ithoma

انواع روش‌های جذب مشتری در اینستاگرام

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

چگونه مشتریان بیش‌تری را در اینستاگرام جذب کنیم؟!

اینستاگرام، در وهله اول تنها پلتفرمی برای ایجاد ارتباطات از طریق به اشتراک‌گذاری عکس بود اما ایده راه‌اندازی این پلتفرم به‌قدری قوی بود که در طی تنها دو ماه یک میلیون فالوور جذب کرده بود. در واقع بعد از موفقیت فیسبوک در سال ۲۰۱۲، اینستاگرام اولین پلتفرم قدرتمندی بود که ظهور کرد. تعداد کاربران این پلتفرم روز به روز نیز در حال افزایش است. رشد کاربران آن از ابتدا تا به سال ۲۰۱۸ که به یک میلیارد رسید شاهدی بر این موضوع است. پس از پیشرفت بی‌سابقه این پلتفرم، صاحبان کسب‌وکار بر آن شدند تا از آن به‌عنوان فضایی برای بازاریابی دیجیتال خود بهره ببرند. این ایده به‌خوبی جواب داد و امروزه بیش از ۲۵ میلیون اکانت کاری در اینستاگرام موجود است. در این میان ۹۰ درصد از ۱۰۰ برند برتر جهانی نیز دارای صفحه و اکانت موفق اینستاگرامی هستند. علاوه بر این‌ها بیش از ۱/۱ میلیون کاربر ماهانه و میانگین استفاده روزانه به اندازه ۸ دقیقه و بیش از ۵۰۰ میلیون استوری، ارقام درشتی هستند که می‌تواند دلیل منطقی برای فعالیت در این پلتفرم باشد.
در میان این اعداد و ارقامی که مطرح شد، ۸۱ درصد از کاربران اینستاگرام از این پلتفرم استفاده می‌کنند تا بتوانند بهترین خدمات و محصولات را پیدا کنند. از میان این ۸۱ درصد، ۵۰ درصد به دنبال بررسی محصول، آشنایی بیشتر با برند مورد نظر، خدمات دیگر برند و … به وبسایت آن برند سر می‌زنند تا بتوانند خرید مطمئن‌تری داشته باشند. بنابراین با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص اینستاگرام نه تنها می‌توانید کسب‌وکار خود را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید و برند خود را به آن‌ها معرفی کرده و آن‌ها را به هوادار و دنبال کننده خود تبدیل کنید؛ بلکه می‌توانید درصدی از آن‌ها را به مشتریان پروپاقرص خود تبدیل کنید و فروش و سودآوری بهتری داشته باشید.
اینستاگرام، پلتفرمی کارا برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه های اجتماعی شماست و اگر بتوانید برنامه‌ای استراتژیک برای بهره‌گیری از قابلیت‌های اینستاگرام داشته باشید به‌راحتی می‌توانید این شبکه ارتباط بصری را به شبکه تبلیغات بصری و هویت‌ساز برند خود تبدیل کنید.
با توجه به اینکه افراد مختلفی از سراسر جهان، با رنگ و زبان و فرهنگ‌ها و علایق متفاوتی در این فضا حضور دارند، می‌توانید ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کرده و برند خود را هرچه بهتر به آن‌ها معرفی کنید. حتی می‌توانید از این ارتباطات کمک بگیرید و از نظرات، انتقادات، پیشنهاد‌ها و نیازهای آن‌ها مطلع شوید و بهترین راه‌حل‌ها و پاسخ‌ها را به آن‌ها ارائه دهید. اهداف تجاری شما دور نیستند اگر بتوانید کسب‌وکار خود را بر اساس جذب، راحتی و نیاز مشتریان خود سازمان‌دهی کنید.
بنابراین سؤال اینجا است ک چطور می‌توانیم به بهترین نحو از اینستاگرام و قابلیت‌های آن استفاده ببریم و جذب مخاطب و مشتری بیشتری داشته باشیم؟! با ما همراه باشید تا به‌طور کامل به این سؤال پاسخ دهیم.

مقدمات سفر به «افزایش فالوور» را آماده کنید!

پیش از آنکه هر چیزی راجع به افزایش فالوورها و تبدیل آن‌ها به مشتری و در نهایت افزایش فروش بگوییم، بگذارید یک مسئله را برای شما روشن کنیم.
* هیچ‌کدام از روش‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، نمی‌توانند تأثیری داشته باشند اگر شما محتواهایی جذاب و مرتبط با زمینه کاری خود منتشر نکنید؛ و اگر به‌طور منظم و با برنامه محتواهای خود را برای تعامل و جذب افراد به اشتراک نگذارید.
اگر در انجام این دو سهل‌انگاری کنید، در نهایت با یک پیج سوت‌وکور روبرو هستید که کاملاً فراموش شده یا مخاطبان به‌ندرت با آن تعامل دارند. پس پیش از هر چیز دیگری با توجه به اهداف سازمانی، برنامه‌ کاری منظمی برای فعالیت و محتواهای خود ایجاد کنید تا به بهترین نحو قدم در این راه گذاشته باشید. حالا که با پیش‌زمینه روند افزایش جذب مشتری آشنا شدید، بهتر است به‌سرعت به سراغ باقی راهکارها برویم. هر یک دقیقه که بگذرد، صدها فالور از رقبایتان عقب افتاده‌اید.

چگونه تقویم محتوایی داشته باشیم؟

راهکارها و میانبرها

اکانت بیزنس برای بیزنس شما

اولین قدم برای شروع روند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص در اینستاگرام، داشتن اکانت است. این کانت باید بیزنس باشد تا فضایی فروشگاهی برای فروش یا ارائه خدمات یا محصولات خود داشته باشید. امروزه اکانت‌های تجاری اینستاگرام نقطه عطفی در فروش و مراجعه مخاطبان به سایت شما هستند.

مقاله پیشنهادی:  افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت با پنج ترفند جادویی کامنت مارکتینگ

بهینه‌سازی اکانت بیزنس

اکانت و پیج بیزنسی که در مرحله پیش گفتیم، باید کاملاً معرف شما و کسب و کار شما باشد. بنابراین پروفایل شما در واقع عکس پروفایل، بیوگرافی و قالب پیج شما باید معرف شما باشد. پروفایل شما باید کاملاً با کسب‌وکار شما و زمینه کاریتان مطابقت داشته باشد و معرف برند و حوزه کاری شما باشد. عکس پروفایل شما می‌تواند نام تجاری و یا لوگوی شما باشد که بیش‌ترین ارتباط را با کسب‌وکار شما دارد. همچنین نوشتن بیوگرافی شما بسیار بااهمیت است. شما باید بتوانید شرحی واضح و مختصری در ۱۵۰ کاراکتر بنویسید. در واقع بیوگرافی باید بتواند در کوتاه زمان بگوید شما که هستید؟ چه می‌کنید؟ چه ارزش و خدمات ویژه‌ای را به مشتری ارائه خواهید کرد؟ راه‌های ارتباطی شما چیست؟ اگر کار شما قدمتی دارد، از چه سالی شروع به کار کرده‌اید؟ تا بتوانید او را برای دیدن باقی محتواهای خود جذب کنید.
* یکی از مؤثرترین اقداماتی که باید انجام دهید، قرار دادن لینک (URL) سایت کاری در بیو اینستاگرام است. با این کار علاوه بر معرفی هر چه بیشتر خود و اعتباربخشی به کسب و کار خود، تعدادی از مشتریان را به سایت خود ارجاع داده و علاوه بر فروش در اینستاگرام، فروش سایت خود را نیز افزایش خواهید داد.

تولید محتوا

از آنجا که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایه به اشتراک گذاری پست‌های تصویری است و یک تصویر می‌تواند در کسری از ثانیه مفاهیم فراوانی را به شما منتقل کند؛ اینستاگرام فرصتی بصری برای به اشتراک گذاری عکس‌های باکیفیت محصولات و یا عکس‌های مرتبط با حوزه کاریتان به شما می‌دهد تا بدین وسیله مخاطبان را به محصول یا خدمات خود جذب کنید. پس از جذب مشتری از طریق داده‌های بصری وقت آن رسیده است که محتوای مرتبط و مناسب و درخور سلیقه مشتری را به او ارائه کنید.
البته ناگفته نماند که تنها نشان دادن و معرفی محصولات کافی نیست و شما باید در بین معرفی‌های خود، مطالبی ارائه کنید که چیزی را به مخاطب بیفزاید یا آموز بدهد که با حوزه کاری شما مرتبط است. در این صورت می‌توانید با حل مشکلات مخاطبان بیشتر آن‌ها را به‌سوی برند خود جلب کنید.
* این دو مرحله ذکر شده نشانگر ماهر و حرفه‌ای بودن، خلاقیت و اعتبار شما و ارزشی است که برای مشتری قائل می‌شوید.

علاوه بر پست‌های اینستاگرامی، شما می‌توانید به تولید محتوا برای استوری‌های خود نیز بپردازید. استوری‌ها از همان قابلیت‌های اینستاگرام هستند که از نان شب هم واجب‌ترند. اگر شما بتوانید استوری‌های مرتبط و جالبی به‌طور مداوم بارگذاری کنید، نشان دهنده حضور و فعالیت منظم شماست و به اعتبار شما می‌افزاید. شما می‌توانید از طریق محتواهای جذاب و خلاقانه، برند خود را معرفی و تبلیغ کنید؛ از مشتری تقاضای تعامل کنید؛ به معرفی محصولات یا خدمات خود بپردازید؛ به معرفی ارزش‌های افزوده پس از استفاده از محصول یا خدمات خود بپردازید؛ مسابقات و کارهای هیجان انگیز و تشویقی از این دست انجام دهید؛ به پرسش‌های مشتریان خود پاسخ دهید و یا از آن‌ها نظرسنجی کنید؛ و … و این‌ها تنها گوشه‌ای از کارایی استوری برای کسب‌وکار شماست.

استوری‌های خود را به CTA تبدیل کنید!

شاید CTA کمی قلمبه‌سلمبه باشد 🙂 پس بیایید همان «لینک را بالا بکشید» صدایش کنیم. لینک را بالا بکشید نوعی کال تو اکشن و یا درخواست از مخاطبان برای اقدامی است که می‌تواند در هدایت مخاطبان خود به سایت یا لینک‌های مرتبط دیگری که دوست دارید به شما کمک کند.
علاوه بر استوری‌ها شما می‌توانید در ‌لایو اینستاگرام نیز به‌طور تخصصی به فعالیت جذب و تعامل با مشتریان بپردازید. لایو به دلیل قابلیت‌های بیشتری که نسبت به استوری در اختیار شما می‌گذارد، می‌تواند ابزار مفیدی برای به اشتراک گذاری مطالب مفید، کاربردی و مرتبط با کسب‌وکارتان باشد. در این صورت می‌توانید خیلی حرفه‌ای‌تر به نظر برسید، برند خود را به‌طور کامل معرفی کنید و محصولات و قابلیت‌های آن‌ها را با مشتری در میان بگذارید. علاوه بر این‌ها با استفاده از قابلیت ضبط و پست کردن این لایو می‌توانید از آن به‌عنوان ابزاری برای شناخت بیشتر تازه‌واردان و اعتمادسازی برای آنان کمک بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  اصول هشتگ گذاری

بین این هم قابلیت، IGTV فراموشمون نشه!

این قابلیت اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد ویدیویی با زمان طولانی به‌علاوه درج لینکی در آن بارگذاری کنید. علاوه بر اینکه زمان طولانی ویدیو IGTV و اختیاری بودن ادامه دیدن آن برای مخاطبان دو قابلیت مهم و قابل ذکر است، قابلیت قرار دادن لینکی در آن نیز یکی از بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین اتفاقاتی است که می‌توان برای جذب بیشتر مشتری رقم زد. اگر بتوانید به‌طور هوشمندانه از این لینک بهره ببرید و در طول فیلم مخاطب را به مراجعه به آن تشویق کنید، آنگاه مسیری را برای تبدیل مخاطب به مشتری ترسیم کرده‌اید که احتمال تبدیل را تا درصد بالایی افزایش می‌دهد.

هشتگ‌ها

هشتگ‌های یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که اینستاگرام در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید برند خود را بهتر و بیشتر معرفی کنید. هشتگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان راحت‌تر شما را پیدا کنند و به همین خاطر افراد بیشتری جذب شما خواهند شد. شما باید بتوانید با آزمون و خطا، پر مخاطب‌ترین هشتگ‌ها را شناسایی کنید و یا با هوشیاری تمام از پیج رقبا و آزمون و خطاهایی که کرده‌اند ایده بگیرید و یک لیست قوی از هشتگ‌های پر طرفدار تهیه کنید و در پست‌های خود بکار بگیرید. اما باید بدانید که در صورت انتخاب هشتگ اشتباه، همین روند برعکس خواهد شد و بجای جذب مخاطب بیشتر، روند جذب نزولی خواهد شد و حتی مخاطبانی بی‌ربط به کسب‌وکارتان به شما جذب خواهند شد.
* یکی از خلاقانه‌ترین راه‌هایی که می‌توانید برای جلب هر چه بیشتر اعتماد مشتری و حرفه‌ای جلوه دادن خود در بازار رقابتی انجام دهید، خلق یک هشتگ اختصاصی در خصوص کسب‌وکار و برند خودتان است.

تگ فراموشتون نشه!

در شبکه‌های اجتماعی، همه چیز حول اجتماعی بودن می‌گردد. چه قابلیتی بهتر از تگ کردن برای اجتماعی بودن سراغ دارید؟! شما می‌توانید به‌طور هوشمندانه برندهای پرطرفدار دیگر را تگ کنید تا افراد بیشتری را به تعامل با خود وادارید. و حتی با این کار می‌توانید به جلب رضایت آن‌ها بپردازید و سبب تبلیغ رایگان برند خود از طریق تگ شدن در پیج آن‌ها شوید.

دکمه‌های تماس، پیام و نشانی

یکی دیگر از قابلیت‌های که اینستاگرام به‌طور هوشمندانه به قابلیت‌های خود اضافه کرده است، فراهم‌آوری امکان برقراری تماس، ارسال پیام و دستیابی به نشانی از طریق دکمه‌های کارکردی است. این دکمه‌ها نیاز هر کسب‌وکار دیجیتالی به ارتباط مستقیم با مشتریان خود را برطرف می‌سازد. اگر بتوانید نشانی خود را با این دکمه‌ها در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، سبب کسب اعتبار و اعتماد هر چه بیشتر نزد مشتریان خود شده‌اید. با استفاده از دکمه تماس، کار مشتریان خود را برای برقراری ارتباط با خود راحت‌تر کرده‌اید و اگر بتوانید از دکمه پیام و یا ایمیل به مخاطب این اجازه را بدهید که از این طریق نیز با شما در ارتباط باشد، راه‌های ارزشمند بیشتری را در دسترس مشتریان خود قرار داده‌اید تا با شما در تعامل قرار بگیرند.

تبلیغات اینستاگرامی

تبلیغات اینستاگرامی تبلیغات معمول اینستاگرامی شامل تبلیغات در پیج‌های پرمخاطب و همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ است. در ادامه به هر دوی آن‌ها خواهیم پرداخت.
تبلیغات به‌وسیله پیج‌های پرمخاطب و پربازدید یکی از کاربردی‌ترین و کوتاه‌ترین راه‌های جذب مخاطب در اینستاگرام است. اما چندین نکته در آن نهفته است که در صورت رعایت نکردن آن‌ها می‌تواند از تأثیرگذاری آن بکاهد. اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، واقعی بودن فالوورهای پیج پربازدید است و دومین نکته ارتباط آن با حوزه کاری شماست.
از دیگر راه‌های تبلیغاتی در اینستاگرام می‌توان به اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره کرد. با توجه به تأثیری که اینفلوئنسرها بر مخاطبان خود دارند و مخاطبان در هر زمینه‌ای ممکن است آن‌ها را الگوی خود قرار دهند، پس می‌توان گفت این راه تبلیغاتی یکی از تأثیرگذارترین و هدفمندترین روش‌های تبلیغات است. البته مانند تبلیغات در پیج‌های پرمخاطب باید دقت داشته باشیم که اینفلوئنسر درستی را برای تبلیغات کسب‌وکار و برند خود انتخاب کنیم.

فروشگاه اینستاگرامی

اینستاگرام در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید کمک حال و همیار شماست. یکی از کمک‌های شایانی که اینستاگرام به فروشگاه‌های فعال در این پلتفرم کرده است، ایجاد فروشگاه اینستاگرامی برای آن‌ها است. این قابلیت به شما امکان ایجاد کاتالوگی از محصولاتتان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید در بخش‌های مختلف اینستاگرام آن‌ها را به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتریان را به سایت خود هدایت کنید.

مقاله پیشنهادی:  مشاوره توسعه کسب‌وکار اینترنتی شما

دروغ محصولی نگویید!

اول و آخر محصولی که می‌فروشید، به دست مشتریانتان می‌رسد. پس دلیلی ندارد که در خصوص ارزش‌ها و قابلیت‌های محصول خود حقیقت را نگویید. سعید کنید دقیقاً همان ارزش‌هایی که محصول شما برای مشتری به ارمغان می‌آورد را به او بگویید، نه بیشتر و نه کمتر. دریافت محصولی که مشتری عیناً آن را در تبلیغات شما دیده است، اعتماد او به شما را هزار برابر کرده و حتی گاهی سبب تبلیغ دهان به دهان برای شما خواهد شد.

یک و یک و یک، مسابقه!

برگزاری مسابقاتی در فضای اینستاگرام، علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان و بهره‌مندی آن‌ها از جوایزی که در نظر گرفته‌اید، امکان جذب بیشتر مخاطب و همچنین تبدیل آن‌ها به مشتری را برای شما فراهم می‌کند. مسابقات علاوه بر افزایش جذب مشتری، به افزایش پویایی پیج و مشارکت آن‌ها در پیج نیز کمک می‌کنند.
شما می‌توانید بسته به کسب‌وکاری که دارید، خدمات یا محصولات رایگان و جوایزی را برای مشتری در نظر بگیرید و برای شرکت دادن آن‌ها در مسابقه قوانینی را تعیین کنید. از جمله این قوانین می‌توان به لایک کردن، کامنت گذاشتن، فالو کردن، تگ کردن، تولید UGC و یا محتوایی که مخاطب شما تولید کرده باشد اشاره کرد. گزارش‌های آماری ثابت کرده است که استفاده از روش UGC بهترین بازخوردها را برای پیج هدف دارد.

UGC

UGCها، محتواهایی هستند که توسط کاربران شما تولید شده‌اند. با توجه به تأثیر عمیقی که این نوع محتوا در جذب مخاطب دارد، بهتر است از مخاطبان خود بخواهید که محتوایی را در خصوص شما درست کرده و با هشتگ اختصاصی شما و یا هشتگی که خودتان تعیین می‌کنید انتشار دهند. این کار سبب می‌شود افراد بیشتری با شما و برندتان آشنا شده و از این طریق جذب پیج و کسب‌وکار شما شوند. این نوع تبلیغ به این سبب که از سوی شما نیست و از سوی کسی همانند دیگر مخاطبان است، بسیار بازخورد بهتری خواهد داشت.

پاسخگویی سریع

مؤثرترین و صمیمانه‌ترین روش جذب مخاطب، جوابگویی به‌موقع و همدلی با مشتری و در اولویت قرار دادن مشتریان است. شما باید بتوانید به پرسش‌های مشتریان در خصوص روند خرید، محصولات و خدمات، طرز استفاده و بهره‌گیری هر چه بیشتر از آن‌ها و … پاسخ بدهید؛ و به کامنت‌ها و دایرکت‌های آن‌ها در اسرع وقت عکس‌العمل نشان بدهید. این کار باعث ایجاد خاطره و تجربه‌خوبی از شما در ذهن مشتری خواهد شد و بازگشت دوباره آن‌ها و تبلیغ در میان دیگر مخاطبان را تضمین خواهد کرد.

ذره‌بین خود را روی مخاطبان بگیرید

اگر بتوانید با دنبال کردن مخاطبان خود، از تمامی علایق، رفتارها و فعالیت‌های آن‌ها مطلع شوید، می‌توانید برنامه‌ها، محتواها و محصولاتی متناسب با نیازهای آن‌ها ارائه دهید. در این صورت امکان جذب هر چه بیشتر مشتری و مخاطب برای شما فراهم است.

رضایت مشتری، معرف شماست!

با در معرض عموم قرار دادن رضایت مشتریان بیشتر و بیشتر اعتماد مخاطبان جدید خود را جلب خواهید کرد و ماندگاری آن‌ها را تضمین.

خود را دست کم نگیرید!

شما باید بتوانید تمامی قابلیت‌ها، برتری‌ها، مزایای رقابتی و ویژگی‌های یکه خود را برای مخاطبان شرح دهید و برای خود و برندتان اعتبارسازی کنید.

خسته‌کننده نباشید!

شما باید بتوانید هر از چند وقتی، فرمت و قالب پست‌ها، استوری‌ها و روند بارگذاری استوری و برگزاری لایوهای خود را تغییر دهید و خلاقیت‌های جدیدی را در آن دخیل کنید تا برای مخاطبان خسته کننده نشوید.

سخن آخر

از آنجا که اینستاگرام یکه‌تاز عرصه رقابت دیجیتال در سرتاسر دنیاست و بازاریابی در این پلتفرم نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت و استخدام چندین تیم بازاریابی نیست، پس بهتر است همین امروز دانش خود را نسبت به بازاریابی در این عرصه بالا و بالاتر ببرید و هر چه زودتر مسیری برای رسیدن به اهداف کاری خود ترسیم کنید. امیدوارم که در این مطلب توانسته باشیم راهنمایی کوچکی برای موفقیت‌های شما رد این حوزه کرده باشیم. اگر نیاز به راهنمایی‌های بیشتری در این حوزه و باقی حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ دارید، می‌توانید روی تیم مشاوره رایگان آژانس دیجیتال مارکتینگ در شیراز آی‌تی هما حساب کرده و بهترین‌های خود را در کنار ما رقم بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *