google crawler

خزنده (Crawler) گوگل چیست و چگونه سایتمان را برای آن بهینه کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خزنده (Crawler) گوگل چیست و چگونه سایتمان را برای آن بهینه کنیم؟

یکی از ارکان مهم و اساسی در بحث سئو و موتورهای جستجو، مبحث خزنده یا کراولر گوگل است. کراولر یا گوگل بات (Google Bot) ها ربات‌های زحمت‌کش ساخته‌شده توسط گوگل هستند. خزندگان گوگل شرح وظایف بلند بالایی دارند و تمامی وظایف آن‌ها و گزارش آن‌ها برای گوگل و صاحبان وب‌سایت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارند. وبمستران و متخصصین سئو تمام تلاش خود را برای جلب رضایت این بازرسان سرزده انجام می‌دهند.
یادگیری چگونگی عملکرد این ربات‌ها بسیار حائز اهمیت است چون فقط با شناخت کامل از ساختار، وظایف و عملکرد آن‌ها، شما قادر خواهید بود تا وب‌سایت خود را جوری طراحی کنید که مذاق ربات‌های گوگل خوش بیاید.
درواقع سایت شما باید به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد تا سایت شما توسط این ربات‌ها قابل‌درک باشد تا آن‌ها بتوانند گزارش کاملی از سایت شما تهیه‌کرده و به الگوریتم‌های رنک دهی موتور جستجوی گوگل ارسال کنند.
اگر شما موفق به طراحی یک سایت خوب با ساختار صحیح و منسجم و همچنین محتوای ارزشمند باشید، ربات‌های گوگل گزارش خوبی برای شما ثبت خواند کرد و این موجب افزایش اعتبار و رتبه‌ی شما در موتور جستجوی گوگل خواهد شد.
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی چیستی ربات یا خزنده‌های گوگل، کاربرد و چگونگی عملکرد آن‌ها و همچنین چگونگی بهینه‌سازی سایت برای ربات‌های گوگل بپردازیم.

ربات گوگل یا خزنده گوگل چیست؟

همان‌طور که می‌دانید ترافیک ورودی از نتایج موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین و هدفمندترین نوع ترافیک در بستر وب است که بحث بازاریابی ربایشی (Inbound marketing) را هم پوشش می‌دهد؛ باید بدانید که Googlebot در رتبه‌بندی نتایج در صفحه SERP نقش پررنگی بر عهده دارد. درواقع این ربات‌ها هستند که پس از بررسی همه‌جانبه سایت و صفحات شما یک گزارش جامع به الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل ارسال می‌کنند و نهایتاً گوگل توسط این گزارش و تطابق دادن با الگوریتم‌های خود سایت شمارا در نتایج جستجو رتبه دهی می‌کند.
همان‌طور که گفته شد این ربات گوگل وظایف زیادی دارد اما دو وظیفه‌ی اصلی آن به شرح زیر است:
بررسی جدیدترین صفحات ایجادشده و گزارش ایندکس آن‌ها
بررسی اطلاعات جدید به‌روزرسانی صفحات و ارسال به دیتابیس‌های موتوری جستجوی گوگل
 
بات گوگل در صفحاتی که دسترسی و مجوز برای خزش در آن‌ها دارد (که این دسترسی توسط فایل robots.txt تعیین می‌شود) دائماً در حال کاوش است و اطلاعات خود را در این کاوش لینک به لینک سایت ذخیره می‌کند. البته این عملیات به‌صورت خودکار توسط بات‌ها انجام می‌گیرد.

اهمیت ربات گوگل

ربات‌ها یا خزندگان گوگل درواقع ضابط و رابط وب‌سایت شما و موتور جستجوی گوگل هستند و این تنها راه شناسایی و درک وب‌سایت شما توسط گوگل است؛ و دلیل اهمیت آن همین است که موفقیت یا شکست سئوی وب‌سایت شما درگرو گزارش‌ها ربات گوگل است.

مقاله پیشنهادی:  چگونه از گوگل آنالیتکس برای بهبود کسب‌وکارمان استفاده کنیم

همان‌طور که گفتیم وظیفه انتقال اطلاعات وب‌سایت شما به گوگل، توسط گوگل بات انجام می‌گیرد و طبیعتاً اگر وب‌سایت شما دارای ساختاری مطلوب و محتوای خوب باشد، گوگل بات ها گزارش خوبی به گوگل مخابره می‌کنند که درنتیجه رتبه‌ی شما در نتایج گوگل افزایش پیدا می‌کند. پس باید طوری سایت خود را بهینه کنید تا ربات‌ها آن را خوب درک کرده و به‌سادگی در آن به خزش و کاوش بپردازند.

بهینه‌سازی سایت برای ربات‌های گوگل

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بهینه‌سازی سایت برای ربات‌ها، سرعت سایت است. ربات‌ها دوست دارند که با راحتی و سرعت بیشتری در سایت شما گردش کنند و داشتن یک وب‌سایت پرسرعت قادر است موجب تسریع درروند کاوش ربات‌های گوگل و نهایتاً تأثیر بسیار مثبتی بر سئوی سایت نوبت.
 
در ادامه چند فاکتور مهم در بحث بهینه‌سازی سایت برای ربات گوگل را ذکر می‌کنیم.
 
از قابل‌نمایش بودن صفحات سایت خود توسط گوگل اطمینان حاصل کنید.
برای سایت خود یک سایت مپ بسازید و در ابزار سرچ کنسول آن را در گوگل ثبت کنید.
فایل robots.txt سایت خود را بهینه کنید صفحاتی که قصد ندارید توسط ربات موردبررسی قرار گیرند را در توسط دستورات محدود کنید.
به‌صورت دوره‌ای رفتار گوگل‌بات‌ها را در پلن گوگل سرچ کنسول بررسی و زیر نظر داشته باشید.
به‌طورکلی برای رسیدن به صدر نتایج جستجوی گوگل باید به‌صورت روزانه تلاش و دقت خاصی در بهینه‌سازی و نظارت بر سئوی سایت خود داشته باشید. البته این اقدامات باید همسو با عملکرد و نوع دید ربات‌ها یا خزنده‌های گوگل نسبت به سایت شما باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ربات گوگل یا خزنده‌های گوگل پرداختیم، اهمیت آن را ذکر کردیم، کاربرد و چگونگی عملکرد آن را شرح دادیم و در انتها نکاتی را جهت بهینه‌سازی سایت برای این ربات‌های موتور جستجوی بیان کردیم. امید است که با استفاده از اطلاعات این مقاله بتوانید سایت خود را برای گوگل‌بات بهینه‌سازی کنید و از این طریق خود را به گوگل اثبات کنید تا گوگل نیز شمارا به‌عنوان سایتی خوب بپذیرد و در نتایج جستجوی خود وب‌سایت شمارا در جایگاهی شایسته‌ قرار دهد. لطفاً اگر تجربه یا نظری در مورد ربات گوگل دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  10 راهکار طلایی افزایش تمرکز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *