What is content production and how to make money with content production?

تولید محتوا چیست و چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تولید محتوا چیست و چطور با تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

تولید محتوا مانند استخراج طلاست! شاید این جمله مبالغه‌آمیز به نظر برسد اما ما بر اساس تجربه و البته تحقیقات و بررسی در حوزه‌ی مارکتینگ به‌یقین رسیدیم. هر انسانی با تولید محتوا می‌تواند درآمد کسب کند و گاهی این درآمد نامحدود است. اگر با دقت بیشتری به کسب‌وکارها دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از کسب‌وکارها با تولید محتوا؛ درآمدهای هنگفتی را کسب می‌کنند. شاید فکر کنید که آن کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری بالایی در صنعت خودکرده‌اند اما باید بدانید که حتی بدون سرمایه‌گذاری هم شما می‌توانید درآمد بالایی از تولید محتوا داشته باشید.
در این مقاله قصد داریم که در ابتدا به توصیف و شرح تولید محتوا و کاربرد آن بپردازیم و بعدازآن به روش‌های عملی و کاربردی کسب درآمد از طریق تولید محتوا می‌پردازیم. این‌یک مقاله تجاری یا زرد نیست و استفاده از راهکارهای آن موجب می‌شود تا دید شما نسبت به تولید محتوا وسیع‌تر شود و بتوانید با تولید محتوای باکیفیت درآمد شخصی یا سازمانی خود را با آن ارتقا دهید.

تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

محتوا و اطلاعات یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان امروزی است. هر چیزی (ازجمله متن، تصویر، صوت، ویدئو) که در هر سایت، اپلیکشن، پیج اینستاگرام و … مشاهده می‌کنید، محتوا است. هر فرد یا سازمانی که این محتواها را تولید و منتشر می‌کند را تولیدکننده محتوا می‌گویند. ساده بود نه؟

کاربرد محتوا چیست؟

هدف اساسی محتوا، برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به مخاطب است؛ و نهایتاً این ارتباط و اطلاعات منجر به هدفی می‌شود که این هدف در دنیای کسب‌وکار و بازاریابی نهایتاً فروش محصول/خدمت است.
مسلم است که همه‌ی کسب‌وکارها بدون محتوا موفق به فروش نمی‌شوند؛ حتی در کسب‌وکارهای سنتی نیز فروشنده به شما محتوایی در مورد محصولی که قصد خرید آن رادارید ارائه می‌کند تا شمارا به خرید محصول ترغیب کند.
در کسب‌وکارهای آنلاین این مبحث بسیار جدی می‌شود چراکه کسب‌وکارهای آنلاین ارتباطی به‌صورت حضوری و رودررو با مشتریان خود ندارند و بنابراین باید از طریق تولید محتوا برای خود، اعتماد مشتری بالقوه خود را جلب و محصول/خدمتشان را به آن‌ها ارائه دهند.

اهمیت تولید محتوا

در دهه‌های اخیر اهمیت محتوای دیجیتال به‌شدت افزایش‌یافته است. مردم به‌راحتی و به‌سادگی برای محتوای باکیفیت حاضرند پول بپردازند. همچنین میزان دسترسی‌پذیری محتوای دیجیتال نسبت به محتوای غیر دیجیتال بسیار بالا است. مثلاً نیازی نیست برای پیدا کردن کتابی خاص، تمام کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های شهرمان را زیرورو کنیم! این نکته را فراموش نکنیم که با توجه به تغییرات سبک زندگی انسان‌ها، مردم خواندن کتاب‌های الکترونیکی، گوش دادن به پادکست‌ها و یا دیدن ویدئو را به روش‌های سنتی چون خواندن کتاب چاپی و شرکت در کلاس‌های آموزشی حضوری ترجیح می‌دهند. انسان معاصر هوشمند‌تر شده است و می‌خواهد در وقت خود (که حکم طلا را دارد) صرفه‌جویی کند و سریع‌تر به اهداف خود برسد. به همین علت محتوای دیجیتال محبوب و پرطرفدار شده است و این‌یک بازار بزرگ برای تولید‌کنندگان محتوا است!

مقاله پیشنهادی:  استراتژی محتوا چیست؟

تولید محتوا چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای تولید محتوا این است که نسبت به بقیه کسب‌وکارهای اینترنتی کم دردسرتر است. به‌عنوان‌مثال کسی مه یک فروشگاه اینترنتی کالا دارد چالش‌های مانند برگشت خوردن محصول، خرابی محصول و … دارد اما وب‌سایتی که محتوا محور است و تمرکز آن فقط تولید محتوا است این مسائل و چالش‌ها را در کار خود ندارد چون هیچ محصول فیزیکی در کار نیست و همه‌چیز دیجیتال است!
از دیگر مزیت‌های سایت‌های محتوا محور این است که نیازی به طراح سایت‌های پیشرفته، پیچیده و طبیعتاً هزینه‌بر برای تولید محتوا ندارد و حتی با یک وبلاگ ساده نیز می‌توان تولید محتوا را انجام داد.

دلیل اهمیت تولید محتوا در دنیای دیجیتال

این روزها کاربران فقط به وب‌سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که محتوای باکیفیت و کاملی برای ارائه داشته باشند. حال و آینده‌ی سئو و فروش سایت‌ها درگرو تولید محتوای ارزشمند است.
مهم‌ترین عاملی که موجب همراهی و تعامل مخاطبین با سایت‌ها می‌شوند محتوای آن‌هاست پس کسب‌وکارها اگر به ۹ دنبال افزایش تعامل و وفاداری مشتریان و درنتیجه افزایش فروش خود هستند باید توجه‌‌ی ویژه‌ای به محتوا داشته باشند و محتوای ارزشمند و باکیفیتی در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهند.

چگونه تولید محتوا کنیم؟

چگونه تولید محتوا کنیم؟اگر قصد تولید محتوا برای کسب درآمد یا افزایش فروش سایت‌تان رادارید به‌شدت توصیه می‌کنیم که محتوایی ارزشمند تولید کنید تا واقعاً پاسخگوی نیاز کاربران باشد.
در ادامه مقاله به شما توضیح خواهیم داد که شروع به تولید محتوا کنید و با رعایت نکات ذکرشده محتوای ارزشمند و باکیفیتی به مخاطبان خود ارائه دهید.

گام اول: موضوع محتوا را تعیین کنید

اولین قدم از فرایند تولید محتوا، تعیین موضوع محتوا است. این قدم رابطه‌ی مستقیمی با موضوعات موردعلاقه و همچنین تخصص شما دارد. بی‌تردید وقتی شما روی رشته یا موضوع خاصی تخصص یا تسلط دارید، محتوای بهتری را می‌توانید در مورد آن تولید کنید.
شاید شما تخصصی روی موضوع خاصی ندارید؛ نگران نباشید، شما روی موضوعاتی که به آن علاقه‌مند هستید توانایی تولید محتوای خوبی دارید چون با لذت خاصی در مورد آن موضوع شروع به نوشتن می‌کنید و این‌یک اهرم خوب برای سیستم انگیزشی شما جهت خلق یک محتوای باکیفیت است.
نکته آخر و حائز اهمیت در قدم تعیین موضوع این است که موضوع محتوای تعیینی شما در بین مخاطبان پرطرفدار و محبوب باشد در غیر این صورت، محتوای شمارا کد و بدون بازدیدکننده باقی می‌مانند.

مقاله پیشنهادی:  تولید و بازاریابی محتوا

گام دوم- اطلاعات و درک خود را نسب به موضوع محتوا افزایش دهید

شاید بسیار بدیهی به نظر برسد اما تا زمانی که شما تسلط نسبی نسبت به موضوع محتوای تعیین نشده خود نداشته باشید، موفق به تولید یک محتوای مطلوب نخواهید شد؛ از طرفی اگر شما اطلاعات بالایی در مورد موضوع محتوای خود داشته باشید به‌راحتی آب خوردن ‎قادر خواهید بود یک محتوای باکیفیت و ارزشمند تولید کنید؛ بنابراین تا حد امکان سعی کنید اطلاعات خود را نسبت به موضوع محتوای خود افزایش دهید برای این کار بهتر است که مقالات موجود، کتاب‌ها، ویدئوها و پادکست‌های مرتبط با محتوای خود را بررسی کنید؛ این کار کمک بزرگی به بالا بردن اطلاعات شما و درنتیجه افزایش کیفیت محتوایتان خواهد کرد.
این نکته را فراموش نکنید که تولید محتوا فقط به معنای خلق محتوا نیست، بلکه جمع‌آوری اطلاعات و منسجم کردن آن در یک مقاله نیز یک تولید محتواست که مخاطب از مطالعه آن لذت می‌برد چون اطلاعات جامعی در یک مقاله به او ارائه کرده‌اید و نیازی نیست که مخاطب در چند محتوا به دنبال پاسخ و نیازهای خود باشد.

گام سوم: تعیین هدف از تولید محتوا

هدف خود از تولید محتوا را دقیقاً مشخص کنید! بهتر است به این سؤالات پاسخ دهید:
هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آیا می‌خواهید مانند سایت زومیت روزانه ده‌ها مقاله منتشر کنید و به‌واسطه فروش بنر تبلیغاتی و ریپورتاژ به درآمد برسید؟ یا می‌خواهید محتوای سایت فروشگاهی/خدماتی خود را تولید کنید و با جذب مشتری از طریق محتوا محصول یا خدمت خود را بفروشید؟ و یا می‌خواهید محتوای خود را به‌صورت مستقیم به مشتریان محتوا به فروش برسانید؟
فرمت محتوای شما فقط متنی است یا می‌خواهید محتوای صوتی و ویدئویی نیز تولید کنید؟
با پاسخ به این سؤالات به یک فرمت و مدل خاص درآمد خواهید رسید.
قدم سوم: شروع کنید
پس‌ازاینکه قدم‌های قبل را پشت سر گذاشتید الآن نوبت به عمل است! ساده‌ترین راه این است که شروع به نوشتن کنید حتی به‌غلط! حتماً این اصطلاح به گوشتان خورده است که املای نانوشته غلط ندارد! پس شروع به نوشتن کنید و مهارت‌های نوشتاری خود را ارتقا دهید.
برای گسترش کار خود، فرمت‌های محتوایی دیگر مانند پادکست و ویدئو را هم امتحان کنید. البته نوشتن مقاله نسبت به بقیه‌ی فرمت‌های محتوایی اساس کار است و اولویت اول را دارد اما امروزه طرفداران محتوای صوتی و ویدئویی به‌شدت در حال افزایش است و شما مجبور هستید که محتوای خود را به با این فرمت‌ها هم ارائه دهید. واقع‌بین باشید! گوش دادن به فایل صوتی یا مشاهده یک ویدئو بسیار راحت‌تر از خواندن یک مقاله است؛ بنابراین باید به فکر راحتی مخاطبان خود باشید و این نکته‌ی طلایی بازاریابی و فروش را فراموش نکنید که مخاطبان در قبال چیزهایی که باعث راحتی و سادگی در رفع نیازشان می‌شود، پول پرداخت می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  برند کارفرمایی چیست و چگونه برند کارفرمائی خود را بسازیم؟

گام چهارم: استراتژی داشته باشید

داشتن استراتژی در تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا یازدهی بالایی در تولید محتوا داشته باشید. صرف‌نظر از نوع کسب درآمد شما از محتوا، شما باید یک تقویم محتوایی داشته باشید و که دقیقاً بتواند به سؤال‌های زیر پاسخ دهد:
روزی چند کلمه محتوا تولید می‌کنید؟
توسط چه منابع، ابزار و مشتریانی تولید محتوا می‌کنید؟
فرمت محتوای شما چگونه است؟
محتوایتان در کجاها و توسط چه افرادی منتشر می‌شود؟ محتوای به چه روش باعث کسب درآمد می‌شود؟
با داشتن استراتژی فرایند تولید محتوا و درنتیجه درآمد شما شفاف می‌شود و با بررسی و اندازه‌گیری آن می‌توانید نقص‌های کار خود را بگیرید و همچنین کار خود را برای رسیدن به اهداف بالاتر توسعه دهید.

سخن پایانی

بیل گیتس می‌گوید: محتوا پادشاه است.
و همین جمله اهمیت محتوا در عصر جدید را نشان می‌دهد.
تولید محتوا یکی مهم‌ترین ارکان مهم دیجیتال مارکتینگ و از پردرآمدترین روش‌های کسب درآمد در جهان است. امیدواریم توسط این مقاله چشم‌انداز جدیدی به تولید محتوا و ارزش‌افزوده آن برای کسب درآمد و رشد کسب‌وکارها برای شما همراهان عزیز ترسیم کرده باشیم. لطفاً نظرهای با ارزش خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *