Google Analytics

چگونه از گوگل آنالیتکس برای بهبود کسب‌وکارمان استفاده کنیم

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چگونه از گوگل آنالیتکس برای بهبود کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

فرقی نمی‌کند مدیر یک وب‌سایت بزرگ باشید یا وبلاگی کوچک، حتما اسم ابزار گوگل آنالیتیکس را شنیده‌اند. آیا کاربرد این ابزار را می‌دانید؟ ابزار گوگل آنالیتیکس مشاور وب‌سایت شماست! حتما تا حالا سوالاتی این چنینی برایتان پیش آمده است:
• در روز چند نفر از وب‌سایت من بازدید می‌کنند؟
• کاربران از چه راهی به وب‌سایت من می‌آیند؟
• کدام مطالب بیشتر از سایر مقالات نظر آن‌ها را جلب می‌کند؟
خب با استفاده از گوگل آنالیتیکس پاسخ این سوالات در صفحه کامپیوتر شماست! پیتر دراکر (Peter Drucker) پدر کسب‌وکار نوین می‌گوید: «اگر قادر به اندازه‌گیری داده‌ها نباشید، نمی‌توانید کسب‌وکارتان را رونق ببخشید!» شما بدون دسترسی و آنالیز داده‌های وب‌سایتتان نمی‌توانید استراتژی‌های درستی برای پیشرفت کسب‌وکارتان طراحی کنید.
حتما می‌گویید: «چگونه باید از این ابزار برای بهبود وب‌سایت کسب‌وکارم استفاده کنم؟!» کافی است تا پایان این مقاله با من باشد تا با یادگیری عملکرد ابزار گوگل آنالیتیکس به بهبود وب‌سایتتان کمک کنید!

ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟

ابزار گوگل آنالیتیکس توسط کمپانی گوگل برای کنترل ترافیک و تحلیل آمار‌های وب‌سایت‌ها عرضه شده است. در ابتدا مؤسسه Urchine این سرویس ارزشمند را تولید کرده بود اما در سال ۲۰۰۵ کمپانی گوگل با خرید این مؤسسه، در ابزار تحلیلی‌اش تغییراتی ایجاد و آن را با نام گوگل آنالیتیکس به بازار عرضه کرد. در ابتدا این ابزار رایگان نبود و فقط با قرعه‌کشی به افراد محدودی اهدا می‌شد اما در اواخر سال ۲۰۰۶ به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفت.
به زبان ساده، داده‌های آماری گوگل آنالیتیکس و تحلیل آن‌ها پاسخ سؤالات زیر را در اختیار شما می‌گذارند:
• کاربران وب‌سایت شما چه کسانی هستند؟
• از چه راهی وب‌سایتتان را پیدا کرده‌اند؟ (سرچ گوگل، شبکه‌های اجتماعی و…)
• به چه مطالبی در وب‌سایت شما علاقه دارند؟
• آیا طبق انتظار شما رفتار کرده‌اند یا نه؟
ازآنجایی‌که با کمک آمارهای گوگل آنالیتیکس، علاوه بر بهینه‌سازی فرایند وب‌سایت، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود، استفاده از این ابزار رایگان برای هرکسی که به نحوی با وب‌سایت ارتباط دارد (مدیران وب‌سایت، متخصصان تولید محتوا، کارشناسان سئو و بازاریابان دیجیتال …) ضروری است. در ادامه به اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به شما برای بهبود کسب‌وکارتان می‌دهد می‌پردازیم.

ابزار گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی به شما برای بهبود کسب‌وکارتان می‌دهد؟

در این قسمت به آمار و ارقام دقیق نمی‌پردازیم و فقط به سؤالاتی که جوابشان در دست گوگل آنالیتیکس است نگاهی کلی می‌کنیم.

۱. بهترین پلتفرم تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان چیست؟

همه ما می‌دانیم که هزینه تبلیغات بسیار زیاد و پذیرش ریسک استفاده از پلتفرمی ناآشنا برای شروع آن کمی سخت است. تصور کنید شما ماهی ۴۰ میلیون تومان بودجه برای تبلیغات کسب‌وکارتان در نظر می‌گیرید. اگر به هر دلیلی در یک ماه فقط ۱۰ میلیون بودجه داشته باشید چه می‌کنید؟ در اینجا گوگل آنالیتیکس با بررسی آمارهای تبلیغات ماه‌های گذشته، به شما در انتخاب پربازده‌ترین پلتفرم کمک می‌کند.

۲. مسیر سفر خرید مشتری چگونه بوده است؟

هیچ کاربری فقط با یک‌بار بازدید، از وب‌سایت شما خرید نمی‎کند! آمارها نشان می‌دهند ۶۷ درصد از کاربران حدود ۵ تا ۱۰ بار بعد از بازدید مجدد از محصول، آن را می‌خرند! اینکه بدانید مخاطبانتان در کدام مرحله و به چه دلیلی از خرید منصرف شده است، به شما برای تبدیل آن‌ها به مشتریانی وفادار در قیف فروش کمک می‌کند.
برای مثال شما با بررسی آمارها متوجه می‌شوید یکی از کاربران پس از رسیدن به مرحله پرداخت آنلاین از سایت شما خارج شده است. سریعاً برای بازگرداندن او به فروشگاهتان یک پیام یادآوری با کد تخفیف ۲۰درصدی می‌فرستید!

مقاله پیشنهادی:  جی تی متریکس چیست و چگونه توسط آن سایت خود را بهینه کنیم؟

۳. ساعات اوج ترافیک وب‌سایتتان چه زمانی است؟

تعداد کاربران آنلاین در تمام ساعات شبانه‌روز یکسان نیست. دانستن ساعات اوج ترافیک وب‌سایت برای تمامی مدیران کسب‌وکارها مهم و بهترین موقع شروع جشنواره‌ها و آپلود محصولات جدید است.
علاوه بر این گاهی شما به تغییر سرور یا آپدیت کد‌های سایتتان نیاز دارید. مسلماً نباید این کار را در ساعات شلوغ وب‌سایتتان انجام دهید. گوگل آنالیتیکس بهترین زمان انجام هر کاری را برایتان مشخص می‌کند.
باید چهار نکته ضروری قبل از شروع کار با Google Analytics را بدانید. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۴ نکته مهم که قبل از شروع کار با گوگل آنالیتیکس باید بدانید!

در ابتدا قبل از نصب و کار با ابزار Google Analytics باید این ۴ نکته مهم را بدانید.

۱. کار با UTM را یاد بگیرید.

UTM پارامتری برای سنجش منبع ترافیک ورودی از طریق پلتفرم‌های مختلف است. یادگیری کار با UTM‌ها برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب پلتفرم مناسب تبلیغات ضروری است. برای مثال شما به ۱۰ صفحه در اینستاگرام تبلیغاتی یکسان داده‌اید. ابزار گوگل آنالیتیکس میزان ترافیک ورودی از هر تبلیغ را به شما اطلاع می‌دهد. این‌گونه انتخاب صفحه‌های تبلیغاتی بعدی برایتان آسان‌تر می‌شود.

۲. اهداف وب‌سایتتان را به گوگل آنالیتیکس اطلاع دهید!

اهداف وب‌سایت‌های مختلف باهم متفاوت است. اگر شما فروشگاه آنلاین کفش ورزشی داشته باشید نسبت به فردی که فروش‌هاست وب‌سایت دارد، انتظاراتی متفاوتی از گوگل آنلیتیکس دارید. این ابزار هدف (goal) مشخصی ندارد. وظیفه شماست که هدف وب‌سایتتان را برایش تعریف کنید.

۳. درگاه پرداخت آنلاین فروشگاهتان را خود‌تان کنترل کنید!

متأسفانه ابزار گوگل آنالیتیکس قادر به تجزیه آمار ترافیک ورودی به درگاه‌های پرداخت آنلاین نیست! برای مثال اگر کاربران شما از سه کانال گوشی تلفن همراه، وب‌سایت و ایمیل به درگاه آنلاین وب‌سایتتان وارد شوند، گوگل آنالیتیکس قابلیت ارائه آمارهای تفکیک‌شده این سه کانال را ندارد!

۴. قسمت جستجو سایتتان را فعال کنید.

فعال‌سازی قسمت جستجو سایت یکی از مهم‌ترین کارها قبلاً از شروع به کار با ابزار گوگل آنالیتیکس است. فقط با فعال‌سازی این قسمت، ابزار تحلیل‌گر شما قادر به تجزیه آمارهای جستجو در سایتتان است.
بعد از انجام این کارها، به سراغ برنامه گوگل آنالیتیکس می‌رویم. در ادامه با گزارش‌های آن آشنا می‌شوید.

با مهم‌ترین گزارش‌های گوگل آنالیتیکس برای بهبود کسب‌وکارتان آشنا شوید!

هر گزارش ارائه‌شده توسط گوگل آنالیتیکس، مربوط به آمارهای بخش خاصی از سایت شماست. برویم با مهم‌ترین گزارش‌ها برای بهبود عملکرد وب‌سایتتان کامل آشنا شویم.

۱. گزارش‌های جستجو در وب‌سایت (Search Term)

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد، گزارش Search Term است. این گزارش با ارائه کلماتی که بیشترین میزان سرچ را داشته‌اند به شما در یافتن کلمات کلیدی وب‌سایت، افزایش رتبه گوگل و شناسایی مطالب پربازدید کمک زیادی می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  هوش کلامی چیست؟ + مهارت‌های آن

۲. گزارش‌های تجسمات قیفی (Funnel Visualization)

کاربر برای تبدیل به مشتری دائم شما، باید به انتهای قیف فروش برسد. ابزار گوگل آنالیتیکس با ارائه گزارش Funnel Visualization درباره محل خروج مشتری از قیف فروش وب‌سایت شما، اطلاعاتی جامع در اختیارتان می‌گذارد. شناسایی عوامل ترک قیف فروش، به شما در حل مشکلات موجود در استراتژی‌های فروشتان کمک می‌کند. گاهی می‌توانید با ایجاد یک تغییر کوچک در روند سایتتان، تحولی سودآور ایجاد می‌کنید.

۳. گزارش‌های پیشنهاد سرعت (Speed Suggestion)

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در افزایش رتبه سایت در گوگل، سرعت بارگذاری آن وب‌سایت است. سرعت بالا، تجربه خریدی باکیفیت را به مشتریانتان می‌دهد. پس تلاش برای بهبود سرعت وب‌سایتتان ارزش صرف وقت و انرژی را دارد. شما با استفاده از ابزارهای GTMterix یا Page Speed Insight در هر زمانی دسترسی کامل به آمار سرعت تمام صفحات وب‌سایتتان را دارید.
گزارش Speed Suggestion به طور دقیق زمان بازشدن کامل صفحات وب‌سایتتان را برای هر کاربر نشان می‌دهد. گوگل آنالیتیکس با همکاری Page Speed Insight پیشنهادت خوبی برای افزایش سرعت وب‌سایتتان در اختیار شما می‌گذارد.

۴. گزارش‌های منبع متوسط (Source/Medium)

اولین چیزی که هر کسب‌وکاری برای موفقیت نیاز دارد چیست؟ شناخت پلتفرم پربازده برای تبلیغات! این گزارش، عوامل مؤثر در اثربخشی تبلیغات را به شما ارائه می‌دهد. شما با کمک گزارش Source/Medium پربازده‌ترین وب‌سایت‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی، بنرهای (تبلیغات سنتی) و کانال‌های دیجیتال (سرچ گوگل، گوگل ادز و ایمیل و…) را می‌شناسید؛ بنابراین Google Analytics به پیشرفت اولیه کسب‌وکارهای نوپا از راه تبلیغات کمک زیادی می‌کند.

۵. گزارش‌های صفحه فرود (Landing Page)

گوگل آنالیتیکس با ارائه این گزارش اولین صفحه‌ای که کاربر بعد از ورود به سایت می‌بیند را نشان می‌دهد. شناخت این صفحه چه فایده‌ای دارد؟! با شناسایی علت محبوبیت آن صفحات، قادر به ساخت صفحه‎‌هایی مشابه هستید. این‌گونه ترافیک ورودی به وب‌سایتتان را از راه آن صفحات پربازدید افزایش می‌دهید!

۶. گزارش‌های زمان واقعی (Real Time)

این گزارش، اطلاعات زمان حال حاضر را به شما نشان می‌دهد. با بررسی گزارش Real Time متوجه تعداد افراد حاضر در سایت، صفحه محل حضورشان و فعالیتشان می‌شوید. بررسی این آمارها در زمان برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و چک کردن تنظیمات جدید (مثل ایونت‌ها) خیلی مهم است.

۷. گزارش‌های مخاطبان (Audience)

گوگل آنالیتیکس در این گزارش اطلاعاتی کامل (مانند سن، جنسیت، مکان زندگی و …) را از مخاطبانتان به شما می‌دهد. این قسمت شامل بخش‌های زیر است.

• جلسه (Session)

در قسمت جلسه زمان بازدید و عملکرد کاربر در سایت شما مشخص می‌شود. برای مثال کاربر با یک‌بار ورود از ۵ صفحه متفاوت بازدید کرده است. این گزارش به‌صورت یک جلسه و ۵ بازدید ثبت می‌شود.

• بازدید صفحات (Page view)

این قسمت تعداد بازدید صفحات توسط هر کاربر را ارائه می‌دهد.

• بازدیدکننده جدید (New Visitor)

در این قسمت همان‌طور که از نامش مشخص است، کاربران جدید وب‌سایت را به شما نشان می‌دهد.

• کاربر (User)

اگر یک کاربر از راه دو دستگاه متفاوت (گوشی و لب تاپ) به سایت شما وارد شود در این قسمت ثبت می‌شود.

۸. گزارش‌های رفتار (Behavior)

گوگل آنالیتیکس با ارائه این گزارش نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. مواردی که در این گزارش بیان می‌شود شامل:
• مدت‌زمان ماندن کاربر در یک صفحه خاص
• روزها و ساعات پرترافیک سایت
• باونس ریت (درصد کاربرانی که بعد از مشاهده فقط یک صفحه از وب‌سایتتان رفته‌اند)

مقاله پیشنهادی:  اسپم اسکور چیست؟ و چگونه اسپم اسکور سایت را کاهش دهیم؟

۹. گزارش‌های اکتسابی (Acquisition)

این گزارش آمار‌های ترافیک ورودی به وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. گوگل آنالیتیکس به طور تفکیکی شده نشان می‌دهد ترافیک ورودی از راه کدام کانال‌های زیر بوده است:
• سرچ گوگل
• تبلیغات پولی در گوگل ادز
• ایمیل
• شبکه‌های اجتماعی
با استفاده از داده‌های ارائه شده در این قسمت می‌دانید افراد وارد شده به سایت از هر کانال به چه میزان از محصولات و خدمات شما استفاده کردند.

۱۰. گزارش‌های مکالمه (Conversions)

گزارش Conversions، مهم‌ترین قسمت گوگل آنالیتیکس است. در این قسمت میزان دستیابی به اهداف تعریف‌شده در برنامه را می‌بینید. تعیین اهداف سخت نیست. با استفاده از شاخص‌های اصلی عملکرد (KPI) می‌توانید اهدافی مثل بازدید مطالب، افزایش خرید، افزایش ثبت‌نام و … را در اکانت گوگل آنالیتیکس خود ثبت کنید. تنظیم یک هدف اصلی در این برنامه به تحلیل بهتر داده‌های وب‌سایت شما کمک می‌کند.
شما برای تحلیل این گزارش‌های به شناخت سه پارامتر اصلی گوگل آنالیتیکس نیاز دارید. برای شناخت این سه پارامتر به قسمت بعدی بروید.

پارامتر‌های مهم برای تحلیل گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را می‌شناسید؟

شناخت این سه پارامتر به شما در تحلیل بهتر گزارش‌های Google Analytics و بهبود کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

میانگین زمان وقف کاربر در صفحه

شما در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس این اصطلاح را زیاد می‌بینید. برای مثال اگر کاربری سه بار به سایت شما بیاید و فقط از یک صفحه خاص بازدید کند، به مدت زمانی که به طور میانگین در آن صفحه از سایت می‌ماند، میانگین زمان وقف در صفحه می‌گویند.

ارجاع کاربر

منظور از ارجاع کاربر در گزارش‌های Google Analytics، کانال‌های ورودی کاربر به سایت است.

علاقه‌مندی

هرگاه در گزارش‌های Google Analytics با کلمه علاقه‌مندی روبه‌رو شدید، منظور صفحات و مطالب موردعلاقه کاربر در سایت شما است، نه نوشیدنی مورد علاقه‌اش!

سخن نهایی

بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌های بزرگ استفاده از ابزار Google Analytics را برای همه کسب‌وکارها ضروری می‌دانند. این ابزار با ارائه آمارهایی دقیق و کمک به تحلیل آن‌ها در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند. تصور کنید برای به‌دست‌آوردن تمام اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس در یک ثانیه به دست می‌آورد چند روز باید تلاش می‌کردید!!
گزارش‌های نشان می‌دهد از هر ۱۰۰۰ وب‌سایت بزرگ دنیا، ۷۵ درصد از آن‌ها ابزار Google Analytics را دلیل پیشرفتشان می‌دانند! کافی است روزانه فقط ۲ ساعت زمان برای بررسی آمارهای آماده‌شده گوگل آنالیتیکس سایتتان بگذارید تا فقط در یک سال متوجه میزان پیشرفت کسب‌وکار خودتان شوید.
ما در شرکت آی‌تی هما خدمات نصب و آموزش کامل کار با ابزار گوگل آنالیتیکس را به شما دوستان و همراهان همیشگی‌مان ارائه می‌دهیم. با مشاوران ما برای بهبود کیفیت کسب‌وکار آنلاین خود مشورت کنید.
به نظر شما موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین تا چه میزان به تحلیل آمارهای وب‌سایتش با کمک گوگل آنالیتیکس مربوط است؟ منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما دوستان هستند. فراموش نکنید که این مقاله مفید را ذخیره کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *