What is a host?

هاست چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هاست چیست؟

برای بسترسازی سایت خود در فضای مجازی نیازمند به یک فضای مناسب هستید. این فضا باید شرایط لازم برای بارگذاری وب‌سایت را داشته باشد. هاست که به زبان ساده میزبان وب‌سایت تعریف می‌شود و خود بخشی از سرور می‌باشد. یک سرور برای اینکه بخواهد هاست را حمایت کند باید دارای شرایط مختلفی از جمله: اینترنت پرسرعت، سیستم همیشه روشن و … باشد. سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود. درواقع هر قسمت از سرور به‌عنوان یک هاست از وب سایت شما پس از طراحی سایت میزبانی می‌کند.

انواع هاست را بشناسیم

انواع هاست

به‌منظور خرید هاست از قبل باید با انواع هاست آشنایی داشته باشید. هاست‌ها در انواع مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که هر یک خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. توجه کنید که مقدار هزینه و نوع نیازی که دارید مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در انتخاب هاست هستند.

هاست اشتراکیهاست اشتراکی

شرکت‌های ارائه دهنده‌ی هاست بعضاً سرور‌هایی با فضا‌های اشتراکی ارائه می‌دهند. سرورها معمولاً در حجم‌های بزرگی در دسترس هستند که گاهاً استفاده از همه‌ی منابع سرور برای یک سایت اصلاً نیاز نبوده و شما می‌توانید تنها با استفاده از چند درصد از منابع یک سرور نیازهای خود را برطرف نمایید. این فضاها به‌صورت اشتراکی میان تعداد زیادی از کاربران تقسیم می‌شوند. از مزایای این نوع هاست قیمت مقرون به‌صرفه‌‌ی آن‌ها است. اگرچه هاست اشتراکی می‌تواند معایب زیادی برای ما به همراه داشته باشد، اما انتخاب هاست اشتراکی برای کسانی که به‌تازگی سایت اینترنتی خود را راه اندازی نموده‌‌اند و هنوز اطلاعات و داده‌های سایت آن‌ها حجم زیادی ندارد، مناسب است. از جمله معایب هاست اشتراکی کاهش سرعت آن است. باید دقت داشته باشید در صورتی که شما یک وب‌سایت پر بازدید دارید استفاده از هاست اشتراکی باعث ایجاد ترافیک قابل توجهی شده و سایرین با افت سرعت روبرو می‌شوند. همچنین اگر یکی از سایت‌های موجود در هاست مشترک با شما دچار مشکل امنیت پایین باشد و در معرض خطر قرار بگیرد، ممکن است شما و سایر سایت‌ها نیز با این خطر روبرو شوید.

مقاله پیشنهادی:  راهنمای جامع طراحی سایت برای بانک ها و موسسات مالی

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی

این نوع از هاست دارای بالاترین سطح کیفیت و خدمات در بین هاست‌های دیگر است. در این نوع هاست شما یک سرور را به‌صورت انحصاری و کامل مالک می‌شوید و استفاده از آن تنها محدود به خود شما خواهد بود. هرچند که استفاده از هاست اختصاصی نیاز به هزینه‌های بسیار زیادی دارد. اما انتخاب این نوع هاست مزیت‌های عمده‌ای نیز برای شما به دنبال خواهد داشت. در هاست اختصاصی شما هرگز دغدغه‌ی کاهش سرعت سایت خود را نخواهید داشت. همچنین امنیت این سرورها نیز دقیقاً به امنیت سایت خود شما برمی‌گردد و هیچ ارتباطی به سایر سایت‌ها نخواهد داشت. در نهایت برای سایت‌های سنگینی که روزانه بازدیدهای زیادی دارند، هاست اختصاصی می‌تواند بهترین گزینه باشد.

هاست VPS

هاست VPS

هاست VPS یا همان نیمه اختصاصی از انواع دیگر هاست اختصاصی است که به آن‌هاست سرور مجازی هم گفته می‌شود. در هاست اختصاصی تمام فضای سرور تنها متعلق به شما می‌باشد. در هاست اشتراکی هم شما فضای اختصاصی مخصوص به خود را در سرور ندارید و همه چیز مشترک است. اما در هاست VPS سرور با استفاده از نرم‌افزارهایی به چند هاست مختلف اختصاص داده می‌شود. که هر کاربر تنها می‌تواند از فضای اختصاص یافته به خودش استفاده نماید. در این نوع هاست می‌توانید برخی معایب هاست اشتراکی مانند کم شدن سرعت به دلیل پربازدید بودن سایر سایت‌های مشترک را حذف نمایید. استفاده از این نوع هاست از این رو متداول شده است که قیمت آن نسبت به هاست اختصاصی پایین‌تر است و برخی از ویژگی‌های این نوع هاست را نیز به همراه دارد. قیمت هاست نیمه اختصاصی به میزان حجم و شرایط خود شما بستگی خواهد داشت. هرچند که قیمت آن از هاست اشتراکی بالاتر می‌باشد.

هاست ابری

هاست ابری

کلیت این نوع هاست شباهت‌ زیادی به هاست مجازی یا VPS دارد. برای درک بهتر این سایت بایستی با مفهوم شبکه بودن سرورهای هاست و فضای ابری آشنایی داشته باشید. در این هاست، سرورهای به‌صورت شبکه با یکدیگر ارتباط دارند. تصور کنید چندین سرور که خدمات هاست مجازی یا اشتراکی ارائه می‌نمایند، در یک شبکه به هم متصل باشند. در آن واحد ممکن است در یکی از این سرورها یکی از سایت‌ها بازدید زیادی داشته باشد که باعث می‌شود فضای سرور اشتراکی برای استفاده‌ی بقیه کاهش یابد. در همین لحظه اما در سایر سرورها چنین مشکلی نیست. با استفاده از هاست ابری شما در همه‌ی این سرورها خدمات دریافت خواهید کرد.
استفاده از هاست ابری باعث می‌شود که در هر شرایطی با کمبود ترافیک روبرو نشده و بتوانید با سرعت بالا از امکانات آن استفاده کنید. البته از جمله معایب این نوع هاست‌ها می‌توان به پراکنده بودن اطلاعات و داده‌ها در سرورهای مختلف و ایجاد مشکلاتی در پشتیبان‌گیری از اطلاعات اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات نوتیفیکیشن (Notification Marketing) چیست؟

چه هاستی تهیه کنیم؟

توجه کنید که یک هاست مناسب باید همیشه در دسترس باشد. در خرید هاست به‌کارگیری مدرن‌ترین و قدرتمندترین ابزارها و سخت‌افزارها به‌منظور پیکربندی سرور اهمیت زیادی دارد. امروزه پردازنده‌ها و سخت افزارهای قدرتمند سرور موجود در بازار قادر خواهند بود برای مدت طولانی و بی‌وقفه، جوابگوی نیاز شما باشند. علاوه‌بر این، جهت داشتن بهترین هاست، ارائه کنترل¬پنل‌هایی با امنیت بالا و ساده اهمیت به سزایی دارد، همچنین به زیرساختی مناسب که بالاترین سطح Up-time را ارائه دهد نیاز خواهید داشت. ابزارهای مؤثر دیگری نیز هستند که بر روی عملکرد وب‌سایت‌ها تأثیرگذار هستند و به کمک آ‌ن‌ها و با جداسازی لایه سخت افزار از نرم افزار، تأثیر اختلالات سخت افزاری بر روی عملکرد وب‌سایت‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. بدین شکل، با بهره‌گیری از این دسته تکنولوژی‌ها می‌توان زمان قطع شدن وب‌سایت‌ها را تا کمترین حد کاهش داد. علاوه‌بر موارد ذکر شده برخی دیگر از فاکتورها مانند: ایجاد سرعت بالای وب‌سایت، امنیت در مقابل ویروس‌ها و سایر امکانات جانبی جهت راه‌اندازی سایت نیز باید در نظر گرفته شود. دیگر نکته مهم در انتخاب هاست مناسب، ارائه سرویس‌های متناسب با نیاز شماست. وب‌سایت شما قطعاً به ویژگی‌های مختلفی نیازمند است و این ویژگی‌ها می‌توانند نقش مهمی در انتخاب هاست شما داشته باشند. برای مثال می‌توان از نوع زبان برنامه نویسی و سیستم عامل سرور شما در این بخش نام برد. بهتر است که با ایجاد یک لینک بین تیم طراحی سایت خود و تیم سرور و هاست از کلیه نیاز‌های تعیین شده توسط تیم طراحی سایت، آگاهی پیدا کنید. بنابراین هاست و سروری خواهید داشت که به‌خوبی از سایت شما پشتیبانی خواهد کرد. شاید مهم‌ترین نکته در خرید هاست از یک شرکت، ارائه خدمات پشتیبانی و پس از فروش مناسب و احترام به مشتریان باشد. پاسخ سریع و صحیح به سؤالات و مشکلات مشتریان به‌صورت شبانه روزی به روش‌های مختلف مانند تلفن، گفتگوی آنلاین، تیکت و… یکی از اساسی‌ترین فاکتورها جهت انتخاب سرویس‌دهنده هاست است. در کل می‌توان گفت که مهم‌ترین عوامل در خرید هاست به‌صورت تیتروار موارد زیر هستند:
۱- پشتیبانی مطمئن و مداوم توسط ارائه کننده
۲- سرعت و کیفیت هاست
۳- زمان بالا ماندن هاست یا Up-time
۴- داشتن قابلیت ارتقاء

مقاله پیشنهادی:  تاثیر طراحی سایت مدرن بر عملکرد سازمان‌ها

کلام آخر

در این مقاله سعی بر آن بود که اطلاعات مفید و کاملی در اختیار شما گذاشته شود تا در انتخاب‌هاست مورد نظر با دانش کافی عمل کنید. در پایان به‌صورت خلاصه به جمع بندی اطلاعات ارائه شده می‌پردازیم.
• حتماً با دانستن نیاز‌های سایت خود دست به انتخاب نوع هاست بزنید.
• اگر سایتی کوچک و کسب‌وکاری نوپا دارید به‌صرفه‌ترین نوع هاست، نوع اشتراکی آن است.
• اگر سایتی دارید که به منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی نیاز دارند سرور مجازی تهیه کنید.
• اگر منابع زیادی در اختیار شماست و سایت‌هایی پرترافیک دارید، سرور اختصاصی تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *