mix marketing

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست و چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست و چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

اکثر کسب‌وکارها فکر می‌کنند که بازاریابی فقط به معنای اقدامات تبلیغاتی برای جذب مشتری است؛ درصورتی‌که بازاریابی یک علم گسترده و پیچیده است و تمامی اجزای یک کسب‌وکار را در برمی‌گیرد و این همان مفهوم آمیخته بازاریابی است. آمیخته بازاریابی لایه‌ی کاربردی و عملیاتی بازاریابی است که به کسب‌وکارها در انتخاب سیاست و تعیین استراتژی مناسب برای افزایش فروش و سود کمک می‌کند. با ما همراه باشید تا در مورد آمیخته بازاریابی بیشتر بدانید و بتوانید آن را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی و اجرا کنید.

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست؟

آمیزه بازاریابی یا آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) به معنای ایجاد هماهنگی و ارتباط یکپارچه و منسجم بین ۴ فاکتور اصلی یک کسب کار یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان عرضه (Place) و ترویج (Promotion) است. این چهار فاکتور در علم بازاریابی به‌عنوان ۴p معروف است.
در سال ۱۹۶۰ برای اولین بار طبقه‌بندی ۴p توسط E. Jerome McCarthy نویسنده و استاد دانشگاه میشیگان برای توسعه و بهینه‌سازی یک استراتژی بازاریابی مطرح شد.
 
شما در آمیزه بازاریابی باید به چهار سؤال: نوع و کیفیت محصول، قیمت، مکان عرضه محصول و چگونگی ترویج یا تبلیغات محصول پاسخ دهید.
آمیخته بازاریابی بخشی از یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan) جامع و دقیق است و بر بخش‌های زیادی از حوزه‌های بازاریابی تأثیر مستقیمی دارد.
با استفاده از Marketing Mix شما قادر خواهید بود به بخش وسیعی از مخاطبان و چیزهایی که برای کسب‌وکار شما سرنوشت‌ساز هستند تمرکز کنید. از طرفی با کمک آمیخته بازاریابی می‌توانید در هنگام عرضه محصولات جدید یا بهینه‌سازی محصولات جاری، تصمیم‌های دقیق و بهینه‌ای بگیرید.

به‌طورکلی، آمیخته بازاریابی یک پکیج کامل از عناصر مهم است که اگر به‌صورت صحیح و اصولی در کنار هم قرار گیرد، موجب پیشرفت و رشد کسب‌وکارها می‌شود.

اجزای آمیخته بازاریابی چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ایده‌ی آمیخته بازاریابی شامل ۴p می‌شود؛ اما این ۴ عنصر چه ماهیتی دارند و رویکردشان به چه شکل است؟

محصول (Product)

محصول درواقع خروجی یا تولیدات (کالاها و خدمات) یک کسب‌وکار است که به مشتریان ارائه می‌شود. محصول باید بتواند توقع و انتظارات مشتری را برآورده کند.
یک محصول شامل چرخه عمر مشخصی است و این چرخه شامل سه مرحله است:
مرحله اول: رشد
مرحله دوم: بلوغ و تکامل
مرحله سوم: افت فروش
در مرحله‌ی سوم یعنی افت فروش، مدیران محصول و بازاریابان باید محصول را بازطراحی و بهینه کنند تا باز تقاضای مشتریان نسبت به محصول افزایش پیدا کند. از طرفی نوع و چگونگی محصول تعیین می‌کند که کسب‌وکار تا چقدر قادر است برای آن هزینه کند، در کجا آن را تبلیغ کند و چگونه به فروش برساند. بازاریابان باید همیشه از خودش یک سؤال حیاتی کند: چگونه باید محصولم را بهینه کنم تا یک محصول بهتر از رقبا به مشتریان ارائه کنم؟

مقاله پیشنهادی:  برندینگ چیست؟

قیمت (Price)

هزینه‌ای که مشتریان برای خرید یک محصول پرداخت می‌کنند قیمت نام دارد. مهم‌ترین عنصر در آمیخته بازاریابی قیمت است و نقشی حساس و حیاتی در سود و بقای یک کسب‌وکار ایفا می‌کند.
مدیران بازاریابی باید ارزش ذاتی یک محصول را با قیمت آن مرتبط کنند، اما باید برخی هزینه‌های جانبی مانند بسته‌بندی، تخفیف‌های دوره‌ای و فصلی و همچنین قیمت رقبای خود را هم در نظر داشته باشند.
مدیران بازاریابی با تحلیل خود از وضعیت عرضه و تقاضا می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند و یا برای افزایش فروش خود قیمت‌ها را تا حدودی کاهش دهند؛ اما شایان‌ذکر است که به لحاظ علم نورو مارکتینگ یا بازاریابی عصبی، قیمت پایین محصول در ذهن مشتریان یک محصول بی‌کیفیت را تداعی می‌کند، چون مشتریان قیمت رقبا را باقیمت شما مقایسه می‌کنند و بی‌تردید در کیفیت محصول شما شک خواهند کرد. پس بررسی قیمت رقبا یک ضرورت حیاتی در سیاست‌های قیمت‌گذاری است.
بهتر است هنگام قیمت‌گذاری این سؤالات را پاسخ دهید:
هزینه‌ی تولید محصولتان چقدر است؟
ازنظر مشتریان محصول شما چقدر می‌ارزد؟
آیا برای افزایش سهم بازار تخفیف روی محصول مقرون‌به‌صرفه است؟

قیمت رقبا باقیمت فعلی محصول شما همخوانی دارد؟

مکان (Place)

یک کسب‌وکار باید مکانی را برای فروش محصولات خود (کالا/خدمت) در نظر بگیرد تا به این وسیله بتواند محصول خود را به بازار عرضه و به فروش برساند. هدف اصلی بازاریابان این است که محصول خود را در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار دهند تا احتمال خرید و نرخ تبدیل به فروش خود را بالا ببرند. فقط با درک صحیح و جامع از بازار این اتفاق به وقوع می‌پیوندد. اگر شما بازار را به‌صورت سلولی درک کنید بهترین و پربازده‌ترین مکان و کانال توزیع را در بازاریابی آمیخته خود انتخاب خواهید کرد.

مقاله پیشنهادی:  لیست هشتگ‌های پربازدید اینستاگرام در ایران و جهان

ترویج (Promotion)

از دیگر عناصر مهم بازاریابی آمیخته ترویج (Promotion)است. ترویج به افزایش آگهی از برند، شناخته شدن برند و افزایش فروش کمک بسزایی می‌کند. ترویج دارای زیرمجموعه‌هایی است که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:
 
تبلیغات: تبلیغات شامل روش‌های ارتباطی پولی مانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات محیطی و … می‌باشد.
روابط عمومی: ارتباط غیر پولی مانند همایش‌ها، ارتباطات اسپانسری، کنفرانس‌ها و … از اجرای روابط عمومی هستند.
ترویج محصول: یکی از نمونه‌های ترویج محصول بازاریابی دهان‌به‌دهان از طریق مشتریان شماست که به‌نوعی سفیر تبلیغی محصول شما می‌شوند.
برای طراحی یک استراتژی ارزشمند در بخش ترویج، به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:
بهترین زمان برای ترویج محصول چه زمانی است؟
از چه کانال‌هایی به مخاطبان هدف دسترسی بهتری خواهیم داشت؟
رقبای شما از چه استراتژی ترویج محصولی استفاده می‌کنند؟
 

مزایای آمیخته بازاریابی چیست؟

باعث تقسیم صحیح مسئولیت‌ها بین اعضای تیم می‌شود.
یک راهنمای مؤثر و ارزشمند در تخصیص منابع کسب‌وکار است.
یک تسهیل گر در فرایندهای ارتباطی است
یک فرصت برای آنالیز هزینه-فایده است
 

معایب آمیخته بازاریابی چیست؟

تمرکز فقط بر محصول دارد و توجه زیادی به رفتار مشتری ندارد
در مورد تجربه مشتری تحلیل و استراتژی خاصی ندارد.

آمیخته بازاریابی ۴c چیست؟

در دنیای جدید مارکتینگ یعنی دیجیتال مارکتینگ شرایط متفاوت است و کارشناسان بزرگ بازاریابی بر این باورند که به‌جای ۴p باید از ۴c استفاده کرد.
مدل ۴c در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط رابرت لاتربورن مطرح شد. مدل بازاریابی ۴c یک مدل بهینه‌شده و اصلاحی بر مدل ۴p است. در این بخش به بررسی مؤلفه‌های این مدل بازاریابی آمیخته می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات بنری چیست؟

قیمت (Cost)

همان‌طور که در قسمت قیمت در مدل ۴p گفتیم، قیمت یکی از حیاتی‌ترین عامل یک برنامه بازاریابی است. باید قیمت را وسواس گونه تعیین کرد چراکه نقش مهمی در شکست یا رشد کسب‌وکار شما دارد.

ارزش مشتری (Customer Value)

محصولات یک کسب‌وکار باید مطابق با نیاز مشتریان تولید و ارائه شوند. پس بازاریابان باید به درک عمیقی از انتظارات، توقعات و نیازهای مشتری داشته باشند؛ به‌این‌ترتیب محصول تولیدشده کاملاً مطابق با نیاز مشتری خواهد بود و بی‌تردید علاوه بر رفع نیاز مشتری یک ارزش‌آفرینی نیز برای مشتری انجام می‌دهید.

ارتباطات (Communication)

مشتری باید به شما قلاب باشد! سعی کنید همیشه با مشتری تعامل داشته باشید و به این وسیله در ذهن او ماندگار شوید. حضور مؤثر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبریک تاریخ تولد و … از راه‌های مهم ارتباط و تعامل با مشتری است. سعی کنید با نظرسنجی‌ها نیازها و خواسته‌های آن‌ها را درک کنید و طبق نیازهای آن‌ها استراتژی بازاریابی خود را بهینه کنید.

سادگی و راحتی (Convenience)

انسان معاصر به دنبال راحتی و سادگی است. محصولات شما باید به‌راحتی در دسترس مشتریان قرار گیرند تا تجربه‌ی کاربری مطلوبی را داشته باشند. همه تلاش خود را در ساده‌سازی فرایند فروش انجام دهید. به‌عنوان‌مثال اگر وب‌سایت فروش کالا دارید باید کاربر بتواند با چند کلیک محصول موردنظر خود را انتخاب و ثبت سفارش خود را انجام دهد.

سخن پایانی

در مقاله‌ی حاضر به مبحث آمیخته بازاریابی پرداختیم و آن را شرح دادیم. در مدل ۴p به معرفی و شرح ۴ مؤلفه‌ی آن پرداختیم و مزایا و معایب بازاریابی آمیخته را ذکر کردیم. در ادامه مقاله مدل اصلاحی ۴p را (۴c) تعریف کردیم و اجزای آن را شرح دادیم و گفتیم که مدل ۴c یک مدل مدرنیزه از مدل کلاسیک ۴p است. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات ارزشمند خود را در مورد آمیخته بازاریابی با آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *