it homa

متا دیسکریپشن چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا بصورت اصولی

به‌عنوان یک فرد دارای کسب‌وکار آنلاین که کارهای سئو را نیز انجام می‌دهید ممکن است جنبه‌های مختلفی از سایت را بهینه کرده باشید اما تا زمانی که روی متا‌ دیسکریپشن طراحی سایت خود کار نکنید، کار شما ناقص است. توضیحات متا برای سئوی داخلی اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین بهینه‌سازی آن‌ها برای خوانندگان و موتورهای جستجو بسیار مهم است. در این بخش ما نحوه عملکرد توضیحات متا دیسکریپشن را توضیح می‌دهیم و راهنمای نوشتن صحیح متای توضیحات را به شما می‌گوییم؛ تا انتها همراه ما باشید.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا قسمتی از متن است که محتوای صفحه را تا ۱۶۰ کاراکتر به‌صورت خلاصه به کاربر زمان جستجو نتایج نشان می‌دهد. وقتی از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می‌کنید،

احتمالاً توضیحات متا یا متا‌دیسکریپشن (meta description) را دیده‌اید. هر زمان که یک عبارت جستجو را در Google وارد می‌کنید ، یک SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) به شما ارائه می‌شود. در این SERP نتایج مختلفی را پیدا می‌کنید که مربوط به عبارت جستجوی شما است.

اندازه توضیحات Meta Description

طول ایده‌آل توضیحات متا ۱۵۵-۱۶۰ کاراکتر است. اگرچه برای بالاتر از ۱۶۰ نویسه امتیاز منفی در نظر گرفته نمی‌شود، اما موتورهای جستجو معمولاً بیشتر از آن را نشان نمی‌دهند. می‌توانید از ابزاری مانند www.charactercountonline.com برای شمارش تعداد کاراکترهای متا‌دیسکریپشن خود استفاده کنید.

اهمیت توضیحات متا

به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، شما باید تمام تلاش خود را برای دیده شدن در معرض مشتری انجام دهید. توضیحات متا به شما کمک می‌کند تا میزان کلیک خود را از منابع اصلی نتایج موتورهای جستجو را افزایش دهید. در این منابع، توضیحات متا دیسکریپشن می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد صفحه ارائه دهد و به شما در جلب توجه خواننده کمک کند.
اگرچه موتورهای جستجو تأیید کرده‌اند که از توضیحات متا به‌طور مستقیم در الگوریتم رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنند اما گوگل از CTR یک صفحه (نرخ کلیک) برای ارزیابی میزان تناسب صفحه وب شما با عبارت جستجو استفاده می‌کند. از آنجا که توضیحات متا واقعاً به شما در افزایش CTR صفحه وب کمک می‌کند، این راهی عالی برای افزایش رتبه سایت شما در گوگل است.
هنگامی که رتبه بالاتری در گوگل دارید، بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. بازدیدکنندگان بیشتر از فروشگاه شما به معنای مشتریان بالقوه بیشتر است، به این معنی که شما نیز شانس بیشتری برای فروش دارید. از این گذشته این مورد را در نظر بگیرید که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال در گوگل وجود دارد!

مقاله پیشنهادی:  اصول سئو برای تولید محتوای بهینه شده

نحوه نوشتن متا دیسکریپشن به‌صورت اصولی

اکنون که عملکرد و توضیحات لازم درباره این موضوع را متوجه شدید وقت آن است که نحوه نوشتن اصولی متا دیسکریپشن را یاد بگیرید!

متا توضیحات صفحه اصلی

وقتی در حال نوشتن توضیحات متا برای صفحه اصلی خود هستید، باید پیام کلی کسب‌وکار خود را فقط در ۱۶۰ کاراکتر منتقل کنید. این قطعاً یک کار دشوار است، حتی اگر شما یک نویسنده باتجربه باشید! به‌عنوان یک قاعده کلی، همیشه ایده خوبی است که توضیحات متا را تا حد امکان ساده کنید این در حالی است که دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیک بر روی صفحه ارائه می‌دهید! هنگامی که مشتریان احتمالی شما از گوگل استفاده می‌کنند در برخی حتی نمی‌دانند چه می‌خواهند آن‌ها فقط متا توضیحات جذاب شما را می‌بینند و سپس روی پیوند کلیک می‌کنند.

ایجاد متا توضیحات صفحه محصول یا خدمت

بهینه سازی توضیحات متا صفحه محصول/ خدمات/آموزش با توضیحات متا صفحه اصلی کمی متفاوت است. در این مورد باید به مشتریان در مورد مزایایی که در صورت کلیک روی صفحه محصول شما دریافت می‌کنند اطلاع دهید. ایده خوبی است که نکات منحصر به فرد صفحه مورد نظر خود را در توضیحات متا قرار دهید ، زیرا این امر به‌احتمال زیاد باعث جذب مشتریان بالقوه می‌شود.

کلمه کلیدی در توضیحات متا گوگل

توضیحات متا که توسط الگوریتم‌های گوگل مشخص می‌شود متنی که در صفحه شما وجود دارد را نمایش می‌دهد. درحالی‌که توضیحات متا به‌صورت خودکار انتخاب می‌شود اما وظیفه شما به‌عنوان یک کارآفرین تجارت الکترونیک این است که مطمئن شوید فروشگاه شما از دیگران متمایز است! برای این کار توضیحات متای خود را به صورتی ایجاد کنید که بتوانید CTR خود را افزایش داده و آن صفحه را برای یک کلمه کلیدی خاص مورد نظر بهینه کنید.

مقاله پیشنهادی:  وب‌سایت‌های جالب و کاربردی

ابزارهای پیش نمایش توضیحات متا

یک ابزار پیش‌نمایش توضیحات متا به شما امکان می‌دهد قبل از انتشار صفحه، پیوند خود را در SERP ببینید. اگر به دنبال تقویت SEO وب‌سایت خود هستید، این ابزارها ضروری هستند. ابزارهای رایگان مختلفی برای این مورد وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی متادیسکریپشن خود استفاده کنید.

ایجاد توضیحات متا بهینه شده برای موبایل

وقتی یک سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنید، ضروری است که مخاطبان تلفن همراه را نیز در نظر بگیرید. تخمین زده می‌شود که حدود ۶۹ درصد از کل کاربران اینترنت از موبایل برای تحقیقات استفاده می‌کنند و این رقم روزانه افزایش می‌یابد. هنگام نوشتن توضیحات متا باید به صورتی آن را بنویسید که در صفحه نمایش گوشی به‌خوبی دیده شود البته برای این مورد افزونه‌هایی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند بتوانید نمایش توضیحات متای خود را در صفحه نمایش تلفن ببینید مانند افزونه yoast که این ویژگی را دارد.
هنگام ایجاد توضیحات متا برای مخاطبان تلفن همراه، سعی کنید اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های عنوان شما در محدوده ۴۰-۶۰ کاراکتر نگهداری می‌شوند و توضیحات متا شما کمتر از ۹۰ کاراکتر باشد. دلیل این امر این است که تعداد کمتری از کاراکتر در SERP تلفن همراه نمایش داده می‌شود بدیهی است که علت این موضوع کوچک‌تر بودن صفحه نمایش است.

۴ نکته برای بهینه سازی توضیحات متا و CTR

با توجه به این نکات اکنون می‌توانید توضیحات متای سایت خود را بنویسید!

مهم نیست که شما یک متخصص سئو هستید یا تازه‌کار هستید؛ هنگام ایجاد متای توضیحات با رعایت چند نکته می‌توانید بهترین توضیحات را بنویسید. در این بخش ما ۶ نکته برای نوشتن توضیحات را ذکر کرده‌ایم؛ با رعایت این نکات می‌توانید به افزایش CTR سایت کمک کنید.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت آف پیج سئو و آن پیج سئو در چیست؟

به سؤال کاربر پاسخ دهید!

مردم از موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن پاسخ استفاده می‌کنند. مهم نیست که سؤال که آن‌ها می‌پرسند چیست و چقدر معنادار است، اگر بتوانید به سؤال‌های کاربران جواب بدهید شما موفق به جذب کاربر شده‌اید!

توضیحات متای مرتبط با محتوا

هنگام نوشتن توضیحات متا، ضروری است عباراتی را بنویسید که در محتوای شما وجود داشته باشد! اگر کاربر با توجه به متای توضیحات صفحه شما را باز کند و جواب سؤال خود را دریافت نکند به‌سرعت صفحه را ترک کرده که این موضوع تأثیر بسیار بدی بر روی سئو سایت شما دارد.

از CTAها استفاده کنید!

ایده خوبی است که CTA (Call To Action) را در توضیحات متای خود قرار دهید. جملاتی مانند “همین حالا بخرید” یک دستور مستقیم است که ممکن است کاربران شما را تشویق به اقدام و خرید محصول از فروشگاه شما کند!

سخن آخر

نوشتن درست و اصولی متادیسکریپشن تأثیر زیادی در جذب مشتری دارد. اگر شما سایتی اصولی و بهینه داشته باشید و همچنین موارد مربوط به سئو را رعایت کرده باشید زمان جستجو سایت شما برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود اما داشتن یک متادیسکریپشن خوب که به کاربر به‌صورت مختصر بگوید چه مواردی را در این سایت مشاهده می‌کند تأثیر زیادی در جذب مشتری هدفمند دارد همچنین تأثیر زیادی در رشد سئو خواهد داشت! پس متادیسکریپشن را دست کم نگیرید. در این بخش با نحوه نوشتن اصولی متادیسکریپشن آشنا شدید؛ با رعایت این موارد و همچنین همکاری با یک متخصص سئوی ماهر می‌توانید صفحات خود را جزء نتایج برتر نشان دهید. برای مشاوره رایگان با آزانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما، با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *