viral marketing

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) چیست؟

شاید اولین‌بار که به‌اصطلاح بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) برخورد کردید، احساس خوبی نسبت به این مفهوم نداشتید! چون عموماً ویروس برای ما معنای بیماری را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما برخلاف چیزی که تصور کردید باید بدانید یکی از جذاب‌ترین نوع بازاریابی همین بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) است.
بیایید قبل از هر چیز به تعریف ویروس بپردازیم؛ ویروس‌ها عوامل بیماری‌زایی هستند که به میزبان‌های خود می‌چسبند و از منابع آن‌ها تغذیه می‌کنند و همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی ویروس‌ها قدرت و سرعت در تکثیر آن‌هاست. نکته حائز اهمیت در این رویکرد ویروس این است که تکثیر ویروس فقط در محیط مناسب انجام می‌پذیرد؛ درواقع بازاریابی ویروسی هم این‌طور عمل می‌کند و با سرعت زیاد به تکثیر خود می‌پردازد و این تکثیر‌ها نتایج شگفت‌انگیزی (به لحاظ مارکتینگ) به همراه خواهد داشت.
بازاریابی ویروسی با الهام از روند نشر و تکثیر ویروس‌ها یک تکنیک برای افزایش آگهی از برند و به‌طورکلی بهبود بازاریابی و فروش است.
در این تکنیک، تک‌تک افراد جامعه (مخاطبان هدف) در انتشار پیام بازاریابی شما نقش دارند و به‌صورت ویروسی آن را برای همدیگر ارسال می‌کنند.
با این کار تعداد انبوهی از مخاطبان هدف شما با برند یا کسب‌وکار شما آشنا خواهند شد و طبیعتاً اثربخشی بیشتر تبلیغات از مزایای این نوع بازاریابی است.
بازاریابی ویروسی از روش تکثیر سریع و همگانی پیام کسب‌وکار شمارا با سرعتی زیاد و البته هزینه‌ای پایین به هزاران نفر و حتی میلیون‌ها نفر می‌رساند.
اگر بخواهیم یکی از نمونه‌های موفق بازاریابی ویروسی را مثال بزنیم، می‌توانیم به سرویس ایمیلی هات میل (Hotmail) اشاره کنیم. هات میل یکی از سرویس‌های خدمات ایمیل است که شیوه‌ی معرفی و بازاریابی است بر اساس معرفی شبکه‌ای می‌باشد. هات میل آدرس ایمیل و خدمات پیام‌رسانی ایمیلی رایگان ارائه می‌کرد؛ اما شیوه کار به این صورت بود که یک پیام ساده تبلیغاتی در انتهای پیام‌های ارسالی کاربران ثبت می‌شد. طبیعتاً با ارسال ایمیل توسط کاربران، این پیام تبلیغاتی نیز با پیام کاربر به مخاطبان کاربر ارسال می‌شد و به این وسیله کاربران زیادی با سرویس هات میل آشنا می‌شدند و نتیجتاً طیف بزرگی از این افراد به سرویس هات میل می‌پیوستند.
این مثال به‌وضوح قدرت بازاریابی ویروسی در رشد سریع برند را بیان می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  ترفندهای نوشتن کپشن اینستاگرام که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید!

پارامترهای مهم وایرال مارکتینگ

ارائه محصولات و خدمات کاربردی و باارزش:

همان‌طور که می‌دانید، کلمه‌ی رایگان برای بازاریابان و همچنین مشتریان، یک کلمه‌ی جادویی تلقی می‌شود. تمام برنامه‌های بازاریابی ویروسی باید باهدف جلب و همچنین جذب مخاطبان هدف اجرا شود و خدمت یا محصولی به‌صورت رایگان به مخاطبان هدیه داده شود. به این صورت با این روش خدمت و محصول اصلی شانس بیشتری برای فروش دارد. به لحاظ علم نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی، مشتریان اشتیاق زیادی برای به‌دست‌آوردن محصولات و خدمات ارزان یا رایگان دارند.
در این روش شاید اهداف فروش شما باکمی تأخیر اتفاق بیفتد اما به‌قول‌معروف دیریازود دارد اما سوخت‌وسوز ندارد! پس یادتان نرود که محصول و خدمتی رایگان که کیفیت محصول اصلی شمارا داشته باشد مهم‌ترین فاکتور در بازاریابی ویروسی است.

انتقال و تکثیر راحت پیام تبلیغ:

همان‌طور که گفته شد، ویروس‌ها در صورتی بهترین تکثیر را دارند که محیط مناسب، امکان و راه‌های انتقال برای آن‌ها به‌راحتی وجود داشته باشد و درواقع شرایط مناسب تکثیر برای آن‌ها وجود داشته باشد؛ در بازاریابی ویروسی هم باید راه ارتباطی و رسانه‌ای ارسال و تکثیر پیام، بسترسازی شده باشد.

استفاده از شبکه‌های ارتباطی موجود:

قرار نیست شما هزینه‌ای هنگفت را برای ساخت محیط تکثیر و انتقال پیام ویروسی خود اختصاص دهید. طبق تحقیق روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به طور متوسط هر فرد در اطراف خود حداقل یک شبکه‌ی ارتباطی ۸ نفره دارد؛
از همین شبکه‌های ارتباطی موجود هم می‌توان شروع به نشر و اشاعه برنامه بازاریابی ویروسی خود کنید.

انواع و روش‌های بازاریابی ویروسی

همان‌طور که ویروس‌ها انواع مختلفی دارند و هر خانواده از ویروس‌ها وظایف و عملکرد مخصوص به خود را دارد، بازاریابی ویروسی هم همین‌طور است. در ادامه به بررسی انواع بازاریابی ویروسی می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  معایب و مزایای تبلیغات کلیکی

بازاریابی ویروسی ارزشی:

در این روش، ویروس‌ها به ساختار ارزشی معرفی می‌شوند، در این نوع از بازاریابی ویروسی، شما محصولی باکیفیت به مشتری ارائه می‌دهید که مشتری پس از درک از کیفیت محصول به معرفی آن به دایره‌ی ارتباطات خود ترغیب می‌شود. دقیقاً بازاریابی دهان‌به‌دهان بر همین اساس مفهوم پیدا می‌کند. در این نوع از بازاریابی ویروسی؛ ملاک اصلی کیفیت است و کیفیت محصول حرف اول و آخر را می‌زند؛ و به‌گونه‌ای باید این محصول ارائه شود که یک انگیزه قوی در نویسنده برای تبلیغ آن محصول به دوستانش شود. به‌این‌ترتیب هر مشتری شما یک سفیر تبلیغاتی برای شماست!

بازاریابی ویروسی حیله‌ای:

بازاریابی ویروسی حیله‌ای:در این روش از بازاریابی، فرد محصولی را درازای دریافت پاداش از شما، به دیگران معرفی می‌کند. این روش دقیقاً مانند سیستم بازاریابی افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) است که بازاریابان واسطه‌ای درازای معرفی و فروش محصولات شرکت‌ها پورسانت یا پاداش دریافت می‌کنند.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند:

در نوع ناخوشایند بازاریابی ویروسی، فرد تجربیات خود را که عموماً جنبه‌ی هشدار دارد را با افراد دیگر تحت معرفی محصول شما به اشتراک می‌گذارد. درواقع با دست گذاشتن بر نقاط درد این بازاریابی ویروسی انجام می‌پذیرد.

مزایای بازاریابی ویروسی

  • زمان کم و رشد زیاد
  • هزینه‌ی پایین
  • کسب اعتبار
  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش تأثیر بر مخاطب
  • معایب بازاریابی ویروسی
  • غیرممکن بودن پیش‌بینی رشد
  • سختی در اندازه‌گیری رفتار
  • مشتریان و نتایج
  • مثالی دیگر از بازاریابی ویروسی
چالش سطل یخ یکی از انواع بازاریابی ویروسی بود که هدف از این چالش اطلاع‌رسانی در مورد بیماری نورون حرکتی و جذب سرمایه برای کمک به فعالیت‌های درمانی بیماران بود. این چالش که به‌صورت ویدئوی منتشر شد با موفقیت انجام شد و درزمانی کوتاه به اهداف خود رسید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به تعریف و شرح بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ پرداختیم. دلیل نام‌گذاری آن و شباهت عملکرد آن با ویروس‌ها را بررسی کردیم، پارامترهای مهم این نوع بازاریابی را ذکر کردیم و انواع آن را مورد بررسی قراردادیم. همچنین به تکنیک‌ها، روش‌ها و مزایا و معایب آن پرداختیم. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما متشکریم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد رضایت شمارا جلب کرده باشد. درصورتی‌که تجربه یا نظری در مورد بازاریابی ویروسی دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مقاله پیشنهادی:  نرخ تبدیل چیست؟ نحوه محاسبه و 7 نکته در مورد آن

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *