link

لینک‌سازی داخلی چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

لینک‌های داخلی چیست؟ اهمیت لینک‌سازی داخلی

 

 

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی پیوندی است که از درون یک وب‌سایت از یک صفحه به صفحه دیگری در همان وب‌سایت داده می‌شود. این موضوع هم برای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) و هم برای کاربران بسیار اهمیت دارد؛ زمانی که یک کاربر وارد سایت شما شده و در جستجوی جواب سؤال خود است و عبارات مرتبط دیگری را نیز می‌تواند در همان صفحه مشاهده کند علاوه بر دستیابی به جواب، تجربه کاربری خوبی را کسب می‌کند. موتورهای جستجو نیز با استفاده از ارتباطات و بررسی هدفمند بودن سایت شما، برای رتبه بندی و بسیاری از موارد استفاده می‌کنند.
 لینک‌سازی داخلی انواع مختلفی دارند، علاوه بر پیوندهای موجود در صفحه اول که شامل منو و … است، می‌توان در محتوا نیز از پیوندهای داخلی استفاده کرد. این پیوندها همان‌طور که گفتیم کاربران شما را به مطالب جدید و مرتبط هدایت می‌کند؛ علاوه بر این موارد این موضوع کمک می‌کند تا گوگل متوجه شده که مطالب و صفحات ساخته شده در وب‌سایت شما همگی در یک راستا و با یک هدف هستند.
*هرچه تعداد لینک‌ها بیشتر و مرتبط‌تر باشد گوگل متوجه این ارتباط و ارزشمندی صفحات و محتوا می‌شود.

 

مزایای استفاده از پیوند داخلی

 

کاربرپسند و ایجاد تجربه کاربری مناسب: همان‌طور که گفتیم وجود پیوندهای داخلی مرتبط به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در سایت گردش کرده و به جواب سؤال خود برسد.
افزایش پیج رنک: در صورتی که لینک‌های داخلی به‌خوبی و باکیفیت ایجاد شده باشد، به‌عنوان یک لینک برای همان صفحه در نظر گرفته شده و این به طریقی به افزایش رتبه کمک می‌کند.

 

پیوندهای داخلی در مقابل بک لینک

 

 

پیوندهای داخلی

 

لینک سازی داخلی آن‌چنان تأثیری مانند بک لینک سازی در افزایش اعتبار سایت ندارد؛ زیرا به‌راحتی خودتان می‌توانید این لینک‌ها را اضافه کنید و در واقع به خود رأی دهید! البته لینک سازی داخلی اعتبار و ارتباط صفحات شما را نشان می‌دهد.

 

لینک‌های خارجی

 

 

لینک‌های خارجی در واقع پیوندهایی هستند که از وب سایت شما به دامنه‌های دیگر اشاره می‌کنند. کاربرد این مورد در این است که زمان استفاده از یک منبع می‌توانید به آن اشاره کرده و در سایت خود آن را درج کنید؛ در این مورد علاوه بر اینکه محتوای شما کپی محسوب نشده و امتیاز منفی ندارد؛ ارزشمندی محتوا را نیز به مخاطب می‌رساند.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت در شیراز راهی آسان برای افزایش فروش و سودآوری

برخی از افراد معتقدند لینک سازی خارجی باعث رتبه بندی و افزایش اعتبار سایت می‌شود. در واقع لینک سازی خارجی سیگنال مستقیمی برای رتبه بندی نیست اما اگر همسو با سیار برنامه‌های سئو انجام شود می‌تواند باعث اعتبار شود.

 

اهمیت لینک سازی داخلی

 

 

از زمانی که گوگل فقط از کلمات کلیدی برای تطبیق جستجوها استفاده می‌کرد بسیار تغییر کرده است و با کمک الگوریتم‌های مختلف توانسته است به زبان انسان نزدیک‌تر شود. باوجود این مورد بازم الگوریتم‌ها کامل نیستند و نیاز دارند از روش‌های مختلف و سیگنال‌های مختلف متوجه شوند که سایت شما درباره چیست؟ استفاده از لینک سازی داخلی در کنار نشان دادن یک راستا بودن و هدفمند بودن سایت در یک موضوع به معماری سایت نیز کمک می‌کنند تا به آنچه افراد نیاز دارند در جستجوی گوگل به‌صورت ارگانیک نمایش داده شود.

 

سیم کشی ساختمان همان پیوند داخلی شما است!

برای درک بهتر این موضوع ابتدا خانه خود را تصور کنید. بک لینک‌ها مانند سیم‌های نیروگاه اصلی به منزل شما هستند و لینک‌های داخلی، سیم‌هایی هستند که در درون خانه شما در بخش‌های مختلف قرار دارند؛ هر چقدر هم لینک سازی داخلی شما قوی باشد ولی شما به شبکه اصلی متصل نباشید نمی‌توانید از برق استفاده کنید!
برای درک بهتر و بیشتر می‌توان گفت اگر شما اقدام به ساخت یک قسمت اضافی مانند یک اتاق در منزل کنید و سیم کشی این بخش را فراموش کنید؛ این اتاق علاوه بر اینکه نمی‌تواند از نیروی برق سایر بخش‌ها استفاده کند، نمی‌تواند از نیروی اصلی نیز استفاده کنید.
این مثال‌ها مفهوم لینک سازی داخلی و اهمیت آن و همچنین تأثیر آن را در رتبه بندی صفحه را به شما به زبانی ساده نشان می‌دهد اما این مثال‌ها فقط به موضوع لینک سازی توجه کرده و سایر بخش‌های مهم استراتژی سئو را در نظر نگرفته است.

 

معماری منزل = معماری طراحی سایت

لینک سازی داخلی تقریباً مشابه یک نمودار سازمانی است که برای وب‌سایت استفاده می‌شود. لینک‌های داخلی می‌توانند بخش‌های مختلف سایت به همراه صفحات مختلف را گروه بندی کرده و در یک قسمت نمایش دهند. این مورد ارتباط، زمینه و عمق تأثیر استفاده از لینک‌های داخلی را به شما نشان می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت آف پیج سئو و آن پیج سئو در چیست؟

 

 

محتوا پادشاه است!

لینک سازی داخلی کمک می‌کند تا گوگل مهم‌ترین صفحات وب سایت را شناسایی کند، در واقع موتورهای جستجو صفحاتی که دارای پیوندهای داخلی زیاد و البته مرتبط هستند را باارزش‌تر از سایر صفحات یک وب سایت می‌دانند. این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که شما در صفحه اصلی برخی از صفحات را لینک دهی کنید؛ در این مورد در واقع به گوگل می‌گویید که می‌خواهید این صفحات توسط کاربر دیده شوند.

 

متن نوشته

متن محتوا و ساختار محتوا اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. تصور کنید که به یک کتابخانه می‌روید و کلمه آشپزخانه را به کتابدار می‌گویید؛ کتابدار لیستی از کتاب‌هایی با عنوان آشپزی را برای شما می‌آورد. گوگل نیز مانند همین مثال عمل می‌کند، برای درک عبارات جستجو شده و ارائه بهترین نتیجه تمامی عناصر درون صفحه، عناوین، زیر عنوان‌ها، نامک و … را بررسی می‌کند. حال ارتباط این موضوع با لینک سازی داخلی در چیست؟
تنها تهیه محتوا باعث کسب رتبه و بررسی خزنده‌ها نمی‌شود؛ بلکه لینک سازی داخلی، عنوان‌ها و زیر عنوان‌ها و… باعث تأثیر در این موضوع می‌شوند.

 

ارتباط

مهم‌ترین موضوع ارتباط است! صفحات وب‌سایت باید همگی در همه بخش‌ها و همه موارد در یک راستا و یک هدف باشند؛ زمانی که شما لینک سازی داخلی مرتبط دارید، محتوا و کلمات کلیدی مرتبط دارید، URL شما نیز متناسب است؛ این موارد با یکدیگر جمع شده و باعث می‌شود ارزش سایت شما اثبات شود.
به بیانی دیگر، صفحه‌ای که دارای لینک‌های ورود و داخلی باکیفیت است، فرصت‌هایی برای اضافه کردن پیوندهای بیشتر را در خود دارد.

 

تأثیر پیوندهای داخلی بر سئو سایت

 

 

لینک‌ها رتبه بندی را از سایتی به سایتی دیگر منتقل می‌کنند. زمان لینک سازی خارجی بخش از اعتبار یک سایت به سایت دیگر منتقل می‌شود و احتمال افزایش رتبه را بالا می‌برد. لینک‌های داخلی همان‌طور که گفتیم باعث رتبه بندی و افزایش رتبه سایت نمی‌شود اما آن‌ها یکپارچگی، هدفمندی شده و در واقع لینک سازی داخلی سایت به صفحات در رتبه بندی کمک می‌کند. با تمامی این موارد لینک‌ها از روش‌های مختلفی می‌توانند بر سئو سایت تأثیر بگذارند:
۱ – لینک‌هایی که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر دارند!
• برخی از صفحات موجود در سایت دارای اعتبار بالاتری نسبت به سایر صفحه‌ها هستند؛ این صفحات صفحاتی هستند که تمامی اصول سئو را رعایت کرده و لینک خارجی نیز داشته‌اند. صفحه اصلی سایت بهترین مثال است! پیوند دادن از این صفحه به صفحات دیگر باعث افزایش سئو می‌شود.
• برخی از صفحات در سایت هستند که رتبه خوبی برای مثال رتبه ۲ یا ۳ را دارند اما می‌توانید با کمک لینک سازی داخلی و خارجی، رتبه‌های این سایت‌ها را افزایش دهید.
۲ – لینک‌هایی که بازدیدکنندگان را به سایت جذب می‌کنند!
برخی از صفحات این توانایی را دارند که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کنند. علت این موضوع آن است که این سایت‌ها قبلاً رتبه بالایی داشته و یا اینکه زیادی به اشتراک گذاشته شده‌اند. پیوند دادن صحیح و اصولی می‌تواند سایت شما را به‌صورت چشمگیری بالا آورد.
۳ – لینک‌هایی که باعث می‌شود بازدیدکنندگان اقدام به انجام کاری کنند!
هدف اصلی یک صاحب سایت این است که علاوه بر جذب بازدیدکنندگان، از روش استفاده کند تا بازدید کنندگان اقدام به انجام کار و یا عملی کنند. CALL TO ACTION یکی از پیوندهای داخلی است که با این هدف ایجاد می‌شود؛ این مورد باعث می‌شود افراد اقدام به انجام عملی کنند. به انتهای هر صفحه خود نگاه کنید؛ آخرین متن نوشته شده چیست؟ آیا این متن به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌دهد اقدامی انجام دهند؟ آیا قابلیت شروع گفت و گو با کاربر را دارد؟

مقاله پیشنهادی:  روش جادویی افزایش کامنت در اینستاگرام

 

سخن آخر

لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات است که در سئوی داخلی بایستی رعایت شود. لینک سازی صحیح به همراه سایر عوامل سئو باعث می‌شود که گوگل متوجه انسجام و هدفمندی سایت شده و به رتبه بندی بهتر به همراه رعایت سئوی خارجی کمک کند. آژانس دیجیتال مارکتینگ آی‌تی هما می‌تواند در بخش سئوی سایت شما کمک بسزایی به شما کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *