seo

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

سئو محلی برای تمامی کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۴۶ درصد از کل افرادی که در گوگل به جستجوی موردی می‌پردازند، به دنبال کسب اطلاعات محلی هستند؛ این به معنای آن است که اگر کسب‌وکار شما با توجه ‌به اصول سئو و اصول سئوی محلی بهینه‌سازی نشده باشد، مشتریان بالقوه زیادی را از دست می‌دهد.
در این بخش ما سئو محلی و مواردی که بر آن تأثیر دارند را توضیح خواهیم داد؛ تا انتها همراه ما باشید!

 

سئو محلی چیست؟

برای جمع‌آوری اطلاعات در جستجوی محلی، موتورهای جستجو به سیگنال‌هایی مانند محتوای محلی، صفحات نمایه اجتماعی و پیوندها متکی هستند تا مناسب‌ترین نتایج محلی را در اختیار کاربر قرار دهند. در واقع مشاغل با لوکال سئو می‌توانند از این موارد برای قرار دادن محصولات و خدمات خود در بین مشتریان محلی و مشتریانی که به دنبال آن‌ها هستند استفاده کنند.

نحوه رتبه‌بندی نتایج جستجو توسط گوگل

گوگل از فرایندهای مختلف برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. این فرایندها الگوریتم نامیده می‌شوند. وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید یک الگوریتم فهرست را بررسی می‌کند و لیستی از وب‌سایت‌هایی را که در نتایج ارگانیک با جستجوی شما مطابقت دارند، بازمی‌گرداند. این نتایج بر اساس ارتباط، اهمیت و محبوبیت ارائه شده؛ انتخاب و رتبه بندی می‌شوند.
این الگوریتم به بررسی عوامل مختلف در داخل و خارج از سایت می‌پردازد تا مشخص شود کدام وب‌سایت‌ها چیزی مرتبط با جستجوی شما دارند. همه سایت‌های مربوطه به لیست اضافه می‌شوند و سپس بر اساس الگوریتم رتبه‌بندی می‌شوند. مجدداً با اشاره به عوامل مختلف در محل و خارج از سایت، الگوریتم تعیین می‌کند که کدام سایت‌ها به پرسش جستجوی شما بهترین پاسخ را می‌دهند و آن سایت در بالای نتایج جستجو فهرست می‌کند.

بهبود می‌تواند به شما کمک کند در نتایج جستجوی اولیه قرار بگیرید اما رعایت اصول سئوی محلی علاوه برقرار گرفتن در نتایج به‌صورت ارگانیک باعث می‌شود که افراد در منطقه موردنظر شما به‌راحتی بتوانند شما را پیدا کنند.

چه کسی به سئو محلی یا لوکال سئو نیاز دارد؟

لوکال سئو برای افراد زیر مناسب است:
• هر شغلی با مکان فیزیکی که مشتریان از آن دیدن می‌کنند. (به‌عنوان‌مثال بارها، دفاتر حقوقی و فروشگاه‌های مواد غذایی)
• هر شغلی که به یک منطقه جغرافیایی مشخص خدمات‌رسانی می‌کند (به‌عنوان‌مثال رستوران)
• هر شغلی که به مشتریان خود خدمتی ارائه می‌دهد (به‌عنوان‌مثال لوله‌کش و قفل‌ساز) که به‌عنوان «مشاغل منطقه خدمات» شناخته می‌شوند.
اگر در هر کدام فعالیت دارید پس شما نیاز به سئو محلی دارید!

مقاله پیشنهادی:  اسپم اسکور چیست؟ و چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

نکات اصلی سئو محلی

بهینه‌سازی کسب‌وکار برای گوگل

برای اینکه کسب‌وکار شما در گوگل در جستجوی محلی قرار بگیرد ابتدا باید اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارتان را به همراه آدرس به‌صورت دقیق در گوگل قرار دهید.
مورد مهم دیگر این است که مشتریان را تشویق کنید تا نظرات خود را به‌صورت آنلاین با اطلاعات درست مانند نوشتن درباره محصول یا خدمت و نوشتن شهر و ایالت در ادامه نظر ثبت کنند.
اگر گوگل کسب‌وکار شما را تأیید کند؛ پس از سرچ آدرس شما به همراه اطلاعات در اولین نوار جستجو قرار می‌گیرد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (بازاریابی شبکه های اجتماعی) همراه با فعالیت در سایت، گوگل را از حضور کسب‌وکاری مطمئن و معتبر آگاه می‌سازد. امروزه گوگل محتواهای به اشتراک گذاشته شده در سایر رسانه‌های اجتماعی را به‌خوبی درک می‌کند و می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان یک سیگنال‌های قوی برای سئو و سئوی محلی استفاده کند.

ثبت اطلاعات

در گوگل آدرس، شماره‌تلفن و سایر اطلاعات را به‌درستی ثبت کنید. اگر سایت داشته دارید، به‌عنوان یک صاحب سایت باید کار موتورهای جستجو را راحت کنید؛ برای این کار باید آدرس، شماره‌تلفن و نام کسب‌وکار خود به همراه کد منطقه به‌عنوان یک متن قابل جستجو در سایت قرار دهید.
*یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند این است که یک تصویر شامل اطلاعات را در سایت درج می‌کنند غافل از این که نمی‌دانند خزنده‌های گوگل نمی‌توانند اطلاعاتی مانند آدرس و شماره نوشته شده در تصویر را شناسایی کنند!

بهینه‌سازی دایرکتوری‌ها

بهینه‌سازی و به‌روزرسانی سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک متخصص سئو باید آن را برای سئو محلی رعایت کند. یکی از مهم‌ترین موارد دیگر این است که گوگل اطلاعات سایت شما را بررسی می‌کند تا متوجه شود همه اطلاعات در یک راستا و هدف است یا خیر؟! سایت‌هایی که شامل اطلاعات متنوع از هر موضوع باشند، غلط املایی داشته باشند، اطلاعات را به‌صورت نادرست ثبت کرده باشند در جستجوهای محلی جایگاهی ندارند!

مقاله پیشنهادی:  مفهوم AMP ای‌ام پی چیست و چه تأثیری دارد؟

آنالیز سایت

ممکن است با رعایت موارد اولیه سئو دیگر به سئو فکر نکنید! اما مهم است بدانید که سئو یک امر مداوم است که باید همیشه رعایت شود و نباید هیچ‌گاه توقفی داشته باشد. برای این مورد، موارد زیر را در نظر بگیرید:
• Google My Business Audit – Google My Business شما چگونه در SERPها ظاهر می‌شود؟ آیا اطلاعات دقیق است؟
• Google Search Console Audit: آیا سایت شما توسط خزنده‌ها قابل خزش است؟ آیا خطایی دارد که مانع نمایه‌سازی شود؟
• ممیزی سئو روی صفحه: آیا سایت شما همه عناصر سئو داخلی را که به رتبه‌بندی کمک می‌کند، در خود جای‌داده است؟
• تجزیه‌وتحلیل رقبا: آیا اطلاعات سایت شما با اطلاعات سایت رقبا در یک راستا است؟ آیا شکاف‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کنید؟ از نظر پیوندهای ورودی، محتوا، طراحی و موقعیت‌یابی مطابقت دارید؟

عملکرد وب‌سایت شما چقدر خوب است؟

بهبود ساختار پیوندهای داخلی سایت

هرچند پیوندهای خارجی بسیار مناسب و مهم باشند اما تنظیم صحیح ساختار پیوندهای داخلی تأثیر زیادی در بهبود رتبه سئو سایت دارد. سؤالی که پیش می‌آید این است چرا پیوند داخلی اهمیت دارد؟ زیرا:

  • از ناوبری وب‌سایت پشتیبانی می‌کند!
  • به معماری اطلاعات و سلسله‌مراتب وب‌سایت کمک می‌کند!
  • قدرت صفحه و قدرت رتبه‌بندی را بین صفحات توزیع می‌کند!

بهینه‌سازی محتوا

زمان انتشار محتوا، URL و توضیحات متا را به‌صورت مناسب انتخاب کنید و همچنین دقت داشته باشید که تصاویر نیز بایستی بهینه‌سازی شوند. زمانی که بحث انتشار محتوای جدید می‌شود باید به این دید به موضوع نگاه کرد که شما یک صفحه جدید باهدف ارائه محصول یا خدمت به‌صورت دقیق‌تر به مشتریان و بازار هدف خود می‌پردازید؛ این یعنی چه؟ یعنی استفاده صحیح از کلمات کلیدی و انتخاب صحیح موضوع می‌تواند شما را در رساندن به اهدافتان چندین قدم جلو بیندازد و به شما این فرصت را بدهد که در نتایج جستجو سریع‌تر ظاهر شوید.
زمان نوشتن محتوا به این موارد توجه داشته باشید:
• استفاده از کلمات کلیدی در متن محتوا
• استفاده از کلمات کلیدی در URL
• انتخاب عناوین مرتبط
• نوشتن توضیحات متا

اضافه‌کردن آدرس شعبات دیگر

اگر کسب‌وکار شما چندین شعبه و موقعیت مکانی دارد تمامی این موارد را ثبت کنید. ثبت آدرس‌ها، شماره‌تلفن؛ ساعت فروشگاه، توضیحات منحصربه‌فرد درباره فروشگاه، اطلاعات پارکینگ و… می‌تواند به مشتریان کمک زیادی کند و تجربه کاربری خوبی را ایجاد کند؛ موردی که گوگل دقیقاً به دنبال آن است!

مقاله پیشنهادی:  هاست چیست؟

نوشتن محتوای محلی

روزبه‌روز گوگل هوشمندتر می‌شود! این به این معنی است که گوگل به زبان انسان نزدیک‌تر شده و مواردی که مربوط به هوش انسانی است را بهتر درک می‌کند. تهیه محتواهای محلی می‌تواند تأثیر زیادی در لوکال سئو نیز داشته باشد. محتوای محلی چیست؟ با تبلیغات مخصوص، ارائه مطالب آموزشی، اخبار و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار و منطقه خودتان می‌توانید به این هدف برسید.
به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک شرکت جدید محلی هستید و سعی می‌کنید نیروهای انسانی جدیدی را در منطقه جذب کنید، یک منبع مفید ایجاد کنید تا ابتدا افراد با مشاغل موجود آشنا شوند سپس یک نقشه از مسیر کسب‌وکارتان و تأثیری که در آن منطقه دارد به کاربر نشان دهید؛ این موارد می‌تواند به سئوی محلی و جذب نیروی موردنظر کمک کند.

واکنش‌گرا بودن سایت

اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما با تلفن همراه سازگار است. ۶۱٪ از کل جستجوهای گوگل در تلفن همراه انجام می‌شود! یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که افراد وارد سایت شما شده و از آن بازدید می‌کنند، جستجوی نظرات، یافتن مسیرهایی برای مکان شما و جستجوی اطلاعات تماس است. در واقع، جستجوهای «در نزدیکی من» در تلفن همراه از سال ۲۰۱۷ توانست ۲۵۰ درصد افزایش داشته باشد!

بک‌لینک سازی قوی

بک‌لینک‌ها فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای تقویت سئو محلی هستند. هر لینک ورودی به گوگل می‌گوید که شما یک شرکت قانونی هستید و پیوندهای ورودی نیز می‌توانند قدرت دامنه شما را افزایش دهند.

سخن آخر

در این بخش به بررسی سئو محلی و اهمیت آن در منطقه و جذب مشتری هدف پرداخته شد. سئو دارای نکات ظریف و زیادی است که به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را در کسب‌وکار خود در فضای مجازی داشته باشید،

مجموعه ما در شیراز مستقر است و با کلمه ی کلیدی آژانس دیجیتال مارکتینگ در شیراز، سئوی محلی را انجام داده ایم که میتوانید با جستجوی این عبارت اطلاعات ما را مشاهده کنید. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما میتوانیم در این زمینه کمک زیادی به شما کنیم.

2 دیدگاه دربارهٔ «سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟»

  1. ممنون از مقاله خوبتون. واقعا مشاغلی مثل کار خود من که فروشگاهی هست خیلی به لوکال سئو نیاز داره…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *