آموزش استفاده صحیح از تگ‌ های هدینگ H1 تا H6 در متن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش استفاده صحیح از تگ‌ های هدینگ H1 تا H6 در مقاله

در این بخش به بررسی استفاده صحیح از تگ‌ هدینگ H1 تا H6 در متن می پردازیم اما تگ‌های هدینگ یا تگ عنوان چیستند؟ عناوین، قسمت‌هایی از کدهای HTML در سایت شما هستند که این اجازه را به وب‌مستر می دهد تا به برخی از کلمات و عبارات ؛ ارزش خاصی ببخشند. برای درک بهتر عناوین ابتدا یک مقاله در روزنامه یا یک مجله را در نظر بگیرید؛ بزرگترین و اولین عبارت در واقع همان H1 شما است، این عبارت پررنگ‌تر، دارای فرمت متنی متفاوت و دارای کلمه کلیدی اصلی است. در بخش سایت نیز همین‌گونه است، اولین عنوان یا عبارت H1 شما است؛ زمان ورود به صفحه شما ابتدا کاربر این عبارت را مشاهده می‌کند سپس اقدام به خواندن محتوا می‌کند؛ موتورهای جستجو نیز متوجه این موضوع شده و زمان خزش سایت H1 را به عنوان عبارت اصلی ثبت می‌کنند و در سئو سایت تاثیر بسزایی دارد.
زمانی که شما H1 را ثبت می کنید؛ موتورهای جستجو آن را ثبت کرده و زمان خزش و بررسی کلمات کلیدی، توضیحات متا و محتوا و… متوجه انسجام یا عدم ارتباط بخش های مختلف با یکدیگر می شوند. در ادامه به بررسی اهمیت عناوین مختلف، نحوه استفاده از آنها و تاثیر آنها در سئوی سایت می‌پردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از تگ های هدینگ مختلف در محتوا

بهبود ساختار متن! عناوین بخش هایی از محتوا هستند که به خوانندگان محتوا کمک می‌کنند موضوع مختلف را در یک متن مرتبط مشاهده کرده و هر عنوان که مرتبط با سرچ وی بوده را در ابتدا مطالعه می‌کند. در صورت عدم استفاده از هدینگ‌های مختلف، کاربر زمان ورود به محتوا سردرگم شده و و با حجم انبوهی از متن مواجه می‌شود که خواندن آن از حوصله کاربران خارج است! نکته جالب تر زمانی است که متوجه شوید که کاربران زمان نمایش داده شدن سایت تنها ۴ تا ۷ ثانیه زمان را صرف مطالعه بخش های اصلی می کنند و زمانی که جواب خود را در بین عناوین و هدینگ‌ها ببینند در سایت می‌مانند در غیر این صورت از سایت خارج می شوند.
زمان انتخاب عناوین مختلف سعی کنید علاوه بر اینکه این عناوین با یکدیگر مرتبط هستند برای کاربر آموزنده و جذاب است. برخی از نویسنده های سعی به استفاده از عناوین وسوسه کنند برای کاربران می کنند تا آنها را مجبور به خواندن محتوا کنند؛ این در واقع یکی از بهترین روش های انتخاب عناوین و هدینگ است!
بهینه سازی برای موتورهای جستجو! استفاده از عناوین مختلف و مرتبط و بخش بندی محتوا به کمک تگ های هدینگ H1 تا H6 علاوه بر اینکه به کاربران کمک می کند تجربه کاربری خوبی داشته باشند؛ به موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا بتوانند ارتباط و انسجام یک صفحه را متوجه شوند که این موضوع به نوعی در سئوی داخلی سایت تاثیر مهمی دارد.

مقاله پیشنهادی:  افزایش سرعت انجام کار با 5 روش

نحوه استفاده صحیح از تگ های هدینگ H1 تا H6

عنوان H1 موضوع اصلی صفحه را به کاربر و موتورهای جستجو می‌فهماند پس این تگ را به اصلی ترین موضوع سایت خود اختصاص دهید. این تگ باید بسیار کلی بوده و مرتبط با محتوای اصلی باشد. هر صفحه فقط یک H1 دارد؛ باتوجه به این نکته، دقت داشته باشید که از H1 بیش از یکبار استفاده نکنید.
دقت داشته باشید که H1 شما متن باشد نه تصویر چرا که موتورهای جستجو متن‌های موجود در تصاویر را به خوبی درک نمی کنند. افرادی که از تصاویر استفاده کرده و محتوای خود را درون تصویر می نویسند این امتیاز را از دست می دهند که به موتورهای جستجو بفهمانند صفحه اصلی درباره چیست!
همان‌طور که بالا اشاره کردیم کاربر از عنوان اصلی صفحه یعنی همان H1 متوجه موضوع اصلی صفحه می شود پس سعی کنید مناسب‌ترین عنوان که با متن شما نیز مطابقت دارد را انتخاب کنید.

طول عنوان H1 چقدر باید باشد؟

دقت داشته باشید که هرچند باید عنوان را کلی انتخاب کنید تا موضوع اصلی صفحه را به کاربر برساند اما توجه داشته باشید که این متن زیادی طولانی نشود! اگر متن های طولانی برای H1 خود استفاده کنید این احتمال وجود دارد که برای کاربر قابل خواندن نباشد که این مورد نیز تاثیر بسیار منفی در سئوی سایت شما خواهد داشت!
بر اساس آخرین تحقیقات بهتر است طول H1 شما بیشتر از ۶۰ کارکتر نباشد، دقت داشته باشید که در این ۶۰ کارکتر عنوان اصلی را به صورتی به کاربر برسانید. سعی کنید در عنوان خود از ۳ الی ۴ کلمه اصلی استفاده کنید؛ استفاده از این تعداد کلمه اصلی می تواند علاوه بر اینکه موضوع را به کاربر می‌رساند باعث ایجاد تجربه کاربری خوبی نیز شود.

مقاله پیشنهادی:  سئوی کلاه سیاه چیست و چگونه سئوکار کلاه سفید باشیم؟

استفاده از تگ های هدینگ H2 تا H6

برای ساختار بهتر و دقیق تر محتوا بعد از H1 می‌توانید از سایر تگ های هدینگ موجود استفاده کنید. استفاده از سایر هدینگ ها بستگی به ارزش محتوای شما دارد؛ هر چه تگ شما شمارنده کمتری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است؛ برای مثال H2 ارزش بیشتری نسبت به H3 و H3 ارزش بیشتری نسبت به H4 دارد باتوجه به این موضوع می‌توان ساختاری محتوای خود را مشخص کرد و از این موارد استفاده کرد.
بهتر است بیش از ۲ بار از H2 در محتوای خود استفاده نکنید و در صورت استفاده از H3 آنها را زیر مجموعه عناوین H2 خود قرار دهید به مراتب برای H4 و H5 و در صورت استفاده از H6 به این موارد دقت داشته باشید.

تاثیر استفاده صحیح از تگ های هدینگ در سئوی سایت چیست؟

استفاده درست از هدینگ ها و استفاده از کلمات کلیدی مشابه در سایر هدینگ‌ها به رشد سئوی داخلی و سئوی محتوا کمک می‌کند. شاید در ابتدا برای شما ایجاد این تغییرات جزئی زیاد جالب و جذاب نباشد اما زمانی که اقدام به تصحیح این موارد کنید می‌توانید به‌وضوح رشد سایت خود را ببینید؛ رشد سایت شامل افزایش اعتبار، افزایش رتبه و افزایش ترافیک سایت شما است که دقیقاً هدف هر صاحب کسب‌وکار است.
همان‌طور که بالا اشاره کردیم اگر بازدیدکنندگان نتوانند هر آنچه را که به دنبال ان هستند در سایت شما به‌سرعت پیدا کنند؛ سایت را ترک کرده و در سایت‌های دیگر به دنبال جواب جستجوی خود می‌پردازند که این مورد تأثیر بسیار منفی در سئوی سایت شما دارد؛ زمانی که سایتی نرخ پرش بالایی داشته باشد موتورهای جستجو این را درک می‌کنند که این سایت جوابی برای کاربران ندارد درنتیجه به‌مرور این سایت را در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  Robots.txtچیست و چه کاربردی دارد؟

سخن آخر

استفاده از محتوای مناسب و بهینه‌شده برای سایت و استفاده از اصول و نکات سئو می‌تواند تأثیر مثبتی در آن پیج سئوی شما و تجربه کاربری داشته باشد. با توجه به این نکات و این محتوا متوجه ارزش و اهمیت ساختار متن و استفاده از هدینگ های مرتبط شده‌اید؛ علاوه بر این موارد نکات بسیار مهم دیگر در رتبه‌بندی سایت شما تأثیر دارند برای اینکه بتوانید سایت خود را جزء نتایج برتر نشان دهید نیاز است که به موارد مختلف سئو ازجمله آن پیج سئو، آف پیج سئو، سئو تکنیکال و سایر مواردی که به‌عنوان سیگنال مورداستفاده قرار می‌گیرند مانند کمپین‌های تبلیغاتی توجه ویژه ایی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *