استراتژی گاو بنفش در بازاریابی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

استراتژی گاو بنفش در بازاریابی

اگر محصول یا خدمت شما چشم‌گیر نباشد به چشم نمی‌آید. بله استراتژی گاو بنفش یعنی همین یک جمله. تصور کنید در حال عبور از منظره‌ای زیبا که گله گاوهای قهوه‌ای‌رنگ در آن جولان می‌دهند هستید. در ابتدا توجه شما جلب خواهد شد؛ اما هرچه زمان می‌گذرد حضور گاوها برایتان عادی می‌شود و گاوهای جدید که در مسیر مشاهده می‌کنید کاملاً شبیه گله گاوهای قبلی به نظر می‌رسند. چیزی که در ابتدا برای شما سرگرم‌کننده بود دیگر رنگ و بوی قبل را ندارد. اما تصور کنید یک گاو بنفش در میان گله چقدر می‌تواند برای مدتی دوباره توجه شمارا جلب کند. این استراتژی و داستان مربوط به آن نخستین بار توسط ست گودین بیان شد. استراتژی گاو بنفش درواقع یک‌راه قدیمی برای ساخت یک کسب‌وکار است. به‌جای ساخت محصولات باکیفیت و سپس بازاریابی آن با راه‌های مختلف که دیگر تأثیرگذاری سابق را ندارد، باید محصولاتی درخشان را تولید کنیم که مردم خود آن را به یکدیگر معرفی کنند و بدین ترتیب بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای به مؤثرترین شیوه ممکن تبلیغ شوند. یک محصول یا خدمت درخشان معمولاً باید: ۱- جدید و ارزشمند باشد و ۲- ارزش توجه کردن دارد و می‌توان درباره‌ی آن بحث کرد. در نظر داشته باشید که گاو قهوه‌ای، ارزش تعریف به سایر افراد را ندارد اما گاو بنفش به‌راستی ارزش دارد.

در شروع چطور از این استراتژی استفاده کنیم؟

سعی کنید مشتریان خود را به تغییر در رفتار دعوت کنید و محصولات و خدمات را به نحو چشمگیری مؤثر و پرکاربرد بسازید. این کار می‌تواند وقت و هزینه شما در تولید و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را کاهش دهد. اگر آینده‌ی یک محصول به نظر چشمگیر نمی‌رسد و نمی‌توانید آینده‌ای را برای آن متصور باشید، شاید نوبت آن رسیده است که بفهمید وقت تغییر شرایط است.

مقاله پیشنهادی:  نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

به‌جای صرف هزینه برای یک محصول در حال نابودی، سرمایه‌ی خود را حفظ کرده و به کمک واحد تحقیق و توسعه، آن را به تولید کالای جدیدتری اختصاص دهید. درست درزمانی که مزیت‌های گاو بنفش قبلی در حال افول است. سعی کنید محیطی ایجاد کنید که بتوان در آن گاو بنفش جدیدی را به‌موقع متولد و جایگزین گاو قبلی کرد. برای مثال تغییر بسته‌بندی محصول یکی از مهم‌ترین عوامل در جلب بیشتر مشتریان و خلق گاو بنفش جدید است.

دقت کنید که زمان تصمیم‌گیری شما بسیار اهمیت دارد. خلق استراتژی گاو بنفش روش یا تاکتیک مطمئن و قانون و برنامه مشخصی ندارد. گاو بنفش چیزی است که تنها در زمان و مکان مناسب چشمگیر است.

ایراد استراتژی گاو بنفش

همیشه این بوده و هنوز هم هست. بله مردم از چیزهای جدید و نادر ترس دارند و به‌سختی به آن اعتماد می‌کنند. به همین دلیل از گاو نادر می‌ترسند. اگر شما قصد انجام کاری متفاوت و به‌یادماندنی رادارید، احتمال این‌که برخی افراد علاقه‌ای به کار شما نداشته باشند زیاد است،

در حقیقت بسیاری از افراد علاقه‌ای به کار شما نشان نمی‌دهند. اگر چنین چیزی شمارا می‌ترساند باید این را هم بدانید که بهترین و سازنده‌ترین نقدها نصیب آن‌کسانی می‌شود که در کار خود استقامت نشان می‌دهند. اما ناامید نشوید و بدانید که قطعاً نخواهید توانست همه را راضی نگاه‌دارید.

زمانی که کار خود را شروع می‌کنید، رقبای شما نیز احتمال دارد که کاری مشابه را در جنگ قیمتی آغاز نمایند. اما زمانی که شما اجناس خود را با تخفیف بالا در این هفته بفروشید، دیگر چه کسی می‌خواهد آن را در هفته بعد با پرداخت تمام قیمت خریداری کند و در چنین رقابتی حتی برنده نیز بازنده خواهد بود. پس به ارزانی کالا دقت کنید.

مقاله پیشنهادی:  بازار سرمایه یا بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کدامند؟

محصولات درخشان محصولاتی هستند که به خاص‌ترین حالت ممکن تولید می‌شوند اما چیزهای خوب معمولاً هرروز و به‌صورت انبوه تولید می‌شوند و چیزی که هرروز و در حجم وسیع تولید شود، ارزش تعریف کردن به سایر افراد را ندارد؛ بنابراین سعی کنید متمایز باشید.

چطور با گاو بنفش کنار بیاییم؟!

امروزه به دلیل گستردگی اطلاعات و داده‌ها، مهم است که گاو بنفش وجود داشته باشد. در غیر این صورت توجه دیگران هیچ‌گاه به شما و کسب‌وکارتان جلب نخواهد شد.

سعی کنید مثل گاو بنفش جلب‌توجه کنید. بنفش بودن به معنای بالاترین کیفیت یا بهترین بودن نیست. تنها کافی است آن‌قدر متفاوت و خاص باشید که برای شروع یک مکالمه بین مشتریان ارزشمند باشید و بتوانید ذهن دیگران را به خود درگیر کنید.

فراموش نکنید یک گاو بنفش نه بهتر از یک گاو قهوه‌ای است و نه بدتر از آن. فقط متفاوت است. آن‌قدر متفاوت که ارزش آزمایش شدن، گفتگو کردن و پرداختن توسط دیگران را دارد. اگر کاری که دیگران می‌کنند را انجام دهید، همان نتیجه‌ای را می‌گیرید که دیگران گرفته‌اند. در این صورت هرگز به گاو بنفش نخواهید رسید. هرگز همه افراد راضی نخواهند بود.

اگر خاص و قابل‌توجه بشوید، احتمالاً عده‌ای از مردم شمارا دوست نخواهند داشت. مایو نباشید زیرا این دقیقه قسمتی از معنای خاص بودن است. می‌توان برای همه برجسته و نمایان بود اما نمی‌توان برای همه قابل‌قبول و دوست‌داشتنی شد. اگر مدام در ذهن خود تکرار کنید: روش انجام فلان کار این است، چون همیشه همین‌طور انجام‌شده و همه همین کار را می‌کنند،

فرصت‌های زیادی را از دست خواهیم داد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم مثلاً یک تغییر ساده در رنگ و نوع بسته‌بندی می‌تواند یک بازار کاملاً جدید ایجاد کند. تا زمان زیادی تولیدکننده‌های رنگ از قوطی‌های فلزی که حتی باز کردن درب آن‌ها سخت بود، استفاده می‌کردند و هیچ‌کس حتی سؤال نمی‌کرد، دلیل این‌همه کار چیست؟ چون همه با خود می‌گفتند حتماً دلیلی دارد! تا اینکه فردی بجای سطل‌های فلزی، رنگ را در اسپری ریخت؛ یک بسته‌بندی جدید! و بازار وفادار و بزرگی را برای خود دست‌وپا کرد. پس بعضی‌اوقات بد نیست از خود بپرسیم، چرا این روش؟ از خود بپرسیم چراکه نه؟ باید تغییری ایجاد کنیم. باید دلیلی برای تغییر وجود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  وبینار مارکتینگ: پلکان صعود کسب‌وکارها
حرف آخر

در این مقاله به بیان استراتژی و تکنیک گاو بنفش پرداختیم. استراتژی گاو بنفش درواقع یک‌راه قدیمی برای ساخت یک کسب‌وکار است. هدف از گاو بنفش، ریسک‌پذیرتر شدن و افزایش میل به انجام کارهای حیرت‌انگیز است. زمانی که مشاهده می‌کنید. راه‌های قدیمی و سنتی در حال افول هستند، اهمیت آغاز کاری به‌یادماندنی برایتان بیشتر خواهد شد؛ بنابراین وجودتان سرشار از انگیزه شده و چشمانتان را باز خواهید کرد تا درست‌ترین مسیر را دنبال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *