ithoma

مقایسه آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مقایسه آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ

مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین و آفلاین یعنی چه؟ چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد؟ مزایا و معایب هرکدام چیست؟ آیا بازاریابی آفلاین منسوخ‌شده و جای خود را به نوع آنلاین آن داده است؟ ما اینجا هستیم تا به این سؤالات پاسخ دهیم. ماهیت بازاریابی آنلاین و آفلاین نه‌تنها برای صاحبان کسب‌وکارها مهم است، بلکه شاید دانستن تفاوت‌های آن‌ها برای هر فرد کنجکاوی جالب باشد. می‌توان گفت شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی بین این دو روش وجود دارد و هر روش مزایا و معایبی نیز دارد.

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین در تعریف به معنی برقراری ارتباط با کاربران از طریق ابزارهای آنلاین است. این نوع بازاریابی در حقیقت مجموعه‌ای از ابزارها و روش‌ها است که برای ترفیع محصولات و خدمات در بستر اینترنت از آن‌ها استفاده می‌شود. به بیان ساده، بازاریابی آنلاین اهدافی از قبیل: افزایش آگاهی نسبت به برند، پیداکردن مشتری‌های جدید و… را دنبال می‌کند، اهدافی که درواقع همان شکل سنتی بازاریابی می‌باشند. این نوع بازاریابی زیرشاخه‌های مختلفی دارد که برای درک بهتر، باید آن‌ها را بشناسیم:

۱- سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو
۲- SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو
۳- بازاریابی محتوایی یا Content Marketing
۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
۵- بازاریابی وابسته، همکاری در فروش یا (Affiliate Marketing)
۶- بازاریابی ایمیلی یا (Email Marketing)
۷- تبلیغات کلیکی یا PPC

از بین موارد ذکرشده در بالا، سئو یکی از مهم‌ترین آن‌ها در بین تمام کانال‌های بازاریابی اینترنتی است.

۱- سئو (SEO) یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

برای هرکسی که در فضای اینترنتی فعالیت دارد، قرارگرفتن در صفحه اول نتایج جست‌وجوی گوگل، بسیار بااهمیت و پرفایده است. موتورهای جستجو از الگوریتم‌ها و قوانین پیچیده‌ای برای تعیین رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. هرچند چندین فاکتور مهم برای بهبود رنک گوگل وجود دارد اما بک‌لینک‌ها، چگالی و تناوب تکرار کلمات کلیدی، ساختار و لینک‌های داخلی، بهینه‌سازی عناوین و سرعت بارگذاری مناسب، در کنار تولید محتوای ارزشمند، نسبت به سایر موارد اولویت داشته و تأثیر به‌مراتب بیشتری دارند.
توجه داشته باشید که هدف اصلی موتورهای جستجو نمایش اصولی‌ترین محتوا به کاربران است؛ بنابراین هنگام تولید و بهینه‌سازی محتوا همیشه مخاطبان خود را در اولویت قرار داده و هیچ‌وقت ارزش و خوانایی آن را فدای تکنیک‌های سئو نکنید.

مقاله پیشنهادی:  تبلیغات نوتیفیکیشن (Notification Marketing) چیست؟

۲- SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM به بازاریاب‌ها این امکان را می‌دهد که با خرید جایگاه‌های نخست نتایج جستجو برای کلمه کلیدی خاص و تبلیغ در آن، سعی در افزایش ترافیک ورودی خود دارند.
بعید است که نام Google AdWords را نشنیده باشید. این ابزار، سرویس تبلیغاتی گوگل و پرکاربردترین ابزار در بازاریابی موتورهای جستجو است. در این شکل از تبلیغات، گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت پول به ازای هر کلیک، وب‌سایت خود را در نتایج جستجو برای کلیدواژه‌ای خاص نمایش دهید. البته توجه کنید که باید دانش کافی را در استفاده از این ابزار داشته باشید. تعریف صحیح کمپین، اختصاص بودجه متناسب، طراحی صفحه فرود مناسب برای این نوع تبلیغات و مواردی از این نوع، فاکتورهایی هستند که بر کارایی آن اثر می‌گذارند.

به‌طورکلی، رتبه‌های بالای نتایج جستجو در گوگل حدود نیمی از تمام کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. پس چنانچه با مدیریت صحیح در این جایگاه‌ها قرار بگیرید، حتماً ترافیک ورودی به وب‌سایت شما افزایش می‌یابد.

۳- بازاریابی محتوایی یا Content Marketing

مارکتینگ محتوایی نوعی از بازاریابی است که در آن، بیشتر تمرکز روی تولید محتوای ارزشمند و انتشار آن بین مشتریان بالقوه است. در بازاریابی محتوایی سعی می‌شود با تولید و انتشار محتوای مناسب و اصولی، مشتری را برای اقدام به خرید قانع کرد. بازاریابی محتوایی نه‌تنها تبلیغات مقطعی و کوتاه‌مدت نیست بلکه یک استراتژی بلندمدت است که با استفاده از آن به مخاطبان خود نشان خواهید داد که به حضور آن‌ها اهمیت می‌دهید.

۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به بیان ساده یکی از فعالیت‌های بازاریابی آنلاین می‌باشد که در آن، فرایند تولید محتوای متناسب و اصولی برای ایجاد علاقه در کاربران و درگیرکردن آن‌ها (Engagement) و درنهایت هدایت ترافیک به سمت محصولات و خدمات رخ می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، شبکه‌های اجتماعی ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مشتریان، درگیرکردن آن‌ها با نام برند و درنهایت هدایت کردن آن‌ها به سمت خدمات یا محصول شما است.

مقاله پیشنهادی:  CTA یا اقدام به عمل چیست؟

۵- بازاریابی وابسته، همکاری در فروش یا (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته یا Affiliate Marketing روشی است که در آن علاوه بر فروشنده و خریدار، نفر سومی به‌عنوان واسطه‌فروش، در فرایند فروش دخیل است و خریدار را به فروشنده ارتباط می‌دهد. با حضور نفر سوم که همان بازاریاب سیستم همکاری در فروش است، نه‌تنها قیمت محصول برای مشتری بدون تغییر باقی می‌ماند بلکه این شخص سود جداگانه‌ای روی محصول نمی‌گیرد و از سهم خود فروشنده، درصدی به بازاریاب سیستم می‌رسد.

به بیان ساده باید گفت بازاریاب فروش، مشتری را پیدا می‌کند و آن را به سمت فروشنده می‌فرستد. حال هرکسی که از طرف آن بازاریاب، تبدیل به خریدار شود، بازاریاب درصدی را بابت پورسانت دریافت می‌کند. می‌توان گفت که بهترین مثال برای بازاریابی وابسته، شرکت AMAZON است. با ثبت‌نام در برنامه مخصوص Affiliate Marketing آمازون، و با ایجاد یک لینک مخصوص به خودتان برای هر یک از محصولات در وب‌سایت یا وبلاگ خود، درصدی از فروش را به‌ازای هر خریدی که از طریق لینک‌های شما انجام‌شده باشد، به‌عنوان پورسانت به‌حساب خود اختصاص دهید.

۶- بازاریابی ایمیلی یا (Email Marketing)

ایمیل یکی از بهترین ابزارها برای برقراری ارتباط با مشتریان و سرنخ‌های فروش است؛ در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مانند میرلایت (Mailer Lite) و میل چیمپ (Mail Chimp) برای آن‌ها ایمیل‌های هدفمند ارسال کنید. توجه کنید که پیش از ارسال ایمیل لیست مخاطبان و گیرنده‌های خود را مرتب کنید، میزان اثربخشی هرکدام را بررسی کنید و به‌طور مداوم به دنبال تصحیح فرآیند خود باشید.

مقاله پیشنهادی:  اینفوگرافیک چیست و چگونه اینفوگرافیک طراحی کنیم؟

۷- تبلیغات کلیکی یا PPC

(Pay Per Click) PPC یا پرداخت به‌ازای کلیک، نوعی از بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود که در آن تبلیغ‌کننده‌ها به‌ازای هر کلیکی که توسط کاربر روی تبلیغات می‌شود، هزینه‌ای پرداخت می‌کنند.

بازاریابی آفلاین

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، هر نوع بازاریابی که وابستگی به فضای اینترنتی و بستر وب ندارد در دسته‌ی بازاریابی آفلاین در نظر گرفته می‌شود. استراتژی‌های بازاریابی آفلاین شامل تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، آگهی‌ها، پوستر و موارد دیگر است. هیچ‌کدام از این‌ها به اینترنت احتیاج ندارند. گرچه این روش‌ها سنتی هستند ولی همچنان تأثیر خود را حفظ کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

مباحث بالا می‌تواند به شما یک دید کلی از تفاوت این دو نوع مارکتینگ ارائه دهد تا در صورت نیاز تنها بر یک نوع از بازاریابی‌های (آنلاین یا آفلاین) تمرکز کرده و یا اینکه در یک‌زمان هر دو نوع را باهم اجرا و مدیریت کنید. تجربه نشان داده است که بازاریابی آفلاین در دنیای امروز با محدودیت روبرو شده است. هرچند که درصد کمی از کسب‌وکارهای امروزه به دنیای آنلاین ورود کرده‌اند، اما در آینده بازاریابی آنلاین جایگزین شکل آفلاین خود می‌شود؛ بنابراین تجارتی برد کرده است که بتواند تجربیات بازاریابی سنتی خود را با نوع دیجیتال آن تلفیق کرده و در دنیای اینترنتی جایی برای خود پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *