seo

سئوی پنج انگشتی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سئوی پنج انگشتی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

سئو-سئو پنج انگشتی

همان‌طور که می‌دانید یکی از کم‌هزینه‌ترین و درعین‌حال پربازده‌ترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال مبحث سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. بیشترین نرخ تبدیل در بین تمام روش‌های بازاریابی دیجیتال متعلق به ورودی از موتورهای جستجو است؛ به این دلیل که مشتری دقیقاً به دنبال چیزی می‌گردد و به سمت سایت شما روانه می‌شود و نتیجتاً این راهکاری در بازاریابی ربایشی (Inbound Markting) است که برخلاف دیگر ابزارها مانند تبلیغات بنری یا کلیکی نرخ بازدهی و تبدیل مطلوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
در این مقاله به تکنیکی در سئو تحت عنوان سئوی ۵ انگشتی خواهیم پرداخت و به شما یاد خواهیم داد چگونه این تکنیک را در وب‌سایت و صفحات خود پیاده‌سازی کنید.

ارتباط کلمات کلیدی و الگوریتم گوگل

سئو-ارتباط کلمات کلیدی و الگوریتم گوگل

الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که کاربران با جستجوی کلمات کلیدی موردنظرشان به بهترین نتایج دست یابند و به نیاز خود را پاسخی مناسب رفع کنند؛ بنابراین موتور جستجوی گوگل سعی می‌کند از میان هزاران صفحه موجود در وب، در صفحه نتایج خود بهترین صفحاتی که ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده توسط کاربر دارد را رتبه‌بندی و نمایش دهد.
اگر کلمات کلیدی سرچ شده کاربر در قسمت‌هایی از صفحه‌ی سایت شما موجود باشد و الگوریتم هوش مصنوعی و رنک برین (RankBrain) بتواند این ارتباط معنایی را پیدا کند، صفحه‌ی شما در نتایج (SERP) رتبه می‌گیرد؛ حالا هر چه محتوا ارزشمندتر باشد و معیارهای دیگر سئو مانند سئوی تکنیکال (Technical SEO) و سئوی آف پیج (Off-page SEO) در آن لحاظ شده باشد، رتبه‌ی شما نسبت به بقیه صفحات بالاتر می‌رود.
برای ایجاد این ارتباط و قابل‌درک کردن محتوای صفحه‌ی خود برای الگوریتم‌های پیشرفته سئو باید کلمات کلیدی اصلی را در چند قسمت از صفحه‌ی خود (علاوه بر محتوای اصلی) درج کنید تا به این وسیله موتور جستجوی گوگل با کمک الگوریتم‌های خود قادر باشد نسبت به محتوای صفحه‌ی شما درک بهتر و دقیق‌تری داشته باشد و آن را در نتایج خود در رتبه‌ای مناسب قرار دهد.

مقاله پیشنهادی:  سئو تضمینی، واقعیت یا یک شوخی؟

سئوی پنج‌انگشتی چیست؟

سئو-سئو پنج انگشتی

سئوی ۵ انگشتی درواقع یک مثال از یک تکنیک ساده سئو است که طبق آن شما باید کلمات کلیدی هدف خود را در ۵ قسمت مختلف از صفحه‌ی خود قرار دهید؛ درواقع کلمات کلیدی هدف محتوای شما باید در این ۵ قسمت وجود داشته باشند.

انگشت اول: عنوان صفحه (Page Title)
انگشت دوم: آدرس صفحه (URL)
انگشت سوم: تگ‌های عنوان (Heading Tags)
انگشت چهارم: متا تگ توضیحات (Meta Description)
انگشت پنجم: متن جایگزین تصاویر (Alt)

انگشت اول: عنوان صفحه (Page Title)

سئو-عنوان صفحه

اولین جایی که کلمات کلیدی هدف باید در آن وجود داشته باشند در عنوان صفحه یا Page Title است. عنوان صفحه همان عبارتی است که در تب مرورگر نمایش داده می‌شود و همچنین در صفحه‌ی نتایج سرچ گوگل (SERP) نیز این عنوان دیده می‌شود.

انگشت دوم: آدرس صفحه (URL)

سئو-آدرس صفحه

آدرس صفحه محتوای شما (URL) باید حاوی کلمات کلیدی هدف شما باشد. بهتر است از علامت خط فاصله () برای جداسازی کلمات کلیدی موجود در آدرس صفحه استفاده کنید. قابل‌ذکر است که اجرای این تکنیک در استفاده کلمات فارسی یا انگلیسی تفاوتی وجود ندارد.

انگشت سوم: تگ‌های عنوان (Heading Tags)

سئو-تگ های عنوان

تگ‌های هدینگ که شامل تگ H1 تا H6 می‌شود، کلمات کلیدی هدف شما باید در این تگ‌ها حضورداشته باشد. بهتر است در تگ H1 کلمات کلیدی اصلی را استفاده کنید و در بقیه تگ‌ها (H2,H3,H4,H5,H6) کلمات کلیدی مترادف را استفاده کنید.

انگشت چهارم: متا تگ توضیحات (Meta Description)

سئو-متا تگ توضیحات

انگشت چهارم از تکنیک سئوی پنج‌انگشتی، متا تگ توضیحات یا Meta Description است. همان‌طور که می‌دانید این قسمت در صفحه‌ی نتایج گوگل نیز دیده می‌شود و اهمیت بالایی در افزایش نرخ کلیک دارد. شما باید کلمات کلیدی هدف محتوای خود را در این تگ یعنی متا تگ توضیحات به‌صورت مناسبی قرار دهید.

مقاله پیشنهادی:  چگونه پست‌های اینستاگرام خود را سئو کنیم؟

انگشت پنجم: متن جایگزین تصاویر (Alt)

سئو-آلت تصاویر

انگشت پنج و آخر از سئوی پنج‌انگشتی، وجود کلمات کلیدی در ویژگی ALT تصاویر محتوای شماست. تصاویر استفاده‌شده در صفحه شما باید دارای خصیصه‌یALT باشند و کلمات کلیدی اصلی باید یک‌بار در تصویر اصلی و همچنین عبارات کلیدی فرعی و مترادف در آلت تصاویر دیگر موجود در مقاله استفاده شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به تکنیک ساده اما مهم سئوی پنج‌انگشتی پرداختیم. در ابتدا شرح دادیم که الگوریتم‌های گوگل و هوش مصنوعی آن مخصوصاً رنک برین چگونه کار می‌کند و چگونه ارتباط معنایی صفحات را بررسی و درک می‌کند. در ادامه به اهمیت کلمات کلیدی در سئو پرداختیم و در انتها سئوی پنج‌انگشتی را شرح دادیم و روش اجرای آن را برای شما بازگو کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *