1010ithoma

تگ کنونیکال چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تگ کنونیکال چیست؟

برای شما پیش آمده است که یک محتوا را در بخش‌های مختلف و صفحات مختلفی از سایتتان داشته باشید؟! حتماً این را می‌دانید که ثبت محتواهای کپی از سایر سایت‌ها می‌تواند امتیاز منفی برای سئوی شما داشته باشد اما علاوه بر این موضوع جالب است بدانید که ثبت یک محتوا در چندین صفحه از سایت خودتان نیز می‌تواند مشکل ساز باشد! اما برای این مورد نیز راه حلی تعیین شده است و آن چیست؟ تگ کنونیکال!

تگ کنونیکال

تگ کنونیکال در واقع یک تگ است که در بخش HEAD در کدهای HTML قرار می‌گیرد. این تگ به شما اجازه می‌دهد تا صفحاتی که دارای محتوای یکسانی هستند را با عنوان محتوای کپی در گوگل ثبت نکنید! یعنی چه و چگونه؟ ممکن است برخی از صفحات سایت شما دارای محتوای یکسانی با URLهای مختلفی باشند؛ این مورد برای گوگل درست نیست به همین علت شما با کمک تگ کنونیکال به موتورهای جستجو می‌فهمانید که کدام‌یک از محتواها در واقع محتوای اصلی هستند. استفاده از تگ کنونیکال به شما کمک می‌کند که سایت خود را از آسیب‌های رتبه‌بندی محافظت کنید. در این بخش به بررسی تگ کنونیکال و اهمیت آن در سئو و نحوه استفاده از آن صحبت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

تگ کنونیکال یا پیوند متعارف

تگ کنونیکال که شاید آن را به نام پیوند متعارف نیز شنیده باشید همان‌طور که گفتیم یک عنصر HTML است که به وبمستران اجازه می‌دهد از مشکل وجود محتوای تکرار جلوگیری کنند. این کار با مشخص‌کردن یک URL مشخص صورت می‌گیرد؛ استفاده از URL مشخص به بهبود سئوی سایت شما کمک می‌کند. به‌صورت خلاصه بگوییم اگر محتوای شما در چندین صفحه از سایتتان قرار دارد یکی را به‌عنوان نسخه متعارف انتخاب کرده و موتورهای جستجو را به سمت آن بکشانید!

مقاله پیشنهادی:  نحوه فروش کتاب در اینترنت ۶ تکنیک واقعی فروش آنلاین کتاب

مزایای استفاده از تگ کنونیکال

انتخاب یک URL مشخص و مناسب کمک می‌کند تا سئوی سایت شما بهبود یابد. علت این موضوع چیست؟ علت این است که موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که کدام صفحه، صفحه اصلی است و سایر صفحاتی که وجود دارند را به‌عنوان یک لینک برای صفحه اصلی در نظر بگیرد. بدیهی است که داشتن یک صفحه با محتوای منحصربه‌فرد، لینک‌های داخلی منظم، لینک‌های خارجی مفید، تصاویر بهینه شده و … می‌تواند تأثیر زیادی در سئوی سایت داشته باشد به نسبت وجود تعداد صفحاتی زیادی که به‌صورت هدفمند ایجاد نشده‌اند و برای آن‌ها زمانی صرف نشده است.

علت استفاده از تگ کنونیکال

فرض کنیم شما در نسخه از یک محتوای دقیقاً شبیه به هم در سایتتان دارید، تنها تفاوت این است که در بخش‌های مختلف سایت با آیتم‌های مختلفی قرار دارند؛ در ادامه در نظر داشته باشید که از هر دو نسخه نیز بک‌لینک دریافت کرده‌اند پس هر کدام از محتواها ارزش خود را دارد اما زمان مشاهده نتایج کدام یک‌دیده می‌شود؟ در واقع کدام یک باید دیده شود؟!

نحوه استفاده صحیح از تگ کنونیکال

مشکل گفته شده در پاراگراف بالا اغلب در سایت‌ها به‌خصوص سایت‌های فروشگاهی اتفاق می‌افتد و ممکن است یک محصول دارای چندین url مختلف باشد و این دقیقا همین موضوعی است که باعث ایجاد تگ کنونیکال شد! برای رفع این مشکل صفحه اصلی که بهترین شرایط و ویژگی را دارد انتخاب کرده و مراحل زیر را انجام دهید:
یکی از صفحه‌های موردنظر را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که صفحه‌ای را انتخاب کنید که فکر می‌کنید مهم‌تر است و اهمیت بیشتری دارد و یا دارای بازدیدکننده و یا بک‌لینک‌های بیشتری است اما اگر تفاوتی ندارند یکی را به‌دلخواه انتخاب کنید.
یک لینک rel=canonical از صفحه غیر اصلی به صفحه اصلی اضافه کنید. یعنی اگر ما بهترین url را به عنوان url اصلی انتخاب کنیم url دیگر به عنوان صفحه ایی دیگر در بخش head صفحه اصلی قرار می گرد.
کاری که این تگ انجام می‌دهد در واقع ادغام دو صفحه برای موتورهای جستجو است. با این کار پیوندهای هر دو صفحه به‌عنوان یک نسخه اصلی و واحد شناخته می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  وظایف متخصص سئو چیست؟

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

صفحه تکراری

اگر در سایت شما دو صفحه بامحتوای یکسان وجود دارد استفاده از تگ کنونیکال می‌تواند کمک کند تا این مشکل را حل کنید و از آسیب‌های وارد به سئوی سایتتان جلوگیری کنید.

۳۰۱ یا تغییر مسیر

اگر دو دل هستید که از تگ کنونیکال استفاده کنید یا از ری دایرکت ۳۰۱ بهتر است بگوییم ری دایرکت گزینه مناسبی است اما اگر از نظر فنی مشکلاتی وجود دارد می‌توانید از تگ کنونیکال استفاده کنید.

URLهای متعارف بین دامنه‌ای

شاید برای شما پیش‌آمده باشد که به دلایلی محتوایی از سایت‌ها یا وبلاگ‌های دیگر در سایت خود قرار دهید. اصولاً صاحبان سایت این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که فکر می‌کنند استفاده از محتوای صحیح بقیه می‌تواند حس بهتری برای کاربران داشته باشد! موضوعی که در این قسمت جالب است این است که بدانید هر صفحه ایی که در سایت‌ها قرار دارد و از محتوای سایت دیگری استفاده کرده است از تگ rel=canonical در کدهای HTML خود استفاده می‌کند.

اشتباهات استفاده از تگ کنونیکال

استفاده نادرست و اشتباه از تگ کنونیکال می‌تواند منجر به مشکلات و آسیب‌های زیادی شود. یکی از اشتباهات رایج وبمستران این است که با وجود چندین محتوای تکراری در سایت فقط در صفحه اصلی از تگ کنونیکال استفاده کرده‌اند و این مورد را برای سایر صفحات در نظر نگرفته‌اند که این مورد اشتباه بزرگی است. به جز این مورد، موارد دیگری نیز وجود دارد که زمان استفاده از تگ کنونیکال نباید انجام دهید؛ این موارد عبارتند از:
در صورتی که چندین محتوای تکراری دارید برای همه آنها یک محتوای اصلی در نظر گرفته و بقیه را مرتبط با محتوا اصلی کنید.
سعی نکنید از http / https مختلف برای محتواهای یکسان استفاده کنید! بهتر است یکی را به عنوان محتوای اصلی در نظر گرفته، URL آن را مشخص کنید سپس سایر محتواها را به عنوان محتواهای مرتبط در نظر بگیرید.
وجود چندین rel=canonical در یک صفحه باعث مشکلات و آسیب در سایت می‌شود، سعی کنید از این تگ در شرایط خاص و مخصوصی که توضیح داده شده استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  سئوی پنج انگشتی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

تأثیر تگ کنونیکال در شبکه‌های اجتماعی!

صفحات مجازی مانند توییتر و فیس‌بوک نیز متوجه تگ کنونیکال می‌شوند. اگر شما یک URL اصلی را در فیسبوک و یا صفحه‌ای دیگر به اشتراک بگذارید، فیس‌بوک نیز جزئیات این URL را ب اشتراک می‌گذارد. شما می‌توانید تعداد لایک و بازدید از url مشخص شده را از طریق فیس‌بوک متوجه شوید اما این را در نظر داشته باشید که این موارد فقط برای url اصلی است و نه برای صفحات مشابه با آن!

سخن آخر

تگ کنونیکال یکی از ابزارهای قدرتمند است که می‌تواند به سایت شما کمک کند در سئو به بهترین نتیجه برسد. وجود صفحات مشابه در یک سایت باعث امتیازات منفی برای سایت شما می‌شود همچنین استفاده از محتواهای سایت‌های دیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سایت شما شود اما تگ کنونیکال باعث رفع این مشکل می‌شود. استفاده صحیح از تگ کنونیکال می‌تواند تأثیر مثبتی بر سایت داشته باشد اما برعکس این موضوع نیز صادق است و نادرست از تگ کنونیکال می‌تواند اشتباهاتی را به همراه داشته باشد؛ باتوجه به این مورد توصیه می‌شود که از یک متخصص سئو در این زمینه مشورت کنید.در سئو 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *