جی تی متریکس چیست و چگونه توسط آن سایت خود را بهینه کنیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

جی تی متریکس چیست و چگونه توسط آن سایت خود را بهینه کنیم؟

ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانند در طراحی سایت و حتی سئو ما کمک بسیاری کنند. ما در این مقاله قصد داریم ابزار قدرتمند و بی‌نظیر جی‌ تی متریکس GTMETRIX را معرفی کنیم و به‌صورت تمام و کمال بگوییم که جی‌تی متریکس GTMETRIX و کارایی آن برای ما چیست؟

جی‌تی‌متریکس (GTMETRIX) چیست؟

جی تی متریکس چیست؟ خب این‌یک ابزار بسیار عالی و کاربردی برای تجزیه‌وتحلیل عملکرد سایت است که توسط GT.net ایجادشده است که در محیط دیجیتال از آن به‌عنوان ابزار نظارت بر سرعت یاد می‎‌شود که به‌خوبی شناخته‌شده است. هدف اصلی جی تی متریکس GTMETRIX تجزیه‌وتحلیل و عملکرد سایت و ارائه فهرستی از توصیه‌های کاربردی برای بهبود آن است. زمانی که شما می‌خواهید با سایت GTMETRIX شروع به کار کنید، باید دامنه سایت خود را در وب‌سایت آن‌ها وارد کنید و پس‌ازاین کار اجازه دهید که معجزه‌ی خود را نشان دهد. پس از مدت‌زمان کوتاهی تحلیل کردن سایت شما، یک گزارش کامل می‌دهد از سرعت صفحه، زمان بارگذاری و اندازه کلی صفحه به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها به شما چندین توصیه می‌کند برای بهبود سرعت سایتتان.
یکی از جذابیت‌های اصلی GTMETRIX امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص‌های کلیدی عملکرد است. وقتی‌که تجزیه‌وتحلیل به اتمام رسید، زمان بارگذاری کامل به ما داده می‌شود، پس می‌توانیم زمان آپلود سایت را در عرض چند ثانیه مشاهده کنیم. درکل موجودی‌هایی که وب‌سایت در هر زمان از آن‌ها استفاده می‌کند به ما داده می‌شود. با ارائه این اطلاعات مفید به ما، می‌توانیم از GTMETRIX برای به دست آوردن درک کاملی از عملکرد وب‌سایت خود استفاده کنیم.

برای بهینه‌سازی سایت خود به جزییات بیشتری نیاز داریم بیایید باهم به مرور آن‌ها بپردازیم:

شاخص کلیدی عملکرد(KPI) سرعت صفحه

یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در سایت GTMETRIX این است که به‌سرعت سایت شما امتیاز داده می‌شود این امتیاز به‌صورت درصدی است و از حرف Aتا F است، این سایت ۲۵ معیار را برای امتیازدهی در نظر می‌گیرد. برای هر معیار، درجه‌ای از عملکرد هر یک به ما داده می‌شود. با استفاده ازImage Optimization (بهینه‌سازی تصویر) به‌عنوان‌مثال، می‌توانیم روی فهرست آکاردئون (accordion) کلیک کنیم تا توصیه‌ها را با جزئیات بیشتری ببینیم. لیستی از تصاویری که در سایت ما وجود دارد را به ما می‌دهد و توصیه‌هایی برای فشرده کردن این تصاویر به ما ارائه می‌کند.
اضافه بر این، اولویت معیارها از کم به زیاد است، بنابراین می‌توانیم مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقداماتی را که باید اولویت‌بندی شوند، ببینیم. برای اینکه ببینیم مشکلات عملکرد مربوط به حوزه خاصی است یا نه باید تمام معیارها را طبقه‌بندی کنیم و کار های مشابه را باهم گروه‌بندی کنیم. این کار در زمان ارزیابی سایت شما می‌تواند مفید باشد، اگر تجزیه‌وتحلیل نشان دهد که چندین موضوع از یک منطقه آمده است. دسته‌بندی‌های رایج شامل محتوا، CSS/JS است.
(PSI)کاری تا حدودی شبیه دارد و اغلب می‌تواند با GTMETRIX اشتباه گرفته شود. عبارت PSI مخفف Google’s Page Speed Insights است. چندین تفاوت کوچک و ظریف بین این دو وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، GTMETRIX دارای ۷ سرور آزمودن منطقه‌ای است، درحالی‌که PSI جغرافیایی است، یعنی که نتایج آزمودن بر اساس مکان فعلی و کنونی است. برنامه‌ی GTMETRIX از کتابخانه اصلی و منبع باز استفاده می‌کند که google page speed نام دارد. از آن زمان، گوگل تغییرات زیادی در الگوریتم امتیازدهی ایجاد کرد و نسخه متن‌باز را به‌روز نکرد. درنتیجه، ما نباید نتایج هر دو ابزار را باهم مقایسه کنیم و بپرسیم که چرا ممکن است متفاوت باشند. درنهایت، GTMETRIX هنگام انجام آزمایش مرورگر از مرورگرهای واقعی استفاده می‌کند، درحالی‌که PSI از مرورگرهای شبیه‌سازی‌شده استفاده می‌کند. درنتیجه، شبیه‌سازها اغلب موتورهای پیچیده و قدیمی هستند، به این معنی که مرورگرهای واقعی نشانه بهتری از عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌دهند.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت آف پیج سئو و آن پیج سئو در چیست؟

عیب‌یابی YSLOW

در زیر برگه YSLOW، یک تفکیک به ما داده می‌شود که در آن ۱۸ مشکل رایج که به‌طور بالقوه می‌توانند باعث شوند صفحه بیشتر از حد لازم بارگذاری شود، توضیح می‌دهد. امتیاز سرعت صفحه و YSLOW تا حد زیادی بینش‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، بااین‌حال، امتیاز سرعت صفحه تمایل به ارائه تجزیه‌وتحلیلی از تنظیمات موجود و نحوه بهینه‌سازی آن دارد، درحالی‌که YSLOW بیشتر ارزیابی مشکلات و چگونگی عملکرد وب‌سایت شما برای اجتناب از آن‌ها است. YSLOW اجزای اصلی صفحه‌ها را خلاصه می‌کند و بیشتر میل به این دارد که بهبودهای مربوط به سرور را در نظر بگیرد تا محتوای درون صفحه.

YSLOW به ما توصیه‌هایی ارائه می‌کند که شامل استفاده از شبکه‌های توریع محتوا (CDN) است که محتوای ما از نزدیک‌ترین سرور موجود به سایت ارائه می‌شود. YSLOW همچنین اهمیت کاهش تعداد درخواست‌های HTTP و اجتناب از استفاده از تغییر مسیرهای URL را پوشش می‌دهد. این نشان می‌دهد که چگونه رفع مشکلات سمت سرور می‌تواند عملکرد کلی وب‌سایت را بهبود بخشد. همانند امتیاز سرعت صفحه، YSLOW توصیه‌ها را بر اساس نحوه عملکرد وب‌سایت درجه‌بندی می‌کند. YSLOW توصیه‌ها را به انواع دسته‌بندی می‌کند. نمونه‌های رایج عبارت‌اند از سرور، محتوا و کوکی. به هر توصیه یک اولویت داده‌شده است، بنابراین ما می‌توانیم مهم‌ترین اقدامات را بلافاصله مشاهده کنیم.

دنبال کردن عملکرد

یکی از ویژگی‌های جالب و عالی GTMETRIX این است که شما می‌توانید آمار تاریخی سایت خود را مشاهده کنید. این تاریخچه را می‌توان هر بار که تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت خود را اجرا می‌کنید و همچنین در زمان‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌روزرسانی کرد تا بتوانید به‌روزرسانی‌های دوره‌ای عملکرد وب‌سایت خود را دریافت کنید. ردیابی برنامه‌ریزی‌شده را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اجرا شود تا از نظارت مستمر بر عملکرد وب‌سایت شما اطمینان حاصل شود. شایان‌ذکر است که آزمون‌های سرعت یک‌باره همگی خوب و خوب هستند، اما تنها زمانی که چندین تست سرعت داشته باشیم و بتوانیم تفاوت‌ها را باهم مقایسه کنیم، تست‌ها معنای مناسبی دارند.

مقاله پیشنهادی:  تراکم کلمات کلیدی چیست و چگونه آن را رعایت کنیم؟

سه حوزه اصلی ردیابی با نمودارهای تعاملی عبارت‌اند از: زمان‌بندی صفحات، اندازه صفحات و تعداد درخواست‌ها و در آخر، سرعت صفحه و امتیازات YSLOW است. نمودارها را می‌توان بزرگنمایی و جابجا کرد یا روی یک بازه زمانی تنظیم کرد تا پیشرفت را در یک دوره زمانی خاص نشان دهد و امکان تجزیه‌وتحلیل داده‌های تاریخی را فراهم کند. علاوه بر این، حاشیه‌نویسی را می‌توان به نمودار اضافه کرد که می‌تواند زمینه اضافی را فراهم کند. طراحی مجدد وب‌سایت، راه‌اندازی محصول یا انتشار پست وبلاگ. همچنین می‌توان هشدارهای ایمیلی را تنظیم کرد تا در صورت عملکرد ضعیف بخشی از وب‌سایت شما به شما اطلاع دهند که می‌تواند در هنگام آپلود محتوای جدید مفید باشد و سهواً باعث مشکلات عملکرد شود.
یکی از ویژگی‌های اضافی ردیابی عملکرد، امکان اسکن وب‌سایت یک رقیب و مقایسه نتایج با سایت خود است. با انجام تجزیه‌وتحلیل رقبای خود، می‌توانیم نقاط قوت و ضعف وب‌سایت را ارزیابی کنیم و فرصت‌ها را در مورد چگونگی پیشروی هدف قرار دهیم. تجزیه‌وتحلیل رقیب ممکن است توصیه‌ای را که رقیب نادیده گرفته است علامت‌گذاری کند و فرصتی را برای شما فراهم کند تا از مزیت استفاده کنید. برعکس، تجزیه‌وتحلیل ممکن است نقصی را در وب‌سایت شما آشکار کند و فرصتی برای رفع مشکلی که پرچم گذاری شده است را فراهم کند.

آزمودن بین‌المللی

یکی از ویژگی‌های GTMETRIX که کمتر ارزیابی‌شده است، توانایی تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت شما از مناطق مختلف جهان است. GTMETRIX در هفت نقطه مختلف جهان ۲۸ سرور دارد که توسط آن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را آزمایش کنند. این ویژگی به ما امکان می‌دهد تأخیر اتصالات اینترنتی جهانی را آزمایش کنیم، یا به زبان دیگر این مزیت برای کسانی مفید است که قصد فعالیت‌های بین‌المللی را دارند.
علاوه بر این، مکان سرور آزمایشی می‌تواند نتایج یک آزمایش را به‌شدت از بین ببرد. اغلب، ابزارهای سرعت آنلاین وب‌سایت شمارا به سرور بعدی در دسترس اختصاص می‌دهند. اگر قرار بود مکان سرور از آزمایشی به آزمایش دیگر تغییر کند، رمزگشایی نتایج ممکن است دشوار باشد؛ بنابراین، این‌یک مزیت بزرگ است که بتوان مکان سرور را برای هر آزمایش مشخص کرد.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت در شیراز راهی آسان برای افزایش فروش و سودآوری

کلام پایانی

اگر شما هم به دنبال تجزیه‌وتحلیل عملکرد سایت خودتان هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ابزار قدرتمند جی‌تی‌متریکس استفاده کنید. جی‌تی‌متریکس یک ابزار اساسی در پیشرفت سایت محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *