Marketing comment

افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت با پنج ترفند جادویی کامنت مارکتینگ

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت با ۵ ترفند جادویی کامنت مارکتینگ

امروزه کسب‌وکارهای مختلف به دنبال یافتن بهترین و مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی هستند و هرکدام در تلاش‌اند تا به کمک ترفندهای بازاریابی، از رقبای خود پیشی گرفته و مشتریان بیشتری جذب کنند. در این میان یکی از پرطرف‌دارترین استراتژی‌های بازاریابی، «کامنت مارکتینگ» یا بازاریابی دیدگاه است.
اگرچه کامنت مارکتینگ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی است، اما هرگز ازرده‌خارج نشده و هنوز هم توسط برندهای بزرگ استفاده می‌شود. این شیوه بازاریابی یکی از رموز اصلی موفقیت وب‌سایت‌های بزرگی همچون دیجی‌کالا محسوب می‌شود.
امروزه در زمینه کامنت مارکتینگ روش‌های زیرکانه و مبتکرانه زیادی برای تبلیغ برندها وجود دارد که حتی بیزینس‌های بزرگ هم از آن استفاده کرده و پیشرفت می‌کنند.

کامنت مارکتینگ در نهایت منجر به افزایش ترافیک ورودی و بهبود رتبه گوگل وب‌سایت‌ها می‌شود. از سوی دیگر با اجرای تکنیک‌های کامنت مارکتینگ بدون صرف هیچ هزینه‌ای، می‌توانید شاهد افزایش شهرت برندتان باشید.
ازاین‌رو ما در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌ها و ترفندهای کامنت مارکتینگ آشنا کنیم.

کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ Comment Marketing به معنای استفاده از قابلیت کامنت‌گذاری در اینترنت باهدف تبلیغات و بازاریابی است. این شیوه بازاریابی، گذاشتن کامنت در سایر وب‌سایت‌ها و دریافت کامنت از سوی مخاطبان را شامل می‌شود. وقتی در سایر صفحات اینترنتی کامنت‌های جذاب می‌نویسید، افراد زیادی وارد وب‌سایت و صفحه شما می‌شوند و به‌این‌ترتیب ترافیک ورودی وب‌سایتتان افزایش می‌یابد.
همه وب‌سایت‌ها و اکانت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی بخشی برای ثبت نظرات کاربران دارند. این بخش باهدف افزایش نرخ تعامل و مشارکت مخاطبان با صفحات اینترنتی طراحی شده و در موفقیت وب‌سایت‌ها بسیار تأثیرگذار است. گرچه در حال حاضر نسبت به گذشته افراد کمتر حوصله کامنت گذاشتن در وب‌سایت‌ها را دارند اما خوشبختانه برخی وب‌سایت‌ها توانسته‌اند با تولید محتوای باکیفیت مخاطبان را به نوشتن کامنت ترغیب کنند.
تعداد کامنت‌ها حتی در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار مهم است، برای مثال آمارها نشان می‌دهد پست‌هایی که مربوط به مسابقه هستند بیشترین بازدید را در اینستاگرام دارند. یکی از دلایل بازدید از چنین پست‌هایی، تعداد کامنت‌های زیاد آنان است.
یکی از اهداف کامنت مارکتینگ نیز، درگیرکردن مخاطب و ترغیب افراد به نوشتن کامنت است. همان‌طور که می‌دانید بالا بودن تعداد کامنت‌های یک سایت یا پیج، به معنای مفید بودن محتوا و محبوبیت آن صفحه است. به همین علت هم پیج‌ها و وب‌سایت‌ها همواره به دنبال افزایش تعداد کامنت‌های دریافتی خود هستند.
شما نیز برای داشتن یک وب‌سایت یا پیج موفق باید بتوانید مخاطب را وادار به کامنت گذاشتن کنید. از سوی دیگر خودتان هم با دانستن اصول کامنت مارکتینگ قادر به ثبت کامنت‌های مفید و جذاب در وب‌سایت‌های دیگر خواهید بود. تمام اصول ثبت و دریافت هدفمند کامنت رادانش کامنت مارکتینگ در اختیار شما می‌گذارد.

کامنت مارکتینگ چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

امروزه از کامنت مارکتینگ، در شبکه‌های اجتماعی به‌وفور استفاده می‌شود. بسیاری از صفحات اینترنتی به کمک همین استراتژی به‌ظاهر ساده، توانسته‌اند مخاطبان بسیاری جذب کنند.
اما شاید در ذهن شما هم این سؤال پیش بیاید که چگونه کامنت مارکتینگ به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟ کامنت مارکتینگ با تشویق کاربران به گذاشتن کامنت باعث افزایش اعتبار وب‌سایت کسب‌وکار می‌شود. همچنین وقتی شما در وب‌سایت‌های دیگر کامنت می‌گذارید، کاربران این سایت‌ها از طریق لینکی که در بخش نظرات ثبت کرده‌اید، وارد وب‌سایت شما شده و بازدید کنندگانتان افزایش می‌یابد.
درواقع وقتی افراد در بخش نظرات کامنتی را می‌خوانند که درباره یک موضوع خاص بامهارت به نگارش درآمده است کنجکاو شده و وارد لینک نویسنده آن می‌شوند. برای موفقیت در کامنت مارکتینگ باید اصول نگارش کامنت جذاب را فراگرفته و بر اساس آن کامنت تبلیغاتی خود را بنویسید.
برای درک بهتر چگونگی تأثیر بازاریابی دیدگاه بر روند رشد کسب‌وکارها، در بخش بعدی به بررسی مزایای کامنت مارکتینگ می‌پردازیم.

مزایای کامنت مارکتینگ

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر به‌خصوص در وب فارسی افراد بسیار کمی از پتانسیل بالای کامنت مارکتینگ استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا وب‌سایت‌هایی که حتی تعداد کمی کامنت دریافت می‌کنند رتبه گوگل بسیار خوبی داشته باشند. درواقع در وب فارسی آن‌قدر رقابت نزدیک است که در برخی اوقات جذب چند کامنت بیشتر می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.
اگر شما هم باور نمی‌کنید که نوشتن و دریافت یک کامنت ساده بتواند تا این حد تأثیرگذار باشد، احتمالاً بعد از خواندن مزایای کامنت مارکتینگ، به معجزه آن ایمان می‌آورید.

مقاله پیشنهادی:  وبینار مارکتینگ: پلکان صعود کسب‌وکارها

گرفتن BackLink

گرچه در سال‌های اخیر گوگل قدرت لینک‌های درون کامنت را کاهش داده، اما هنوز هم می‌توان از طریق لینکی که در بخش کامنت‌ها گذاشته می‌شود کاربران زیادی جذب کرد. همین موضوع هم می‌تواند تأثیر زیادی در سئو سایت داشته باشد.
برای اینکه از طریق لینک افراد بیشتری وارد سایتتان شوند، باید در وب‌سایت‌های بزرگ و پرمخاطب و زیر مطالب پرطرف‌دار کامنت بگذارید. از طرفی باید برای نوشتن کامنت ارزشمند وقت بگذارید نه اینکه صرفاً یک چیزی بنویسید.

منشن بدون لینک

گوگل برای جبران کاهش اهمیت بک‌لینک‌ها، راه دیگری را برای افزایش ارزش وب‌سایت‌ها به وجود آورده که به منشن بدون لینک معروف است. منشن بدون لینک یکی از مزایای کامنت مارکتینگ بوده و به معنای نام‌بردن از وب‌سایت شما در دیگر وب‌سایت‌هاست.
وقتی در بخش کامنت‌های یک سایت معتبر نام وب‌سایتتان را می‌نویسید، درواقع از آن سایت یک منشن بدون لینک دریافت کرده‌اید که بسیار ارزشمند است.

افزایش سرچ نام برند

اگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضو شوید و زیر پست‌های پرطرف‌دار (و البته مرتبط) کامنت بنویسید، نام برند شما در ذهن کاربران ماندگار شده و به‌احتمال زیاد زمانی که به دنبال محصولی مشابه محصولات شما باشند نام برند شما را جستجو می‌کنند. به‌طورکلی افزایش جستجوی نام برند یکی از بهترین مزایای کامنت مارکتینگ محسوب می‌شود که تأثیر زیادی در بهبود سئو و رتبه گوگل سایت‌ها دارد.

خب تا اینجای این مقاله، مزایا و نتایج کامنت مارکتینگ در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر را بررسی کردیم. اما همان‌طور که گفته شد ترفندهای کامنت مارکتینگ در وب‌سایت خود کسب‌وکارها نیز اجرایی بوده و اتفاقاً بسیار تأثیرگذار است. در ادامه این بخش به نتایج مثبت کامنت مارکتینگ برای دریافت کامنت می‌پردازیم.

به‌روزرسانی محتوا

تمام موتورهای جستجوگر ازجمله گوگل عاشق محتواهای جدید و به‌روز هستند. راه اول برای به‌روز کردن محتواها این است که هرچند وقت یک‌بار به مطالب وب‌سایتتان نکته جدیدی اضافه کنید. اما این روش ایراداتی دارد برای مثال فکر کنید شما یک وب‌سایت آموزشی با صدها مقاله دارید، بدون شک به‌روزرسانی مداوم تک‌تک این مقالات، بسیار وقت‌گیر و عملاً غیرممکن است.
آیا روش بهتری برای به‌روزرسانی محتواها وجود دارد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است.
با تولید محتوایی که مخاطب را وادار به ابراز نظر کند، می‌توانید همواره مطالب وب‌سایتتان را به‌روز نگه‌دارید. احتمالاً شما هم مقالاتی را دیده‌اید که چند سال از انتشار آن‌ها می‌گذرد ولی هنوز هم کاربران زیادی در بخش نظرات آن به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. یکی از نتایج مثبت کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه به‌روزرسانی رایگان وب‌سایتتان است.
وقتی کاربران همواره در حال ابراز نظر در بخش کامنت‌های مطالب شما هستند، مقالات سایتتان دائماً به‌روز شده و در نتایج جستجوهای گوگل رتبه بهتری کسب می‌کنید.

افزایش اعتبار وب‌سایت

به‌طورکلی کاربران خیلی سخت می‌توانند در فضای مجازی به وب‌سایت‌ها اعتماد کنند. در این میان بالا بودن تعداد کامنت وب‌سایت‌ها یکی از فاکتورهای مهمی است که اعتماد افراد را جلب می‌کند. بدون شک خود شما هم به وب‌سایتی که بخش نظرات آن تار عنکبوت بسته و ردپای هیچ آدمیزادی در آن پیدا نمی‌شود، هرگز اعتماد نمی‌کنید.
افزایش اعتبار سایت یکی از نتایج بسیار ارزشمند کامنت مارکتینگ به شمار می‌آید زیرا وقتی افراد در بخش کامنت‌های سایت شما، درباره محصولات و خدماتتان اظهارنظر می‌کنند، کسب‌وکارتان در نظر کاربران جدید معتبرتر جلوه می‌کند.

لینک‌سازی داخلی

بدون شک شما نیز از تأثیر مثبت لینک‌سازی داخلی بر سئو سایت‌ها باخبر هستید. اکثر صاحبان وب‌سایت‌ها به‌اشتباه تصور می‌کنند فقط در متن مقالات می‌توان از لینک‌های داخلی استفاده کرد. این در حالی است که تمام فعالان کامنت مارکتینگ معتقدند؛ یکی از بهترین بخش‌ها برای استفاده از لینک‌های داخلی بخش نظرات سایت است.
برای مثال فرض کنید در بخش نظرات، کاربری از شما درباره نصب ویندوز سؤالی پرسیده است. شما می‌توانید در پاسخ، لینک مقاله آموزش نصب ویندوز را برای او بنویسید. به‌این‌ترتیب هم برای مخاطبان احترام قائل شده‌اید و هم بازدید صفحات وب‌سایتتان افزایش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

افزایش مدت‌زمان حضور کاربران در سایت

از دیگر تأثیرات کامنت مارکتینگ، افزایش مدت‌زمان حضور کاربران در وب‌سایت است. خصوصاً اگر مقاله‌ای که در سایتتان منتشر کرده‌اید جنجالی یا تخصصی باشد، افراد زمان بیشتری را صرف بحث و گفتگو در بخش نظرات آن می‌کنند.
حتی ممکن است افراد با کمک یکی از لینک‌های داخلی (که در بخش پاسخ‌ها قرار داده‌اید) وارد صفحات دیگر وب‌سایتتان شده و مدت‌زمان بیشتری را صرف مطالعه مقالات شما کنند. وقتی مدت‌زمان ماندگاری مخاطب در وب‌سایتی افزایش می‌یابد، در رتبه‌بندی گوگل هم جایگاه بهتری کسب می‌کند.

افزایش بازدیدکنندگان سایت

برخی وب‌سایت‌ها نرخ تبدیل پایینی دارند، برای مثال از میان هزار بازدیدکننده ۲ نفر تبدیل به خریدار می‌شوند. اگر وب‌سایت شما هم در چنین وضعیتی است، بدون شک با کمک کامنت مارکتینگ می‌توانید نرخ تبدیل آن را تا حدود زیادی بهبود دهید.
با افزایش کامنت‌ها و کسب رتبه گوگل بهتر، تعداد بازدیدکنندگان سایت شما نیز زیاد شده و همین موضوع باعث افزایش فروشتان می‌شود. تأثیر شگرف کامنت مارکتینگ را زمانی متوجه می‌شوید که پس از مدت کوتاهی نرخ تبدیل وب‌سایتتان رشد کرده و کسب‌وکارتان نیز رونق بگیرد.

ترفندهای کامنت مارکتینگ

حال که با مزایا و نتایج کامنت مارکتینگ آشنا شدید، وقت آن است که به سراغ آموزش ترفندهای کامنت مارکتینگ برویم. رعایت اصول صحیح بازاریابی دیدگاه، شرط اصلی موفقیت در این شیوه تبلیغات است.

۱ – دعوت از کاربران برای ابراز نظر

بعد از رعایت اصول محتوانویسی (همچون جذابیت، ساده‌نویسی، و…) آنچه که می‌توانید به کمک آن مخاطبان را ترغیب به اظهارنظر کنید، درخواست از آن‌ها برای نظر دادن است. البته توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه از عبارات کلیشه‌ای و تکراری برای دعوت کاربران به نوشتن کامنت استفاده نکنید. بلکه سعی کنید در این زمینه با کمک خلاقیت خود سؤالات جذابی مطرح کنید تا مخاطبان نیز به ثبت نظراتشان ترغیب شوند.

۲ – پرسش‌وپاسخ

اگر می‌خواهید افراد برای مقالات شما کامنت بگذارند، باید حتماً به سؤالات آن‌ها پاسخ‌های ارزشمند و مفید بدهید. در بسیاری از موارد نویسنده‌ها در انتهای مقالاتشان از کاربران می‌خواهند سؤالات خود را بنویسند اما متأسفانه به هیچ‌کدام از آن سؤالات پاسخ نمی‌دهند.
بدیهی است که در چنین حالتی سایر کاربران حتی اگر نظر یا سؤالی هم داشته باشند هرگز آن را مطرح نمی‌کنند؛ بنابراین برای بهره‌مندی از مزایای کامنت مارکتینگ حتماً وقتی را برای پاسخ‌دادن به سؤالات کاربران اختصاص دهید.
مثلاً تصویر زیر یکی از نمونه‌های خوب پرسش‌وپاسخ را نشان می‌دهد. نویسنده به سؤال مخاطب مفصلاً جواب داده است و همین موضوع باعث می‌شود که سایر مخاطبان نیز برای دریافت جواب سؤالاتشان، کامنت بگذارند.

۳ – به کامنت مخالفان بها دهید

همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، دیجی‌کالا یکی از نمونه‌های موفق کامنت مارکتینگ در وب فارسی محسوب می‌شود. اگر به اینسایت مراجعه کنید شاهد نظرات منفی زیادی زیر کالاهای آن هستید. گرچه برای ادمین‌های وب‌سایت دیجی‌کالا حذف کردن این نظرات اصلاً سخت نیست، اما به‌هیچ‌وجه چنین نظراتی را حذف نمی‌کنند زیرا وجود همین کامنت‌های منفی (و حتی مخرب) باعث می‌شود تا کاربران احساس کنند با وب‌سایتی قابل‌اعتماد و شفاف روبه‌رو هستند. درواقع این نظرات منفی به سود دیجی‌کالا تمام می‌شوند.
آنچه که دیجی‌کالا به پشتوانه آن نظرات منفی را حذف نمی‌کند، یکی از تکنیک‌های مهم کامنت مارکتینگ تحت عنوان بها دادن به نظرات منفی است. به شما نیز توصیه می‌کنیم نه‌تنها نظرات منفی را حذف نکنید بلکه به آن‌ها با منطق پاسخ بدهید.

۴ – گاهی با مخاطب مخالفت کنید

مخالفت با نظر کاربران، از دیگر تکنیک‌های کامنت مارکتینگ است که حتی سایر افراد را تحریک به نوشتن کامنت می‌کند. البته این تکنیک به معنای مخالفت بی‌پایه‌واساس با مخاطب نیست، بلکه منظور این است که در زمان مناسب و درباره موضوعی خاص با کاربر مخالفت کنید.
برای مثال وقتی در بخش نظرات مقاله‌ای با عنوان معرفی بهترین ضدآفتاب، یکی از کاربران از یک برند ضدآفتاب تعریف و تمجید می‌کند. شما می‌توانید با نوشتن تجربه بد استفاده از آن کرم، با او مخالفت کنید. همین نظر ساده شما منجر به واکنش نشان‌دادن مخالفان و موافقان آن برند ضدآفتاب می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  بازاریابی کتاب با روش اسلایس پیتزا

۵ – به یک جواب بسنده نکنید

برخی از کامنت‌های مخاطبان، این قابلیت را دارد که تبدیل به یک گفت‌وگو بین شما و مخاطب شوند. یکی از ترفندهای کامنت مارکتینگ نیز ایجاد گفتگو در بخش نظرات است. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید مدت ماندگاری کاربر در سایتتان را افزایش داده و تعداد کامنت بیشتری نیز دریافت کنید.
برای مثال وقتی کاربری از شما درباره شرایط نگه‌داری گیاه خاصی سؤال می‌پرسد، شما می‌توانید علاوه بر نوشتن شرایط لازم، از او بپرسید؛ «آیا در دوره‌های زمانی منظم به گیاهتان کود می‌دهید؟» پرسیدن چنین سؤالاتی از کاربران، توجه آن‌ها را جلب کرده و موجب رشد و توسعه کسب‌وکار شما می‌شود.

ترفندهای کامنت مارکتینگ در وب‌سایت دیگران

ترفندهایی که تا اینجای کار آموختید مربوط به اجرای کامنت مارکتینگ در وب‌سایت خودتان بود. اما همان‌طور که گفتیم از ترفندهای کامنت مارکتینگ می‌توان برای گذاشتن کامنت در سایر وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها نیز کمک گرفت.
استفاده از کامنت مارکتینگ در سایر وب‌سایت‌ها در وب انگلیسی طرف‌داران بسیاری دارد، اما در وب فارسی وضعیت کمی متفاوت است و متأسفانه اکثر وب‌مسترها اجازه انتشار کامنت‌های تبلیغاتی را نمی‌دهند، اما در این میان برخی از وب‌سایت‌ها و انجمن‌ها هم مشکلی با تبلیغات در کامنت‌ها ندارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به روش‌های اجرای کامنت مارکتینگ در وب‌سایت‌های دیگران، بپردازیم.

 هدف خود را از کامنت مارکتینگ مشخص کنید. برای مثال تعیین کنید که می‌خواهید از طریق کامنت مارکتینگ منشن بدون تگ به دست بیاورید یا به دنبال برندسازی هستید.
 از میان وب‌سایت‌ها و انجمن‌های مختلف، آن‌هایی که اجازه انتشار کامنت‌های تبلیغاتی را می‌دهند، پیدا کنید. (برای این کار می‌توانید نظرات قبلی را بررسی کنید)
 کامنتی بنویسید که ارزشمند و مفید باشد. برای مثال بخشی از متن مقاله را مؤدبانه نقد کنید یا مقاله جدید سایتتان را معرفی کرده و از کاربران بخواهید جهت خواندن آن به آدرس سایت مراجعه کنند.
 سعی کنید اولین کامنت هر مقاله را شما بنویسید زیرا اولین کامنت اغلب بیشتر دیده می‌شود. برای اطلاع از انتشار مقالات جدید هر سایت، بهتر است در خبرنامه این سایت‌ها عضو شوید.
 در انجمن‌ها تاپیک خودتان را ساخته و شروع به بحث و گفتگو با دیگران کنید.
 در سایر شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین و توییتر نیز به اجرای ترفندهای کامنت مارکتینگ ادامه دهید.

سخن پایانی

کامنت مارکتینگ هم مثل سایر استراتژی‌های بازاریابی یک فوت کوزه‌گری مخصوص دارد. به‌عنوان حسن‌ختام تصمیم داریم شما را با این فوت کوزه‌گری نیز آشنا کنیم و آن این است: «مصنوعی عمل نکنید»
اینکه در تمام شبکه‌های اجتماعی و زیر تک‌تک پست‌ها کامنت تبلیغاتی بگذارید، کار چندان سختی نیست اما آیا این کار منجر به افزایش شهرت و محبوبیت برندتان می‌شود؟ بدون شک خیر!
ثبت کامنت‌های نامرتبط و آزاردهنده زیر مقالات و پست‌های دیگران، نه‌تنها باعث برندسازی نمی‌شود بلکه اعتبار کسب‌وکار شما را نزد مردم زیر سؤال می‌برد. در حقیقت آنچه که باعث به ثمر رسیدن کمپین کامنت مارکتینگ شما می‌شود، تولید محتوای جذاب و باکیفیت و ثبت کامنت‌های ارزشمند و حرفه‌ای است.
هنگام نوشتن این مقاله تلاش کردیم که همه نکات مهم پیرامون کامنت مارکتینگ را یک‌جا بیاوریم تا حرف نگفته‌ای در این زمینه باقی نماند. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به همه سؤالات شما در زمینه کامنت مارکتینگ پاسخ دهد. اگر در زمینه کامنت مارکتینگ تجربه‌ای دارید حتما ً آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *