بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)، پیوند دوباره

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

 

اگر بخواهیم به زبانی ساده بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را تعریف کنیم باید بگوییم که این نوع بازاریابی به معنای بکارگیری پلتفرم‌های مختلف اجتماعی برای ارتباط گرفتن با مخاطبان هدف، معرفی برند، افزایش تعامل با مخاطبان، انتشار محتوا و … است. امروزه پر مخاطب‌ترین و پر کاربردترین پلتفرم‌های اجتماعی مورد استفاده شامل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و پینترست هستند.
با ورود اینترنت به دنیای سنتی و مورد استقبال و پرمخاطب شدن آن با ورود شبکه‌های اجتماعی به همراه پتانسیل‌های بالایی که داشت، فرصتی ایجاد شد تا پیوند از بین رفته و فاصله میان کسب‌وکارها و مشتریان به قوای خود بازگردد و صاحبان کسب‌وکار بار دیگر بتوانند از نظرات، انتقادات، اعتراضات مشتریان خود باخبر شوند و آن‌ها را برای هر چه بهتر شدن کسب‌وکار خود بکار گیرند. حضور شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها اجازه داد تا با کمترین هزینه و کمترین حالت تهاجمی خود را معرفی کنند و رویدادهای تعاملی با مخاطبان خود رقم بزنند. تاکنون محدودیت‌های جغرافیایی، تفاوت‌های قومی و … نتوانسته‌اند بر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی تاثیری بگذارند و این پلتفرم‌ها یک خرد اقلیم صمیمانه برای مردم سراسر دنیا فراهم کردند و به طور باورنکردنی در زندگی امروز همه ما نفوذ کرده‌اند.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، آری؟! خیر؟!

 

بازاریابی اجتماعی.ithoma

 

«بیش از سه میلیارد نفر در سرتاسر جهان به صورت ماهانه ساعت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.» همین گزاره کافی است تا شما بتوانید دلیل حضور کسب‌وکار خود در این پلتفرم‌ها و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را درک کنید. کسب‌وکار شما با حضور در سوشال مدیاها می‌تواند با طیف وسیعی از مخاطبان هدف خود ارتباط و تعامل دوطرفه برقرار کند و توجه خود را در یک ارتباط واقعی با آن‌ها نشان دهد. این پلتفرم‌های می‌تواند صندوق پیشنهادات و انتقادات کسب‌وکار شما باشد. همچنین با انتشار محتوای هدفمند و مفید در آن می‌توانید اهمیت و ارزشمندی مخاطبان موجود را به آن‌ها نشان دهید و همچنین مخاطبان جدیدی را به این واسطه جذب کنید. البته باید بگوییم که اگر هدف شما از حضور در شبکه‌های اجتماعی فقط گرفتن لایک و کامنت و بازخوردهای اینچنینی باشد، مخاطبان همیشه باهوش این را درک خواهند کرد و چندان کمکی به بازاریابی هدفمند برای کسب‌وکار شما نخواهد کرد و در مواردی برای شهرت و نام شما نیز برعکس عمل خواهد کرد. در ادامه چندین دلیل محکم برای فعالیت و بازاریابی در این فضا به شما ارائه خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی عملگرا چیست؟

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، چندین گزینه روی میز است! (انتخاب بین خوب، بهتر و بهترین)

حضور چندین پلتفرم فعال شبکه اجتماعی این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا با توجه به اهداف تجاری، ماهیت کسب‌وکار و برند خود و همچنین بازار بالقوه هر شبکه اجتماعی بتوانند بهترین بازار فعالیت خود را انتخاب کنند و به فعالیت در آن بپردازند. برای مثال اکثر کسب‌وکارهای موجود در لینکدین به هدف بازاریابی B2B در این پلتفرم به فعالیت می‌پردازند.

 

می‌توانید با مخاطبان خود دوست باشید در بازاریابی سوشال مدیا

شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند تا بتوانند به اطلاعات کاربران خود از جمله پست‌ها، استوری‌ها و … دسترسی داشته باشند و بدین طریق آن‌ها را به صورت عمیق رفتارشناسی کنند. بر مبنای این رفتارشناسی عمیق می‌توان بر اساس نیاز مشتریان و همچنین علایق آن‌ها محتواهای متعددی را منتشر کرد و بیش از پیش حس خوب تعلق خاطر و صمیمیت را به آن‌ها القا کرد. همچنین قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا ارتباطی دو طرفه با مخاطبان خود برقرار کنید، پاسخگوی سوالات آن‌ها باشید، به نظرات آن‌ها واکنش نشان دهید و برای انتقادات آن‌ها جواب‌ها یا اقداماتی قانع‌کننده در نظر بگیرید.
حتی شما می‌توانید از روش‌های خلاقانه‌تری برای صمیمی و نزدیک‌تر شدن به مخاطبان خود استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید چیزهایی که پشت این قاب دیجیتالی و در شرکت شما اتفاق می‌افتد را به تصویر بکشید و بیش از پیش اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. شما می‌توانید با به اشتراک گذاری پشت صحنه‌هایی از بسته‌بندی، فعالیت‌های روزمره و … کنجکاوی مخاطبان خود را برطرف کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی فرصتی را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌کند تا بتوانند به اطلاعات کاربران خود از جمله پست‌ها، استوری‌ها و ... دسترسی داشته باشند و بدین طریق آن‌ها را به صورت عمیق رفتارشناسی کنند. بر مبنای این رفتارشناسی عمیق می‌توان بر اساس نیاز مشتریان و همچنین علایق آن‌ها محتواهای متعددی را منتشر کرد و بیش از پیش حس خوب تعلق خاطر و صمیمیت را به آن‌ها القا کرد. همچنین قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا ارتباطی دو طرفه با مخاطبان خود برقرار کنید، پاسخگوی سوالات آن‌ها باشید، به نظرات آن‌ها واکنش نشان دهید و برای انتقادات آن‌ها جواب‌ها یا اقداماتی قانع‌کننده در نظر بگیرید. حتی شما می‌توانید از روش‌های خلاقانه‌تری برای صمیمی و نزدیک‌تر شدن به مخاطبان خود استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید چیزهایی که پشت این قاب دیجیتالی و در شرکت شما اتفاق می‌افتد را به تصویر بکشید و بیش از پیش اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. شما می‌توانید با به اشتراک گذاری پشت صحنه‌هایی از بسته‌بندی، فعالیت‌های روزمره و ... کنجکاوی مخاطبان خود را برطرف کنید.

 

صندوق پیشنهادات و انتقادات هم برای شما و هم برای مشتریان!

هر کسب‌وکاری برای رسیدن به موفقیت با مخاطبان، نظرات، پیشنهادات و انتقادات آن‌ها را بداند و چند باره مورد بررسی قرار دهد. در حالت عادی دستیابی به نظرات و پیشنهادات مخاطبان فرایندی زمان‌بر خواهد بود اما در شبکه‌های اجتماعی این فرایند به طور خودجوش اتفاق می‌افتد و نیازی به صرف هزینه یا بازه زمانی نیست. شما می‌توانید با استفاده از نظرات کاربران، به تقویت نقاط قوت خود و برطرف‌سازی نقاط ضعف بپردازید و بیش از پیش تعامل خود با مخاطب را بالا ببرید.

مقاله پیشنهادی:  مشاور دیجیتال مارکتینگ

از سوی دیگر بسیاری از مخاطبان برای رسیدن به مرحله تصمیم‌گیری و خرید، به دنبال نظرات و نقدهای دیگر مشتریان هستند و نسبت به معرفی و تعریف‌های شما از محصول/خدمات اعتبار بیشتری برای آن قائل می‌شوند. یکی از پلتفرم‌های فعال در این عرصه یوتیوب است. کاربران این شبکه اجتماعی محصولات مختلف را تست می‌کنند و نظرات واقعی خود را برای دیگران شرح می‌دهند.

 

هر مخاطب، سفیر بازاریابی کسب‌وکار شماست!

در صورتی که بتوانید مطالبی جذاب، مفید، مرتبط با کسب‌وکار خود و متناسب با نیاز مخاطبان خود ارائه کنید، به این واسطه آن‌ها را به طرفداران پروپا قرص محتواهای خود تبدیل کرده‌اید. آن‌ها سفیر تبلیغاتی شما در میان دوستان و آشنایان خود خواهند شد و با به اشتراک‌گذاری محتواهای شما، شانس جذب مخاطب بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند. باید بدانید که این نوع بازاریابی تاثیر بیشتری نسبت به بازاریابی مستقیم شما دارد چراکه افراد به مشتریان شما و تجارب آن‌ها بیشتر از تعریف و تمجیدهای شما اعتماد دارند.

 

از محدودیت‌های جغرافیایی سبقت بگیرید!

با توجه به فعالیت طیف عظیمی از مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی، این فرصت برای صاحبان کسب‌وکار فراهم است که با مخاطبانی خارج از مرز جغرافیایی خود ارتباط بگیرند و خود را به آن‌ها معرفی کنند و فرصت‌های تجارت با خارج از مرزها را برای خود فراهم کنند.

 

 

آنالیزور کسب‌وکار خود و رقبا باشید!

شبکه‌های اجتماعی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید بازخورد کمپین‌های تبلیغاتی و محتواهای خود، میزان رضایت و اشتیاق مخاطبان، نرخ افزایش یا کاهش مخاطبان و … را به راحتی ببینید و به تحلیل فعالیت‌های صورت گرفته بپردازید. این آنالیز به شما کمک می‌کند بر نقاط قوت متمرکز شوید و سرمایه بیشتری به آن‌ها اختصاص دهید و همچنین به برطرف‌سازی نقاط ضعف خود بپردازید.
یکی از کارترین و بهترین قابلیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما می‌گذارند، قابلیت آنالیز رقباست. شما در این فضا دسترسی مستقیمی به نظرسنجی‌ها، کمپین‌ها، نظرات و انتقادات و پیشنهادات مخاطبان رقبا، آزمون و خطاهای آن‌ها و … داشته باشید و با بهره‌گیری از این موارد به بهبود هر چه بیشتر و سریع‌تر خود بپردازید و به این واسطه از رقبای قدر خود نیز سبقت بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  مهندسی فروش چیست و چه کاربردی دارد؟

 

دنیا با شبکه‌های اجتماعی کوچیکه!

شبکه‌های اجتماعی این اجازه را به شما می‌دهند تا روزانه در کوتاه‌ترین زمان کل دنیا را بگردید و از تمامی ترندهای روز و به‌روز‌ترین اطلاعات باخبر شوید و از آن‌ها برای پیشرفت و پیشبرد کسب‌وکار خود کمک بگیرید.

 

مخاطبان خود را روانه سایت کنید

شما می‌توانید با بازاریابی محتوایی هدفمند شبکه های اجتماعی و صحیح و همچنین بکارگیری سایر قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی مخاطبانی را جذب کنید و در ادامه این ترافیک را به سمت سایت کاری خود هدایت کنید و نرخ مشارکت سایت خود را چند برابر کنید و در نهایت فروش و درآمد بیشتری داشته باشید. بک‌لینک‌هایی که ما از شبکه‌های اجتماعی می‌گیریم کاملا طبیعی و معتبر هستند و می‌توانند در سئو سایت ما نیز تاثیر بسزایی داشته باشند.

 

 

هزینه‌ها را پایین بیاورید

شبکه‌های اجتماعی بر خلاف سایت‌ها نیازی به تهیه هاست، دامنه و سایر هزینه‌ها و همچنین بازه زمانی برای راه‌اندازی ندارند. شبکه‌های اجتماعی عرصه‌های رایگان و سریعی هستند که به شما اجازه این را می‌دهند که با صرف کمترین هزینه‌ها به تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی بپردازید.

 

کانال‌های مستقیم فروش

شبکه‌های اجتماعی فقط نقش فضای ارتباطی میان مخاطبان و سایت شما را ندارند بلکه خود به تنهایی می‌توانند کانال مستقیمی برای فروش محصولات یا ارائه خدمات شما باشند.

در پایان امیدوارم توانسته باشیم به طور کامل شما را قانع کنیم که شبکه‌های اجتماعی کانال مناسبی برای بازاریابی کسب‌وکار شما هستند و مزایای بسیاری برای تجارت شما دارند.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «چرا به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیازمندیم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *