شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال‌‌، توسعه استراتژی‌های ارتباطی چند کاناله یک سازمان را به عهده دارد و بسته به‌اندازه و نیاز کارفرما، در چندین زمینه کار می‌کند یا در چند بخش تخصص داشته باشد. یک بازاریاب دیجیتال هماهنگ با بقیه تیم بازاریابی کار ‌می‌کند و تلاش دارد تمام فعالیت‌های آنلاین و آفلاین به‌صورت هماهنگ انجام شوند. مارکتر ممکن است طراحی و عملکرد وب‌سایت شرکت را هماهنگ کند‌‌، در کنار توسعه‌دهندگان وب و طراحان وب کار کند و روند کار را هماهنگ کند. دیجیتال مارکتر مسئولیت تمام محتوای سایت، ساخت و اجرای استراتژی محتوا را نیز بر عهده دارد. یک بازاریاب دیجیتال باید مطمئن شود وب‌سایت توسط مخاطبان هدف به‌خوبی پیدا می‌شود. بهینه‌سازی طراحی وب‌سایت و محتوای آن برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و استفاده از تبلیغات آنلاین وظایفی است که بازاریاب از طریق آن‌ها ترافیک مربوطه را به وب‌سایت خود هدایت کند. همچنین مارکتر می‌تواند مسئول تبدیل بازدید از وب‌سایت به فروش آنلاین باشد. یک بازاریاب دیجیتال همچنین ممکن است به‌عنوان هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی، بررسی موقعیت بر اساس تأثیرات و نتایج یک کمپین تبلیفاتی فعالیت کند. این شغل بیشتر متمرکز بر فناوری است که به کمک بهترین نرم‌افزار رفتارهای مهم مشتری را پیدا کنید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

حضور یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در یک مجموعه امری حیاتی است. از دلایل مهم و ضروری برای حضور این‌گونه افراد می‌توان به نیاز برای افزایش بهره‌وری در فضای آنلاین، تدوین استراتژی کسب‌وکار، شناخت در لحظه نیازها و تقاضاها اشاره کرد. کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکار شما بایستی تمامی حوزه‌های آنلاین شما مانند سایت، اینستاگرام، فیس‌بوک و … را تحت نظر داشته باشد و با سنجش دقیق، میزان بهره‌وری هرکدام را شناسایی و در مسیر بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی کند. توجه کنید یک کارشناس و متخصص لزوماً نباید برتمامی مهارت‌ها مسلط باشد.

مقاله پیشنهادی:  نرخ پرش سایت چیست؟

دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه

معمولاً کسب‌وکارهای نوپا بودجه چندانی برای اختصاص به تیم بازاریابی ندارند. بنابراین تأثیر حضور یک دیجیتال مارکتر بیشتر به چشم خواهد آمد. وظیفه دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه شامل: جذب مخاطب هدفمند، برندینگ، افزایش فروش و همچنین رضایتمندی مشتری در راستای بهبود UX می‌باشد. توجه کنید که تجربه کاربری یا همان UX امروزه در بازاریابی بسیار حائز اهمیت هست. دسترسی کاربر به اطلاعات سایت، آسان‌سازی فرایند خرید، فروش و خدمات پس از فروش، سئو، تولید محتوا و … . پس آن چیزی که دیجیتال مارکتر ۳۶۰ باید با ۱- اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ، ۲- بازاریابی محتوا، ۳- سئو و بهینه‌سازی، ۴- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، ۵- فرآیند تبدیل، ۶- ایمیل مارکتینگ و ۷-بازاریابی برای افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری، آشنایی داشته باشد و بر بعضی از آن‌ها مسلط باشد.

وظایف یک دیجیتال مارکتر موفق

با توجه به نوپا بودن دیجیتال مارکتینگ در ایران، افراد نخبه و متخصص در این زمینه بسیار کم هستند. درواقع وظیفه اصلی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، تدوین استراتژی و مدیریت دیگر بخش‌ها مانند سایت، شبکه‌های اجتماعی و… می‌باشد. داشتن تخصص در حوزه‌های مختلف برای یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ الزامی نیست اما با توجه به فرار بودن مبحث مارکتینگ، این امر یک مزیت محسوب می‌شود. کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌های کلیدی دیگری را داشته باشد و از آن‌ها در راستای بهبود وضعیت و رشد کسب‌وکار استفاده کند.

بررسی نرخ تبدیل

از وظایف مهم یک کارشناس فعال در این حوزه بررسی Conversion rate یا نرخ تبدیل است. این امر باید به‌صورت مداوم و مستمر، سنجش و اندازه‌گیری گردد. نرخ تبدیل می‌تواند با توجه به هدف کسب‌وکارها، تعداد فروش، تعداد دانلود فایل، تعداد بازدید صفحات سایت و… متفاوت باشد.

مقاله پیشنهادی:  CTA یا اقدام به عمل چیست؟

ایجاد و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی

ایجاد یک کمپین تبلیغاتی و مدیریت توجیه‌پذیر آن با توجه به خلاقیت و هدف کسب‌وکار، از دیگر مواردی هست که کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید انجام ‌دهد. کمپین‌های تبلیغاتی تأثیر بسیار‌مهمی در کسب‌و‌کار شما دارند و اگر به‌درستی شاخص‌ها و معیارهای آن بررسی و سنجش نشود، نمی‌توان آن را بهینه‌سازی کرد و این موضوع باعث هدر رفتن هزینه و زمان می‌گردد و ممکن است خسارات غیرقابل جبرانی داشته باشد.

سئو و بهینه‌سازی سایت

از دیگر وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که به اصول و تکنیک‌های سئو و بهینه‌سازی برای افزایش جذب بازدیدکننده مسلط باشد و از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تبلیغاتی در فضای اینترنتی و آنلاین آگاهی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر و اطلاع از خدمات طراحی سایت کلیک نمایید.

بررسی نیاز مشتری

تحقیق و آنالیز خواسته‌ها و نیازهای مشتریان هر کسب‌وکاری و توانایی تحلیل رقبا در کسب‌وکارها، یک فرآیند ضروری و البته هوشمندانه می‌باشد. کارشناس بازاریابی دیجیتال باید توانایی تشخیص‌ترند بازار و رصد آن را به‌خوبی داشته باشد و فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی خود را در جهت خواسته و نیاز مشتری تطبیق دهد.

سوشال مارکتینگ

نظارت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تدوین استراتژی مناسب در این فضا ازجمله کارهایی است که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در فرآیند برندینگ کسب‌وکارها و شرکت‌ها انجام می‌دهد. برای آشنایی بیشتر و اطلاع از خدمات طراحی سایت کلیک نمایید.

تبلیغات هدفمند

استفاده از تبلیغات باهدف برندینگ کسب‌وکارها باعث می‌شود که مخاطبان نسبت به نام و محصولات آن کسب‌وکار آگاهی بیشتری پیدا کنند که درنهایت منجر به افزایش فروش در آینده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  چگونه روی نقاط درد مشتری دست بگذاریم؟

طراحی اصولی سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین مسئولیت‌های یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ آشنایی با ترندهای به‌روز دنیا در طراحی سایت‌ها است. هرچند که این بدین معنی نیست که کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید کار طراحی سایت را انجام دهد. در شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ تحلیل و بررسی UX آمده است. برای آشنایی بیشتر و اطلاع از خدمات طراحی سایت کلیک نمایید. آگاهی به جدیدترین تکنولوژی‌ها در فضای تبلیغاتی اینترنت و استفاده از آن با توجه به فاکتورهای جذب مشتری از دیگر وظایف یک کارشناس در این حوزه می‌باشد.

دوره‌های لازم برای دیجیتال مارکتر شدن

ابزارهای بازاریابی دیجیتال مورد نیازی که یک دیجیتال مارکتر باید بداند معمولاً در موارد زیر خلاصه می‌گردد:
• Google Analytics و Facebook Insights ، برای گزارش تجزیه‌وتحلیل وب.
• Adobe Creative Suite، برای طراحی بنر آنلاین.
• Google AdWords، برای فعالیت‌های پرداخت به ازای هر کلیک.
• Mailchimp، برای بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ.

سخن نهایی

آموختیم که حضور یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در یک مجموعه امری حیاتی است. در فضای کسب‌وکار امروز شاهد این هستیم که بسیاری از افراد و حتی سازمان‌های حیطه مسئولیت‌ها و وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ را از دیجیتال مارکتر تمیز نمی‌دهند. با نگاهی به جدول فوق می‌بینیم که در مدیریت دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر بخش‌ها تمرکز اصلی بر برنامه‌ریزی، نظارت و تحلیل است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *