it homa

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در‌واقع به معنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی است. محتوای این پیام می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و… باشد.

درواقع می‌توانید برای برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان خود سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. مفهوم کلی ایمیل مارکتینگ ساده است. شما یک سری مشتری دائمی و تعدادی مشتریان موقت را انتخاب می‌کنید. سپس از طریق یک کمپین دیجیتال که دارای استراتژی قوی است، برای این افراد ایمیل ارسال می‌کنید.

اگر استراتژی شما متناسب باشد، می‌توانید پتانسیل را تبدیل به فروش کرده و همچنین خریدارانی که تنها یک‌بار از شما خرید کرده‌اند را به مشتریانی وفاداری برای خود تبدیل کنید.

اهمیت ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین راه‌های ارتباطی است. همین باعث می‌شود که ایمیل مارکتینگ یک شیوه به‌روز برای ارتباط با مشتری باشد. ایمیل بازدهی بالایی دارد و محصولاتی که در ایمیل‌ها معرفی می‌شود شانس بیشتری برای فروش خواهند داشت. پس اگر قصد دارید که یک شیوه تازه در زمینه بازاریابی و تبلیغات را انتخاب کنید، بهتر است که این اطلاعات را به خاطر بسپارید. ایمیل مارکتینگ یک شیوه تبلیغات ساده است که می‌توان بازدهی خوبی را برای شما به وجود بیاورد. برخی دیگر از دلایل اهمیت این موضوع به شرح زیر است:

ضرورت ایمیل

همانطورکه می‌دانید برای وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز دارید. درواقع این امر نشان ‌می‌دهد که به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد. پس می‌توان گفت اگر به‌درستی از آن بهره ببریم، ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند مؤثرتر باشد.

ارزان و سریع

ایمیل مارکتینگ به‌طور قابل‌توجهی نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.

انعطاف‌پذیری بالا

ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. درواقع شما می‌توانید هر نوع محتوا از هر نوعی: متنی، عکسی، ویدئو، پادکست را ضمیمه ایمیل کرده و کمپین ایمیل مارکتینگ خود را اجرا کنید.

مقاله پیشنهادی:  معرفی انواع بک لینک‌ها و چگونگی ساخت بک لینک

بازگشت سرمایه (ROI)

(Return On Investment) ROI به زبان ساده یعنی چه مقدار پول به ازای هر ریالی که یک شرکت خرج می‌کند به جیب آن شرکت بازمی‌گردد. بازگشت سرمایه‌ی ایمیل مارکتینگ را می‌توان به‌طور دقیق محاسبه کرد. ثابت‌شده است اگر بازاریابی ایمیلی به‌درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود.

هدف‌گیری هدفمند مشتری

یک بازاریاب ایمیلی این امکان را دارد که پیغام هدف‌گیری شده و حتی پیام‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مختلف بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال‌های بازاریابی، به‌صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه‌ای ارائه می‌کنند که درصد بالایی از آن‌ها، معمولاً هیچ علاقه‌ای به محصول پیشنهادشده ندارند.

تحلیل رفتار گیرنده ایمیل

امروزه فراهم‌کنندگان سرویس‌های ایمیل به‌راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‌ی ایمیل به فرستنده ارائه کنند. درنتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا ایمیل مارکتینگ انجام می‌دهند می‌توانند با تهیه این سرویس‌ها از رفتار حجم زیادی از مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره ببرند.

بستر آزمایش محتوا

از ایمیل مارکتینگ می‌توان به‌عنوان یک روش برای آزمودن محتواهای مختلف (A/B Testing) استفاده کرد و از داده‌ی تست‌شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال‌های دیگر بازاریابی بهره برد.

تأثیر ایمیل مارکتینگ در سئو سایت

موتور جستجوی گوگل روی تعامل کاربران با سایت بسیار تأکید می‌کند و برای سایت‌هایی که میزان تعامل کاربران بالا است، امتیاز ویژه‌ای قائل می‌شود. ایمیل مارکتینگ ترافیک لحظه‌ای سایت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین با افزایش ترافیک، رتبه سایت و همچنین سئو آن بهتر می‌شود. درواقع ایمیل مارکتینگ، میزان تعامل کاربران با سایت و محتواهای سایت را افزایش می‌دهد.

محدودیت‌های ایمیل مارکتینگ چیست؟

هرچند که ایمیل مارکتینگ مزایای زیادی دارد، این شیوه از بازاریابی به شما اجازه می‌دهد که به مجموعه وسیعی از مشتریان دسترسی داشته باشید و به‌صورت مستمر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید؛ اما ایمیل مارکتینگ دارای محدودیت‌هایی نیز می‌باشد. می‌توان این محدودیت‌ها را به قسمت‌های زیر تقسیم‌بندی کرد.

مقاله پیشنهادی:  راهکارهای طلایی متقاعدسازی

۱- دسترسی

شما می‌توانید یک خبرنامه ایمیلی برای خود ایجاد کنید. لینک عضویت در این خبرنامه را داخل سایت قرار دهید. اما همچنان باید منتظر کاربران باشید تا انتخاب کنند که وارد سیستم شما شوند یا خیر. به همین دلیل است که نمی‌توانید به همه کاربران اینترنت دسترسی داشته باشید و محدود به افرادی خواهید شد که انتخاب می‌کنند به ایمیل شما دسترسی داشته باشند.

۲- کارایی

اگر استراتژی ایمیل مارکتینگ به‌درستی انجام شود و موارد اساسی را رعایت کنید، شما یک کمپین موفق خواهید داشت. توجه کنید که از ارسال ایمیل‌هایی با محتوای بی‌ربط و در زمان نامناسب پرهیز کنید. باید یک برنامه دقیق داشته باشید. درغیراین‌صورت ایمیل مارکتینگ برای شما بدون کارایی لازم است.

۳- محتوا

محتوا همیشه اهمیت زیادی دارد. در اصل یک محتوای مناسب دو بخش اساسی دارد. یک بخش بیان می‌کند که آیا محتوایی که می‌نویسید مرتبط و مفید است و اینکه آیا به کمک مشتری خواهد آمد یا خیر؟ و مسئله دیگر به نوع نوشتار بازمی‌گردد. آیا نوع تولید محتوا و نگارش شما جذاب است و آیا نوشته شما تازگی دارد یا خیر؟ بنابراین به محتوا و نوع نگارش آن محتوا توجه کنید، یک شیوه مناسب را انتخاب کنید که امکان ارتباط با مصرف‌کننده را داشته باشد.

۴- طراحی

طراحی و شکل کلی یک ایمیل، یکی از اساسی‌ترین محدودیت‌های ایمیل مارکتینگ است. برخی ممکن است به‌جای قرار دادن محتوای مناسب، به دنبال یک طراحی جذاب باشند. برخی هم تنها یک محتوای خوب را در ظاهری به‌هم‌ریخته و نامناسب عرضه می‌کنند. شما از هر دو دیدگاه دوری‌کنید. درواقع شما باید یک خط میانی برای خود تعیین کرده و از آن را پیروی کنید.

اصطلاحات ایمیل مارکتینگ

:Acceptance Rate نرخ تأیید، اشاره به نرخ و تعداد ایمیل‌هایی دارد که توسط سرویس ایمیل پذیرفته‌شده است. این نرخ ایمیل‌های که دریافت شده را نشان می‌دهد، البته ممکن است برخی اسپم شده باشند.
Blacklist: لیست سیاه به فهرستی گفته می‌شود که یک سری آی‌پی را به‌عنوان آی‌پی اسپمر شناسایی می‌کند و آن‌ها را از فرستادن دوباره ایمیل منع خواهد کرد.
Clicks Per Delivered: نسبت کلیک به ارسال درواقع رقمی است که با در نظر گرفتن تعداد کلیک‌ها و سپس تقسیم آن رقم بر تعداد ایمیل‌هایی که فرستاده‌شده است، به دست می‌آید.
Click-Through Rate (CTR): نسبتی است که با تقسیم تعداد کلیک‌ها روی یک لینک داخل ایمیل، بر تعداد ایمیل‌هایی که بازشده است، به دست می‌آید.
Dedicated IP: آی‌پی اختصاصی اشاره به یک شماره آی‌پی دارد که شما تمامی ایمیل‌ها را از آن ارسال می‌کنید.
False Positive: پیغامی است که بیان می‌کند شما یک ایمیل کاملاً سالم و قانونی را ارسال کرده‌اید، اما به‌صورت اشتباهی تبدیل به spam شده‌است.
Landing Page: صفحه فرود یا landing page یک صفحه اینترنتی است که پیشنهادات خود را درون آن قرار می‌دهید. فرض کنید که یک پیشنهاد سفارش که ترجیحاً تخفیف هم دارد را ایمیل کرده‌اید. داخل ایمیل یک آدرس وجود دارد و این آدرس در آخر به صفحه لندینگ می‌رسد که پیشنهاد شما در این صفحه‌نمایش داده خواهد شد.
Subscribe/Unsubscribe: به ترتیب، به عضو شدن کاربر در لیست ایمیل شما و لغو عضویت کاربر اشاره دارند.
Spam: هنگامی‌که ایمیل شما یک سری قوانین و الگوریتم‌های مشخص را رعایت نکند در لیست اسپم قرار می‌گیرد. ممکن است خود کاربر هم آدرس ایمیل شمارا به لیست اسپم خود ارجاع داده باشد.

مقاله پیشنهادی:  داستان برند جانسون اند جانسون؛ رهبر بهداشت و درمان
حرف آخر

به جرات می‌توان گفت که ایمیل مارکتینگ دنیای وسیعی از فرصت‌های تبلیغاتی است. همچنان که ایمیل مارکتینگ به‌عنوان یک ابزار بازاریابی مناسب مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما با در اختیار داشتن یک پنل ایمیل مارکتینگ توانایی تبلیغ هر نوع محصول یا سرویسی را خواهید داشت. بنابراین، دست شما برای ارائه هر نوع محتوایی به کاربران خود باز است. همچنین شما هیچ محدودیتی در بخش تعداد کاراکتر و تصاویر نخواهید داشت. امیدواریم که به کمک نکات گفته‌شده، بتوانید یک استراتژی متناسب و تأثیرگذار تدوین کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *