسبه می‌شود. البته این مورد را باید در نظر گرفت که هزینه تبلیغات در هر سایت بر اساس مبلغی که صاحب سایت مشخص می‌کند متفاوت است.
در این روش اصولاً افراد از شخص ثالثی به نام گوگل ادز که با پلتفرم GOOGLE ADSENSE شناخته می‌شود استفاده می‌کنند. می‌توان گفت این کلیک‌ها باعث کسب درآمد اضافی می‌شوند! بر اساس بررسی و آنالیزهای صورت گرفته مشخص شد که در سال ۲۰۲۰ تبلیغات ۳۳۲ میلیارد دلار هزینه داشته که این مورد توانسته است رشد چند درصدی در افزایش فروش و یا بازدید کاربران به بازار هدف داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  مزیت‌های داشتن وب‌سایت برای کسب‌وکارها

هزینه کلیک در روش CPC

هر کلیک به‌صورت متوسط ۲ دلار هزینه دارد اما نمی‌توان این مقدار را برای تمامی سایت‌ها و صنایع در نظر گرفت. کلیک از صفحه نمایش گوگل می‌تواند ۲ دلار و ۳۰ سنت هزینه داشته باشد درحالی‌که یک کلیک از صفحه‌نمایش صاحب سایت می‌تواند تقریباً ۱ دلار هزینه داشته باشد.
پلتفرم GOOGLE ADSENSE برای افرادی که امتیاز کیفیت بالایی را دارند؛ تخفیف‌های خوبی را در نظر گرفته است؛ این امتیاز باتوجه‌ به تبلیغات و محتوای تبلیغاتی استفاده می‌شود.

Google AdSense

گوگل ادسنس یکی از پلتفرم‌هایی است که روش تبلیغاتی CPC را فراهم کرده و همچنین شرایط خوبی را برای تبلیغات برای صنایع مختلف ایجاد کرده است. بیش از ۳۸ میلیون وب‌سایت در جهان از تبلیغات برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های تبلیغاتی به دلیل استفاده آسان و تأثیر مثبتی که دارند توانسته دلیل بر جذب مشتریان مختلفی باشد.

نحوه کار با گوگل ادسنس

افراد برای استفاده از این پلتفرم باید ابتدا در آن ثبت‌نام کنند سپس بین تبلیغات متنی و ویدئویی نوعی را برای نمایش در سایت خود انتخاب کرده و از بین اندازه‌ها و قالب‌های موجود یکی را ثبت کنند. الگوریتم گوگل بر اساس موضوع و نوع محتوا، تعداد تبلیغ‌کنندگان و میزان ترافیک دریافتی سایت مشخص می‌کند که چه تبلیغی در چه سایتی قرار بگیرد.
در روش CPC پرداختی‌های ناشر بر اساس تعداد کلیک‌هایی که است کاربران بر روی تبلیغات انجام می‌دهند. بر اساس گزارش‌های گوگل افراد ۶۸ درصد از درآمدی را که از سایت کسب می‌کنند به تبلیغ دهندگان می‌پردازند و ۳۲ درصد را ذخیره می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه سئوکار کلاه سفید باشیم؟

مقایسه CPC با CPM

در بحث تبلیغات افراد تبلیغ‌کنندگانی را انتخاب می‌کنند که موضوع سایت آنها با کار آنها ارتباط داشته باشد. هرچه هزینه‌های بیشتری برای تبلیغات پرداخته شود جایگاه سایت بالاتر خواهد بود؛ اثربخشی این تبلیغات زمانی مشخص می‌شود که اعداد قبل و بعد از تبلیغ را بررسی کنید اما به‌هرحال داشتن استراتژی صحیح در تبلیغات و طراحی مسابقات مناسب به افراد کمک می‌کنند تا به هدف خود در جذب مشتری واقعی در بازار هدف برسند.
تبلیغات در دنیای واقعی در بین تمام افراد انجام می‌شود اما در دنیای مجازی تبلیغات به دلیل هدفمند بودن بیشتر در معرض دید افرادی قرار می‌گیرد که به دنبال آن محصول یا خدمت هستند. بحث اصلی که وجود دارد این است که تفاوت CPC و CPM در چیست؟
• CPC پرداخت به‌ازای هر کلیک است؛ یعنی برای هر کاربر که روی تبلیغ شما کلیک می‌کند مبلغی در نظر گرفته می‌شود.
• CPM پرداخت برای هر تبلیغ نمایش داده شده است حتی اگر کلیک نشود! مثال این موضوع بنرهای تبلیغاتی است که در سایت‌ها مشاهده کرده‌اید!

CPC بهتر است یا CPM؟

CPM برای شناخته شدن برند و آگاهی بخشیدن افراد از محصول و خدمت است در برخی مواقع همین که کاربران شعار تبلیغاتی و لوگوی شما را ببینند؛ ناخودآگاه تأثیری در کسب‌وکار شما دارد. با وجود مزایای مثبتی که CPM دارد اما CPC روش تبلیغاتی هدفمندی تری است و کمک بیشتری به افراد در زمینه جذب ترافیک صحیح و هدفمند می‌کند.
اما استفاده از هر دو پلتفرم می‌تواند نتایج مثبت و مطلوبی را برای افراد ارائه دهد.

مقاله پیشنهادی:  چرا به سئو نیازمندیم؟

مزایا و معایب تبلیغات CPC

تبلیغات هزینه به‌ازای هر کلیک بسیار ارزشمندتر و گران‌تر از تبلیغات CPM است، زیرا نشان می‌دهد که یک تبلیغ یک مشتری بالقوه را وادار می‌کند تا اولین گام را برای انجام اقدام بردارد، خواه خرید باشد یا کسب اطلاعات بیشتر!
تبلیغات CPM به معنای پرداخت هزینه برای تعداد نامشخصی از نمایش‌های صفحه توسط افرادی است که می‌توان گفت پیام را نادیده گرفته‌اند!
هزینه تبلیغات CPC بسیار متفاوت است زیرا معمولاً یک فرایند مناقصه در میان تبلیغ‌کنندگان برای نمایش در صفحاتی است که با مرتبط‌ترین کلمات جستجو فراخوانی شده‌اند.

سخن آخر

استفاده از تبلیغات بخشی مهم از استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند کمک کند افراد به اهداف خود بهتر و سریع‌تر برسند و همچنین ترافیک را به صورتی افزایش دهند که دقیقاً باعث ورود کاربرانی شود که از بازار هدف مرتبط است. روش‌های تبلیغاتی متنوع است و همکاری با فردی که تخصص زیادی در این زمینه دارد و استفاده از پلتفرم‌های مختلف را بلد است می‌تواند کمک کند که شما به آنچه که می‌خواهید برسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *