technical seo

سئو تکنیکال چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سئو تکنیکال چیست؟

ithoma

سئو تکنیکال یا سئوی فنی به بهبود بخش‌های مختلف سایت باهدف افزایش رتبه سایت در SERP می‌پردازد. داشتن یک وب‌سایت که سریع به کاربر نمایش داده می‌شود، برای کاربران و موتورهای جستجو قابل درک باشد و از اصول، قوانین و الگوریتم های دلخواه گوگل استفاده کند می‌تواند در زمینه خود به موفقیتی که می خواهد دستیابد. سئو تکنیکال با تمرکز بر بهبود عناصر اساسی سایت به بالا رفتن سایت و نمایش داده شدن آن در موتورهای جستجو می پردازد؛ تا انتها همراه ما باشید تا با این مورد از سئو آشنا شوید.

اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

موتورهای جستجو دوست دارند بهترین نتایج را نشان کاربران دهند؛ نتایجی که دقیقاً جواب، سؤال جستجو شده کاربران است. صفحات گوگل بر اساس عوامل مختلفی توسط ربات‌های گوگل خزیده شده و سپس ارزیابی می‌شود؛ برخی از این عوامل بر اساس تجربه کاربری افراد است مانند سرعت سایت که در صورت سریع‌تر لود شدن سایت و دیده‌شدن مطالب دلخواه کاربر باعث می‌شود وی در سایت بماند. باتوجه به این مورد با بهبود جنبه‌های مختلف فنی وب‌سایت به موتورهای جستجو کمک می‌شود تا سایت را بهتر خزش کرده و درک کنند و این موضوع باعث می‌شود که سایت راحت‌تر در بین رتبه‌های برتر قرار بگیرد.
درست است که انجام نکات مربوط به سئو تکنیکال کمک می‌کند که سایت شما جزء نتایج برتر جستجو قرار بگیرد اما اشتباه و خطا در این مورد می‌تواند جریمه‌های سنگینی به همراه داشته باشد. برای مثال استفاده از یک اسلش در یک محل نامناسب می‌تواند باعث شود که شما فایل Robots.txt خود را مسدود کنید!
اینکه گفته می‌شود تمرکز بر روی جزئیات فنی یک وب‌سایت باعث می‌شود که موتورهای جستجو از سایت شما راضی باشند و آن را در جستجوهای برتر نشان دهند اشتباه است! اولین و مهم‌ترین موضوع این است که یک وب‌سایت برای کاربران مفید و مناسب باشد؛ ایجاد یک پایه فنی قوی به همراه تجربه کاربری مناسب کمک می‌کند که سایت شما به‌سرعت به نتیجه دلخواه خود برسد.

مقاله پیشنهادی:  چرا به سایت نیازمندیم؟

عوامل مهم در سئو تکنیکال

بهبود سرعت سایت

امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل در سئو، سریع بودن سرعت لود سایت است. باتوجه به اینکه مردم می‌خواهند سریع‌تر به جواب جستجوی خود برسند و اینکه کمی بی‌حوصله هستند اصولاً منتظر باز شدن سایت نمی‌شوند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مشخص شد که اگر سایتی در کمتر از ۳ ثانیه برای کاربر نمایش داده نشود؛ کاربر آن را ترک خواهد کرد. باتوجه به این موضوع، کند بودن سرعت سایت باعث می‌شود که کاربران سایت شما را ترک کرده و در سایر صفحات دنبال جستجوی جواب خود باشند که این مورد باعث ایجاد نرخ پرش شده که تأثیر بسیار منفی در سایت دارد.
گوگل متوجه این موضوع می‌شود که داشتن سایتی با سرعت پایین باعث تجربه کاربری ضعیف می‌شود باتوجه به این موضوع گوگل صفحاتی که سرعت بارگذاری سریع‌تری را دارند به نسبت صفحات مشابه در نتایج جستجوی بالاتر قرار می‌دهد. سؤالی که برای صاحبان سایت به وجود می‌آید این است که از کجا می‌توانیم متوجه شویم سرعت سایت ما چگونه است؟ متخصصین سئو با استفاده از ابزارهای مختلفی می‌توانند جنبه‌های مختلفی از سایت شما از جمله سرعت آن را ارزیابی کنند و با استفاده از تکنیک‌هایی به بهبود سرعت سایت کمک کنند.

سایتی قابل خزش برای موتورهای جستجو!

موتورهای جستجو دارای ربات‌های خاصی هستند که برای خزش وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها زمان خزش سایت، محتواها، لینک‌سازی‌ها، ساختار سایت و ارتباط صفحات را بررسی می‌کنند. داشتن ساختارهای داخلی عالی به شما کمک می‌کند تا سایت مطمئن و بهتری داشته باشید که در نتایج جستجو نیز جزء اولین نتایج باشد. پس این موضوع را در نظر بگیرید زمان ساخت صفحات بایستی آن‌ها را به صورتی طراحی کنید که برای موتورهای جستجو قابل خزش باشد.
البته این نکته را در نظر بگیرید که می‌توانید از صفحاتی را که فعلاً قصد ندارید به کاربران نمایش داده شود؛ برای ربات‌ها غیر قابل خزیدن کنید! این کار کمک می‌کند تا صفحات شما زمانی که تکمیل شدند به کاربران نمایش داده شوند و صفحاتی نیمه کار در سایت شما وجود نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی کتاب با روش اسلایس پیتزا

استفاده از فایل robots.txt

صاحبان سایت با کمک فایل robots.txt می‌توانند به ربات ها اجازه خزش در سایت را بدهند. استفاده از این ابزار قدرتمند تاثیر زیادی در سئو سایت شما و قرار گرفتن در نتایج برتر دارد. همانطور که قبلتر اشاره کردیم گاهی اوقات برخی از افراد ناخواسته و به علت عدم آگاهی برخی از فایل های خود مانند فایل های css و یا js را در سایت خود مسدود می کنند! این فایل دارای کدهای مهمی هستند که به ربات های می فهمانند سایت شما چگونه کار می‌کند، مسدود کردن این کدها باعث می‌شود تا موتورهای جستجو متوجه عملکرد سایت شما نشوند؛ پس در نظر داشته باشید که فایل های مهم سایت خود را مسدود نکنید.

۴۰۴ نداشته باشید!

علاوه بر اینکه سایت‌های کند برای کاربران آزاردهنده هستند وجود صفحات خالی و نمایش ارور ۴۰۴ نیز یکی از بدترین تجربیات کاربری است که می‌تواند برای افراد ایجاد شود. علاوه بر کاربران موتورهای جستجو نیز تمایل ندارند که این صفحات را ببینند و وجود این نوع صفحه‌ها باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.
داشتن لینک‌های مرده موردی طبیعی در سایت شما است، یک وب‌سایت واقعی دائم در حال ساخت و تخریب صفحات مختلف است با توجه به این موضوع عادی است که صفحات ۴۰۴ در سایت وجود داشته باشد. خوشبختانه علم امروزه به شما کمک می‌کند تا صفحات ۴۰۴ که در سایت شما وجود دارد را به‌راحتی شناسایی کنید و اقدام به رفع مشکلات آن کنید.

عدم استفاده از محتوای کپی

وجود محتوای یکسان در سایت‌ها یکی از امتیازات منفی است که هر فرد می‌تواند برای سایت خود کسب کند. موتورهای جستجو متوجه کپی بودن محتوا می‌شوند و این یکی از بدترین کارهایی است که افراد می‌توانند انجام دهند. در برخی مواقع مشکلات فنی باعث می‌شوند که URLها فقط یک محتوا را نشان دهند؛ برای کاربران صفحات نمایش داده شده یکی است اما گوگل متوجه این موضوع می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر رفع شود.

مقاله پیشنهادی:  برند‌بوک (Brand book)

ایمن بودن سایت

یکی از ویژگی‌های مهم سایت علاوه بر بهینه بودن، ایمن بودن آن است. ایمن بودن یک سایت حریم خصوصی کاربر را تضمین می‌کند که همین علاوه بر تجربه کاربری به افزایش رتبه سایت نیز کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که افراد می‌توانند انجام دهند پیاده‌سازی HTTPS است. این مورد باعث می‌شود که کسی نتواند داده‌های ارسالی بین مرورگر و سایت را به دست آورد. برای پیاده‌سازی این مورد به SSL نیاز است؛ شما با کمک یک متخصص سئو می‌توانید این مورد را حل کنید.

نقشه سایت

می‌توان گفت نقشه سایت یک لیست از صفحات سایت شما است؛ این لیست به‌عنوان یک نقشه مسیر برای موتورهای جستجو است. استفاده از نقشه سایت باعث می‌شود که موتورهای جستجو هیچ‌یک از بخش‌های سایت را از دست نداده و تمامی موارد را بررسی کنند و ارتباط بین این صفحات را متوجه شوند. داشتن نقشه سایت به همراه لینک سازی داخلی قوی به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتیجه ممکن برسید؛ این دو مورد به گوگل می‌فهمانند که سایت شما در یک راستا و هدف در حال فعالیت است.

استفاده از تگ‌های Hreflang

اگر سایت شما برای چندین کشور در نظر گرفته‌شده است، مهم است که از تگ‌های Hreflang استفاده کنید. استفاده از این تگ‌ها کمک می‌کند که هر زبان و هر کشور مشخص‌شده و سایت برای آن‌ها به همان زبان نشان داده شود. بهینه‌سازی بین‌المللی وب‌سایت تأثیر زیادی در رشد سئوی سایت دارد.

سخن آخر

سئوتکنیکال و یا همان سئوی فنی درواقع یک سری اصول و تکنیک‌هایی است که کمک می‌کند سایت شما پایه اساسی و قوی داشته باشد و برای گوگل معتبرتر و مطمئن‌تر شناخته شود. همکاری با یک سئوکار و پیاده‌سازی اصول سئوتکنیکال تأثیر زیادی در رشد کسب‌وکار شما دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *