value creation

ارزش‌آفرینی چیست و چه کسی ارزش‌آفرین است؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ارزش‌آفرین چیست؟

چیزی که در زندگی ما باعث تعیین مسیر ما می‌شود ارزش های ماست، هر فرد در کار و زندگی شخصی خود راهی را انتخاب می‌کند و در آن مسیر شروع به حرکت می‌کند.
در واقع تمامی اقدامات، تصمیمات و انتخاب های ما بر اساس ارزش هایمان تعیین و انجام می‌شود. خب شاید از خودتان بپرسید که فرق بین ارزش و ارزش‌آفرینی چیست؟
ارزش، در واقع عقاید و باورهای ماست که برای ما بسیار مهم است؛ اما ارزش‌آفرینی بهبود در زندگی و کار دیگر انسانها و نهایتا خلق چیزی در جهان هستی است که پیش از این وجود نداشته است و موجود شدن آن تاثیر مطلوبی بر بهبود و بازدهی زندگی و کار انسان‌ها می گذارد.
در واقع ارزش و ارزش‌آفرینی دو کلمه ی مکمل هم دیگر هستند.
 
در دنیای اقتصادی، ارزش بهای مالی یک محصول است؛ بنابراین می توان گفت که هدف هر بنگاه اقتصادی (کسب‌وکار) در وهله ی اول ارزش‌آفرینی و در نهایت تبدیل آن ارزش خلق شده به سود است.

اینطور می‌توان نتیجه گرفت که برای ایجاد و خلق یک کسب‌وکار موفق و ماندگار، در قدم اول باید بتوانیم نیازی از مخاطبان را رفع کنیم و برای آن‌ها سودمند باشیم؛ پس از این پیش نیاز می توانیم انتظار دریافت پاداش (سود) را داشته باشیم و این یک معامله ی دو سر سود است، سودی را به مخاطب می رسانیم و در نتیجه سودی را دریافت می کنیم.

جایگاههای مختلف ارزش‌آفرینی

ارزش‌آفرینی با توجه به منبع، شرایط و جایگاه آن تعاریف متنوعی دارد. وقتی یک فرد یک منبع ارزش‌آفرینی باشد، در واقع فعالیت های خلاقانه ای که فرد در راستای توانایی، انگیزش و اطلاعات خود انجام می دهد، ارزش این مورد است.
هنگامی که یک سازمان منبع ارزش‌آفرینی است، ارزش آن در جایگاه اجتماعی، تاثیر گذاری، کارآفرینی و … خلاصه می‌شود.
در ادامه به ارزش‌آفرینی ها در فرمت و جایگاههای مختلف اشاره می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  10 راهکار طلایی افزایش تمرکز

ارزش‌آفرینی فرد

فرد به وسیله دانش و اطلاعات، محصولات و یا خدمتی خاص ارزش‌آفرینی می‌کند، ارزش ساخته‌شده ناشی از یک وظیفه یا خدمت و شغل جدیدی است.

ارزش‌آفرینی سازمان

این ارزش زمان خلق می‌شود که سازمانی در راستای افزایش بهره‌وری و کیفیت زندگی افراد، روش، فناوری و یا مواد خام جدیدی را در فرآیند تولید خود به کار می‌گیرد.

چگونه یک ارزش‌آفرین موفق باشیم؟

تفکر در کسب‌وکار به‌عنوان یک ارزش، راهی خوب برای فتح قله‌های موفقیت در این زمینه است. نکته حائز اهمیت این است که در کسب‌وکار خود تمرکز خود را روی نیازهای مخاطبان بگذارید و سعی کنید که راهکاری مناسب برای نیاز مخاطبین ارائه دهید. با این کار به پیروزی ارزش‌آفرینی خود نزدیک‌تر خواهید شد. تأکید می‌کنیم که منابع ارزش در ذهن مخاطب شماست.

منبع ارزش در ذهن مخاطب

یک اقتصاددان بزرگ اتریشی به نام کارل منگر (Carl Menger) که کتاب اصول اقتصاد او یکی از مراجع مهم علم اقتصاد است، در نظریه خود بیان می‌کند که تصویر ساخته‌شده کسب‌وکار شما در ذهن مشتری تعیین‌کننده‌ی موفقیت و یا شکست کسب‌وکار شماست و هر چه این تصویر در ذهن مخاطب شفاف‌تر و با اعتماد تر باشد، نشان‌دهنده‌ی میزان بیشتری از ارزش‌آفرینی کسب‌وکار است.

به اعتقاد کارل منگر، ارزش‌آفرینی موتور شتاب‌دهنده‌ی اقتصاد و کسب‌وکار است.

شیشه عمر کسب‌وکار شما در دست مخاطب

کسب‌وکارهای بزرگ و برند خوب می‌دانند که سود خوب آن‌ها به رضایت و نظر مشتریان بستگی دارد و شاید در کوتاه‌مدت یک کسب‌وکار بدون رضایت مشتری بتواند سودی را کسب کند اما در بلندمدت این کسب‌وکار محکوم‌به فنا در دنیای بازار است.
اول به رضایت مشتری فکر کنید چون اگر مشتری نسبت به محصول شما رضایت داشته باشد، قانع می‌شود که دوباره و دوباره از شما خرید کند و از همه مهم‌تر یک سفیر برای تبلیغ کسب‌وکار و محصول شما به دوستان و آشنایان خود باشد.
ضروری است که سود دائمی و قابل‌توجه را قربانی سود لحظه‌ای نکنیم.

مقاله پیشنهادی:  طراحی سایت خبری در شیراز: اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان

ارزش‌آفرینی با تولید خدمت/کالا/محتوای ارزشمند

مشتریان فقط در صورتی شمارا در میان بقیه برای خرید انتخاب می‌کنند که قانع شده باشد محصول/ محتوای شما قادر به پاسخ دادن به نیاز او است، اگر فکر کند شما به‌عنوان یک ارزش‌آفرین نیاز او را در نظر گرفته‌اید و محصولی متناسب به او معرفی کرده‌اید، در دام شما می‌افتد و راهی برای فرار از خرید از شما پیدا نخواهد کرد.

شناخت نیازهای مخاطبان

برای طراحی بهتر و دقیق‌تر محصول خود باید یک شناخت عمیق از نیازهای مردم کسب کنید. قبل از طراحی و ساخت یک محصول باید نوع نیاز مخاطبین را بررسی و طبق آن نیاز محصول خود را ایجاد یا بازطراحی کنیم.

نیازهای اولیه: اولویت اول

انسان یک موجود نیازمند است. نیازهای اولیه یک انسان شامل خوراک، پوشاک و مسکن است که برای ادامه‌ی بقا و زندگی الزامی هستند. برای همین دلیل بازار مشتریان رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها، لباس‌فروشی‌ها و مشاوران املاک داغ است.

نیاز به پیشرفت

انسان به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که دائماً میل و اشتیاق به پیشرفت در زندگی و کار دارد. اکثر انسان‌ها تلاش می‌کنند تا در حوزه‌های مختلف پیشرفت کنند. کتاب‌خانه‌ها، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و دوره‌های رشد برای پاسخ به این نیاز انسان به وجود آمده‌اند.

نیاز به ارتباط و تعامل

یکی دیگر نیازهای مهم انسان نیاز به برقراری ارتباط و تعامل با بقیه افراد است. برای همه ما در بودن در جمع خانوادگی و دوستان لذت‌بخش است. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک برای پاسخ دادن به همین نیاز طراحی‌شده‌اند.

تفاوت بین ارزش‌افزوده و ارزش اقتصادی چیست؟

به بیان ساده ارزش‌افزوده یعنی اینکه دیگران چقدر حاضرند بیش‌تر از میزان هزینه‌هایی که ما برای ساخت محصول متقبل شده‌ایم را پرداخت کنند.
از طرف دیگر منظور از ارزش‌آفرینی، خلق یا آفرینشت ارزش اقتصادی می‌باشد. درواقع به این معنای هر نوع بهبودی در کیفیت زندگی دیگران که دیگران را قانع می‌کند در قبال آن ارزش پول پرداخت کنند.

مقاله پیشنهادی:  ارگونومی چیست و چه مزایایی دارد؟

سخن پایانی

در این مقاله به مبحث ارزش‌آفرینی پرداختیم و آن را شرح دادیم. ارزش‌آفرین را تعریف کردیم و معیارهایی که موجب ارزش‌آفرینی می‌شود را شرح دادیم و همچنین چند نمونه از نیازهای مردم را به همراه مثال‌هایی برای رفع نیازها و ارزش‌آفرینی را قید کردیم و در انتها تفاوت ارزش‌آفرینی و ارزش‌افزوده را شرح دادیم. از اینکه با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات خود را در بخش نظرات با آژانس دیجیتال مارکتینگ ای تی هما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *