backlinks

معرفی انواع بک لینک‌ها و چگونگی ساخت بک لینک

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

معرفی انواع بک لینک‌ها و چگونگی ساخت بک لینک

همان‌طور که می‌دانید بک ‌لینک یکی از بااهمیت‌ترین مباحث سئو است؛ از ابتدای ظهور الگوریتم‌های گوگل هیچ‌وقت مبحث بک‌ لینک‌ها کمرنگ نشده‌اند و هنوز یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی نتایج در موتورهای جستجو، بک لینک است.
به بک لینک (Backlink) لینک خارجی هم گفته می‌شود.
بی‌تردید دو عامل بسیار مؤثر بر سئوی سایت شما ارزش محتوا و بک لینک سایت شماست. به دست آوردن بک لینک یکی از اجزای لاینفک یک استراتژی تخصصی سئو است.
موتورهای جستجو توسط بک لینک‌های یک سایت میزان اعتبار آن سایت را بررسی و رده‌بندی می‌کنند. بک لینک‌های قوی که از سایت‌های معتبر و مرتبط برای سایت شما ساخته‌شده‌اند به موتورهای جستجو گوگل اطمینان می‌دهند که سایت گیرنده بک لینک دارای محتوای ارزشمند و همچنین درجه اعتبار و اعتماد بالایی است؛ و نهایتاً ارتقای رتبه‌ی سایت شما در نتایج جستجو ماحصل این لینک سازی‌ها است. از طرفی اگر بک لینک در صفحاتی از سایتی ساخته شود که بازدید خوبی دارند، منجر به افزایش سطح آگاهی از برند (Brand Awareness) و افزایش ترافیک از لینک ارجاعی به سایت می‌شود.

در سال‌های قبل و قبل از به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن، تعداد بک لینک‌ها بر کیفیت بک لینک‌ها ارجحیت داشت و بک لینک سازی انبوه یک‌راه قانونی و متداول برای ارتقا سئوی محسوب می‌شد، سئوکاران برای دستیابی به بک لینک‌های بیشتر به مزرعه لینک (Link Farm) و روش‌های متقلبانه و زیرکانه متوسل می‌شدند، اما با به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ میلادی، گوگل با استفاده از این الگوریتم زمین نتایج خود را شخم زد و سایت‌هایی که از مزرعه لینک و دیگر روش‌های اسپم برای گرفتن بک لینک استفاده می‌کردند را مشمول جریمه‌های سنگین کرد. از آن زمان الگوریتم‌ گوگل روی کیفیت و مرتبط بودن بک لینک ارزش‌گذاری کرد و موجب شد تا نتایج جستجو از وجود سایت‌های متقلب و اسپم پاک شود. اساساً بک لینک سازی یک فرآیند سخت است و چالش‌های زیادی دارد اما با کسب اطلاعات در مورد انواع روش‌های بک لینک سازی و کمی تلاش می‌توانید بک لینک‌های باکیفیتی برای سایت خود تولید کنید.
در این مقاله به بررسی انواع بک لینک و نظر گوگل در مورد آن می‌پردازیم. پس با مجله‌ی آی‌تی هما همراه باشید.

۱- بک لینک پست مهمان (Genuine Guest Post Outreach Links)

همان‌طور که از نام این روش پیداست، بک لینک پست مهمان، به معنای نوشتن مطلب در وب‌سایت‌ دیگران به‌عنوان مهمان است. در این روش شما در سایت‌ها یا بلاگ‌های بااعتبار و مرتبط، مقاله‌ای با لینک ارجاع به سایت خود منتشر می‌کنید.
ساخت بک لینک‌ها به روش پست مهمان باهدف تولید محتوای باکیفیت و آگاهی بخشی و آموزش کاربران باید صورت بگیرد و سعی کنید که در سایت‌های مرتبط با صنعت و محتوای خود پست منتشر کنید.

نظر گوگل در مورد بک لینک پست مهمان چیست؟

درصورتی‌که محتوای منتشرشده ارزشمند و غنی باشد و کاربران از آن استقبال کنند، گوگل نسبت به این نوع بک لینک سازی نظر مثبتی دارد. همان‌طور که گفته شد تا وقتی‌که هدف از لینک سازی تعداد و نشر محتوای بی‌کیفیت نباشد، گوگل مشکلی با بک لینک‌های شما ندارد.

۲- بک لینک نظرات وبلاگ (Blog Comments)

تا قبل از به وجود آمدن پارامتر یا سیگنال نوفالو (nofollow) در سال ۲۰۰۵ میلادی، ثبت نظر و بک لینک سازی توسط آن‌یکی از روش‌های پرطرفدار و متداول در فرآیند لینک سازی بود. به این صورت که سئوکاران در مورد پست‌های یک وبلاگ نظر درج می‌کردند و انکورتکست‌های (Anchor Text) هدف خود را به صفحه‌ی موردنظر در سایت خود لینک می‌دادند.
نظر دهی شما نباید موجب اسپم شدن شما و سایت‌تان شود و امتیاز اسکم (spam score) شمارا بالا ببرد که این کار به ضرر شما تمام خواهد شد.

مقاله پیشنهادی:  مفهوم E-A-T گوگل چیست و چگونه سایت‌ها را ارزیابی می‌کند؟

نظر گوگل در مورد بک لینک نظرات چیست؟

ساخت بک لینک به‌وسیله‌ی نظر دهی از دید گوگل نقض قوانین و دستورالعمل‌های الگوریتم‌های گوگل (بخصوص پنگوئن) نیست؛ اما مت کاتس که یکی از مهندسان سازمان گوگل است به‌صورت تلویحی اشاره‌کرده که لینک سازی توسط نظرات یک استراتژی و تکنیک مناسب برای دریافت بک لینک و اعتباربخشی به سایت شما نیست.

۳- بک لینک های پولی (Pay-for-Placement Links) چیست؟

بک لینک‌های پولی (Pay-for-Placement Links) بک لینک‌هایی هستند که سایت‌ها درازای گرفتن پول، اجازه می‌دهند تا در سایت‌شان بک لینک بسازید.

نظر گوگل درباره بک لینک های پولی 

گوگل در مورد بک لینک‌های پولی اظهارنظر دقیقی نکرده است و از طرفی امکان تشخیص بک لینک‌های پولی برای الگوریتم‌های گوگل چالش‌برانگیز و مشکل است.

۴- لینک‌های نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking Links)

لینک‌های نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking Links) به معنای ذخیره آدرس سایت‌ها در بوکمارک‌های اجتماعی توسط کاربران است، درگذشته مدیران آدرس سایت خود را در بوکمارک‌های سایت‌های اجتماعی لیست می‌کردند و اعتقاد داشتند که موجب افزایش اعتبار سایت آن‌ها خواهد شد. امروزه ایجاد لینک در سایت‌های بوکمارکینگ هیچ ارزشی وجود ندارد و این راه قدیمی دیگر کارایی ندارد؛ اما با فعالیت طبیعی در انجمن‌های نشانه‌گذاری مرتبط و اشتراک‌گذاری محتوا و سایت خود با مخاطبان می‌توانید سئوی خود را بهینه و حتی ترافیک قابل‌توجهی روانه‌ی سایت خود کنید.

در ادامه لیست ۱۰ سایت معروف bookmarking social link:

• Twitter
• Pinterest
• StumbleUpon
• Dribble
• Pocket
• Digg
• Reddit
• Slashdot

نظر گوگل در بک لینک‌های نشانه‌گذاری اجتماعی:

جان مولر (مدیر آنالیز وبمستر گوگل) در جلسه‌ای اعلام کرد که لینک‌های موجود در سایت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی تأثیر زیادی در رتبه‌بندی گوگل ندارد.

۵- بک لینک‌های تبادلی (Link Exchange Schemes) چیست؟

تبادل لینک وقتی اتفاق می‌افتد که دو مدیر وب‌سایت با همدیگر توافق می‌کنند که با انکور تکست‌های (Anchor Text) مشخص به سایت‌های همدیگر لینک دهی کنند. این تبادل لینک به نفع هر دو سایت است. بااینکه این روش یک روش سئو است اما باید بدانید که این تکنیک به‌نوعی یک روش سئوی کلاه‌سیاه محسوب می‌شود.

به بیانی دیگر لینک‌های متقابل برخلاف دستورالعمل الگوریتم‌های گوگل است و سایت‌هایی که به‌صورت افراطی از این روش استفاده می‌کنند شامل جریمه‌های گوگل خواهند شد.

نظر گوگل در تبادل بک لینک‌ها

موتوری جستجوی گوگل در مورد تبادل لینک بیان می‌کند، استفاده بیش‌ازحد تبادل لینک با دیگر سایت‌ها، نقض قوانین و دستورالعمل‌های گوگل است.

۶- بک لینک‌های دایرکتوری (Directory Page Link Building) چیست؟

بک لینک‌های دایرکتوری (Directory Page Link Building) که بانام فهرست‌های وب نیز شناخته می‌شوند؛ فهرست با فهرستی آنلاین از سایت‌ها هستند. در سال‌های قبل از پیشرفت الگوریتم‌های گوگل این فهرست‌ها یک بک لینک بسیار قوی محسوب می‌شدند اما با به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل (مخصوصاً الگوریتم پنگوئن) اگر در این روش زیاده‌روی شود یا در فهرست‌های غیر معتبر لینک سازی انجام شود؛ نه‌تنها کمکی به بهینه‌سازی سئوی سایت شما نمی‌کند؛ بلکه موجب جریمه‌ی سایت‌تان توسط گوگل می‌شود.
اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را در دایرکتوری‌ها فهرست کنید، فقط از سایت‌های دارای اعتبار و کیفیت برای این روش استفاده کنید تا موجب ارتقای اعتبار و سئوی وب‌سایت خود شوید.

نظر گوگل درباره بک لینک‌های دایرکتوری

همان‌طور که گفته شد موتور جستجوی گوگل از تولید غیرطبیعی و انبوه لینک‌های دایرکتوری متنفر است و پیشنهاد کرده که فقط در دایرکتوری‌های مرجع و معتبر (که بسیار معدود هستند) لینک سازی کنید.

مقاله پیشنهادی:  تکنیک‌های کارآمد برای ایده پردازی

۷- بک لینک pbn چیست؟ (Private Blog Network Links)

گروهی از وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها هستند که فقط باهدف لینک سازی برای یک وب‌سایت خاص ساخته‌شده‌اند. همان‌طور که از نام این روش پیداست؛ این شبکه‌ها خصوصی طراحی می‌شوند و می‌توان آن را باکمی اقدامات فریب‌دهنده به دست آورد. روش PNM یک روش متقلبانه در لینک سازی خارجی محسوب می‎شود و یک روش پر ریسک است. این روش جزو متد‌های سئوی کلاه‌سیاه محسوب می‌شود و گوگل نسبت به این روش بسیار حساس است و در صورت تشخیص سریعاً سایت تقلب کار را پنالتی می‌کند! پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه سراغ این روش برای بک لینک سازی نروید و بر سر سایت خود قمار نکنید!

نظر گوگل درباره بک لینک pbn

وقتی‌که این روش در بین سئوکاران متداول شد؛ متخصصین سئو راه‌هایی برای غیرقابل تشخیص شدن این روش کشف کردند اما با پیشرفت گوگل، این دست سئوکاران متقلب برای موتوری جستجوی گوگل رو شد و هم‌اکنون گوگل قدرت تشخیص بالایی نسبت به این روش دارد و سایت‌هایی که به این روش درصدد دور زدن گوگل هستند را جریمه و نهایتاً پنالتی می‌کند.
 

۸- بک لینک رسانه‌های اجتماعی (Links from Social Media Accounts) چیست؟

اکثر شبکه‌های اجتماعی (social networks) به کاربران خود اجازه می‌دهند تا لینک به وب‌سایت خود در پروفایل خود ثبت کنند. شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و ردیت امکان ساخت لینک در پست‌ها را به کاربران خود می‌دهند. این دو نوع لینک، بک لینک شبکه‌های اجتماعی هستند. لینک‌های ایجادشده بر بستر شبکه‌های اجتماعی قطعاً بر سئو بی‌تأثیر نیست اما تأثیر اصلی آن در این است که حضور در این شبکه‌های اجتماعی موجب دیده شدن بیشتر کسب‌وکار شما می‌شود که بی‌تردید موجب افزایش آگاهی از برند و بازدید از وب‌سایت شما می‌شود. شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهند تا محتوای سایت خود را به اشتراک بگذارید و بیشتر در دسترس مخاطبان هدف خود قرار بگیرید. غالب لینک‌های ساخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی از نوفالو (Nofollow) هستند و اصطلاحاً محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) نامیده می‌شوند، فقط سعی کنید که محتوای اسپم در این شبکه‌ها منتشر نکنید که به ضرر کسب‌وکار شما تمام خواهد شد.

نظر گوگل درباره بک لینک‌های شبکه اجتماعی

موتور جستجوی گوگل در مورد لینک‌های شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر مستقیمی نکرده است.

بک لینک‌های تولیدشده به‌صورت خودکار (Auto-Generated Backlinks) چیست؟

بک لینک‌های تولیدشده به‌صورت خودکار (Auto-Generated Backlinks) درواقع لینک‌هایی هستند که با برنامه‌نویسی و توسط تعدادی ابزار آنلاین مانند WebEffector و SEO Hammer ساخته می‌شوند. این ابزارها به‌طوری برنامه‌نویسی شده‌اند که لینک‌هایی با انکورتکست های هدف سایت‌های خاص را به‌صورت خودکار در انجمن‌ها (forums) و بخش نظرات سایت‌های مختلف ارسال و منتشر می‌کنند. این روش بک لینک سازی شاید در کوتاه‌مدت نتایج مثبت قابل‌توجهی داشته باشد اما با تشخیص توسط گوگل؛ موجب جریمه شدن سایت لینک گیرنده می‌شود.

گوگل در ایجاد بک لینک‌های خودکار

گوگل به‌صراحت به عدم استفاده از سایت‌های درج لینک خودکار تأکید می‌کند و دریکی از مقالات خود در مورد لینک سازی خودکار توضیح می‌دهد:
«استفاده از ابزارهای خودکار برای ساخت بک لینک نقض مستقیم دستورالعمل‌های گوگل است.»

۹- بک لینک پروفایل (Profile Creation Link Building) چیست؟

 همان‌طور که می‌دانید بعضی از وب‌سایت‌ها به کاربران خود امکان ایجاد حساب کاربری یا پروفایل می‌دهند و ممکن است که قسمتی از این پروفایل را به گونه‌ طراحی کرده باشند که کاربر بتواند یک یا چند لینک را در پروفایل خود ثبت کند.
این روش لینک سازی به‌صورت طبیعی خوب است اما اگر به‌صورت انبوه و اسپم ساخته شود موجب آسیب به سایت شما می‌شود. درواقع اعتدال در این‌گونه لینک سازی ملاک موفقیت است.

نظر گوگل درباره بک لینک پروفایلی

گوگل به‌صورت شفاف و واضح اعلام کرده است که سایت‌هایی را که به روش‌های اسپم برای ارتقا سئوی خود متوسل می‌شوند را جریمه می‌کند؛ اما می‌توان به‌صراحت گفت که ایجاد لینک در پروفایل اگر به‌صورت طبیعی انجام گیرد می‌تواند به افزایش ترافیک و بهبود سئوی سایت شما کمک کند.

مقاله پیشنهادی:  اهمیت داشتن وبلاگ در سایت چیست؟

۱۰- بک لینک ریدایرکت ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect Backlinks) چیست؟

ریدارکت ۳۰۱ یکی از روش‌های انتقال در پروتکل HTTP و HTTPS است. بااین‌حال این دستور یا ابزار یکی از روش‌های زیرکانه برای گرفتن بک لینک و ارتقای سئو سایت بود و است! به این صورت که سئوکار دامنه‌های منقضی شده را به سایت خود ریدایرکت می‌کند؛ با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل این روش یک روش اسپم است و هیچ مزیتی برای سئو ندارد.

نظر گوگل درباره بک لینک ریدایرکت ۳۰۱

جان مولر درباره‌ی استفاده از روش ریدایرکت ۳۰۱ برای گرفتن بک لینک می‌گوید:
استفاده از روش ریدایرکت باهدف بهره‌مندی از بک لینک بی‌فایده است، گوگل قادر است این نوع لینک سازی را تشخیص و سایت استفاده‌کننده از این روش اسپم را مجازات کند.

۱۱- بک لینک نظرات انجمن (Forum Commenting) چیست؟

تالارهای گفتگوی آنلاین (Forum Commenting) گونه‌ای از اجتماعات آنلاین هستند که کاربران برای تبادل‌نظر در موضوعات مختلف و یا منافع مشترک با همدیگر به اشتراک‌گذاری نظر می‌پردازند. حق اشتراک غالب این انجمن‌ها رایگان است و همچنین گذاشتن لینک در نظرهای کاربران بلامانع است. لینک‌های این نوع از بک ‌لینک سازی هنگام درج لینک در پست و نظرات کاربران ایجاد می‌شود.
اگر شما با فعالیت در این انجمن‌ها به‌گونه‌ای طبیعی و باهدف کمک به کاربران برای رفع نیازشان در پست خود لینکی به وب‌سایت ایجاد کنید؛ این روش می‌تواند برافزایش بازدید سایت شما و همچنین بهبود سئوی شما مؤثر و مفید باشد. از طرفی اگر شما به‌صورت غیرطبیعی و اسپم لینک وب‌سایتتان را در این انجمن‌ها به اشتراک بگذارید نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه موجب جریمه شما و سایت شما از جانب انجمن مربوطه و گوگل خواهد شد.

نظر گوگل درباره بک لینک نظرات انجمن

«موتور جستجوی گوگل به‌شدت با سو استفاده از انجمن‌های گفتگو و دیگر پلتفرم‌های اجتماعی مخالف است» این پاسخ جان مولر در مورد سؤالی از کاربران بود. پاسخ جان مولر مواضع گوگل را نسبت به این روش از بک لینک سازی را اعلام‌ می‌کند.
نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا متداول‌ترین روش‌های بک لینک سازی را برای شما شرح دهیم و همچنین نظر گوگل در مورد آن‌ها را موردبررسی قرار دهیم.
طبق این مقاله و نظرات گوگل له این نتیجه رسیدیم که موتور جستجوی گل با پیشرفت و به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود بسیار هوشمند شده است و به‌سادگی قادر است سایت‌های اسپم و کلاه‌سیاه سئو را تشخیص دهد و مجازات سنگینی برای این سایت‌ها در نظر گرفته است. توصیه ما این است با روند طبیعی و پاک نسبت به بک لینک سازی اقدام کنید و مطمئن باشید که با سئوی کلاه‌سفید شما به اهداف سئوی خودخواهید رسید و از روش‌های کلاه‌سیاه بک ‌لینک سازی به‌شدت اجتناب کنید چون به‌زودی توسط الگوریتم‌های فوق هوشمند گوگل شناسایی می‌شوید و سرنوشتی به‌جز جریمه و پنالتی شدن توسط گوگل در پیش‌ نخواهید داشت.
لطفاً تجربیات و نظرات خود را در مورد این روش‌های بک لینک سازی با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *