What is keyword density

تراکم کلمات کلیدی چیست و چگونه آن را رعایت کنیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تراکم کلمات کلیدی چیست و چگونه آن را رعایت کنیم

همان‌طور که می‌دانید کلمات کلیدی (Keywords) از مهم‌ترین ارکان سئو است و استفاده صحیح کلمات کلیدی در سایت موجب ارتقا رتبه‌ی سایت در نتایج گوگل (SERP) می‌شود؛ اما باید دانست که کلمات کلیدی را به چه صورتی در محتوای خود درج کنیم تا در جهت ارتقای بازدید سرچ ارگانیک گوگل بهترین نتیجه را بگیریم.
بعد تحقیق کلمات کلیدی و تعیین آن‌ها در محتوای ارزشمند خود باید این کلمات کلیدی را به‌صورت اصولی و بادقت کامل درج کنید چون عدم استفاده یا استفاده‌ی بی‌رویه آن موجب آسیب به سئوی مطالب سایت شما می‌شود. در ادامه این مقاله به‌تفصیل در ای مورد صحبت خواهیم کرد تا نسبت به این مبحث از سئوی داخلی، دید کاملی داشته باشید.
همان‌طور که می‌دانید موتورهای جستجو نسبت به کلمات کلیدی حساس هستند و درنتیجه بررسی و کشف کلمات کلیدی در یک مطلب؛ آن را در صفحه‌ی نتایج گوگل به کاربران نمایش می‌دهند، اما باید این نکته مهم را بدانید که این مورد بسیار حساس است و استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) موجب جریمه و امتیاز منفی به سئوی مطالب شما و نهایتاً سایت شما خواهد شد.
به بیانی ساده‌تر تراکم کلمات کلیدی تعداد و پراکندگی کلمات کلیدی در مقاله‌ی شماست، درواقع درصد کلمات کلیدی در یک مقاله نسبت به تمام کلمات مقاله؛ تراکم کلمات کلیدی (density) یا چگالی کلمات کلیدی نام دارد.
تراکم یا چگالی کلمات کلیدی باید به‌گونه‌ای باشد که نوشته مقاله‌ی شمارا مصنوعی جلوه ندهد و این مورد وقتی اتفاق می‌افتد که میزان استفاده‌ی کلمات کلیدی نسبت به‌کل مقاله از حد مجاز بیشتر باشد.

مقاله پیشنهادی:  سئو تضمینی، واقعیت یا یک شوخی؟

الگوریتم‌های رتبه دهی گوگل در دهه‌ی اول پیدایش آن مانند امروز آن‌قدر پیشرفته و دقیق نبودند و این باعث شده بود که نویسندگان مطالب صفحات مقاله خود را (که عموماً محتوی ارزشمندی نداشت) پر از کلمات کلیدی می‌کردند (Keyword Stuffing) و از این روش می‌توانستند به صدر رتبه‌های صفحه‌ی نتایج گوگل برسند؛ اما امروزه داستان کاملاً فرق کرده و با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، عملاً این روش نه‌تنها موجب بهبود رتبه‌ی در گوگل نمی‌شود؛ بلکه همان‌طور که گفتیم می‌تواند منجر به جریمه شدن سایت توسط گوگل شود.

پس از توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی گوگل مانند BERT و Rank Brain دیگر شاهد تقلب و بالا آمدن سایت‌های بی‌ارزش در رتبه‌های برتر نتایج گوگل نخواهیم بود. باوجود این الگوریتم‌های قوی شما باید محتوایی تولید کنید که تراکم کلمات کلیدی در آن کاملاً طبیعی رعایت شده باشد و همچنین از کلمات مترادف و مشابه نیز در متن شما به‌اندازه‌ی کافی (طبیعی) استفاده‌شده باشد تا توسط این الگوریتم‌ها رتبه‌ی سایت شما نسبت به بقیه سایت‌ها ارتقا پیدا کند.

فرمول تراکم یا چگالی کلمات کلیدی

برخی از متخصصان سئو بر این باورند که میزان تراکم کلمات کلیدی در یک محتوا باید بین ۱ درصد تا ۳ درصد باشد درواقع به‌ازای هر ۱۰۰ کلمه یکتا سه بار از کلمات کلیدی استفاده شود؛ اما باتوجه‌به حساس بودن الگوریتم‌ها نسبت به مسئله‌ی تراکم کلمات کلیدی؛ پیشنهاد ما این است که تراکم کلمه کلیدی مقاله خود را ۱.۵ درصد در نظر بگیرید. برای مثال اگر مقاله‌ای با طول ۱۰۰۰ کلمه دارید، ۱۵ بار از کلمات کلیدی در قسمت‌های مختلف مقاله خود استفاده کنید.
در اینجا می‌خواهیم فرمول محاسبه‌ی چگالی یا تراکم کلمه‌ی کلیدی را به شما آموزش دهیم.

مقاله پیشنهادی:  برند‌بوک (Brand book)

(۱۰۰ x (NKr / TKn))

در فرمول درج‌شده، NKr تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن است و TKn تعداد تمام کلمات محتوای شماست. به بیانی ساده‌تر برای محاسبه تراکم کلمه‌ی کلیدی باید تعداد کلمات کلیدی موجود در محتوا را بر تعداد کل کلمات محتوای خود تقسیم کنید و نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد چگالی کلمات کلیدی محتوای شما مشخص شود.
طبق تجربه؛ اگر چگالی کلمات کلیدی محتوای شما بالاتر از ۳ درصد باشد سایت شما توسط گوگل به‌عنوان اسپم شناخته می‌شود و به‌مرور از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

نکته دیگر این است که نیاز نیست برای هر محتوا به‌صورت دستی محاسبه تراکم کلمات کلیدی انجام دهید، پلاگین‌ها و ابزارهای آنلاین زیادی برای این کار وجود دارند که می‌توانید با سرعت و دقت بیشتری چگالی کلمات کلیدی را محاسبه کنید. یکی از این پلاگین‌ها افزونه‌ی Yoast seo است که می‌تواند به شما در این مورد کمک بسزایی انجام دهد. همچنین یا جستجوی عبارت سایت محاسبه‌ی تراکم کلمات کلیدی می‌توانید توسط ابزارهای آنلاین به محاسبه چگالی کلمات کلیدی مقالات خود بپردازید.

روش توزیع کلمات کلیدی

روش توزیع کلمات کلیدی حالا که به طور کامل با چگالی کلمات کلیدی آشنا شده‌اید وقت آن رسیده تا با نحوه‌ی اصولی توزیع کلمات کلیدی آشنا شوید.
همان‌طور که گفتیم بهتر است چگالی کلمات کلیدی نسبت به متن بین ۱ تا ۳ درصد باشد؛ خب اینجا یک سؤال پیش می‌آید که توزیع و پخش کلمات کلیدی در کل مقاله باید چگونه باشد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در وهله‌ی اول توزیع باید طوری باشد که کاملاً طبیعی به نظر برسد و علاوه بر کاربرپسند بودن نوشته؛ برای گوگل هم این محتوا طبیعی و مناسب تشخیص داده شود. یادتان باشد که در ابتدا شما باید محتوا را برای کاربر بنویسید و نه گوگل! و باید بدانید که نهایتاً رفتار کاربر شما در سایت شما تعیین‌کننده ارزشمند بودن محتوای شماست.
توصیه می‌کنیم که علاوه بر توزیع کلمات کلیدی در کل مقاله؛ برای بهبود رتبه سئوی مطلب خود از کلمات کلیدی در قسمت‌های زیر هم استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  نحوه فروش کتاب در اینترنت ۶ تکنیک واقعی فروش آنلاین کتاب

  • عنوان صفحه
  • تگ هدینگ H1 و H2
  •  
    لینک‌های داخلی سایت
  •  
    توضیحات متا (Meta Description)
  •  
    آلت (Alt) و تایتل تصاویر
     
     

سخن پایانی:

در این مقاله با تراکم کلمات کلیدی و همچنین رویکرد و کاربرد آن آشنا شدیم، نسبت به اهمیت آن اطلاعاتی کسب کردیم، همچنین فرمول محاسبه‌ی آن را یاد گرفتیم و همچنین با توزیع اصولی آن آشنا شدیم.
امید است توانسته باشیم مقاله‌ای مطلوب برای شما تولید کرده باشیم و شما همراهان بتوانید با استفاده از این راهنما نسبت به بهبود سئوی داخلی سایت خود اقدام کنید. لطفاً اگر تجربه یا نظری در مورد تراکم کلمات کلیدی دارید در بخش نظرات برای ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *